Françoise Rosay (1891-1974): cast.
Er zijn 64 films gevonden.

Trois milliards sans ascenseur

1972 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Bouquet, Marcel Bozzuffi, Dany Carrel en Bernard Fresson.

Een tentoonstelling van juwelen brengt vijf bevriende kneusjes op het idee om een kraker tot roof aan te zetten waarna zij hem zullen bestelen. Deze misdaadkomedie heeft innemende aandacht voor milieu- en karaktertekening en een sterke rolbezetting, maar verliest daarbij tempo en verrassingen van de intrige uit het oog. Scenario van Anfré G. Brunelin.

Pas folle, la guêpe

1972 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1972. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Françoise Rosay, Anny Duperey, Bruno Prafal, Philippe Clay en Daniel Ceccaldi.

Een rijke oude dame heeft als enige erfgenaam een neef, die niet in geld is geïnteresseerd; dit tot misnoegen van zijn ambitieuze vriendin die tevens de privéverpleegster is van de vrouw. Een misdadige chauffeur wil daar gebruik van maken om het testament ten gunste van hemzelf te vervalsen en zijn werkgeefster dan te vermoorden. Deze aardige misdaadkomedie - naar James Hadley Chase - is met te weinig vaart gefilmd en daardoor voorspelbaar. Rosay is verrukkelijk in een van haar laatste rollen en wordt goed gesecundeerd door Duperey, maar de heren acteurs zijn lulliger dan het verhaal noodzakelijk maakt.

Un merveilleux parfum d'oseille

1969 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1969. Mysterie van Rinaldo Bassi. Met o.a. Françoise Rosay, Francis Blanche, Jean Carnet, Hélène Dieudonné en Jacques Dufilho.

Een bankier van adel bepaalt in zijn testament dat zijn hele fortuin naar de oudste nabestaande moet gaan, tot ongenoegen van de rest van de familie. Eén voor één komen alle achtereenvolgende erfgenamen op mysterieuze wijze om het leven, tot alleen de twee jongsten overblijven. Het scenario had kunnen resulteren in een zwarte komedie zoals KIND HEARTS AND CORONETS of TEN LITTLE INDIANS, maar is gebruikt voor uitsluitend banale grappen waarmee de zeer sterke rolbezetting geen kant uit kan.

Faut pas prendre les enfants du Bon Dieu pour des canards sauvages

1968 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Marlène Jobert, Françoise Rosay, Bernard Blier, Paul Frankeur en André Pousse.

Michel Audiard (vader van Un prophète-regisseur Jacques) werkte als scenarist mee aan meer dan honderd Franse films - veelal genreproducties die beter in de smaak vielen bij het publiek dan bij de critici. Hij regisseerde slechts een handvol van zijn eigen scripts, met deze misdaadkomedie als debuut. Het verhaal, over een op geld beluste jongedame die een aantal gangsterbendes tegen elkaar uitspeelt, heeft weinig om het lijf, net als hoofdrolspeelster Jobert in veel scènes. Tikje oubollig intussen, maar de dialogen zijn spitsvondig en Jobert charmeert als sexy volwassen Pippi Langkous.

La vingt-cinquième heure

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Anthony Quinn, Virna Lisi, Michael Redgrave, Serge Reggiani en Françoise Rosay.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

Up from the Beach

1965 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van Robert Parrish. Met o.a. Cliff Robertson, Red Buttons, Irina Demick, Marius Goring en Slim Pickens.

Een statische film over Robertson, die als Amerikaanse sergeant betrokken is bij Franse burgers in liefde en oorlog tijdens de invasie van Normandië.

La métamorphose des cloportes

1965 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1965. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Charles Aznavour, Pierre Brasseur, Irina Demich en Georges Géret.

Een inbreker heeft zich door een drietal kruimeldieven laten strikken voor een kraak, die mislukt. Tijdens zijn gevangenisstraf pikken zijn ex-medeplichtigen zijn spaarduiten in en verhandelen zijn gestolen schilderijen. Het scenario waarin de door de Franse film vaak geromantiseerde loyaliteit binnen het `milieu` op de korrel wordt genomen, strandt op de kwasi- geestigheid van de overvloedige dialoog. De kwaliteit van het acteren, de fotografie (Nicolas Hayer) en de muziek compenseren de dramaturgische zwakte net niet genoeg. Albert Simonin bewerkte een roman van Alphonse Boudard tot scenario.

