Arturo Ripstein

Regisseur, Acteur

Arturo Ripstein is regisseur en acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Kurosawa: The Last Emperor

1999 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Alex Cox. Met o.a. Francis Ford Coppola, John Woo, Bernardo Bertolucci, Andrey Konchalovskiy en Mike Hodges.

Documentaire over de Japanse regisseur Akira Kurosawa. Regisseur Cox vond bekende vakgenoten als Francis Ford Coppola, John Woo, Paul Verhoeven en Bernardo Bertolucci bereid om uit te leggen waarom zij schatplichtig menen te zijn aan de in 1998 overleden meester van de Japanse cinema.

El Coronel no tiene quien le escriba

1999 | Drama

Spanje/Frankrijk/Mexico 1999. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Fernando Luján, Marisa Paredes, Salma Hayek, Rafael Inclán en Ernesto Yáñez.

Iedere week trekt de kolonel (Luj[KA1]an) zijn beste pak aan, zet zijn lichte hoed op, stropt zijn das en begeeft zich naar de waterkant, waar de rivierboot zal aanmeren. Al 27 jaar wacht hij op de postwissel met een klein tractement wegens drie[KA3]enhalf jaar actieve dienst in Mexico, waar hij in het wit van de ogen van de vijand gekeken heeft. Het hele dorp weet al jaren dat die uitkering nooit komt, maar de kolonel geeft niet op - het is zijn raison d`[KA4]etre. Zijn vrouw Lola (Paredes) lijdt aan astma, ze is ziekelijk en ze zijn beiden vel over been door ondervoeding. Hun zoon Agustin is overleden en heeft zijn ouders een haan nagelaten, die het grote geld zou kunnen winnen in een gevecht, maar dat komt ook niet. Agustin die in een circus was, stierf na een tweegevecht om het hoertje Julia (Hayek). Bij stukjes en beetjes wordt het verleden van het stel, de grote armoede, waarin zij leven, en hun wederzijdse liefde ontrafeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de hypotheek van het schamele huis niet betalen, de advocaat (Y[KA1]a[KA6]nes) is meer ge[KA3]intereseerd in zijn declaraties dan in het verlenen van bijstand, dokter Pardo (Bichir) is te weinig nuchter een heeft te veel belangstelling voor jonge jongetjes om Lola met de juiste zorg te omringen en de pater [KA1]Angel (Incl[KA1]an) is een grote hypocriet. Desondanks proberen zij hun droevige lot aan de rand van de afgrond met waardigheid te dragen. De film is traag, maar mooi en Luj[KA1]an, die in geen twintig jaar meer voor de camera gestaan had, vertolkt zijn personage op een indrukwekkende manier. De Spaanse veterane Paredes laat zien dat zij haar vak beheerst en Hayek`s aanwezigheid is helaas nogal kort, maar zij speelt vol overgave. Het scenario van Paz Alicia Garc[KA1]iadiego naar het korte verhaal van Nobelprijswinnaar (Honderd jaar eenzaamheid) Gabriel García Marquez is zonder franje, terwijl regisseur Ripstein het vooral laat afhangen van de wisselwerkingen die de diverse personages op elkaar hebben. Het camerawerk van Guillermo Granillo is sfeervol en bevat mooie beelden in grandioze scènes. Ongeschikt voor de liefhebbers van snelle actie. Tot stand gekomen met gelden van Spaanse, Franse omroepen, de ministeries van cultuur, de filmmusea en filmfondsen uit die landen alsmede locale overheden uit Mexico en Columbia.

El evangelio de las maravillas

1998 |

Spanje/Argentinië/Mexico 1998. Arturo Ripstein. Met o.a. Patricia Reyes Spindola, Bruno Bichir, Carolina Papaleo, Edwarda Gurrola en Katy Jurado.

