Allan Gray

Acteur, Componist

Allan Gray is acteur en componist.
Er zijn 17 films gevonden.

Replicant

2001 | Actiefilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 2001. Actiefilm van Ringo Lam. Met o.a. Jean-Claude Van Damme, Michael Rooker, Catherine Dent, Ian Robison en Brandon James Olson.

Gemene seriemoordenaar The Torch (Van Damme) vermoordt ongehuwde moeders en steekt ze daarna in brand. Om hem te vinden wordt hij gekloond. Een genetisch identieke 'replicant' (ook Van Damme) zou hetzelfde moeten denken en hem dus moeten kunnen vinden. Wat volgt is een strijd tussen goed (keurig gekapt) en kwaad (vet krulhaar). Van Damme heeft veel beroerdere films gemaakt, ook een paar betere trouwens. Net als John Woo leerde regisseur Lam het vak in Hong Kong maar Lam mist het theatrale van Woo.

Dean Koontz's Sole Survivor

2000 | Mysterie, Thriller, Horror

Verenigde Staten/Canada 2000. Mysterie van Mikael Salomon. Met o.a. Billy Zane, Gloria Reuben, John C. McGinley, Isabella Hofmann en Rachel Victoria.

Reporter Joe Carpenter (Zane) uit Seattle is nog steeds heel verdrietig over het verlies van zijn vrouw Michelle (Torrance) en zijn dochter Nina (Ferland), die bij een vliegtuigcrash boven Montana om het leven kwamen. Om zijn rusteloze ziel te kalmeren bezoekt hij veelvuldig hun graven. Bij zo`n bezoekje ziet hij een vrouw, die met een polaroidcamera (hoe ouderwets!) foto`s neemt van de grafstenen. Joe wil haar aanspreken, maar krijgt niet de kans omdat twee ongure individuen naderen en de onbekende vrouw de wijk neemt. Als Joe terugkeert naar zijn auto, ziet hij een truck staan. Hij neemt een kijkje en hij hoort schoten uit een vuurwapen. Hij vindt een enveloppe met een adres, die hij in zijn zak stopt. Als hij zich omdraait, staat er een sinistere man (McGinley) voor hem, die vraagt wat hij doet. Joe heeft geen zin in uitleg, geeft hem een fikse muilpeer en spurt weg. Het adres op de brief blijkt niet te bestaan. Joe zoekt op het internet (hoe eigentijds!) naar het adres. Hij stuit op de foto`s van de vrouw die het onderzoek naar de ramp leidde, Barbara Christman (Hofmann) en Rose Tucker (Reuben), die de ramp overleefd zou hebben. Hij herkent Rose als de vrouw met de camera. Kort daarop krijgt hij een telefoontje en een vrouwenstem die zegt een vriendin van Rose Tucker te zijn. Zij heeft de ramp overleefd en wil hem ontmoeten. Intussen zoekt Joe naar slachtoffers in de stad en stuit op Charles Delmann (Britton) en Dr. Georgina Delmann (Davies), die hun dochter bij de crash verloren. Joe vindt ook de naam van Nora Vadance (Paterson), die haar man eveneens heeft verloren. Als hij haar wil spreken, blijkt ze enige dagen ervoor zelfmoord te hebben gepleegd, nadat ze contact heeft gehad met Rose Tucker. Hij komt tenslotte steeds dichter bij Rose, maar wordt tegelijkertijd ook het doelwit van de achtervolgers van Rose. Het wijdlopige scenario van Richard Christian Matheson is gebaseerd op de gelijknamige roman van Dean Koontz, die zijn patroon uit andere boeken met een vergelijkbaar plot herhaalt. Het script heeft het niveau van een behoorlijke aflevering van TWILIGHT ZONE. De kruising van (Stephen King`s) THE SHINING (de beste versie is van Stanley Kubrick uit 1980) en BLUE VELVET (1986) - als die bedoeld zou zijn - werkt niet en het is eigenlijk een hoop spookachtig gedoe om niets met het overbekende plot van de samenzwering van de regering en zogenaamde geheime experimenten van een overheidsorgaan. Zane, een acteur met beperkt talent, is in deze film lang niet slecht, maar ex-cameraman Salomon heeft als regisseur te vaak zijn toevlucht genomen tot eenvoudige foefjes zoals het tonen van computerschermen met informatie die de volgende beeldreeksen aankondigen. Het camerawerk is van Jon Joffin. Wordt meestal in twee delen uitgezonden, maar bij een versie die teruggebracht wordt tot bijvoorbeeld anderhalf uur of minder, hetgeen in Europa het geval is, wordt de film beter. Niettemin geen slecht tijdverdrijf, maar niets bijzonders.

Robinson In Space

1997 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Patrick Keiller.