Volles Herz und leere Taschen

1963 | Komedie

Duitsland​/​​Italië 1963. Komedie van Camillo Mastrocinque. Met o.a. Thomas Fritsch, Alexandra Stewart, Gino Cervi en Françoise Rosay.

De amoureuze avonturen van een jonge man worden op zo'n banale en middelmatige manier in beeld gebracht dat het niet mooi meer is.

The Full Treatment

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Val Guest. Met o.a. Claude Dauphin, Diane Cilento, Ronald Lewis en Françoise Rosay.

Hoogdravende dramatiek: het huwelijk van een geestelijk labiele man wordt bedreigd door ziekte en bovendien door zijn psychiater die een oogje heeft op zijn vrouw.

Stop Me Before I Kill!

1961 |

1961. Val Guest. Met o.a. George Merritt, Edwin Styles, Ann Tirard, Barbara Chilcott en Katya Douglas.

Hoogdravende dramatiek: het huwelijk van een geestelijk labiele man wordt bedreigd door ziekte en bovendien door zijn psychiater die een oogje heeft op zijn vrouw.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Frau Cheneys Ende

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Franz Josef Wild. Met o.a. Lili Palmer, Carlos Thompson, Martin Held, Françoise Rosay en Maria Sebaldt.

Een hoteldievegge komt terug op het rechte pad nadat zij verliefd wordt op de eerste eerlijke man die zij tegenkomt. Pretentieloze komedie met een goede dialoog en uitstekend vertolkt door Palmer en Held, naar het toneelstuk van de Brit Frederic Lonsdale.

Sans tambour ni trompette

1960 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Jean Richard, Françoise Rosay, Hardy Krüger en Dany Carrel.

De regisseur bewerkte met Jean l'Hote de roman Un dimanche au champ d'honneur van laatstgenoemde, over de vriendschap tussen een Franse militair en zijn Duitse alter-ego, gedurende de oorlog van 1870. Met de charme van de ietwat verjaarde, maar realistische films van destijds, een bekwame reconstructie, boeiende personages en voor een keer een benadering van de oorlog vanuit komische hoek. Een van de meest geslaagde films van een regisseur, die overigens dan weer goede en dan weer slechte films aflevert. Ook bekend onder de titel GANS VON SEDAN, DIE.

Le Bois des amants

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Laurent Terzieff, Erika Remberg, Françoise Rosay, Horst Frank en Gert Fröbe.

De vrouw van een Duitse officier die tijdens WOII haar man in Brest wil bezoeken, vindt onderdak bij een Franse verzetsstrijder. Hun liefde van één nacht resulteert in haar dood. Dit geforceerde melodrama krijgt van het scenario en de regie geringe overtuigingskracht en geeft de acteurs ook weinig kansen. Voor alle betrokkenen teleurstellend.

Les Yeux de l'amour

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Brialy, Bernard Blier, Françoise Rosay en Louis Seigner.

Een jonge verzetsstrijder wordt bij een brand tijdens zijn vlucht verblind en opgenomen door oude vrijster die verliefd op hem wordt. Na de bevrijding kan hij door een operatie weer zien en zijn geliefde vreest dat hij niets meer van haar wil weten. Dit sentimenteel melodrama in dorre regie wordt gered door het spel van Darrieux en Rosay als haar tirannieke sarcastische moeder.

Du rififi chez les femmes

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Alex Joffé. Met o.a. Nadja Tiller, Robert Hossein, Sylvia Montfort, Roger Hanin en Françoise Rosay.

Concurrerende gangsterbendes, waarin vrouwelijke nachtclubexploitanten een dominerende rol spelen, begraven de strijdbijl voor een gezamenlijke bankroof. Onderlinge tegenwerking en bedrog worden uiteindelijk iedereen noodlottig. Een sfeervol gefotografeerde en uitstekend geacteerde variant op Dassins succesfilm - opnieuw gefilmd naar de roman van Auguste le Breton - met een gedetailleerde en geraffineerde inbraak. De gastrol van Constantine is een onnodige en overbodige commerciële garantie.

Die Gans von Sedan

1959 | Historische film

Duitsland 1959. Historische film van Helmut Käutner. Met o.a. Hardy Krüger, Jean Richard, Françoise Rosay, Dany Carel en Theo Lingen.

In de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 verwisselen een Franse en een Duitse soldaat van uniform, worden vrienden en beiden verliefd op hetzelfde meisje. Ach ja, die oorlogen toch. Het scenario is van Jean L'Hote en regisseur Käutner naar de roman Ein Sonntag auf dem Felde der Ehre van L'Hote. Het camerawerk is van Jacques Letellier.

