Antonio de la Torre

1968 Acteur

Antonio de la Torre (1968) is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

The Fury of a Patient Man

2017 | Thriller

Spanje 2017. Thriller van Raúl Arévalo. Met o.a. Antonio de la Torre, Luis Callejo, Ruth Díaz, Raúl Jiménez en Manolo Solo.

Regiedebuut van acteur Arévalo (La isla mínima) begint met een mislukte overval op een juwelierszaak, waarna chauffeur Curro (Callejo) in de bak belandt. Maar het echte verhaal van de film begint pas acht jaar later, wanneer Curro vrij komt. En dan blijkt dat het niet Curro is die we in deze film gaan volgen, maar de zwijgzame Jose (De la Torre). Superieure wraakfilm uit Spanje die zijn geheimen maar langzaam prijsgeeft en zo toewerkt naar een ijzingwekkend einde.

La isla mínima

2014 | Misdaad, Thriller

Spanje 2014. Misdaad van Alberto Rodríguez. Met o.a. Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, María Varod, Perico Cervantes en Jesús Ortiz.

Misdaadmysterie over twee detectives – exponenten van het oude en nieuwe Spanje – die anno 1980 naar een afgelegen dorp worden gestuurd in de Zuid-Spaanse moerasdelta van de Guadalquivir-rivier, waar ze de verdwijning van twee zusjes van 16 en 17 jaar moeten onderzoeken. Geweldig is de broeierige sfeer in een ongastvrij nazomers landschap van onverharde wegen en harde schaduwen. Zwakke schakel is de plot, die zich ontrafelt als een speurtocht en te weinig als strategisch-psychologische schaakpartij.

Los amantes pasajeros

2013 | Komedie

Spanje 2013. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Lola Dueñas, Cecilia Roth, Carlos Areces, Penélope Cruz en Antonio de la Torre.

Klucht van de Spaanse meester van de dubbele bodems, punky decors en campy personages. Over crew en passagiers van een intercontinentale vlucht, die het op een zuipen en slikken zetten als ze vernemen dat er problemen zijn met het landingsgestel. Achter de vederlichte komedie gaat een maatschappijkritiek schuil, waarbij 'het volk' verdoofd in de economy class ligt te slapen terwijl de boel in de 'zakenklasse' naar de ratsmodee gaat. De lol zit hem niet zozeer in de soapachtige verwikkelingen, als wel in wat de personages vertegenwoordigen.

Balada Triste De Trompeta

2010 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Spanje/Frankrijk 2010. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carlos Areces, Antonio de la Torre, Sancho Gracia, Santiago Segura en Fernando Guillen Cuervo.

Moordende clowns tegen de achtergrond van de Spaanse Revolutie. Regie Álex de la Iglesia.

Gordos

2009 | Komedie

Spanje 2009. Komedie van Daniel Sánchez Arévalo. Met o.a. Antonio de la Torre, Roberto Enriquez en Verónica Sánchez.

Satirische kijk van Daniel Sánchez Arévalo op het overmatige belang dat in de westerse maatschappij wordt gehecht aan uiterlijk. Aan de hand van de belevenissen van handvol dikke mensen.

Return To Hansala

2008 | Drama

Spanje 2008. Drama van Chus Gutiérrez. Met o.a. Farah Hamed, José Luis García Pérez, Antonio de la Torre en Adam Bounnouacha.

Drama van Chus Gutiérrez over 37 Marokkaanse immigranten die verdrinken op weg naar Spanje. Dertien van hen kwamen uit het dorpje Hansala.

Salir pitando

2007 | Komedie, Sportfilm

Spanje 2007. Komedie van Álvaro Fernández Armero. Met o.a. Guillermo Toledo, Javier Gutiérrez en Antonio de la Torre.

De controversiële beslissingen van een voetbalscheidsrechter leveren steeds meer kritiek op, wat zijn reputatie niet ten goede komt. Hij moet alle zeilen bijzetten om niet ontslagen te worden.

Volver

2006 | Drama

Spanje 2006. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo en Yohana Cobo.

Penélope Cruz wordt, tot haar chagrijn, vaak gecast omdat ze zo mooi is. Maar soms ook vanwege haar acteertalent. In Volver, bijvoorbeeld, een van de films die ze maakte met Pedro Almodóvar. De moeder van Raimunda (Cruz) is al een tijdje dood, maar ze schijnt nog rond te spoken bij een oude tante. Dan volgen een sterfgeval, een aanranding, doodslag en verdere spookverschijningen. En Raimunda maar proberen om alles glad te strijken. Grappige, mooie, bruisende film. Cruz kreeg een Oscarnominatie voor haar rol.