De verteller (Paul Scofield) brengt de geschiedenis van zijn fictief personage, Robinson, die een studie publiceerde over het leven in het Engeland van Major. De verteller volgt de tocht van Robinson door het land en maakt allerlei bedenkingen over architectuur, cultuur, religie, geschiedenis, economie en vooral politiek. Alle aspecten van het leven in een moderne beschaving passeren de revue. Soms gewoon komisch, maar meestal scherp ironisch en bijtend sarcastisch. Dit alles wordt nog benadrukt door de `ernstige` commentaar, droog voorgelezen door de sonore stem van Scofield. Dit is het tweede luik (na LONDON uit 1994) van Keillers trilogie over het Engeland van vandaag. Uitgangspunt was de sluiting van de Morris Motor Works in Oxford. Hij maakt een balans op van achttien jaar regering door de Tories. Zijn verslag neemt de proporties aan van de reisreportages van Daniel Defoe. Hierdoor krijgt het gegeven een universele betekenis. Beelden vol drukte, wisselen af met rustige momenten, meditaties over de invloed van politiek op kunst en cultuur, om dan weer over te vloeien in hallucinante, futuristische beelden die van een andere planeet lijken te komen. Een schitterende stijloefening waarvoor Keiller ook nog het scenario schreef en de camera hanteerde. Dolby Stereo.

The Planter's Wife

1952 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Ken Annakin. Met o.a. Claudette Colbert, Jack Hawkins, Anthony Steel, Jeremy Spencer en Ram Gopal.

Op een rubberplantage in Malaka heerst onrust. De omgeving wordt al een tijdje onveilig gemaakt door terroristen, en het huwelijk van Hawkins en Colbert staat op springen. Naarmate de externe spanningen groter worden, nemen de interne spanningen af, en alles komt goed tijdens de belegering van de plantage. Onderhoudend melodrama dat uitstekend gebruik maakt van de locaties, in schitterende zwart-wit-beelden van Geoffrey Unsworth. Het scenario van Peter Proud en Guy Elmes is niet bepaald origineel te noemen maar blijft toch boeien. Bovendien zijn acteurs als Hawkins en Colbert nooit te versmaden. Ook bekend als OUTPOST IN MALAYA.

The African Queen

1951 | Avonturenfilm, Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Katharine Hepburn, Robert Morley, Peter Bull en Theodore Bikel.

Bogart kreeg een Oscar voor zijn rol als drankzuchtige kapitein op een rivierboot in Afrika, die ten tijde van WO I de taak op zich neemt een zendelinge naar de bewoonde wereld terug te brengen. Alsof de fysieke ontberingen en gevaren niet moeilijk genoeg zijn, kunnen ze het aanvankelijk absoluut niet met elkaar vinden. Het script dat James Agee en Huston baseerden op de roman van C.S. Forester geeft de hoofdrolspelers alle ruimte voor geestige confrontaties en onvergetelijke situaties. Hepburn, net als haar tegenspeler in topvorm, is geweldig als de pinnige tante die zich ontpopt als avonturierster.

A Matter of Life and Death

1946 | Oorlogsfilm, Fantasy, Drama

Verenigd Koninkrijk 1946. Oorlogsfilm van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. David Niven, Kim Hunter, Raymond Massey, Robert Coote en Roger Livesey.

Regisseurs Powell en Pressburger slagen erin om werkelijkheid en fantasie met elkaar te vermengen in een ongebruikelijk verhaal over een piloot die beweert tijdens WO II ten onrechte gestorven te zijn. Om terug te keren naar de aarde moet hij voor het Hemelse Gerecht een pleidooi voor zijn leven voeren. Zoals vrijwel al het werk van dit duo dat niet alleen de regie deed, maar het scenario schreef, is dit zonder meer origineel - en een juweel bovendien. Het camerawerk is van Jack Cardiff en Geoffrey Unsworth. In 1989 door Spielberg verfilmd onder de titel Always. Ook bekend als Stairway to Heaven.

I Know Where I'm Going!

1945 | Romantisch drama

Verenigd Koninkrijk 1945. Romantisch drama van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Wendy Hiller, Roger Livesey, Pamela Brown, Finlay Currie en Valentine Dyall.

Arm meisje reist naar een eiland nabij Schotland om daar een rijkaard te trouwen, maar wordt onderweg door een storm opgehouden en valt dan voor een marine-officier (Livesey). Veel gebeurt er niet in I Know Where I'm Going!, maar het verhaal wordt met een indrukwekkend gevoel voor sfeer verteld. Oplettende kijkers zullen merken dat Livesey er in de locatie-opnamen wat merkwaardig uitziet: de acteur kon wegens verplichtingen in Londen niet naar Schotland afreizen en werd daar dan ook vervangen door een body double. De fraaie fotografie is van Erwin Hillier.

Canterbury Tale, A

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1944. Drama van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Eric Portman, Dennis Price, Erica Sim, Esmond Knight en Eliot Makeham.

In het stadje Gillingsborough, onder de rook van Canterbury, giet een gek 's nachts meisjes lijm in het haar. Een Amerikaanse en een Engelse sergeant gaan samen met een meisje op onderzoek. Bovendien vinden ze in Canterbury, als echte pelgrims, wat ze zochten. De beide regisseurs produceerden en schreven de film. Enigszins langdradig en saai in beeld gebracht.

The Life and Death of Colonel Blimp

1943 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1943. Drama van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Roger Livesey, Anton Walbrook, Deborah Kerr, Roland Culver en James McKechnie.