Me and the Colonel

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Peter Glenville. Met o.a. Danny Kaye, Curd Jürgens, Nicole Maurey, Françoise Rosay en Akim Tamiroff.

Jakobowsky und der Oberst van Franz Werfel is de bron van de niet vlekkeloze satire. Jakobowsky wordt gespeeld door Kaye en Jürgens is de antisemitische officier, die tijdens een dieptepunt in WO II worden samengebracht. Opgenomen in Frankrijk. Scenario van S.N. Behrmann en George Froeschel. Camerawerk van Burnett Guffey.

Le Joueur

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Liselotte Pulver, Bernard Blier, Françoise Rosay en Nadine Alari.

Een Russische generaalsfamilie in Baden-Baden wordt bij voorbaat verscheurd door intriges om de erfenis van een oude tante, die echter nog zeer vitaal is en haar kapitaal aan de goktafels er door jaagt. Een op haar gemanipuleerde dochter verliefde idealistische leraar wordt ook door haar gokkoorts aangestoken. De spelverslaving kreeg in deze film een weinig overtuigende geobsedeerdheid, zodat de Dostoyevsky-verfilming een melodrama zonder kern werd die door de goede acteursprestaties niet gered kon worden.

The Seventh Sin

1957 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Ronald Neame. Met o.a. Eleanor Parker, Bill Travers, George Sanders, Jean-Pierre Aumont en Ellen Corby.

Deze nieuwe verfilming van Somerset Maughams The Painted Veil heeft het voordeel van Parkers eerlijke spel als overspelige doktersvrouw, die het tijdens een epidemie weer goedmaakt. Speelt zich af in Hongkong en op het Chinese platteland. Scenario van Karl Tunberg. Camerawerk van Ray June. Gefilmd in CinemaScope.

Interlude

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. June Allyson, Rossano Brazzi, Marianne Koch, Jane Wyatt en Keith Andes.

Een goed gemaakte zakdoekenfilm over Allyson die verliefd wordt op de componist van het Continent, Brazzi, wiens vrouw weigert de situatie te accepteren. Herverfilming van WHEN TOMORROW COMES, en in 1968 opnieuw gemaakt met dezelfde titel. Het scenario is van Daniel Fuchs, Franklin Coen en Inez Cocke naar de roman Serenadevan James M. Cain. Het camerawerk is van William Daniels. Gefilmd in CinemaScope.

Ragazze d'oggi

1956 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Marisa Allasio, Mike Bongiorno, Françoise Rosay, Paolo Stoppa en Franck Villard.

Een tante voedt drie nichtjes op om rijke mannen te strikken. Eentje kiest niettemin voor eenvoudige jongen, bij de anderen leidt tante's advies tot teleurstellend resultaat. De vader zal zich voortaan zelf met hen gaan bezighouden. Vriendelijke komedie, waarin spontaan wordt geacteerd, heeft nogal misplaatste revue-elementen, waardoor oppervlakkige voorspelbaarheid toch onderhoudend blijft.

Le Long des trottoirs

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danick Pattison, Anne Vernon, François Guérin, Françoise Rosay en Simone Paris.

Een weesmeisje wordt uit een pleeggezin gezet omdat de zoon des huizes verliefd op haar is en vervalt tot prostitutie. Haar zuster uit het pleeggezin trekt zich haar lot aan en bezorgt haar een verpleegstersopleiding, waarbij ze verliefd wordt op de arts die met haar weldoenster verloofd is. Film combineert alle clichés van trottoirfilm en gewone smartlap en is enig aanzien waard om de begaafde actrices Vernon en Rosay wier talenten overigens geen enkele kans krijgen. Pattison in de hoofdrol pruilt van begin tot eind.

La Reine Margot

1954 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Jeanne Moreau, Armando Francioli, André Versini, Henri Génès en Vittorio Sanipoli.

Een dochter van Catharina de Medici wordt uitgehuwelijkt aan de protestantse koning van Navarra, een afleidingsmanoeuvre om ogenschijnlijk katholieken en protestanten nader tot elkaar te brengen, maar tijdens de Bartholomeusnacht worden de laatsten uitgemoord. Koningin Margot slaagt er in haar echtgenoot te redden, maar haar minnaar eindigt op het schavot. Een vroege ster-rol van Moreau in een historisch spektakel dat een curieuze afwisseling biedt van drama met kluchtige momenten. Rosay domineert als Catharina in de film die het vooral van luxueuze decors moet hebben. Scenario naar de roman van Alexandre Dumas werd geschreven door Abel Gance.

