Jan Nowicki

Regisseur, Acteur

Jan Nowicki is regisseur en acteur.
Er zijn 28 films gevonden.

The Foundation

2006 | Misdaad

Polen 2006. Misdaad van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki en Elzbieta Jarosik.

Kisvilma - Az utolsó napló

2000 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 2000. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Cleo Ladanzi, Barbara Hegzi, Jan Nowicki, Kitty Kéri en Lili Monori.

De ouders van regisseuse M[KA1]esz[KA1]aros waren als zoveel linkse intellectuelen met pioniersgeest en idealisten uit Europa (en zelfs uit Amerika) aan het begin van de jaren 1930 naar de Sovjetunie ge[KA3]emigreerd om het land te helpen zich te ontwikkelen. Zo belandden de M[KA1]esz[KA1]aros bij de Centraal- Aziatische nomaden der Kirghiezen, die weinig of niets van het communisme begrepen, maar wel iets zagen in hulp die hun lot zou kunnen verbeteren. Heel veel van deze ontwikkelingshulp veranderde in regelrechte tragedies door de cynische terreur van Stalin, die als het hem uitkwam, zich ontdeed van alle intellectuelen als ze met kritische geluiden een potentieel gevaar voor zijn absolute macht zouden kunnen vormen of simpelweg een ideologisch bewijs uit het ongerijmde wilde leveren (het Marxisme heeft afgedaan: kijk maar naar het grote aantal gevangenen in de opvoedingskampen!). Zo werd de vader van Mészáros gedeporteerd naar een goelag. Aan de hand van een fictioneel, maar autobiografisch verslag laat zij ons zien welke smarten een familie uit Hongarije moest doormaken. Het scenario is van regisseuse Mészáros en Eva Pataki. Het camerawerk is van Nyika Jancsó. Interessante kost voor kijkers die iets meer willen weten van het met bloed doordrenkte geschiedenis van het communisme.

Die Jüdin Edith Stein

1998 | Biografie

Hongarije/Duitsland 1998. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Maia Morgenstern, Elide Melli, Adriana Asti, Jan Nowicki en Giovanni Capalbo.

De eerste helft van de film gaat over de jonge Edith, die in 1891 geboren werd in Breslau. Haar ouders waren joden, maar tijdens haar studie filosofie raakte ze beïnvloed door de geschriften van Max Scheler en de biografie van de heilige Theresa von Avila. Ze werd r.k., liet zich in 1922 dopen en nam de naam aan van Theresia Hedwig. Ze doceerde theologie in Speyer in Oostenrijk en later in Münster, maar door de op hande zijnde rassenwet van Neurenberg raakte ze haar leerstoel in 1932 kwijt en trad in 1934 als Theresia Benedicta a Cruce toe tot het karmelietenklooster van Köln-Lindenthal. De tweede helft gaat over de machteloosheid tegenover het Herrn-volk van het Duizend-jarige rijk. Toch kon haar veranderde geloof haar niet beschermen tegen de nazi's, ook niet nadat ze in 1938 met hulp van een vriendin terecht was gekomen in het karmelietenklooster van Echt in het Hollandse Limburg, want algauw na de bezetting van Nederland werd ze opgepakt en via de kampen van Amersfoort en Westerbork in Drente op transport gesteld naar concentratiekamp Auschwitz, waar ze in 1942 in de gaskamer werd vermoord. Uiteindelijk heeft paus Johannes-Paulus II het falen van de kerk, om haar niet in bescherming te nemen tegen de nazi's, goed willen maken door deze begaafde vrouw heilig te verklaren, maar hij werd er algauw van beschuldigd een opportunist te zijn, die middels één enkele persoon de talloze dubieuze rollen die de r.k. kerk tijdens WO II gespeeld had, wilde louteren. Stein wordt gespeeld door Morgenstern en het scenario is van Eva Pataki en regisseuse Mészáros. Een interessante film voor mensen die meer willen weten over deze in menige opzichten zeer fascinerende vrouw, waarover heel veel boeken zijn verschenen en het zal zeker niet de laatste of definitieve film zijn.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

Deszczowy zolnierz

1996 | Thriller

Polen 1996. Thriller van Wieslaw Saniewski. Met o.a. Antonina Choroszy, Mariusz Bonaszewski en Jan Nowicki.

