Raymond Souplex: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Les mailles du filet

1970 | Misdaad

Frankrijk 1970. Misdaad van Claude Loursais.

In het wereldje van de vissers en vishandelaren rond de haven van Honfleur wordt een moord gepleegd, waarna het onderzoek begint. De schildering van het stadje en zijn bewoners is trouwens het enige wat interessant is in deze tergend langzame film met een plot zonder enige verrassing. Maar waarom worden zulke films dan twintig jaar later opnieuw uitgebracht? Antwoord: om het budget te sparen.

Finir en beauté

1969 | Misdaad

Frankrijk 1969. Misdaad van Claude Loursais.

Een ironische titel, die betrekking heeft op een vrachtauto vol schoonheidsprodukten die in Parijs tegen een boom te pletter is gereden. De politie probeert er zoals gebruikelijk achter te komen waarom. Een film waar geen tempo in zit en die nooit echt op gang komt. De kijker krijgt sterk de indruk dat hij dit al eens eerder heeft gezien.

Les cinq dernières minutes : L'avoine et l'oseille

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Raymond Souplex, Jean Daurand, Roger Dutoit en Blanchette Brunoy.

Inspecteurs Bourrel (Souplex) en Dupuy (Daurand) zijn op onderzoek rondom de (in films altijd verdachte) renbanen van Vincennes en de trainingsstallen van Joinville. Deze keer is het slachtoffer niemand anders dan de crack Nicolo, de hoop van de trainer. Enigszins onderhoudend, hoewel de film verouderd overkomt door de onpersoonlijke regie en Souplex (1901-1972) niet in de schaduw kan staan van Jean Richard uit de Maigret- serie.

Le meurtre par la bande

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Claude Loursais.

Een onderzoek rond het lijk van een man, die door een kogel werd gedood, ontdekt door een autodief in een afgelegen stad. Een langdradig scenario, banale regie en geen enkele bevlogenheid. Met als hoofdpersoon in dit uit totaal onbeduidende 'opvulling' bestaande duffe geheel een 'has been'.

Le commissaire est sur la piste

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Raymond Souplex en Jean Daurand.

Uitgangspunt vormt de sabotage van een van de prototypes, waardoor een coureur op het circuit van Monthléry gewond raakt. De dienstdoende commissaris bevindt zich daadwerkelijk op de piste van de schuldige, zoals de simpele woordspeling in de titel al doet vermoeden. De rest is van hetzelfde laken een pak. Al honderdmaal eerder vertoond knoeiwerk, met op de koop toe 'has beens' als vertolkers.

Traitement de choc

1967 | Misdaad

Frankrijk 1967. Misdaad van Claude Loursais.

Een onderzoek, ingesteld omdat een jonge tuinarchitecte dood is aangetroffen door de boomkweekster, bij wie zij in dienst was. Een scenario vol haperingen, waarin de flauwe, weinig verassende regie geen verbetering brengt, en evenmin de ietwat fletse vertolking van grote onbekenden, aangevoerd (?) door Souplex, zelf niet meer dan een tweederangs filmacteur. Een gedateerde film.

Des fleurs pour l'inspecteur

1967 | Misdaad

Frankrijk 1967. Misdaad van Claude Loursais.

Dit maal voert de dienstdoende commissaris een onderzoek uit in de wereld van de kleine ambachtslieden die het vijfde arrondissement van Parijs bevolken. De schildering van deze microkosmos is uiteindelijk interessanter dan de hele plot. Deze serie, die met een beperkt budget werd gemaakt, is verouderd en vooral overdreven lang.

Les cinq dernières minutes : La rose de fer

1966 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1966. Mysterie van Jean-Pierre Marchand. Met o.a. Raymond Souplex, Jean Daurand, Pierre Tornade, Jean Rupert en Marion Loran.

Een van de betere afleveringen van de eerste reeks (1958-75). Een souvenirverkoopster bij de Parijse Eiffeltoren wordt niet ver van haar standje vermoord aangetroffen. Commissaire Bourell (de onvergelijkbare Souplex: `Bon Dieu, mais c`est bien s[KA4]ur!`) heeft een korte lijst van vier verdachten: bedaarde suppoosten Jules (Tornade) en Jim (Rupert), Huguette (Loran), de prikkelbare verkoopster op de eerste etage van de Eiffeltoren en Renato (Jovine), de Siciliaanse lasser die aan de toren werkt. Als Bourell tegen een suppoost zegt dat hij een fijn psycholoog is, antwoordt die: `Avant j`[KA1]etais contr[KA4]oleur [KA2]a la RATP, alors on apprend [KA2]a conna[KA4]itre toute sorte de monde !` (RATP is het openbaar vervoer van Parijs, waaronder ook de metro valt). Het scenario (en de dialogen) van Jean Ferry en Claude Loursais werken goed: 'Remarquez, j'ai rien contre les étrangers... On en vit!' zegt een souvenirverkoopstertje. Aflevering nummer 39 van totaal 60.

