Toshirô Mayuzumi (1929-1997): muziek.
Er zijn 7 films gevonden.

Daibyonin

1993 | Komedie

Japan 1993. Komedie van Juzo Itami. Met o.a. Rentaro Mikuni, Masahiko Tsugawa, Nobuko Miyamoto, Midori Kiuchi en Haruna Takase.

Regisseur van afschuwelijke, suikerzoete soap-opera's voor het witte doek Buhei Mukai draait een verschrikkelijke tranentrekker over een componist die aan kanker lijdt en niet lang meer te leven heeft. Dan krijgt Buhei een lelijke bloeding en wordt naar het ziekenhuis gebracht. Vriendelijk glimlachende hoofdchirurg Ogata legt hem beleefd uit dat een maagzweer vermoed wordt, maar Mukai's stralende vrouw Mariko weet dat het om een terminale kanker gaat.

Reflections in a Golden Eye

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van John Huston. Met o.a. Elizabeth Taylor, Marlon Brando, Brian Keith, Julie Harris en Robert Forster.

Taylor bedriegt haar man, majoor Brando, bijna openlijk met kolonel Keith. Behalve enkele bedekte toespelingen, wordt niet dieper ingegaan op de affaire, aangezien het huwelijk tussen beiden toch al seksloos is. Keiths vrouw Harris is de enige die eronder lijdt. Ze kampt met minderwaardigheidsgevoelens, sinds ze drie jaar geleden een misvormd kind ter wereld bracht. Pikante kroniek van onderlinge liefde en afkeer. Brando voelt meer voor de soldaat die het gras maait, dan voor zijn vrouw. Taylor laat niets onverlet om een schandaal te doen losbarsten. Harris heeft zo'n afkeer van haar vrouwelijkheid dat ze haar tepels afknipt met een heggeschaar. En Keith tenslotte, beweegt zich als een speelbal van het lot tussen deze personages. Een onmogelijk scenario van Chapman Mortimer en Gladys Hill, naar een roman van Carson McCullers, waarmee alleen een extrovert cineast als Huston uit de voeten kan. Zeker niet zijn beste film, maar de sadistische manier waarmee hij de personages manipuleert, is onvergetelijk. De acteurs spelen het spelletje gelukkig mee. Fotografie van Aldo Tonti. Gedraaid in Panavision.

The Bible: In the Beginning...

1966 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1966. Drama van John Huston. Met o.a. John Huston, Richard Harris, Ulla Bergryd, Ava Gardner en George C. Scott.

Roomblanke huid, blauwe ogen, en golvend blond haar: dat is de Bijbelse Adam van vermaard afvallige regisseur John Huston. Zijn eurocentrische Genesis-verfilming heeft ook huizen en vliegtuigen op de verre achtergrond. Maar het hoogtepunt van deze kinderlijk theatrale film blijft toch de scène waarin lolbroek Noach, regisseur Huston zelf, een emmertje melk leegkiept in een dorstig nijlpaard terwijl z'n dochters eieren rapen voor het ontbijt. Of, hoe blanke bijbelmannen frustratie afreageren op vrouw en kinderen in de naam van God. Het boek is beter.

Nippon Konchuki

1964 | Drama

Japan 1964. Drama van Shohei Imamura. Met o.a. Sachiko Hidari, Hiroyuki Nagato, Jitsuko Yoshimura en Shôichi Ozawa.

Over het ongelukkige leven van Tome, vanaf zijn geboorte als onwettig kind tot aan zijn internering, vlak na WO II. Een rauwe en weinig decente film, die vaak waterlanders doet opkomen. Een van de vroege werken van een zeer vooraanstaande regisseur van de hedendaagse Japanse film.

Kohayagawa-ke no aki

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ganjiro Nakamura, Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Keiju Kobayashi en Michiyo Aratama.

Een oude man, eigenaar van een grote fabriek die bestuurd wordt door zijn oudste dochter en haar echtgenoot, leeft samen met zijn uitgebreide familie. Hij bezoekt af en toe stiekem zijn minnares. Een familiedrama in de vertrouwde, subtiele Ozu-stijl. Goed gebruik van de kleuren. Het scenario is van Kogo Noda en Ozu Yasujiro. Camerawerk van Nakai Asaichi. Ook bekend als EARLY AUTUMN en THE END OF SUMMER.

Ohayo

1959 | Drama, Komedie

Japan 1959. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Keiji Sada, Haruo Tanaka en Haruko Sugimura.

Een fijnzinnige, milde satire over een burenruzie die ontstaat als twee jongetjes het bevel van hun vader om stil te zijn letterlijk opvatten en dus ook het vriendelijke 'goeiemorgen' van hun buren niet meer beantwoorden. Aardig bedacht, maar uiteindelijk nogal mager als idee voor een speelfilm. Het scenario is van Kogo Noda en regisseur Ozu naar een roman van Ton Satomi. Het camerawerk is van Akira Aomatsu. Engelse titel: GOOD MORNING.

Karumen kyoko ni Kaeru

1951 | Komedie

Japan 1951. Komedie van Keisuke Kinoshita. Met o.a. Hideko Takamine, Chishû Ryû, Toshiro Kobayashi, Kuniko Igawa en Takeshi Sakamoto.

Lily Carmen (Takamine) is stipteaseuse in Tokio. Ze heeft succes en is mondain. Ze keert met haar vriendin en collega Maya (Ryu) terug naar haar traditionele geboortedorp. Daar voeren beide frivole dames een staaltje van kunnen op dat het dorp in rep en roer brengt, en wekt het afgrijzen van Carmens vader Shoichi (Sakamoto), die vindt dat zij niet lager had kunnen zakken. Carmen ziet zichzelf echter als een kunstenares. De film, die breekt met de Japanse traditie, is een curiositeit die de tand des tijds doorstaan heeft in die zin dat hij nog even verfrissend als toen is. Geïnspireerd op Amerikaanse muzikale komedies, is hij vlot en vrolijk, ook al lijkt hij een halve eeuw later tamelijk gedateerd aangekleed. Het scenario werd door regisseur Kinoshita in een maand tijd geschreven en de film werd in tien maanden gedraaid. Het was een experiment voor de Japanse Kodak-firma, Fuji: de eerste kleurenfilm in Fujicolor. Voor alle zekerheid werd er tegelijkertijd een zwart-wit versie gedraaid. Beide hoofdrollen geven een nummertje van jewelste ten beste. De muziek is van Chuji Kinoshita en Toshiro Mayuzumi en het camerawerk is van Hiroshi Kusuda. Voor liefhebbers van de Japanse cinema een must, juist vanwege zijn afwijkende benadering.