Wu Nien-Jen

1952 Regisseur, Acteur, Scenarist

Wu Nien-Jen (1952) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 9 films gevonden.

Dust in the Wind

1987 | Drama, Romantiek

Taiwan 1987. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Wang Chien-wen, Hsin Shu-fen, Li Tian-Lu en Chen Shu-Fang.

Het contemplatieve Dust in the Wind is het verhaal van een jeugdliefde die op de proef wordt gesteld. Een Chinese jongeman trekt van het platteland naar Taipeh om geld te verdienen, samen met zijn meisje. Ze zweren elkaar eeuwig trouw. Wanneer de jongeman uit dienst komt blijkt het meisje echter getrouwd, hem rest niets anders dan terug te keren naar het dorp, waar slechts zijn grootvader wacht. In een ogenschijnlijk simpele vertelling weet Hou Hsiao-hsien de verschillen tussen het platteland en de grote stad raak te treffen; ook de desillusie van de hoofdpersoon was destijds voor veel jonge (Taiwan-)Chinezen herkenbaar.

Yi Yi

2000 | Drama

Taiwan/Japan 2000. Drama van Edward Yang. Met o.a. Wu Nien-Jen, Elaine Jin, Issei Ogata, Kelly Lee en Jonathan Chang.

In korte tijd wordt het leven van NJ Jiang (Nien-Jen Wu) bijzonder onoverzichtelijk. Behalve de sores van zijn slechtlopende computerzaak raakt zijn schoonmoeder in coma, gaat zijn vrouw bij een sekte, krijgt zijn zoontje problemen op school en begint zijn dochter te puberen. De existentiële twijfel is compleet wanneer ook nog zijn eerste grote liefde opduikt. Regisseur Yang, de peetvader van de nieuwe Taiwanese film, kreeg in Cannes zijn langverwachte prijs voor beste regie.

HHH - Portrait de Hou Hsiao-Hsien

1997 | Documentaire, Biografie

Taiwan/Frankrijk 1997. Documentaire van Olivier Assayas. Met o.a. Hou Hsiao-hsien, Chu T'ien-wen, Wu Nien-Jen, Chen Kuo-Fu en Kao She.

De Franse cineast Assayas trekt naar Ta[KA3]iwan om er zijn collega Hou Hsiao-Hsien op te zoeken. Samen trekken ze naar Feng- Shan, de stad waar Hou in 1947 geboren werd. Hier ontmoet hij oude vrienden en praat hij over de politieke toestand in zijn land, na de jarenlange bezetting uit Japan en de huidige overheersing door China. Hij beschouwt zichzelf als een Ta[KA3]iwanees en niet als een Chinees. Vanuit dat oogpunt heeft hij ook steeds zijn films geconcipi[KA3]eerd. Sinds zijn debuut in 1982 met GREEN, GREEN GRASS OF HOME is hij haast doorlopend blijven filmen. De meeste van zijn films zijn autobiografisch getint en hij werkte ook haast steeds met Chu Tien-Wen als zijn scenariste. Hij werd be[KA3]invloed door Pasolini en zo werd hij leidinggevend in de nieuwe stroming van de Ta[KA3]iwaneese film. Hij laat zijn acteurs graag improviseren, binnen door hem bepaalde grenzen. Er worden fragmenten getoond uit A SUMMER AT GRANDPA`S (1984), A TIME TO LIVE AND A TIME TO DIE (1985), THE PUPPETMASTER (HSIMENG JENSHENG) (1993) en GOODBYE SOUTH, GOODBYE (1996). Assayas schreef het scenario en Marie Lecœur tekende voor de montage. Fotografie is van Eric Gautier.

Taiping Tienkuo

1996 | Drama

Taiwan 1996. Drama van Wu Nien-Jen. Met o.a. Hou Hsiao-hsien, Chiang Shu-Na en Lee Kang-sheng.

De Franse cineast Assayas trekt naar Ta[KA3]iwan om er zijn collega Hou Hsiao-Hsien op te zoeken. Samen trekken ze naar Feng- Shan, de stad waar Hou in 1947 geboren werd. Hier ontmoet hij oude vrienden en praat hij over de politieke toestand in zijn land, na de jarenlange bezetting uit Japan en de huidige overheersing door China. Hij beschouwt zichzelf als een Ta[KA3]iwanees en niet als een Chinees. Vanuit dat oogpunt heeft hij ook steeds zijn films geconcipi[KA3]eerd. Sinds zijn debuut in 1982 met GREEN, GREEN GRASS OF HOME is hij haast doorlopend blijven filmen. De meeste van zijn films zijn autobiografisch getint en hij werkte ook haast steeds met Chu Tien-Wen als zijn scenariste. Hij werd be[KA3]invloed door Pasolini en zo werd hij leidinggevend in de nieuwe stroming van de Ta[KA3]iwaneese film. Hij laat zijn acteurs graag improviseren, binnen door hem bepaalde grenzen. Er worden fragmenten getoond uit A SUMMER AT GRANDPA`S (1984), A TIME TO LIVE AND A TIME TO DIE (1985), THE PUPPETMASTER (HSIMENG JENSHENG) (1993) en GOODBYE SOUTH, GOODBYE (1996). Assayas schreef het scenario en Marie Lecœur tekende voor de montage. Fotografie is van Eric Gautier.