La Sentinelle endormie

1965 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Pascale Audret, Francis Blanche, Jean Sobiesky en Michel Galabru.

Een republikein beraamt een komplot tegen Napoleon, die op doorreis is naar Rusland. Tijdens zijn afwezigheid wordt zijn woning door het leger opgeëist voor een overnachting van de keizer zelf, zodat de held bij thuiskomst een tijdbom in zijn eigen kinderkamer vindt. De door Noël-Noël zelf geschreven klucht rondom historische feiten biedt te weinig echt verrassende humor. De regie is ook nogal braaf uitgevallen, zodat het resultaat vooral lijkt op een film voor kinderen, die wel enige geschiedeniskennis moeten hebben.

Le Dernier tiercé

1964 | Sportfilm, Thriller

Frankrijk 1964. Sportfilm van Richard Pottier. Met o.a. Odile Versois, Michele Le Royer, Magali Noël, Raymond Souplex en Jean Richard.

Een schoonheidsspecialiste erft een paardenfokkerij, waardoor ze in de schulden belandt. Tegen de testamentaire bepalingen in laat ze zich door haar verloofde overhalen één van de paarden te laten uitkomen in een concours hippique, waar het inderdaad wint omdat een concurrerende jockey naar het leven is gestaan. Film die speculeert op tv-succes van de acteurs - zoals Raymond Souplex die hier de rol van politieman herhaalt uit de serie LES DERNIERS CINQ MINUTES - is ondanks de situering in het milieu van de paardenrennen weinig dynamisch en versierd met zouteloze grappen.

L' Assassin viendra ce soir

1962 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1962. Misdaad van Jean Maley. Met o.a. Francois Deguelt, Raymond Souplex, Renée Cosima, Gilbert Gil en Pierre Doris.

Een reeks schijnbare hartaanvallen blijken moorden te zijn die met een dodelijk gas werden gepleegd. Het spoor van de politie leidt naar een parfum-laboratorium. Een B-film zonder kraak of smaak die de oude feuilletonfilms met bizarre scènes en spectaculaire achtervolgingen wil naäpen, maar die faalt in de slordige uitwerking. Er zijn wat melige grappen van tweedeplanskomieken.

Le Mouton

1960 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1960. Komedie van Pierre Chevalier. Met o.a. Fernand Raynaud, Danielle Lebrun, Jean-Pierre Ma, Kay en Patricia Karim.

Een sullige politieman wordt in de cel gesloten met een beruchte bandiet. Samen ontsnappen ze en beroven ze een spaarbank. Hoewel hij de politie tijdig heeft ingelicht, wordt de agent per ongeluk met de echte gangster verward en wordt hij weer in de cel gestopt, waaruit zijn makker hem dan komt bevrijden. Een lamlendig geregisseerde politiekomedie waarin door Raynaud zó overdreven onnozel wordt geacteerd, dat geërgerde verbazing over waar hij zijn succes in 's hemelsnaam aan te danken heeft het resultaat is.

Alibi pour un meurtre

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1960. Misdaad van Robert Bibal. Met o.a. Danik Pattison, Alan Scott, Raymond Souplex, Yves Vi en Robert Berri.

De vriendin van een Zuid-Amerikaan die zijn rijke vrouw wil vermoorden, moet zich, om hem een alibi te verschaffen, voor zijn echtgenote uitgeven tegenover een jonge advocaat en wordt verliefd op hem. Een matige B-film die de voorspelbare ingrediënten rommelig, maar vooral spanningsloos opdist. Op de maat van een gemiddelde tv-misdaadfilm.

Chaque minute compte

1959 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1959. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Dominique Willms, Raymond Souplex, Jean Lara, Philippe Leroy en Véra Valmont.

Een rijke jongedame is de minnares geweest van de gangster wiens bende haar in zijn macht krijgt, tot de politie nog net op tijd ingrijpt. Het is een B-misdaadfilm zonder oorspronkelijkheid met (gezien de ontstaansperiode) ruime aandacht voor seks-scènes, die echter nogal lamlendig zijn uitgevallen.

