Olga Limburg: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Herr über Leben und Tod

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Maria Schell, Ivan Desny, Olga Limburg, Wilhelm Borchert en Fritz Tillmann.

Een arts trouwt met een patiënte, maar hun kind wordt ongeneeslijk ziek, waarna de arts aan euthanasie denkt, zodat het gekrenkte moederhart troost zoekt bij een andere arts. Alsof alle ongeluk niet op kan. Alléén voor de zakdoekenbrigades.

Schuld allein ist der Wein

1949 | Komedie, Drama

Duitsland 1949. Komedie van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Ernst Waldow, Inge Stoldt, Olga Limburg, Kurt Rackelmann en Charlotte Witthauer.

Laag-bij-de-grondse komedie rond een verloren zoon, die in een wijndorp aan de Rijn naar zijn natuurlijke vader zoekt. Vrije bewerking van het destijds vaak opgevoerde toneelstuk Schweinefleisch in Dosen van Walther Thier en Paul Neuhaus.

Meine Freundin Josefine

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hilde Krahl, Paul Hubschmid, Fita Benkhoff, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Concurrenten in de modewereld vinden elkaar in de liefde. Er wordt veel gepraat in deze luchtige film, waarvan de entourage van modeshows, luxe-interieurs en eetpartijen tijdens WO II op den duur een steeds groter contrast ging vormen met het dagelijks leven.

Familienanschluss

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Karin Hardt, Hermann Speelmans, Ludwig Schmitz, Olga Limburg en Rudolf Platte.

Een gepensioneerde kapitein, die aan de vaste wal van alles heeft aangepakt maar steeds failliet gaat, opent een familiepension. Dit gemoedelijke volksstuk speelt in Keulen zodat het Keulse dialect niet van de lucht is.

Lauter Liebe

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Rolf Weih, Hansi Arnstaedt, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Hans en Marlies, die elkaar van jongs af aan kennen, zijn met elkaar getrouwd maar dromen allebei van een ander. Na LAUTER LŸGEN voerde Rühmann voor de tweede maal de regie en opnieuw wist hij met name Feiler in een amusante geschiedenis te laten schitteren.

Herz ohne Heimat

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Otto Linnekogel. Met o.a. Anneliese Uhlig, Albrecht Schoenhals, Camilla Horn, Gustav Diessl en Sabine Peters.

De jonge Verena (Uhlig) is verliefd op de lichtzinnige Alexander (Die[KL29]l). Deze houdt zich bezig met duistere zaken, ondanks de waarschuwingen van zijn half-broer Clemens (Schoenhals). Wanneer hij in grote problemen komt, verlaat hij plotseling het land in gezelschap van de grillige Dina (Horn). Verena, die een kind van hem verwacht, blijft zwaar teleurgesteld achter. Clemens bekommert zich om haar, maar zij wil niets van hem weten. Pas als Alexander na lange tijd terugkeert, keert zij hem de rug toe en gaat ze naar Clemens. Een zakdoekendrama dat niet boeit, waaraan de onbeholpen regie debet is.

Das Leichte Mädchen

1940 | Romantiek, Komedie, Historische film

Duitsland 1940. Romantiek van Fritz Peter Buch. Met o.a. Willy Fritsch, Friedl Czepa, René Deltgen, Paul Kemp en Erich Fiedler.

Een jongeman (Fritsch) uit welgestelde kringen wil met een toneelspeelster (Czepa) trouwen i.p.v. zijn nicht (Winter). Zijn familie tracht hem op allerlei manieren te dwarsbomen, maar een `overval` o.l.v. een snaakse student (Deltgen) en hun daarop volgende 'gevangenschap' brengen daar verandering in. Een wat kletserige liefdeskomedie die vakkundig rondom de zeer populaire Fritsch gesponnen is.

Nanette

1939 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Hans Söhnker, Albrecht Schoenhals, Hans Schwarz jr. en Siegfried Breuer.

De succesvolle schrijver Alexander (S[KA3]ohnker) doet zich voor als arme dichter om succes te hebben bij Nanette (Jugo) op wie hij ontzettend verliefd is. Wanneer Nanette erachter komt, is ze diep teleurgesteld. Het lukt Alexander door middel van een trucje echter toch om haar van zijn liefde te overtuigen. Een aardige komedie met veel leuke vondsten, door regisseur Engel geënsceneerd. Jugo, zijn oude vertrouwde hoofdrolspeelster, is weer geweldig. Helaas is Söhnker geen gelijkwaardige partner. Hij speelt, zoals altijd, alleen zichzelf, de onverschrokken minnaar. Ook Schoenhals als zijn rivaal is in het gunstigste geval een middelmatige acteur. Desondanks een tamelijk goede komedie. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Die Nacht der Entscheidung

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Pola Negri, Sabine Peters, Ivan Petrovich, Hans Zesch-Ballot en Ernst Dumcke.