Chi è senza peccato

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Yvonne Sanson, Françoise Rosay en Erica Dyrell.

Een vrouw, in afwachting van het vertrek naar haar geëmigreerde verloofde komt in moeilijkheden, omdat ze de zorg voor het kind van haar ongehuwde zuster op zich neemt. Het kind wordt vervolgens door haar geliefde voor haar eigen kind aangezien. Weinig gevarieerd melodrama dat al te voorspelbaar verloopt, van een in het genre gespecialiseerd succes-team.

Wanda la peccatrice

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Yvonne Sanson, Frank Villard, Françoise Rosay, Giulietta Masina en Gino Leurini.

Na de zelfmoord van zijn vrouw raakt een marine-officier op drift, tot hij verliefd wordt op een prostituée die zich om toekomstkansen van zijn zoon niet te bederven, wegcijfert. Deze melodramatisch aangedikte psychologische film noir lijdt aan hooggestemde breedsprakigheid, maar is sfeervol gefotografeerd en laat - vooral op het tweede plan - interessante spelprestaties zien.

Sul ponte dei sospiri

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Antonio Leonviola. Met o.a. Frank Latimore, Maria Frau, Massimo Girotti, Françoise Rosay en Luciana Vedovella.

Een 17e-eeuwse legerofficier is onschuldig tot levenslang veroordeeld, terwijl de dader met zí[KA1]jn naam is opgeklommen tot inquisiteur van Venetië. Na jaren komt de dochter achter het bedrog en de identiteit van haar echte vader en weet samen met haar geliefde zijn eerherstel te bewerkstelligen. Dit historisch melodrama wordt in de gepaste stijl geacteerd, maar is nogal slordig vorm gegeven en steunt voor uitleg van alle intriges overmatig op de dialoog.

Seven Deadly Sins

1952 |

1952. Yves, Eduardo De Filippo en Jean Dréville. Met o.a. Isabelle Miranda, Michèle Morgan, Gérard Philipe en Françoise Rosay.

Een 17e-eeuwse legerofficier is onschuldig tot levenslang veroordeeld, terwijl de dader met zí[KA1]jn naam is opgeklommen tot inquisiteur van Venetië. Na jaren komt de dochter achter het bedrog en de identiteit van haar echte vader en weet samen met haar geliefde zijn eerherstel te bewerkstelligen. Dit historisch melodrama wordt in de gepaste stijl geacteerd, maar is nogal slordig vorm gegeven en steunt voor uitleg van alle intriges overmatig op de dialoog.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

The Red Inn

1951 |

1951. Claude Autant-Lara. Met o.a. Julien Carette, Françoise Rosay, Fernandel en Grégoire Aslan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

L'auberge rouge

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Julien Carette, Françoise Rosay, Marie-Claire OIivia en Grégoire Aslain.

Zwarte humor domineert dit maffe verhaal over een herbergier die met zijn vrouw zijn gasten doodt en berooft. Een monnik verneemt dit geheim in een biecht (afgenomen met een grillrooster, bij gebrek aan een biechtstoel met venster) en komt voor een dilemma te staan: zijn medereizigers redden of zich aan zijn zwijgplicht houden? De destijds populaire komiek Fernandel speelt de monnik maar krijgt prima tegenspel van herbergiers Carette en Rosay. Het liedje La ballade de l'auberge rouge wordt gezongen door niemand minder dan Yves Montand. Deze macabere komedie kreeg een remake in 2007.

Il Figlio di nessuno

1951 | Drama

Italië 1951. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Yvonne Sanson, Françoise Rosay en Folco Lulli.

Een graaf heeft een bastaardzoon bij een vrouw die na de ontvoering van het kind in het klooster gaat. Na jaren ontmoet zij de vroegere geliefde weer en ontdekt dat hun kind onwetend op het landgoed van de vader werkt. Als hij een fataal ongeval krijgt, wordt zijn afkomst onthuld en treffen de ouders elkaar aan zijn sterfbed. Deze destijds zeer succesvolle en bijna klassieke smartlap van Italiaanse specialisten werkt nu mogelijk op de lachspieren, maar heeft in zijn optelsom van dramatische toevalligheden toch de merkwaardige overtuigingskracht van een consequente genre-film.

I figli di nessuno

1951 | Drama, Romantiek

Italië 1951. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Yvonne Sanson, Amedeo Nazzari en Françoise Rosay.