Majiang

1995 | Komedie

Taiwan/China 1995. Komedie van Edward Yang. Met o.a. Virginie Ledoyen, Tang Tsung-sheng, Ko Yu-lun, Chang Chen en Wang Chi-tsan.

Winston Chen, de vader van Red Fish (Tang Tsung-Sheng), is verdwenen. Hij is een bekend zakenman, die bij de onderwereld in het krijt staat voor honderd miljoen dollar. De gangsters willen hun geld en besluiten Red Fish in de gaten te houden omdat hij hen op den duur naar Winston moet voeren.

Do-san

1994 | Drama

Taiwan 1994. Drama van Wu Nien-Jen. Met o.a. Tsai Chen-nan, Tsai Chio-fong, Chung Yo-hong, Cheng Kwei-chung en Fu Jun.

De kroniek van het dagelijke leven van een mijnwerker. De man is een gokker en kroegloper en bezingt graag zijn eigen lof. Tussen hem en zijn zoon klikt het niet. De vader behoort tot een generatie die de bezetting door het Japanse leger nog meemaakte, een gebeurtenis die een blijvend lidteken nalaat dat hij zijn hele leven mee sleept. De zoon is een product van de nieuwe generatie die een halt toeroept aan de eeuwenoude rituelen en die het symbolische Japanse juk van zich wil afschudden. Een sterk autobiografische film van een van de meest vooraanstaande Taiwanese scenaristen die hiermee debuteerde als regisseur- scenarist. Via stilistische beeldcomposities en een knappe opeenvolging van shots evoceert hij op indringende wijze zijn relatie met zijn vader die getekend wordt door onbegrip, eigenzinnigheid, vervreemding en toch ook een nooit uitgesproken gevoel van liefde voor elkaar. Een film die je tot nadenken aanzet. Schitterende fotografie van Liu Chen-chuan. Dolby Stereo.

Hsimeng jensheng

1993 | Biografie

Taiwan 1993. Biografie van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Cheng Kuei-chung, Lin Chung, Cho Ju-wei, Tsai Chen-nan en Yang Li-Yin.

Een brok van veertig jaar uit een leven in Taiwan van de beroemde marionettenspeler Li Tien-Lu die als 85-jarige commentaar in de camera geeft, over zijn bewogen carrière. Hij wordt in 1909 geboren in een gezin dat de Chinese tradite hoog houdt. Nadat zijn moeder gestorven is, trouwt zijn vader met een ex-hoer; Li leert het vak van poppenspeler. Met een eigen gezelschap toert hij door het land maar onder de Japanse bezetting is dat verboden: hij wordt zelfs verplicht propaganda voor de vijand te maken. Tegen het einde van WO II vlucht hij naar het platteland waar zijn familie door malaria getroffen wordt. Trage, maar indrukwekkende biografie, onconventioneel, met intimistische scènes, afgewisseld met prachtige landschappen en fragmenten uit het poppentheater. Scenario van Wu Nien-Jen en Chu Tien-Wen. Camerawerk van Lee Pin-Bing. Meesterlijke cinema.

Beiqing chengshi

1989 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Taiwan 1989. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Tony Leung Chiu Wai, Li Tien-lu, Kao Chieh, Hsin Shu-fen en Chen Sown-Yung.

Lange, maar ontroerende en mooi verfilmde saga over een familie met op de achtergrond de geschiedenis van Taiwan na WO II. Na veertig jaar Japanse overheersing valt het eiland in Nationalistisch-Chinese handen. Ingrediënten van de film zijn machtsstrijd, jacht op intellectuelen en het zoeken naar een eigen identiteit. In het middelpunt staan een oude vader en zijn vier zonen, ieder met hun eigen levensverhaal en lot. Hoewel het voor westerlingen een totaal andere, geheimzinnige leef- en denkcultuur is, vertelt Hou Hsiao-hsien alles in een begrijpelijke, sterke en vaak fascinerende vertelstijl. Bekroond met de Gouden Leeuw op het Festival van Venetië van 1989. Ook bekend als A City of Sadness.

Sha Fu

1985 | Drama

Taiwan 1985. Drama van Zeng Zhuangxiang. Met o.a. Fei Zhan, Wenxi Xia, Shufang Chen en Ying Bai.

Lange, maar ontroerende en mooi verfilmde saga over een familie met op de achtergrond de geschiedenis van Taiwan na WO II. Na veertig jaar Japanse overheersing valt het eiland in Nationalistisch-Chinese handen. Ingrediënten van de film zijn machtsstrijd, jacht op intellectuelen en het zoeken naar een eigen identiteit. In het middelpunt staan een oude vader en zijn vier zonen, ieder met hun eigen levensverhaal en lot. Hoewel het voor westerlingen een totaal andere, geheimzinnige leef- en denkcultuur is, vertelt Hou Hsiao-hsien alles in een begrijpelijke, sterke en vaak fascinerende vertelstijl. Bekroond met de Gouden Leeuw op het Festival van Venetië van 1989. Ook bekend als A City of Sadness.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Wu Nien-Jen op televisie komt.

Reageer