Tessa (Negri), de vrouw van consul Br[KA3]uckmann (Zesch- Ballot) ziet na jaren haar jeugdliefde (Petrovich) terug. Ze worden opnieuw verliefd op elkaar. Tessa, die door haar man nogal verwaarloosd wordt, besluit er met haar geliefde vandoor te gaan. Het lukt haar stiefdochter Gisela (Peters) op het laatste moment toch nog om de echtelieden weer bij elkaar te brengen. Zwak geregisseerd melodrama, maar de liedjes die Pola Negri zingt zijn prachtig. Het was haar laatste Duitse film voordat ze terugging naar Amerika.

Madame Bovary

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Pola Negri, Ferdinand Marian, Aribert Wäscher, Werner Scharf en Alexander Engel.

Een van de talrijke verfilmingen van de beroemde roman van Flaubert. Emma (Negri) trouwt met een onbeduidende plattelandsarts (W[KA3]ascher), en kan haar draai niet vinden in de saaie, kleinburgerlijke wereld van haar man. Ze bedriegt hem met Rodolphe (Marian), maakt schulden bij de woekeraar Lheureux (Bildt) en pleegt tenslotte, wanneer de uitzichtsloosheid van haar situatie tot haar doordingt, zelfmoord. Een grandioze verfilming van dit verhaal, vooral wat betreft de figuur- en sfeertekening van destijds. Ster van de zwijgende film, Pola Negri, slaagt erin de middelen om zich uit te drukken spaarzaam in te zetten en brede, weidse gebaren te vermijden. Ook de overige acteurs zijn zonder uitzondering goed gekozen. De moeite van het bekijken waard.

Land der Liebe

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Gusti Huber, Albert Matterstock, Valerie von Martens, Wilhelm Bendow en Oskar Sima.

Een muzikale komedie met satirische inslag, die in een fantasie-koninkrijk speelt. De koning (Matterstock) ontvlucht zijn aanstaande verloving met prinses Julia (Huber) en de staatszaken, en laat een geschrokken hofhouding achter. De minister-president (Bendow) haalt vervolgens de dichter Schnipex (Matterstock) over, omdat hij zo sprekend op hem lijkt, voor korte tijd voor koning te spelen. Dat leidt tot aardige verwikkelingen, want Schnipex wordt verliefd op Julia en zij op hem. Aan het slot krijgen zij elkaar, terwijl de koning troost zoekt bij Julia`s aantrekkelijke moeder (Martens). Schünzel's laatste film voordat hij emigreerde. Deze film met de spitsvondige dialogen van Curt Goetz vonden de nazi's zo gevaarlijk, dat hij pas nadat er flink in geknipt was door de censuur kwam en in de bioscoop belandde. Een alleszins geslaagde film.

Mädchenpensionat

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Angela Salloker, Attila Hörbiger, Erika von Thellmann, Hilde Krahl en Olga Limburg.

Op een meisjes-internaat wordt een prinses verliefd op haar leraar. Maar terwille van de plichtsbetrachting ('Pflicht musz sein!') blijft het hierbij. William Wylers ROMAN HOLIDAY behandelde de stof zeventien jaar later stukken beter.

Mädchenjahre einer Königin

1936 | Historische film

Duitsland 1936. Historische film van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Otto Tressler, Renée Stobrawa, Paul Henckels en Herbert Hübner.

Een van die aardige Jenny Jugo-komedies van Erich Engel uit de jaren 1930-1940. De jonge koningin Victoria van Engeland ontmoet de Duitse prins Albert en vindt in hem haar toekomstige gemaal. Scenarioschrijver Ernst Marischka filmde dit verhaal zelf zo'n twintig jaar later opnieuw in kleur.

Das Schönheitsfleckchen

1936 | Historische film

Duitsland 1936. Historische film van Rolf Hansen. Met o.a. Lil Dagover, Susi Lanner, Wolfgang Liebeneiner, Aribert Wäscher en Olga Limburg.