De buitengewone cast levert goede acteerprestaties in dit tragische drama. Het verhaal gaat over een grote en diepe liefde die zeer ongelukkig wordt en ogenschijnlijk tot mislukken gedoemd is door de opdringerige houding van een vreselijk egoïstische moeder.

September Affair

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van William Dieterle. Met o.a. Joseph Cotten, Joan Fontaine, Jessica Tandy, Robert Arthur en Jimmy Lyndon.

Aardig romantisch melodrama over ingenieur Cotten en concertpianiste Fontaine, die ontdekken dat zij op de dodenlijst van een verongelukt vliegtuig staan, waar ze op geboekt hadden, maar de vlucht hadden gemist. Dit verschaft ze kans om hun relatie op een andere wijze voort te zetten en samen een nieuw leven te beginnen, maar het hebben van de zaak, is het einde van het vermaak. Gesitueerd in Italië met mooie landschapsfotografie.

Maria Chapdelaine

1950 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1950. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Kieron Moore, Philippe Lemaire, Jack Watling en Nancy Price.

Een nieuwe verfilming van Louis H[KA1]emons roman over een Canadees plattelandsmeisje, voor wie het behoud van de boerderij van haar ouders bepalend is in haar keus tussen drie aanbidders. Een vlakke scenariobewerking (onder andere door Roger Vadim) en een weinig ideale rolbezetting, resulteren in een matig onderhoudend prentenboek vol fraaie landschappen.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Les vagabonds du rêve

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Françoise Rosay, Colette Darfeuil, Hélène Garaud, Paulette Laurent en André Claveau.

Een film gemaakt door een van de meest sombere regisseurs die er zijn. Een naargeestige geschiedenis over een directrice van een reizend toneelgezelschap die gebukt gaat onder het lot en onder de concurrentie van radio en film. Op een avond sterft zij tijdens een storm op de drempel van haar theater. Dat is het slot van deze film, die ontroerend had kunnen zijn wanneer Rosay de andere acteurs niet op de achtergrond had gedrukt. Door haar spel lijkt deze film helaas meer op een echt melodrama. Desondanks is de regie fatsoenlijk en staan de dialogen op naam van Jean Faurez, zelf een talentvol regisseur. De film is ook bekend onder de titel LES COMEDIENS ERRANTS.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Saraband for Dead Lovers

1948 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1948. Drama van Basil Dearden. Met o.a. Steward Granger, Joan Greenwood, Flora Robson, Peter Bull en Anthony Quayle.

Overdadige romantiek met tranen. Greenwood wordt verscheurd tussen koninklijk plichtsbesef en liefde voor een jonge schelm.

Quartet

1948 |

Verenigd Koninkrijk 1948. Ralph Smart, Harold French, Arthur Crabtree en Ken Annakin. Met o.a. Basil Radford, Naunton Wayne, Mai Zetterling, Jack Watling en James Robertson Justice.

Een schitterende vierluik naar een viertal spirituele korte verhalen van W. Somerset Maugham die hij zelf inleidt. Ze hebben elk een eigen sfeer en rolbezetting. Het eerste verhaal is getiteld The Facts of Life en gaat over een naïeve jongeman die ten prooi valt aan een verleidelijk sloerie; de regie is van Smart met Radford, Wayne, Zetterling, Watling en Robertson Justice; het tweede The Alien Corn met Bogarde als een hoopvolle musicus, onder regie van French met Bogarde, Rosay, Lovell, Blackman en Browne; het derde is The Kite, waarin een jongeman zucht onder het juk van zijn vrouw en moeder van regisseur Crabtree met Baddeley, Shaw, Johns en Lee en het vierde is The Colonel's Lady, waarin de vrouw uit de titel haar man in verlegenheid brengt door een dichtbundel te laten verschijnen; de spelleiding is van Annakin met Parker, Travers, Swinburne, Thesiger, Aylmer, Edwards en Hyde White. Het succes inspireerde tot twee vervolgen: TRIO en ENCORE.

La Dame de Haut-le-Bois

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Françoise Rosay, Madeleine Rousset, Annie Hémery, Yvette Dinville en Raymond Loyer.

In het echt heette Daroy Jacques Schenck en hij deed voornamelijk radiowerk, maar dan onder de naam Jacques Rey. Hij heeft ook een aantal speelfilms geregisseerd, waarvan RABOLIOT (1945) en VIDOCQ (1938) de bekendste zijn. De rest van zijn films, waaronder deze, was niet zo bijzonder. Bij deze film ligt dat dan niet aan de regisseur of de acteurs, maar meer aan het het hopeloos ouderwetse boek van Jean-José Frappa waarnaar de film gemaakt is.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.

