Daniel Giménez Cacho

1961 Acteur

Daniel Giménez Cacho (1961) is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

The Promise

2016 | Drama

Verenigde Staten/Spanje 2016. Drama van Terry George. Met o.a. Oscar Isaac, Christian Bale, Charlotte Le Bon, Daniel Giménez Cacho en Shohreh Aghdashloo.

Blancanieves

2012 | Drama

Spanje/Frankrijk/België 2012. Drama van Pablo Berger. Met o.a. Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho en Ángela Molina.

Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin regisseur Berger het sprookje van Sneeuwwitje verplaatst naar het Sevilla van de jaren twintig. Deze zwijgende zwart-witfilm vertelt het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), de enige dochter van een beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen. Berger maakte zijn film voor een groot publiek, maar dat zal weinig kunnen met de vele filmcitaten (Freaks, La passion de Jeanne d'Arc), de sombere toon en het asgrauwe einde.

How I Spent my Summer Vacation

2012 | Actiefilm, Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 2012. Actiefilm van Adrian Grunberg. Met o.a. Mel Gibson, Kevin Hernandez, Daniel Giménez Cacho, Peter Stormare en Dean Norris.

Nadat hij een stevige slag heeft geslagen, belandt een boef (Gibson) in de Mexicaanse gevangenis El Pueblito. Het is er een overvolle bende, waar alles te koop is, ook drugs en wapens. Met behulp van de negenjarige zoon (Hernandez) van een gedetineerde jonge vrouw probeert hij te overleven, met een vlotte babbel en ruim gedoseerd geweld. Bovendien wil hij de poet terugkrijgen. Niet eens zo beroerde gevangenisfilm, op een ruwe manier regelmatig best grappig, en Gibson is meer in vorm dan hij in lange tijd is geweest.

La Zona

2007 | Drama

Spanje/Argentinië/Mexico 2007. Drama van Rodrigo Plá. Met o.a. Alan Chávez, Daniel Tovar, Daniel Giménez Cacho, Maribel Verdú en Carlos Bardem.

'La Zona' is de naam van een keurige nieuwbouwwijk in Mexico Stad, omheind door een hoge muur met prikkeldraad en continu bewaakt door camera's. Daarachter liggen eindeloze sloppenwijken. Wanneer drie jongens het stadsdeel binnendringen en tijdens een roofoverval een moord plegen, besluiten de bewoners van 'de zone' buiten de politie om in actie te komen. Donkere, stijlvolle thriller over paranoia en eigenrichting heeft een evidente moraal maar vermijdt zwart-witclichés over arm en rijk. Festivalhit, bekroond in onder andere Venetië en Toronto.

La mala educación

2004 | Drama

Spanje 2004. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Gael García Bernal, Fele Martínez, Javier Cámara, Daniel Giménez Cacho en Lluís Homar.

Pedro Almodóvar, de plaaggeest van conservatief Spanje, maakte met zijn La mala educación ('de slechte opleiding') een film over zijn jaren op een katholieke kostschool, waar de paters niet van hun jonge pupillen konden afblijven. Een aanklacht met schrijnende beelden is het niet geworden. Voor alles is het een typische Almodóvar-film, de perfecte opvolger van Hable con ella, Almodóvars meesterwerk die hem uit de hoek van kitsch en gratuite provocaties haalde. Ook in La mala educación - gefundeerd op de giftige mix van ontluikende seksualiteit, lust en onderdrukte verlangens - laat Almodóvar verschillende tijden en verhaallijnen als vanzelfsprekend in elkaar overvloeien. Te zamen vormen de scènes een moderne film noir, gedraaid in zuurstokkleuren.

Le Prince du Pacifique

2000 | Avonturenfilm, Actiefilm, Komedie, Familiefilm

Spanje/Frankrijk 2000. Avonturenfilm van Alain Corneau. Met o.a. Thierry Lhermitte, Patrick Timsit, Marie Trintignant, François Berléand en Anituavau Landé.

