Jean Weber: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

Tricoche et Cacolet

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Ginette Leclerc, Elvire Popesco, Jean Weber en Frédéric Duvallès.

De onhandige en altijd kibbelende privédetectives moeten hier letten op de jonge vrouw van een rijke bankier die het hof wordt gemaakt door een ijdele aristocraat. Dan verschijnt een Turkse pasja die zowel op de vrouw van de bankier verliefd wordt als op diens minnares. Deze oude, luchtige komedie dient er alleen maar voor om het komisch duo in zoveel mogelijk vermommingen op te voeren. De onophoudelijke grimasserij wordt op den duur hoogst vermoeiend, het lijkt wel een eindeloos uitgerekte sketch van de Mounties.

Occupe-toi d'Amélie

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van R Weisbach en Marguerite Viel. Met o.a. Renée Bartout, Jean Weber, Aimé Claridon en Dandy.

Derde verfilming van het meesterwerk in het genre van de satirische komedie van Georges Feydeau (1918), vandaag de dag nog steeds gespeeld, omdat de types die op toneel worden gebracht van alle tijden zijn. De eerste, een Franse is van Emile Chautard (1913), en wordt als verloren gegaan beschouwd. Wat betreft de tweede, die is van de Italiaan Amleto Palermi (1918). Deze is gemaakt door twee dermate onbekende en vergeten cineasten, dat hun naam in geen enkele andere dan deze filmencyclopedie is terug te vinden, hetgeen ons amper verbaast wanneer hun andere (?) films als deze zijn: gefilmd toneel dat alles terugbrengt tot een show van de acteurs. Ondanks het feit dat het een klassieke geschiedenis over een driehoeksrelatie, inclusief bedrogenen en andere in een klucht gebruikelijke misverstanden en verwikkelingen betreft, waarvan Feydeau een amusant en interessant geheel maakte, terwijl hij dit genre op het niveau van een goede zedenkomedie met psychologische kanttekeningen bracht, slagen de makers er niet in het vlotte tempo van het stuk weer te geven. Bovendien moet deze kopie zwaar ingekort zijn.