Iedere week trekt de kolonel (Luj[KA1]an) zijn beste pak aan, zet zijn lichte hoed op, stropt zijn das en begeeft zich naar de waterkant, waar de rivierboot zal aanmeren. Al 27 jaar wacht hij op de postwissel met een klein tractement wegens drie[KA3]enhalf jaar actieve dienst in Mexico, waar hij in het wit van de ogen van de vijand gekeken heeft. Het hele dorp weet al jaren dat die uitkering nooit komt, maar de kolonel geeft niet op - het is zijn raison d`[KA4]etre. Zijn vrouw Lola (Paredes) lijdt aan astma, ze is ziekelijk en ze zijn beiden vel over been door ondervoeding. Hun zoon Agustin is overleden en heeft zijn ouders een haan nagelaten, die het grote geld zou kunnen winnen in een gevecht, maar dat komt ook niet. Agustin die in een circus was, stierf na een tweegevecht om het hoertje Julia (Hayek). Bij stukjes en beetjes wordt het verleden van het stel, de grote armoede, waarin zij leven, en hun wederzijdse liefde ontrafeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de hypotheek van het schamele huis niet betalen, de advocaat (Y[KA1]a[KA6]nes) is meer ge[KA3]intereseerd in zijn declaraties dan in het verlenen van bijstand, dokter Pardo (Bichir) is te weinig nuchter een heeft te veel belangstelling voor jonge jongetjes om Lola met de juiste zorg te omringen en de pater [KA1]Angel (Incl[KA1]an) is een grote hypocriet. Desondanks proberen zij hun droevige lot aan de rand van de afgrond met waardigheid te dragen. De film is traag, maar mooi en Luj[KA1]an, die in geen twintig jaar meer voor de camera gestaan had, vertolkt zijn personage op een indrukwekkende manier. De Spaanse veterane Paredes laat zien dat zij haar vak beheerst en Hayek`s aanwezigheid is helaas nogal kort, maar zij speelt vol overgave. Het scenario van Paz Alicia Garc[KA1]iadiego naar het korte verhaal van Nobelprijswinnaar (Honderd jaar eenzaamheid) Gabriel García Marquez is zonder franje, terwijl regisseur Ripstein het vooral laat afhangen van de wisselwerkingen die de diverse personages op elkaar hebben. Het camerawerk van Guillermo Granillo is sfeervol en bevat mooie beelden in grandioze scènes. Ongeschikt voor de liefhebbers van snelle actie. Tot stand gekomen met gelden van Spaanse, Franse omroepen, de ministeries van cultuur, de filmmusea en filmfondsen uit die landen alsmede locale overheden uit Mexico en Columbia.

El evangelico de las marvillas

1998 | Komedie

Mexico 1998. Komedie van Arturo Ripstein. Met o.a. Francisco Rabal, Kathy Jurado, Edwarda Gurrola, Carolina Papaleo en Bruno Bichir.

VV.

Profundo carmes¡

1996 |

Spanje/Frankrijk/Mexico 1996. Arturo Ripstein.

VV.

Profundo carmesi

1996 | Misdaad, Romantiek, Komedie

Mexico/Frankrijk/Spanje 1996. Misdaad van Arturo Ripstein. Met o.a. Regina Orozco, Daniel Giménez Cacho, Marisa Paredes, Veronica Merchant en Julieta Egurrola.

Mexico 1949. De zonderlinge mythomaan Nico (Gimenez-Cacho) legt contacten met eenzame vrouwen en hun kinderen om ze te beroven en te vermoorden als hij ze het zwijgen moet opleggen. De enigszins wulpse verpleegster Coral Fabre (Orozco) die dweept met de Franse acteur Charles Boyer, reageert op een annonce van Nico, die misbruik maakt van zijn vage gelijkenis met Boyer. Coral laat haar kinderen en haar werk in de steek en trekt bij Nico in. Zij komt achter het dubieuze verleden van haar nieuwe minnaar en trekt de conclusie dat hij zijn vrouw vermoord moet hebben. Nico kan het niet ontkennen, maar zij trekken samen van stad tot stad. Met medeweten en hulp van Coral verleidt Nico oudere, rijke vrouwen. Naar een waargebeurd verhaal, dat indertijd door de Amerikaanse sensatiepers flink werd geëxploiteerd. Het scenario is van Paz Alicia Garciadiego. In een gestileerde, ironische melostijl in beeld gebracht dankzij het camerawerk van Guillermo Grandillo. De muziek van David Mansfield is vermeldenswaardig. Hetzelfde gegeven werd in 1970 sterker uitgewerkt in de film THE HONEYMOON KILLERS. Op het Internationale filmfestival van Venetië in 1996 bekroond met een Gouden Schelp.

La reina de la noche

1994 | Drama, Romantiek, Biografie

Mexico 1994. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Patricia Reyes Spindola, Alberto Estrella, Blanca Guerra, Ana Ofelia Murguía en Alex Cox.