Een Franse officier, Alfred de Morsac (Lhermitte), raakte gewond aan het begin van WO I in 1914, toen hij te vuur en te zwaard de vijand bestreed in Marokko. Het ministerie van oorlog stuurde hem vervolgens naar Polynesi[KA3]e, Frans overzees gebied. Hij moest soldaten recruteren en opleiden voor de oorlog. Alfred de Morsac is een goed soldaat en oprecht officier, maar de Franse militaire gouverneur Lef[KA2]evre (Berl[KA1]eand) blijkt niet alleen een dictator, die met ijzeren vuist regeert, maar ook volledig corrupt; hij exploiteert de lucratieve nikkelmijnen voor eigen rekening. Wie het minste of geringste vergrijp begaat, wordt moeiteloos en genadeloos veroordeeld tot dwangarbeid in de mijnen. Moeata (Trintignant), die in Frankrijk is geboren, is de knappe weduwe van de voormalige Polynesische koning, die opstandig was en de Franse uitbuiter wilde verdrijven. Hij betaalde met zijn leven. Hun zoon, Reia (Land[KA1]e), moet zijn vader opvolgen, maar hij is eigenlijk nog een kind. De Morsac krijgt algauw onenigheid met Lef[KA2]evre en belandt in de mijnen, waar hij kennismaakt met Barnab[KA1]e (Timsit) een handige ritselaar uit de Elzas. Samen gaan ze Lef[KA2]evre een lesje leren, dingen naar de charme van Moeata en proberen Reia een dienst te bewijzen. De film wordt verteld in een grote flashback, dertig jaar na de dood van De Morsac. Polynesi[KA3]e wordt idyllisch voorgesteld en de avontuurlijke, komische belevenissen hebben iets van INDIANA JONES op zijn Frans. De film is best vermakelijk en de rollen zijn op het niveau van wat je verwachten mag van een luchtig avontuur. Lhermitte was een van de zeven scenarioschrijvers en de gangmaker achter dit project, dat honderd miljoen Francs (ca 15 miljoen euro) heeft gekost. Hij doet zijn rol best goed, maar Timsit speelt hem toch van het doek - dat is overigens geen bezwaar. De overige rolverdeling mag er beslist zijn, vooral Trintignant valt op door haar grote vaardigheden. Geen hoogvlieger, maar aanvaardbaar vermaak voor jong en oud. Het scenario is van regisseur Corneau, Christian Biegalski, Laurent Chalumeau, Lucie Extebarria, Eric Sterling Collins, Pierre Geller en Thierry Lhermitte. Het camerawerk is van Patrick Blossier.

El Coronel no tiene quien le escriba

1999 | Drama

Spanje/Frankrijk/Mexico 1999. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Fernando Luján, Marisa Paredes, Salma Hayek, Rafael Inclán en Ernesto Yáñez.

Iedere week trekt de kolonel (Luj[KA1]an) zijn beste pak aan, zet zijn lichte hoed op, stropt zijn das en begeeft zich naar de waterkant, waar de rivierboot zal aanmeren. Al 27 jaar wacht hij op de postwissel met een klein tractement wegens drie[KA3]enhalf jaar actieve dienst in Mexico, waar hij in het wit van de ogen van de vijand gekeken heeft. Het hele dorp weet al jaren dat die uitkering nooit komt, maar de kolonel geeft niet op - het is zijn raison d`[KA4]etre. Zijn vrouw Lola (Paredes) lijdt aan astma, ze is ziekelijk en ze zijn beiden vel over been door ondervoeding. Hun zoon Agustin is overleden en heeft zijn ouders een haan nagelaten, die het grote geld zou kunnen winnen in een gevecht, maar dat komt ook niet. Agustin die in een circus was, stierf na een tweegevecht om het hoertje Julia (Hayek). Bij stukjes en beetjes wordt het verleden van het stel, de grote armoede, waarin zij leven, en hun wederzijdse liefde ontrafeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de hypotheek van het schamele huis niet betalen, de advocaat (Y[KA1]a[KA6]nes) is meer ge[KA3]intereseerd in zijn declaraties dan in het verlenen van bijstand, dokter Pardo (Bichir) is te weinig nuchter een heeft te veel belangstelling voor jonge jongetjes om Lola met de juiste zorg te omringen en de pater [KA1]Angel (Incl[KA1]an) is een grote hypocriet. Desondanks proberen zij hun droevige lot aan de rand van de afgrond met waardigheid te dragen. De film is traag, maar mooi en Luj[KA1]an, die in geen twintig jaar meer voor de camera gestaan had, vertolkt zijn personage op een indrukwekkende manier. De Spaanse veterane Paredes laat zien dat zij haar vak beheerst en Hayek`s aanwezigheid is helaas nogal kort, maar zij speelt vol overgave. Het scenario van Paz Alicia Garc[KA1]iadiego naar het korte verhaal van Nobelprijswinnaar (Honderd jaar eenzaamheid) Gabriel García Marquez is zonder franje, terwijl regisseur Ripstein het vooral laat afhangen van de wisselwerkingen die de diverse personages op elkaar hebben. Het camerawerk van Guillermo Granillo is sfeervol en bevat mooie beelden in grandioze scènes. Ongeschikt voor de liefhebbers van snelle actie. Tot stand gekomen met gelden van Spaanse, Franse omroepen, de ministeries van cultuur, de filmmusea en filmfondsen uit die landen alsmede locale overheden uit Mexico en Columbia.