Anna (Choroszy), dochter van de eerbiedwaardige rechter Szymanski (Nowicki), is met haar achtentwintig een van de jongste openbare aanklagers van Polen. Als ze met haar vriend, een advocaat, praat over de gelijkenis tussen een proces van vandaag, waarbij hooggeplaatste personen betrokken zijn, met een van een groot aantal jaren geleden, raadt deze haar aan alles te vergeten. Als beloning schenkt hij haar dan een huis. Geschrokken vlucht Anna en rijdt haast een zwerver, Witek (Bonaszewski) omver. Witek lijdt aan geheugenverlies. Alles wat hij zich herinnert is zijn naam. In zijn zakken zit een kastanje en een pistool en dit laatste jaagt hem angst aan. Wie is hij en wat heeft hij te maken met Anna's vader? De scheidingslijn tussen heden en verleden is zeer klein in liefde, zowel als in misdaad. Een misdaad uit het verleden oefent een onmiskenbare invloed uit op het heden in dit lyrische liefdesverhaal dat de vorm aannneemt van een huiveringwekkend sprookje. Hoe minder je van het verhaal weet hoe verrassender is de wijze waarop regisseur/scenarist Saniewski dit ontvouwt. Knappe vertolking van beide hoofdacteurs. Fotografie van Przemyslaw Skwirczynski.

Magzat

1993 |

Polen/Hongarije 1993. Mçrta Mészçros. Met o.a. Adel Kovçts, Jan Nowicki en Aliona Antonova.

Anna, de vrouw van een werkloze academicus in Hongarije, is voor de derde maal zwanger. Wegens de slechte financiële situatie besluit ze het kind weg te laten halen, maar ze is niet blij met deze beslissing. Als haar rijke doch onvruchtbare cheffin Teréz haar te kennen geeft dat ze het kind stiekem voor veel geld wil adopteren, gaat Anna daar graag op in en trekt zolang bij Teréz in. Dan ontdekt ze dat Teréz' kinderwens ziekelijke vormen aanneemt

A Magzat

1993 | Drama

Hongarije/Polen 1993. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Adel Kovats, Aliona Antonova, Jan Nowicki, Laszlo Bolyki en Barbara Hegyi.

Als Anna (Kovats) voor de derde keer zwanger raakt, schrikt ze. Haar man Peter (Bolyki), een academicus, is werkloos. Het paar denkt dat een arbortus verstandig zou zijn. Anna heeft daar toch wel problemen mee. Afstaan lijkt de oplossing, maar dat is het begin van een emotioneel drama.

Napló apámnak, anyámnak

1990 |

Hongarije 1990. Márta Mészáros. Met o.a. Jan Nowicki, Ildikó Bánsági, Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony en Mari Töröcsik.

Het laatste deel in de autobiografische film-trilogie van Mészáros over de Hongaarse opstand van 1956. Teruggekomen van de filmacademie in Moskou ervaart de jonge Czinkóczi hoe haar vriend na zijn arrestatie gedood wordt door de 'rechtsorde'; hij wordt met de schoenen aan en zijn gezicht naar de aarde gewend in een anoniem graf geworpen. Zijn ouders op zoek naar zijn laatste rustplaats worden door de politie mishandeld. Een bitter en emotioneel beeld dat afgewisseld wordt door documentaire opnames van de communistische heerschappij.

Notater om Körlighedon

1989 |

Denemarken 1989. Jörgen Leth. Met o.a. Claus Nissen, Stina Ekblad, Jan Nowicki, Baard Owe en Edith Guillaume.

De amoureuze verlangens van Nissen in de rol van een romanschrijver, worden minitueus geobserveerd door de poëtische Leth in zijn inmiddels bekende docudramastijl, met eindeloze tableaux die op minimale wijze melancholische beweginkjes en situaties uitbeelden. Geloofwaardige vertolkingen maar aanmatigende poppenkasterij.