The Halfway House

1943 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1943. Komedie van Basil Dearden. Met o.a. Mervyn Johns, Glynis Johns, Tom Walls, Alfred Drayton en Sally Ann Howes.

Plezierige, maar eenvoudige fantasie over allerlei mensen die niet bij elkaar passen en die in een geheimzinnige plattelandsherberg bij elkaar gebracht worden met de alziende Johns en zijn dochter aan de leiding.

Une Femme disparaît

1941 | Drama, Misdaad

Zwitserland 1941. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Henri Guisol, Jean Nohain, Claude Dauphin en Ettore Cella.

Verfilming van een novelle van Jacques Viot. Het verhaal speelt zich af in Zwitserland (de Feyder-Rosays zijn de Duitse bezetting ontvlucht), en draait om een verdwenen actrice, die blijkt te zijn verdronken. De laatste film van een zeer oud geworden Feyder, verdronken in de alcohol. Slecht gedraaid en langdradig. Rosay nam vier rollen voor haar rekening waarbij ze een zo grote variëteit aan zenuwtrekjes liet zien dat de critici uit die tijd de film bespotten. Niet te vergelijken met THE LADY VANISHES van Alfred Hitchcock. Feyder stierf een tijdje later.

Die Hochzeitsreise

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Karl Ritter. Met o.a. Françoise Rosay, Mathias Wieman, Angela Salloker en Paul Dahlke.

De schijndode dochter van een weduwe komt weer tot leven en trouwt, tot ongenoegen van haar moeder, de dokter die dat 'wonder' heeft bewerkstelligd. Een poëtische verfilming van een roman van Charles de Coster door Ritter, die bij uitzondering nu eens niet op de nazi-propagandatoer is. Een schitterende rol van Rosay.

Paix sur le Rhin

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Françoise Rosay, Dita Parlo, John Loder, Pauline Carton en Michèle Alfa.

De liefde tussen een Duitse en een Fransman. Alles loopt goed af in deze sentimentele film naar een roman van een zekere Pierre Claude. Stijfjes en doods; de film toont aan hoe idyllisch er in 1938 nog over Frans-Duitse verhoudingen werd gedacht (zie de titel!). Scenario van Emile Pieg, J. Mils en Jacques de Bénac.

Les Gens Du Voyage

1938 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, André Brûle, Mary Glory en Sylvia Bataille.

De Franstalige versie van de Duits/Franse Tobis produktie FAHRENDES VOLK over een voortvluchtige spreekstalmeester die tevergeefs zijn zoon bij een hogeschoolrijdster probeert weg te halen en terug naar zijn moeder te sturen, waarna de politie hem na een spannende jacht over de Parijse daken neerschiet.

Le Joueur d'échecs

1938 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Conrad Veidt, Françoise Rosay, Micheline Francey, Edmond Guy en Jacques Cretillat.

Een baron aan het hof van Katherina de Grote construeert levensgrote mechanische poppen hetgeen culmineert in een schaakspelende pop, waarin een jonge Pool zich verbergt, die een revolutie tegen de tsarina beraamt. Deze fantastische vertelling in een historische context kreeg een weinig sfeervolle vormgeving, maar wordt daar vaak bovenuit getild door het spel van Rosay als tsarina en vooral van Veidt als de geobsedeerde uitvinder wiens scheppingen boven zijn controle stijgen.

Fahrendes Volk

1938 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Hans Albers, Françoise Rosay, Camilla Horn, Herbert Hübner en Irene von Meyendorff.

Hans Albers in een kleurige rol als gevluchte gevangene die, verstoten door zijn vrouw, in een circus staljongen wordt en zijn zoon van het slechte pad probeert te houden waarna de paardrijdster met wie de jongen naar Parijs ging, de man uiteindelijk bij de politie aangeeft, wat een schitterende achtervolgingsscène over de Parijse daken oplevert. Er werd tegelijk een Franse versie gedraaid: LES GENS DU VOYAGE.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Mein Sohn, der Herr Minister

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Hans Moser, Françoise Rosay, Hans Brausewetter, Heli Finkenzeller en Hilde Körber.