Profundo carmesi

1996 | Misdaad, Romantiek, Komedie

Mexico/Frankrijk/Spanje 1996. Misdaad van Arturo Ripstein. Met o.a. Regina Orozco, Daniel Giménez Cacho, Marisa Paredes, Veronica Merchant en Julieta Egurrola.

Mexico 1949. De zonderlinge mythomaan Nico (Gimenez-Cacho) legt contacten met eenzame vrouwen en hun kinderen om ze te beroven en te vermoorden als hij ze het zwijgen moet opleggen. De enigszins wulpse verpleegster Coral Fabre (Orozco) die dweept met de Franse acteur Charles Boyer, reageert op een annonce van Nico, die misbruik maakt van zijn vage gelijkenis met Boyer. Coral laat haar kinderen en haar werk in de steek en trekt bij Nico in. Zij komt achter het dubieuze verleden van haar nieuwe minnaar en trekt de conclusie dat hij zijn vrouw vermoord moet hebben. Nico kan het niet ontkennen, maar zij trekken samen van stad tot stad. Met medeweten en hulp van Coral verleidt Nico oudere, rijke vrouwen. Naar een waargebeurd verhaal, dat indertijd door de Amerikaanse sensatiepers flink werd geëxploiteerd. Het scenario is van Paz Alicia Garciadiego. In een gestileerde, ironische melostijl in beeld gebracht dankzij het camerawerk van Guillermo Grandillo. De muziek van David Mansfield is vermeldenswaardig. Hetzelfde gegeven werd in 1970 sterker uitgewerkt in de film THE HONEYMOON KILLERS. Op het Internationale filmfestival van Venetië in 1996 bekroond met een Gouden Schelp.

Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto

1995 | Thriller, Drama, Komedie

Spanje 1995. Thriller van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Daniel Giménez Cacho, Federico Luppi, Pilar Bardem en Saturnino García.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in de arena raakt stierenvechter Juan zwaar gewond; hij belandt in een diepe coma, waardoor hij gedoemd is voor een lange tijd te vegeteren. Zijn vrouw, de jonge aantrekkelijke Gloria Duque , ontvlucht Madrid en vestigt zich in Mexico.

Cabeza De Vaca

1990 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Mexico/Spanje 1990. Avonturenfilm van Nicolas Echevarria en Nicholas Echevarria. Met o.a. Juan Diego, Daniel Giménez Cacho, Roberto Sosa, Carlos Castanón en Gerardo Villareal.

Diego speelt de schatbewaarder van Karel V, die o.a. koning van Spanje was. Hij lijdt schipbreuk met een vijfhonderd-koppige expeditie voor de kust van Florida in 1528. Als ze aanspoelen worden ze - voor zover ze niet onmiddellijk gedood worden - gevangen genomen door diverse wilde Indianenstammen. Diego is de enige in leven gelaten gevangene van een bepaalde stam, en hij leert hun taal en hun magische krachten. Als hij een blinde man zijn gezichtsvermogen terugbezorgt, verwerft hij zijn vrijheid. Het blijkt dat nog een groot deel van de bemanning de gevangenen zijn van een minder moordzuchtige stam, en uiteindelijk lukt het met hen terug te keren naar Spanje. Daarna moorden de Spanjaarden de Indianen uit. Een film met weinig dialoog (de Indianen spreken hun eigen taal die in de oorspronkelijke versie niet ondertiteld is), maar met prachtige, sterke, gedetailleerde beelden die het verhaal vertellen. Deze historische film heeft een mysterieuze, exotische, soms bizarre sfeer. Echevarria is van huis uit de maker van documentaires en het daarmee samenhangende vakmanschap is merkbaar in de film. Het scenario is van Guillermo Sheridan en regisseur Echevarria, die de oorspronkelijke memoires van Alvar Nuñez Cabeza De Vaca bewerkten. De fotografie was in handen van Guillermo Navarro.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Daniel Giménez Cacho op televisie komt.

Reageer