Bye Bye Red Riding Hood

1989 | Familiefilm, Fantasy, Drama

Hongarije/Canada 1989. Familiefilm van Marta Meszaros. Met o.a. Fanny Lauzier, Pamela Collyer, Jan Nowicki, David Vermes en Tery Tordai.

Een aan het bekende sprookje van Roodkapje opgehangen moderne 'versie' voor de jeugd over de jonge Lauzier, die alleen met haar moeder, een weerkundige, in een groot woud woont. Haar grootmoeder en overgrootmoeder wonen er ook. Ze heeft een drietal opeenvolgende ontmoetingen: een lieve wolf die de kunst verstaat magische rode bloemen te plukken, een aardige stadsjongen en een vogelkenner waarvan ze hoopt dat het haar vader is. Lauzier, die al heel wat filmervaring heeft, staat d'r mannetje.

Napló szerelmeimnek

1987 | Biografie

Hongarije 1987. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Jan Nowicki, Pal Zolnay en Mari Szemes.

Het tweede deel van Mészáros' autobiografische reeks bestrijkt de periode 1950-1956. Juli heeft het plan opgevat filmregisseur te worden en het lukt haar toegang te krijgen tot de academie in Moskou. Na de dood van Stalin wordt haar vriend Janos vrijgelaten en hoort ze dat haar verdwenen vader is gerehabiliteerd, maar dat hij al negen jaar dood is. Na het halen van haar diploma in 1956 wil ze terugkeren naar Hongarije. De grens is echter gesloten.

Magnat

1987 | Historische film, Drama

Polen 1987. Historische film van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki, Olgierd Lukaszewicz, Jan Englert, Boguslaw Linda en Grazyna Szapolowska.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.

Dziewcz[KA12]eta z Nowolipek

1986 | Drama

Polen 1986. Drama van Barbara Sass. Met o.a. Maria Ciunelis, Izabela Drobotowicz-Orkisz, Ewa Ksprzyk, Marta Klubowicz en Piotr Bajor.

Herverfilming van de klassieke film uit 1937 van Józef Lejtes, gebaseerd op de bestseller van Pola Gojawiczynska. Het verhaal van vier meisjes uit een achterbuurt die streven naar een beter leven en liefdesgeluk, speelt aan de vooravond van WO I. Een vrouwenfilm, strak geregisseerd door Barbara Sass.

Chronik einer Frstenfamilie

1986 |

Polen 1986. Filip Bajon. Met o.a. Olgierd Lukaszewicz, Maria Gladkowska en Jan Nowicki.

Herverfilming van de klassieke film uit 1937 van Józef Lejtes, gebaseerd op de bestseller van Pola Gojawiczynska. Het verhaal van vier meisjes uit een achterbuurt die streven naar een beter leven en liefdesgeluk, speelt aan de vooravond van WO I. Een vrouwenfilm, strak geregisseerd door Barbara Sass.

O-bi, o-ba, Koniec cywilizacji

1984 | Sciencefiction

Polen 1984. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Kalina Jedrusik, Mariusz Dmochowski en Marek Walczewski.

Het derde deel, na GOLEM en WOJNA SWIATOW van de science fiction trilogie van Piotr Szulkin. Na de holocaust verzamelen alle overlevenden zich in een betonnen koepel. Alleen het geloof in de komst van de mythische Ark houdt hen bijeen. Een politieke en filosofische allegorie met zeer indrukwekkende sets en goed acteren.

Spasenijeto

1983 | Oorlogsfilm

Bulgarije 1983. Oorlogsfilm van Borislav Punchev. Met o.a. Kosta Tsonev, Jan Nowicki, Nevena Kokanova, Michal Bajor en Filip Trifonov.

Een oorlogsfilm, gebaseerd op een authentieke gebeurtenis, zoals die verteld wordt in een roman van Serafim Severniak. In oktober 1944 hielpen de inwoners van Okrida 25 krijgsgevangenen ontsnappen en betaalden voor hun leven en de veiligheid van de stad met 10 kilo goud, die ze onderling bijeenbrachten. Een dramatisch verhaal, dat jammer genoeg op een nogal monumentale wijze is verfilmd.