Een film naar het stuk Fiston van de Franse blijspelschrijver Birabeau, waarin gespot wordt met de republiek als staatsvorm. Het feit dat de film in Frankrijk speelt is eigenlijk bijzaak, de democratische staatsvorm moet belachelijk gemaakt worden. Een ambtenaar van het Franse ministerie van Onderwijs krijgt van zijn ex-vrouw te horen dat hun zoon minister geworden is en als gevolg daarvan de baas van zijn vader. Met wat gekonkel wordt de zoon afgezet en vervangen door de vader, die echter ook geen lang politiek leven beschoren is. Aan het eind van de film zitten vader en zoon samen te vissen langs de Seine. Het is een boosaardige satire, die tot vandaag niet in Duitsland vertoond mag worden. Wie de film toch heeft gezien, zal moeten vaststellen dat hij uitstekend gemaakt is en ook nu nog een groot komisch effect heeft. Dat is te danken aan het heerlijke spel van Moser en Rosay, zowel in de vrolijke als in de serieuze scènes. Je vraagt je af wat Moser, staatsburger van het nog vrije Oostenrijk, en de grote Franse toneelspeelster bezield heeft in zo'n ondubbelzinnig propagandawerkje te spelen. Als je de film vandaag ziet houdt hij je een spiegelbeeld voor van elke willekeurige Europese staat.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

The Robber Symphony

1936 | Avonturenfilm, Misdaad, Romantiek, Musical

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1936. Avonturenfilm van Friedrich Feher. Met o.a. Hans Feher, Magda Sonja, Michael Martin Harvey, Webster Booth en George Graves.

Terwijl in Amerika de musical gemeengoed was geworden, stond men in Duitsland op dat gebied nog nergens. De Oostenrijker Feher besloot als eerste om een echte filmmusical op het scherm te brengen. Hij nam een eenvoudig verhaaltje met de intrige van een jongensboek en plaatste het in Tirol in het milieu van rondtrekkende muzikanten, schilderachtige bandieten, een gierige vrouw met een verborgen schat en de held die de rovers ontmaskert, het geld terugbezorgt en door het dorp wordt gehuldigd. Feher maakte een po[KA3]etisch werkstuk dat nu echter zeer verouderd overkomt. Feher, die nazi-Duitsland ontvluchtte, kreeg in Nederland een kopie te pakken van de Duitse versie en draaide deze in Engeland opnieuw, die hij gelijktijdig (weer) in het Duits en in het Engels opnam. De film werd in 1936 op het filmfestival van Venetië bekroond met een 'bijzondere aanbeveling'. De legendarische Robert Wiene was producent. Regisseur Feher schreef het scenario met Anton Kuhn en Jack Trendall en plaatste zijn naam ook nog op de aftiteling als schrijver van de muziek- en zangpartituur. Het camerawerk is van Eugen Schüfftan en Ernö Metzner, die tevens verantwoordelijk was voor de vormgeving. Feher staat soms ook op de credits vermeld als Fehér. De laatste film als regisseur van de 47-jarige Feher, die in 1950 overleed. Er zijn ook versies in omloop van 105 en 100 minuten. Mono.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Die Letzten Vier von Santa Cruz

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Werner Klingler. Met o.a. Hermann Speelmans, Irene von Meyendorff en Françoise Rosay.

Een stel oplichters slaat munt uit een zeemansverhaal over gigantische hoeveelheden kreeften die zich in de buurt van het eilandje Santa Cruz zouden bevinden. Een middelmatige avonturenfilm waarin Von Meyendorff debuteerde.

La kermesse héroïque

1935 | Historische film

Frankrijk 1935. Historische film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, André Alerme en Micheline Cheirel.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

La Kermesse Heroique

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Murat en Françoise Rosay.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.

Remous

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jeanne Boitel, Jean Galland, Diana Sari, Françoise Rosay en Maurice Maillot.

Eenvoudig drama over een gedoemde liefde: tijdens de huwelijksreis krijgt Henri Saint-Clair (Galland) een fataal auto- ongeluk, waardoor hij verlamd raakt. Zijn vrouw Jeanne (Boitel) raakt gefrustreerd en is hem ontrouw. Henri hoort ervan, wil Jeanne niet in de weg staan en pleegt zelfmoord. Jeanne is geschokt door deze opoffering en laat haar minnaar vallen. Ze besluit uit pi[KA3]eteit haar overleden man trouw te blijven. Deze film is vooral interessant als men overweegt in welk tijdperk hij werd gemaakt. Een tijd waarin de probleemstelling van de seksualiteit in de literatuur (bijv. [KL]Lady Chatterley`s Lover[KLE] van D.H. Lawrence uit 1928) betekende dat het werk jarenlang (tot 1958) op een index kwam en alleen onder de toonbank verkocht kon worden. Deze film gaat dus over ingehouden seksuele verlangens, eer en wroeging. Dat was toen heel wat. Wordt gerekend tot Gréville's belangrijkere werken. Scenario van de regisseur, Kurt Alexander en André Doderet naar de roman A Kiss in the Dark van Peggy Thompson. Camerawerk van Roger Hubert.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.