Azuloscurocasinegro

2006 | Drama

Spanje 2006. Drama van Daniel Sánchez Arévalo. Met o.a. Quim Gutiérrez, Marta Etura, Antonio de la Torre en Héctor Colomé.

Jorge (Gutiérrez) is goed opgeleid maar heeft, net als ooit zijn zieke vader, een nederig baantje. Dan vraagt zijn broer Antonio (De la Torre) hem vanuit de gevangenis om bij Antonio's vriendin een kind te verwekken. Ensemblefilm, met als thema het lastige leven van twintigers, die vooral gehinderd worden door hun eigen persoonlijkheden. Verfrissend debuut dat geen moment gekunsteld aanvoelt, maar dat stiekem natuurlijk wel is. De balans tussen ernst en humor is zo vanzelfsprekend, dat er wel lang over nagedacht moet zijn. Veel prijzen, waaronder Goya's voor Arévalo, Gutiérrez en De la Torre.

Llibre de família

2005 |

Spanje 2005. Ricard Figueras. Met o.a. Mariana Cordero, Maria Delgado en Antonio de la Torre.

Jorge (Gutiérrez) is goed opgeleid maar heeft, net als ooit zijn zieke vader, een nederig baantje. Dan vraagt zijn broer Antonio (De la Torre) hem vanuit de gevangenis om bij Antonio's vriendin een kind te verwekken. Ensemblefilm, met als thema het lastige leven van twintigers, die vooral gehinderd worden door hun eigen persoonlijkheden. Verfrissend debuut dat geen moment gekunsteld aanvoelt, maar dat stiekem natuurlijk wel is. De balans tussen ernst en humor is zo vanzelfsprekend, dat er wel lang over nagedacht moet zijn. Veel prijzen, waaronder Goya's voor Arévalo, Gutiérrez en De la Torre.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Flores de otro mundo

1999 | Komedie, Drama

Spanje 1999. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Lissete Mejia, Luis Tosar, Marilin Torres, José Sancho en Chete Lera.

De tweede film van Bolla[KA1]in na haar succesvolle [KL30] HOLA, ESTAS SOLA ? gaat over het nijpende tekort aan vrouwen op het ontvolkende Spaanse platteland. In het N.W. van de bergachtige provincie Guadalajara in Santa Eulalia proberen de vrijgezellen op een originele manier aan de vrouw te komen. Ze organiseren een bus met dames uit Madrid voor een fiesta. Van de bijna vijftig vrouwen komt het tot maar twee verbintenissen. Patricia (Mej[KA1]ia) is afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, woont illegaal in de hoofdstad met haar twee kinderen die ze een goede toekomst wil geven. Ze probeert de saaie, zure landbouwer Dami[KA1]an (Tosar) in te palmen, maar stuit op verzet van zijn racistische moeder (Valle); ze wint respect met hard werk en haar serieuze instelling. Alfonso (Lera), die de dames had laten opdraven, valt voor Marirrosi (Irureta) uit Bilbao, die maar niet kan kiezen tussen het land of de grote stad. Aannemer Carmelo (Sancho) was voor zijn vakantie naar het straatarme Cuba gegaan en had daar de veel jongere, sexy Milady (Torres) leren kennen. Gelaafd aan de seks was hij teruggekeerd en hij was haar vergeten. Zij was hem heimelijk gevolgd naar Spanje in de hoop hem te kunnen veroveren in ruil voor een beter leven. Ze springt op de bus, die zij als haar laatste kans beschouwt. Drie portretten van drie van elkaar verschillende mannen en vrouwen en een helder inzicht in het verschil in mentaliteit, waarbij de Spaanse provincie er niet als verlokkelijk of progressief vanaf komt. De film is met veel liefde gemaakt en wordt vol overgave gespeeld, maar het scenario van regisseuse Bollaín en Julio Llamazares is zo verschrikkelijk conventioneel dat de kijker moeite heeft om zijn aandacht niet te laten verslappen. Santa Eulalia heet in werkelijkheid Cantalojas en de bevolking die meespeelde kreeg als beloning als eerste de film te zien. Het camerawerk is van Teo Delgado.

Entre las piernas

1998 | Thriller

Frankrijk/Spanje 1998. Thriller van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Victoria Abril, Javier Bardem, Juan Diego, Sergi López en María Adánez.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Antonio de la Torre op televisie komt.

Reageer