Wielki szu

1982 | Thriller

Polen 1982. Thriller van Sylwester Checinski. Met o.a. Jan Nowicki, Andrej Pieczynski en Dorota Pomykala.

De tragische held in deze matige dramatische thriller is een pokerspeler die het pokeren beu is en rust wil. Eén en ander verloopt echter niet zo vlot als hij wel zou willen. Goed gemaakt, maar doelloos en niet echt boeiend.

Napló gymermekeimnek

1982 | Biografie

Hongarije 1982. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Jan Nowicki en Tamás Tóth.

In het eerste deel van Mészáros' autobiografische reeks keert Juli Kovacs uit Rusland terug naar Hongarije. Ze komt na WO II in huis bij een zeer stalinistisch gezinde pleegmoeder. Het gebruik van mooi zwart-wit camerawerk geeft een extra dimensie aan deze sfeervolle film.

W biały dzie[KA1]n

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Edward Zebrowski. Met o.a. Michał Bajor, Krystyna Janda, Jan Nowicki, Gustaw Holoubek en Krzysztof Kolberger.

Chronologisch een vervolg op GOR[KA10]ACZKA van Agnieszka Holland. De revolutiepoging van de Poolse Socialistische Partij in 1905 is mislukt. Het gaat Zebrowski echter niet in de eerste plaats om de historische feiten, doch veeleer om het morele conflict van een partijlid dat de opdracht krijgt een collaborateur te liquideren, hoewel hij twijfels heeft over diens schuld. Een enigszins droge, maar mooi opgenomen film, die de aandacht moeilijk kan vasthouden.

Po drodze

1980 | Drama

Polen/Hongarije 1980. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Delphine Seyring, Jan Nowicki, Beata Tyszkiewicz, Éwa Timár en Djoko Rosič.

Een vrouw besluit plotsklaps haar bestaan in Hongarije op te geven en vertrekt naar haar geboorteland Polen waar zij zich van haar afkomst bewust wordt door de vele ontmoetingen met mensen uit haar verleden. Zeker niet de beste film van Márta Mészáros, maar het duo Seyrig en Nowicki zorgt ervoor dat hij het aankijken waard is.

Spirala

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Jan Nowicki, Maja Komorowska, Zofia Kucówna, Aleksander Bardini en Jan Swiderski.

Eén van de minst interessante Zanussi-films. In tegenstelling tot zijn andere films bevat deze film weinig dialoog en dat zal zeker in verband staan met het onderwerp: de dood. De hoofdfiguur verblijft in een wintersportoord, waar hij provocerend optreedt tegen de mensen die hij daar ontmoet. Plotseling verdwijnt hij in de bergen. Aan het eind van de film wordt duidelijk wie hij was en waarom hij verdween.

Olyan Mint Otthon

1978 | Drama

Hongarije 1978. Drama van Jan Nowicki. Met o.a. Zsuzsa Czinkóczy, Ildikó Pécsi, Kornélia Sallai en Fereno Bencze.

Een naar Amerika vertrokken Hongaar keert uit heimwee terug naar zijn vaderland, waar zijn vriendin met een ander blijkt samen te wonen en zijn baan uiteraard vergeven is. Aanvankelijk ongewild knoopt hij een vriendschappelijke relatie aan met een tienjarig meisje. De niet geheel geslaagde film wil meehelpen het taboe te doorbreken dat rust op vriendschapsbanden tussen volwassenen en kinderen en brengt daarnaast een hommage aan in het buitenland verblijvende Hongaren.

[KA11]Ok ketten

1977 | Drama

Hongarije 1977. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Marina Vlady, Lili Monori, Miklós Tolnay, Jan Nowicki en Zsuzsa Czink[KA1]czy.

Twee vrouwen, de ene (schijnbaar) gelukkig getrouwd, de ander een gescheiden moeder die niet van haar ex-man kan loskomen. Met veel vallen en opstaan proberen de vier mensen hun weg te vinden door het oerwoud van hun eigen losgeslagen nieuwe emoties, uit de verte gadegeslagen door het dochtertje van de gescheiden vrouw. Zoals in al haar films kiest Mészáros partij voor de vrouw, waarvoor ze door velen bekritiseerd wordt.