Les Amants de demain

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Michel Auclair, Armand Mestral, Raymond Souplex en Joëlle Bernard.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

L'habit fait le moine

1958 | Misdaad

Frankrijk 1958. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Raymond Souplex, Anne Doat en Colette Deréal.

Terwijl in een schouwburg een stuk wordt opgevoerd, wordt in de coulissen een moord gepleegd. Een van de eerste zaken van commissaris Bourrel, die destijds nog rechtstreeks werden uitgezonden op tv. Enigszins verouderd maar toch nog wel de moeite waard, dankzij het solide scenario van Maurice-Bernard Endrèbe.

Les Aventures de Till l'Espiègle

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1956. Avonturenfilm van Gérard Philipe en Joris Ivens. Met o.a. Gérard Philipe, Nicole Berger, Jean Vilar, Fernand Ledoux en Jean Carmet.

Als zijn vader door de hertog van Alva tot de brandstapel is veroordeeld, gaat Tijl Uilenspiegel revolutie tegen Spanje preken bij de dorpelingen en boeren van Vlaanderen. In plaats van Joris Ivens regisseerde Philipe zelf middeleeuwse avonturenfilm die meer over een geestelijk broertje van Fanfan-la-Tulipe lijkt te gaan dan over de anarchist uit het werk van Charles de Coster. Onderhoudend, maar van de oorspronkelijke strekking is weinig over.

Garou-Garou le passe-muraille

1951 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1951. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Bourvil, Joan Greenwood, Marcelle Arnold, Gérard Oury en Raymond Souplex.

Mede door dialoogsmid Michel Audiard geschreven verfilming van Marcel Aymé's fantastieknovelle Le passe-muraille. Ambtenaartje Léon Dutilleul (Bourvil) merkt dat hij door muren kan lopen. Na het onvermijdelijke rondje poetsenbakken ontmoet hij hoteldievegge Susan (Greenwood) en prompt loopt zijn nieuwe gave hem voorbij. Aymé's eclectische taalgebruik is nauwelijks naar cinema transportabel, maar vlotte regie, Bourvil en opkikkermuziekjes van Georges van Parys compenseren ruimschoots. Parallel gedraaide Engelse versie: Mr. Peek-a-Boo. Op de oorspronkelijke Montmartre-locatie nabij Aymé's woonplek realiseerde acteur-kunstenaar Jean Marais de ludieke hommagesculptuur 'Le passe-muraille'.

Meurtres

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Line Noro, Jeanne Moreau, Mireille Perrey en Raymond Souplex.

In de eerste scène van Meurtres huilt Fernandel tranen 'als een overgoten bloempot', zo luidde het in een recensie van een halve eeuw terug. Fernandel was een geniaal komiek, maar slechts doorsnee in zijn schaarse dramatische rollen. Hij speelt Noel, die zijn doodzieke vrouw uit haar lijden verlost en daarna kampt met hevig schuldgevoel. Zijn broers zijn alleen maar bang dat Noels daad negatieve gevolgen zal hebben voor hun carrières, en laten hem daarom naar een gekkenhuis slepen. Noels nichtje (Moreau) laat het er niet bij zitten. De vele gesproken teksten in een lineair verteld verhaal maken Meurtres regelmatig saai.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

Branquignol

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Julien Carette, Jean Carmet en Micheline Dax.

Groep komedianten moet voorstelling geven op kasteel van markiezin en krijgt zo'n misprijzend onthaal dat ze de soirée op alle mogelijke manieren proberen te saboteren. Toneelrevue kreeg filmversie in de stijl van HELLZAPOPPIN' en introduceerde destijds nieuwe reeks van komieken. Hun gegroeide bekendheid sindsdien maakt film minder verrassend en leuk dan bij de première. Komische goochel-act blijft onverminderd leuk.

Manon

1948 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Cécile Aubry, Serge Reggiani, Michel Auclair, Gabrielle Dorziat en Henry Gilbert.

Een ex-verzetsstrijder wordt hopeloos verliefd op een frivole jonge vrouw die onder invloed van haar inhalige broer van een modehuis in een bordeel belandt en daar een Britse officier leert kennen die met haar wil trouwen. Als haar aanbidder de broer vermoordt kiest ze toch voor hem en vlucht met hem. Clouzot verplaatste de roman Manon Lescot naar de woelige naoorlogse jaren en stopte er al zijn niet van sensatie vrij zijnde zwartgalligheid in. De film overtuigt daardoor nauwelijks, maar blijft boeien. Debutante Aubry kan niet acteren, maar is ideaal als gemanipuleerde ledenpop.