Vanda Duarte: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Juventude em Marcha

2006 | Drama

Portugal 2006. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Beatriz Duarte, Vanda Duarte, Ventura en Isabel Cardoso.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

No quarto da Vanda

2000 |

Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Portugal 2000. Pedro Costa. Met o.a. Paulo Nunes, Antonio Semedo Moreno, Lena Duarte, Zita Duarte en Vanda Duarte.

'Een streng en origineel meesterwerk,' zegt het Filmfestival Rotterdam, waar de 2,5 uur lange film in 2007 draaide. 'Zelfs op het festival van Cannes, het mekka van de kunstzinnige film, liep de zaal leeg,' waarschuwt echter cinema.nl. Juventude em marcha is zeker niet voor de kijker met de korte aandachtsspanne. Cineast Costa filmt zijn spelers lang en statisch, met dikwijls kale muren als achtergrond. Hoofdpersoon in dit murwmakende drama met documentaire trekken is de oude Kaapverdiaan Ventura, die telkens weer een liefdesbrief citeert aan de vrouw die hem in de steek liet, en die gedwongen wordt zijn wijk Fontaínhas in Lissabon te verlaten.

Ossos

1998 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Denemarken 1998. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Vanda Duarte, Nuno Vaz, Maria Lipkina, Isabel Ruth en Inès Medeiros.

Ossos ('botten') is een minimalistisch drama dat zich afspeelt in de creoolse achterbuurt Estrella d'Africa in Lissabon. Tina is in het ziekenhuis bevallen van een baby, komt thuis en zet ogenblikkelijk het gas aan. Tina's vriendje, ook nog een tiener, redt het kind, wikkelt het in een vuilniszak en gaat de straat op om ermee te bedelen. Hij biedt het kind ook te koop aan. Wanneer dat niet lukt, laat hij het kind eerst achter bij een verpleegster, later bij een jonge prostituée. Tina en haar beste vriendin Clotilde ondernemen ondertussen pogingen om het kind terug te krijgen. De baby zal overleven. Costa laat zijn acteurs nauwelijks emoties tonen. Hun gezichten zijn strak, hun bewegingen langzaam en vermoeid. Het zijn mensen die lamgeslagen zijn in een wereld waarin de enige echt vrolijke - of in ieder geval warm-menselijke - noot moet komen van de vriendschap tussen Tina en Clotilde. Maar het gevoel dat Costa op zijn eigenzinnige wijze weet op te roepen, is sterk en overtuigend en zorgt ervoor dat de toeschouwer de wanhoop recht in de ogen kijkt. Dat is mede te danken aan de donkere fotografie van Machuel en de ontregelend vasthoudende montage van Bastide.