Deze film over het leven van een zangeres beslaat de periode van 1930 tot 1948 tot haar dood. Lucha (Reyes Spindola) zingt in cabaretten. Ze ontmoet Pedro (Estrella), met wie ze haar leven wil delen. Op de dag van de bruiloft adopteert ze een klein meisje, zonder toestemming van haar echtgenoot. Daarna valt ze hem lastig met jaloers gedrag. Pedro verlaat haar. Ze heeft talrijke verhoudingen maar blijft steken in de herinnering aan haar grote liefde. Ook lijdt ze onder de afwijzende houding van haar moeder, die zich niets aantrekt van haar zelfmoordpoging. De film is somber, zelfs wanhopig. Ondanks haar moed en haar kwaliteiten op professioneel gebied slaagt deze vrouw er niet in het geluk te vinden. Een verstikkend rood domineert in alle scènes, behalve in de zelfmoordscène aan het slot. Deze overvoerde sfeer doet uiteindelijk afbreuk aan ritme en opbouw van de film. Scenario van Paz Alicia Garcia Diego. Camerawerk van Bruno De Keyser.

La mujer del puerto

1991 | Drama

Mexico 1991. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Patricia Reyes Spindola, Alejandro Parodi, Evangelina Sosa, Damián Alcázar en Ernest Yañez.

Het schip van Marro (Alcazar) ligt in een Mexicaanse haven. De gele quarantainevlag is gehesen en niemand mag van boord. Marro houdt het niet meer uit en springt over de railing. Hij verstopt zich in een bordeel in de stad, waar hij de mooie Perla (Sosa) ziet. Haar moeder Tomasa (Spindola) laat haar dansen en zich prostitueren. Marro wordt op slag verliefd op Perla, maar Tomasa probeert ze uit elkaar te houden en wil voorkomen dat ze elkaar gaan beminnen. Ze heeft hiervoor een goede reden: Marro en Perla zijn broer en zus, maar weten dit niet. Ondanks al haar pogingen kunnen Perla en Marro ontsnappen met hulp van de oude pianist Carmelo (Parodi), die op zijn beurt weer een amoureuze relatie onderhoudt met Tomasa. Paz Alicia Garciadiego die het scenario schreef, maakte een vrije bewerking van het korte verhaal Le port van Guy de Maupassant. Regisseur Ripstein vertelt de geschiedenis, waarschijnlijk geïnspireerd door Akira Kurosawa, drie keer, telkens vanuit een ander gezichtspunt. Helaas heeft Ripstein de kwaliteiten van de Grote Meester niet. Zowel het spel als het camerawerk van Angel Gode laten zeer te wensen over, waardoor deze tamelijk levenloze film zich beperkt tot het kringetje van Ripstein- aanhangers.

Mentiras piadosas

1988 | Drama

Mexico 1988. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Alonso Echanove, Delia Casanova, Ernesto Yañez, Luisa Huertas en Frenando Palavicini.

Een ploeterende huisvader (Echanova) - kruidenhandelaar, magnetiseur en koffiedikkijker uit het oude centrum van Mexico City - en zijn jeugdvriend (Ya[KA6]nez) - een homoseksuele arbeider met de bijnaam `Matilde` - willen zich zich losmaken uit hun ellendige bestaan. Samen werken ze al jaren aan een bizarre sculptuur van een een mytholgische voorstelling uit de Aztekencultuur over twee koningskinderen en hun onbeantwoorde liefde. Ze hopen hun werk aan een museum in de V.S. te verkopen om zo uit de zorgen te raken. Als ze een jonge - ongelukkig getrouwde - inspectrice (Casanova) van de volksgezondheid op de proppenkomt, meent Echanove de juiste bemiddelaarster te hebben gevonden voor de verkoop van hun werk. Hij versiert haar om haar in te palmen, maar zij worden op elkaar verliefd en ze besluiten allebei hun families te verlaten en samen te gaan wonen. Dan slaat het geluk om in schuldgevoel, wantrouwen en jaloezie, dat 'Matlilde' als derde wiel aan de wagen van nabij meemaakt. Een goede film met typisch Mexicaanse trekjes van een van de meest vooraanstaande hedendaagse regisseurs van dat land. Het scenario is van Paz Alicia Garciadiego en het camearwerk is van Angel Goded.

El imperio de la fortuna

1986 | Drama

Mexico 1986. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Blanca Guerra, Alejandro Parodi en Zaide Silvia Gutiérrez.

Een miserabele straatomroeper uit een Mexicaans dorp verandert dankzij een buitenkansje in een harde en hoogmoedige valsspeler. Een echte moderne klassieker van de Mexicaanse film uit de jaren 1980-1990. Goed geregisseerd en gespeeld.

El Otro

1984 | Drama

Mexico 1984. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Rafael Sánchez Navarro, Juan Ignacio Aranda en Aline Davidoff.

Na de pathetische brief van zijn zoon te hebben gelezen zendt een man zijn vriend naar zijn zoon toe om met hem te praten. Een vreemde, verwarrende film, geschreven door de beroemde Argentijnse schrijver Manuel Puig, met als uitgangspunt het verhaal van Silvina Ocampo.