Kilenc hónap

1976 | Drama

Hongarije 1976. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Lili Monori, Jan Nowicki en Djoko Rosic.

De werkende jonge vrouw Juli heeft een kind uit een vroegere relatie en verwacht een tweede van J[KA1]anos, met wie ze een relatie heeft. De traditionele opvattingen van J[KA1]anos veroorzaken zoveel problemen, dat zij het besluit neemt op zichzelf te gaan wonen en haar tweede kind voor zichzelf te behouden. Een emotionele film met een sterk melodramatisch karakter, hoewel de problematiek scherp is gesteld: in hoeverre moet een vrouw voor zichzelf opkomen en in hoeverre moet ze concessies doen aan degene met wie ze een relatie heeft? Een emancipatie-film bij uitstek. Persprijs in Cannes (1977).

Sanatorium pod klepsydra

1973 | Drama

Polen 1973. Drama van Wojciech Has. Met o.a. Jan Nowicki, Tadeusz Kondrat, Gustaw Holoubek, Halina Kowalska en Mieczysław Voit.

In deze surrealistische film bezoekt Joseph zijn vader in een sanatorium. Het bezoek wordt een teruggang in de tijd: de vader leeft in een soort fantastisch pseudo-verleden, dat wordt overheerst door mythes, volkstradities en motieven uit de Bijbel en de Talmoed. Ook Joseph wordt in staat gesteld zijn verleden te reconstrueren. Een schitterende verfilming van Bruno Schulz' boek dat in ons land verschenen is onder de titel Sanatorium Clepsydra.

Trzecia cz[KA10]es[KA1]c nocy?

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Andrzej Zuławski. Met o.a. Małgorzata Braunek, Leszek Teleszy[KA1]nski, Jan Nowicki en Jerzy Goli[KA1]nski.

De debuutfilm van een voormalige assistent van Wajda, waarin hij zijn wrede en tegelijk po[KA3]etische visie geeft op de oorlogsjaren die metaforisch te vergelijken zijn met de apocalypse. Het realisme in deze zeer dynamische film is soms huiveringwekkend. Aan de hand van de verzetsstrijder Micha[KA13]l wordt een beeld gegeven van de barbaarsheid van de oorlog, waarin alle traditionele waarden vernietigd zijn. Maar tegelijkertijd toont het ook de kracht in de mens die het mogelijk maakt zijn menselijkheid te bewaren. Zu[KA13]lawski is in het Westen vooral bekend geworden door L`IMPORTANT C`EST D`AIMER (met Romy Schneider) en POSSESSION (met Isabelle Adjani). Het scenario is van regisseur Zuławski en Miroslav Zuławski. Het camerawerk is van Witold Sobocinski.

Zycie rodzinne

1971 | Drama

Polen 1971. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Daniel Olbrychski, Jan Kreczmar, Halina Mikołajska, Maja Komorowska en Jan Nowicki.

Als Wit naar het ouderlijk huis wordt teruggeroepen en zijn vriend meeneemt, wordt de laatste getuige van een confrontatie tussen de oude wereld (de bourgeoisie) en de nieuwe wereld (het socialistische Polen). De aanwezigheid van de vreemdeling brengt de aanwezigen in het huis (de vader, een tante en de zuster van Wit) ertoe ieder voor zich een krachtige dramatische scène weg te geven met als hoofddoel Wit aan het ouderlijk huis te binden. Tevergeefs. Komorowska was in deze film dé grote ontdekking.

Bariera

1966 | Drama

Polen 1966. Drama van Jerzy Skolimowski. Met o.a. Jan Nowicki, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Maria Malicka en Zdzisław Maklakiewicz.

Veelal onbegrijpelijk, desondanks schitterende surrealistische film. Centraal staat een student die op zoek is naar het leven en hierdoor in de meest vreemde situaties terechtkomt. Onder invloed van PIERROT LE FOU (Godard) onderscheidt deze film zich van de vorige van Skolimowski. De handelingen spelen zich sneller af, er is minder tekst, de montages zijn korter, het tempo is levendiger, en het visuele aspect is belangrijker.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jan Nowicki op televisie komt.

Reageer