Een liefdesavontuur van Lodewijk XV, naar een novelle van Alfred de Musset. Een korte Duitse speelfilm om het Opticolor-kleurenfilm-procedé te beproeven. Goebbels was teleurgesteld over het resultaat en er werd niet verder geëxperimenteerd. Enkele jaren later ging men op Agfacolor over en werd FRAUEN SIND DOCH BESSERE DIPLOMATEN de 'officiële' eerste Duitse kleurenfilm.

Endstation

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Maria Andergast, Paul Hörbiger, Hans Moser, Josefine Dora en Toni von Bukovicz.

Tramconducteur Karl (H[KA3]orbiger) en naaistertje Anna (Andergast) worden verliefd op elkaar. De ouders van Karl (Moser en Dora) zijn tegen deze verbinding. Pas na vele verwikkelingen en een ernstige ruzie tussen de geliefden komt het tot een happy-end. In tegenstelling tot zovele Duitse films die in Wenen spelen wordt hier de sfeer van de stad raak getroffen. Vele rollen worden door Oostenrijkse acteurs gespeeld, waardoor het geheel extra geloofwaardig wordt. Andergast krijgt vooral in de eerste scènes gelegenheid te laten zien wat ze kan. Blijspelregisseur Emo heeft er een heerlijke film van gemaakt.

Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Willi Forst, Trude Haefelin, Max Gülstorff en Theo Lingen.

Een bekend componist (Forst) wordt verliefd op een meisje (Schneider). Om haar beter te leren kennen neemt hij bij haar ouders een baantje aan als kamerdienaar. Als het meisje het bedrog ontdekt is ze eerst kwaad, omdat ze zich bespied voelt, maar later komt toch alles weer goed. Zoals alle films van Bolvary is ook deze amusant, onderhoudend en vol leuke details. Naast de hoofdrollen is het vooral Theo Lingen die je bijblijft. De muziek van Franz Grothe heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van deze film, waarvan ook een Franse versie werd gemaakt: TOI QUE J'ADORE.

Ein Mädel wirbelt durch die Welt

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Magda Schneider, Harald Paulsen, Hugo Schrader, Theo Lingen en Jakob Tiedtke.

Dochter Schneider van een muziekuitgever Tiedke vlucht op een motorfiets voor een haar opgedrongen verloofde. Ze leert twee vrienden kennen - een componist (Paulsen) van wat toen nog `Schlagers` heette, en een tekstdichter (Schrader). Ze wachten op een doorbraak en ondertussen worden ze allebei verliefd op het meisje. De componist wint, en tijdens een diner bij de muziekuitgever worden de beide vrienden ontdekt. Een onbeduidend werkstukje dat niet wervelt, maar trekt als kauwgom. Daar valt voor de geroutineerde cast niets meer aan te redden. Van regisseur Jacoby hebben we betere films gezien. Het enige aardige zijn twee kleine liedjes.

Schwarzwaldmädel

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Georg Zoch. Met o.a. Maria Berling, Hans Söhnker, Walter Janssen, Olga Limburg en Lotte Lorring.

Folklore komt volop aan z'n trekken in het verhaal over een student die verliefd is op de pleegdochter van een kapelmeester.

Ein Unsichtbarer geht durch die Stadt

1933 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1933. Komedie van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Fritz Odemar, Lissy Arna, Olga Limburg en Annemarie Sörensen.

Een Harry Piel-komedie over een taxichauffeur die in zijn wagen een apparaat vindt, waarmee hij zich onzichtbaar kan maken. Een doorsneeklucht met een weinig verrassende afloop: alles bleek een droom.

Die Grausame Freundin

1932 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1932. Drama van Karl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Werner Fuetterer, Olga Limburg en Fritz Rasp.

Een professor, die eens z'n broer de deur wees omdat die met een circusartieste trouwde, ontdekt dat zijn dochter óók naar het circus wil. Anny Ondra is leuk om naar te kijken, maar ze zou gebaat zijn geweest bij een betere regie en een beter draaiboek.

Die Hose

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Hans Behrendt. Met o.a. Jenny Jugo, Werner Krauss, Veit Harlan, Rudolf Forster en Olga Limburg.

De vrouw van een ambtenaar verliest tijdens de zondagse kerkgang haar broekje en komt in het middelpunt van de mannelijke belangstelling te staan. Deze verfilming van het gelijknamige blijspel van Carl Sternheim is een schitterende karikatuur van het leven in een kleine provinciestad.