Eerste technicolorfilm van Michael Powell (regie) en Emeric Pressburger (scenario) gaat over de vriendschap tussen een Britse militair en een Duitse collega - een controversieel gegeven anno 1943. Het licht satirische, perfect geconstrueerde verhaal switcht moeiteloos tussen diverse historische periodes, middels beeldovergangen die in het geheugen blijven haken. Bijvoorbeeld de sprong van WO II naar Boerenoorlog, als hoofdpersoon Blimp anno 1942 in een Turks bad kopjeonder gaat en na een paar slagen als een jonge god weer opduikt in 1902. Fascinerend drama.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Brennendes Geheimnis

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Willi Forst, Hilde Wagner, Hans Joachim Schaufuss, Alfred Abel en Lucie Höflich.

Een moeder dreigt te bezwijken voor de charmes van een baron, maar haar dertienjarige zoon redt haar huwelijk. Een delicate verfilming van een novelle van Stefan Zweig met een prachtige rol van Forst als de baron.

Mensch ohne Namen

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Mathias Wieman, Hertha Thiele, Helene Thimig en Hans Brausewetter.

Een verfilming van Honoré de Balzacs novelle Oberst Chabert over een arbeider in Rusland die aan de hand van een foto in een Duits blad zijn in WO I verloren geheugen weer terugkrijgt. Niet alleen zijn vrouw, maar ook de bureaucratie weigert te accepteren dat hij de dood gewaande militair is. James Hilton gebruikte het gegeven voor zijn bestseller Random Harvest die in 1942 met Ronald Colman en Greer Garson een prachtige film opleverde.

F.P. 1 Antwortet Nicht

1932 | Sciencefiction

Duitsland 1932. Sciencefiction van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Sybille Schmitz, Peter Lorre, Paul Hartmann en Hermann Speelmans.

Een wonderlijke, intrigerende SF-film over techniek en over het vliegen. De bouw van een gigantisch drijvend vliegdekeiland, de F.P. 1, wordt door sabotage vertraagd. In een vliegende storm is er maar [KA1]e[KA1]en piloot (Albers natuurlijk) die de F.P. 1 nog kan bereiken. Albers' meisje Sybille is dan al verliefd op F.P. 1-ontwerper Hartmann, waarna de koene piloot zijn geluk boven de wolken zoekt. Een poëtische lofzang op de wereldomspannende techniek.

Die Gräfin von Monte Christo

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Brigitte Helm, Lucie Englisch, Gustaf Gründgens, Rudolf Forster en Oskar Sima.

Figurante geeft zich uit voor de gravin van Monte Christo en rijdt in dure sportwagens rond. Haar vriend wordt een beroemde journalist door er grote reportages over te schrijven. Een uitstekende film van Hartl en een allerplezierigste hoofdrol van Brigitte Helm.

Emil und die Detektive

1931 | Avonturenfilm, Familiefilm, Drama

Duitsland 1931. Avonturenfilm van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Rolf Wenkhaus, Fritz Rasp, Käthe Haack, Inge Landgut en Rudolf Biebrach.

Evenals de onderwereldfiguren uit Fritz Langs M hebben de Berlijnse straatkinderen in EMIL UND DIE DETEKTIVE hun eigen kijk op de wereld van nette, volwassen burgers met hun politie- apparaat. Als vanzelfsprekend accepteert de dorpse Emil Tischbein die zijn grootmoeder in de grote stad een geldbedrag moet brengen, de hulp van Gustav-met-de-Toeter en zijn vriendenschaar, met als gevolg één van de mooiste achtervolgingsscènes op Fritz Rasp die Emils geld rolde. Een film die nog steeds sprankelt en spannend is. Naar de roman van Erich Kästner.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.

Berlin - Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Piel Jutzi. Met o.a. Heinrich George, Maria Bard, Bernhard Minetti, Margarete Schlegel en Gerhard Bienert.

Sterk vereenvoudigde bewerking door Alfred D[KA3]oblin van zijn eigen gelijknamige roman over transportarbeider Franz Biberkopf (George), die met hulp van zijn vriendinnen Cilly (Bard) en Mieze (Schlegel) tenslotte op het rechte pad komt. Na zijn ontslag uit de gevangenis belandt Biberkopf eerst in de bende van Reinhold (Minetti). Reinhold smijt hem uit zijn auto als hij niet mee wil doen aan een inbraak, waardoor Biberkopf een arm moet missen. Enige tijd later vermoordt Reinhold Biberkopf`s vriendin Mieze (Schlegel). Als het uitkomt, wordt Reinhold tot vijftien jaar veroordeeld. Cilly (Bard) maakt van Franz een braaf burger. De melange van realisme en melodrama fascineerde vele filmers en inspireerde Rainer Werner Fassbinder tot zijn magistrale tv-serie. Döblin werd bij het schrijven van het scenario geholpen door Hans Wilhelm en Karl-Heinz Martin. Het camerawerk is van Erich Giese en Nikolaus Farkas.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Allan Gray op televisie komt.

Reageer