Rastro de muerte

1981 | Drama

Mexico 1981. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Leonardo Velázquez, Pedro Armendáriz jr, Ernesto Gómez Cruz en Juan Luis Galiardo.

Eén jonge carrièremaker gebruikt een deftige familie in verval voor zijn eigen sociale stijging. Goed doortimmerde en overtuigende film van een van de belangrijkste hedendaagse Mexicaanse filmregisseurs.

La seducción

1981 | Drama

Mexico 1981. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Katy Jurado, Gonzalo Vega, Viridiana Alatriste en Noé Murayama.

Een vrouw wordt zich bewust van het onrecht dat in haar land begaan wordt en sluit zich aan bij de rebellen. Zoiets als MAT van Poedovkin, gebaseerd op een Duits verhaal uit de 19e eeuw; zeer slecht 'overgezet' naar Mexico van 1981.

Cadena perpetua

1980 | Misdaad

Mexico 1980. Misdaad van Arturo Ripstein. Met o.a. Pedro Armendáriz jr, Narciso Busquet, Ernesto Gómez Cruz en Ana Martín.

Een vroegere dief, nu op het rechte pad, keert terug naar zijn oude levensstijl als een detective hem wil chanteren nadat hij hem herkend heeft. Een goed bedoelde en goed gemaakte film, ondanks dat Armendáriz jr. niet genoeg kracht heeft om zijn rol overtuigend te brengen.

El Lugar sin límites

1978 | Drama

Mexico 1978. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Lucha Villa, Ana Martín, Gonzalo Vega en Julián Pastor.

Een vrachtwagenchauffeur wordt verleid door een homoseksuele ambtenaar in een Mexicaans dorpje. Een vuile en ruwe film die een sterke aanklacht tegen de hedendaagse Zuidamerikaanse dwingelandij en het 'machismo' vormt. Een van de beste films van de hedendaagse Mexicaanse cinema.

La Viuda negra

1977 | Drama

Mexico 1977. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Isela Vega, Mario Almada, Sergio Giménez en Hilda Aguirre.

De relatie tussen een niet meer zo jonge vrouw en een plaatselijke priester. Een onuitstaanbaar feuilleton waarin een enigszins kritisch sociaal geluid doorklinkt.

Foxtrot

1976 | Drama

Zwitserland/Mexico 1976. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Peter O'Toole, Charlotte Rampling, Jorge Luke, Helena Rojo en Claudio Brook.

O'Toole en zijn vrouw ontvluchten Roemenië en trekken zich terug op een paradijselijk eiland om een wereld te ontvluchten waar de oorlog op het punt van uitbreken staat, eind jaren dertig. Een oppervlakkig, voorspelbaar drama; gefilmd in Mexico. Hertiteld: THE OTHER SIDE OF PARADISE.

El castillo de la pureza

1972 | Drama

Mexico 1972. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Claudio Brook, Rita Macedo, Arturo Beristain, Diana Bracho en Gladys Barmejo.

Een man, geobsedeerd door het groeiende zedenverval, sluit gedurende achttien jaar zijn vrouw en kinderen in een soort 'zuiverheidscitadel' op. Gebaseerd op authentieke feiten, met ontzettend veel talent in beeld gebracht.

Juego peligroso

1966 | Komedie

Mexico/Brazilië 1966. Komedie van Arturo Ripstein. Met o.a. Silvia Pinal, Milton Rodríguez, Julissa en Leonardo Villar.

Gebaseerd op twee verhalen: het ene vol zwarte humor en het andere is satirisch. Het script is van Gabriel García Márquez. Deze tweede film van Ripstein werd niet zo goed ontvangen door de critici en het publiek.

Tiempo de morir

1965 | Actiefilm, Western

Mexico 1965. Actiefilm van Arturo Ripstein. Met o.a. Marga López, Jorge Martínez de Hoyos, Enrique Rocha, Alfredo Leal en Bianca Sanchez.

Nadat hij een straf van achttien jaar heeft uitgezeten, keert een man naar huis terug, van plan om rustig oud te worden, maar de zoons van de bandiet die hij gedood heeft, hebben gezworen de dood van hun vader te wreken. Prachtig script van Gabriel García Márquez en Carlos Fuentes. De regisseur is erin geslaagd de complexe karakters goed neer te zetten. Een uitstekende western, de debuutfilm van de toen 21-jarige Ripstein. In 1985 nog eens verfilmd door Jorge Ali Triana.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Arturo Ripstein op televisie komt.

Reageer