Die Insel

1934 |

Duitsland 1934. Hans Steinhoff. Met o.a. Willy Fritsch, Brigitte Helm, Otto Treßler, Heinz von Cleve en Hubert von Meyerinck.

Een jonge diplomaat (Fritsch), die op een ambassade werkt, wordt verdacht van landverraad. Hij zou geheime militaire gegevens hebben doorgegeven. Omdat de ambassade als een eiland midden in een vreemd land ligt kan de ambassadeur (Tre[KL29]ler) de zaak niet openlijk laten uitzoeken. Maar de jonge diplomaat rust niet voordat hij zichzelf van alle blaam heeft gezuiverd en de ware schuldige (Cleve) ontmaskerd heeft. Hij wordt daarbij enthousiast geholpen door de dochter van de ambassadeur (Halm), die verliefd op hem is. Een spannende spionagefilm, waarin Willy Fritsch laat zien dat hij meer kan dan de glimlachende minnaar spelen. Er is ook een Franse versie, VERS L'ABIME getiteld.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.

Le Rosier de Madame Husson

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Bertrand Roland. Met o.a. Françoise Rosay, Fernandel, Marguerite Pierry, Mady Berry en Marcel Simon.

Een damescomité kent de jaarlijkse deugdzaamheidsprijs, bij gebrek aan vrouwelijke kandidaten, toe aan een brave 'dorpsidioot', die als gevolg van deze onverwachte eer prompt minder voorbeeldig wordt. Deze satirische komedie, die Fernandel tot ster maakte, heeft weinig aan effectiviteit verloren, mede dankzij de andere rake typeringen. Twintig jaar later werd de komedie opnieuw gefilmd met Bourvil.

Les deux timides

1928 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van René Clair. Met o.a. Véra Flory, Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Jim Gérald en Anna Lefeuvrier.

Clair werkte voor het eerst samen met Eug[KA2]ene Labiche voor de film UN CHAPEAU DE PAILLE D`ITALIE (1927), die als een van zijn meesterwerken wordt beschouwd. Voor deze film besloten zij weer samen te werken door Labiche`s gelijknamige toneelstuk (waaraan Marc Michel had meegeschreven) te bewerken voor het cellulo[KA3]id. Verlegen advocaat Fremissin (Batcheff) verdedigt opvliegende Garadoux (G[KA1]erald), die ervan beschuldigd wordt zijn echtgenote mishandeld te hebben, maar het briljante pleidooi van de verdediger zakt als een pudding in elkaar op het moment dat er een muis de rechtszaal binnenritst. Bij gevolg krijgt Garadoux twee jaar. Als Garadoux weer vrij is, worden hij en Fremissin verliefd op de lieve C[KA1]ecile Thibandier (Flory). Alles komt op zijn pootjes terecht, als Fremissin de kans krijgt te laten zien hoe goed hij wel pleiten kan. Toch niet die grootse film, waarvan Frankrijk hoopte dat Clair Chaplin zou kunnen evenaren. De Duits-Franse cultuurzender ARTE en het tweede Duitse tv-net ZDF lieten in 1994 Bernd Schultheis muziek bij deze zwijgende film schrijven en het ZDF restaureerde de kopie voor uitzending op de tv. Het scenario is van Clair. Achter de camera stonden Robert Balton en Nicolas Roudakoff. In 1941 opnieuw gefilmd door Yves Allégret.

Gribiche

1925 | Zwijgende film

Frankrijk 1925. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay en Jean Forest.

Regisseur-scenarist Jacques Feyder, die in het Franse interbellum films als Le grand jeu en La kermesse heroïque maakte, wordt gezien als een van de grondleggers van het poëtisch realisme. In Engeland maakte hij later Knight Without Armour met Marlene Dietrich. Het melodrama Gribiche verhaalt over een jongetje dat zijn overleden moeder mist en overhoop ligt met zijn stiefmoeder en -zus. Feyder, die graag op locatie werkte, gebruikt nadrukkelijk de Zwitserse Alpen als decor. Actrice Françoise Rosay, getrouwd met de filmmaker, is te zien in haar eerste grote rol.