Im Kwon-Taek: regie, cast, scenario, productie en camera.
Er zijn 12 films gevonden.

Chihwaseon

2002 | Drama

Zuid-Korea 2002. Drama van Im Kwon-Taek. Met o.a. Choi Min-sik, Ahn Sung-kee, Ho-jeong Yu, Yeo-jin Kim en Ahn Sung-gi.

'Hoe kan ik schilderen zonder erectie?' Dat klinkt als een welluidend cliché van een opschepperige kunstenaar met een hoofdletter K. Net als 'Als je wilt schilderen moet je eerst leren drinken.' Het zijn de woorden van de negentiende-eeuwse, invloedrijke Koreaanse schilder Jang Seung-up (Choi Min-sik) die naam maakte onder het pseudoniem Ohwon. Nadat hij als boerenjongen was ontdekt door een heer van goede komaf die hem aanmoedigde zijn leven aan de kunst te wijden, begon een bewogen kunstenaarsbestaan met grootse slemppartijen en talloze vrouwen. Maar Ohwon zou ook een belangrijke nationalistische stem geven aan een land dat door machtige buren Japan en China onder de voet dreigde te worden gelopen.

Virgin Stripped Bare by her Bachelors

2000 | Romantiek, Komedie

Zuid-Korea 2000. Romantiek van Hong Sang-soo. Met o.a. Moon Sung-Kun, Jung Bo-Suk en Lee Eun-Joo.

Bitterzoet verhaal over de sympathieke Soo-Jung, een vierentwintigjarige videoproductieassistente. De film speelt zich af op de dag dat zij haar maagdelijkheid wil verliezen aan vriend Jae-Hoon, een galeriehouder. De film beslaat vijf episodes. In episode een, drie en vijf volgen we het paarlustige stel op de grote dag: Jae-Hoon zit te popelen op een hotelkamer in Seoul, Soo-Jung besluit na lang dralen naar hem toe te gaan, maar strandt in een tram met pech. In de langere episoden twee en vier schetst Hong het begin en het verdere verloop van hun relatie, respectievelijk vanuit zijn en haar standpunt. Zo ongeveer het enige waarover de twee het eens blijken te zijn is dat ze aan elkaar zijn voorgesteld door Soo-Jungs smachtende - maar getrouwde - baas Young-Soo.

Chunhyang

2000 | Romantiek, Drama

Zuid-Korea 2000. Romantiek van Im Kwon-Taek. Met o.a. Hang-Yun Kim, Hak-yong Kim, Lee Jung-Hun, Sung-nyu Kim en Hyo-jeong Lee.

Het relaas van de liefdes tussen Chunhyang en Lee Mong-Ryong is de Koreaanse evenknie van Romeo en Julia. De versie van Im Kwon-Taek, de nestor van de Koreaanse cinema die inmiddels meer dan negentig films heeft geregisseerd, is de zeventiende verfilming van het oude verhaal (de eerste stamt uit 1923). Im Kwon-Taek besloot tot de verfilming na het beluisteren van een 'pansori-performance' van Cho Sang-Hyun van het verhaal: een traditionele Koreaanse theatervoorstelling waarbij een zanger, die wordt begeleid door uitsluitend drums, een oud verhaal overbrengt aan een modern publiek. Het is deze pansori die het eigenlijke script vormt voor de film. De vorm en de structuur van de film valt dan ook geheel buiten de westerse traditie, maar Im is erin geslaagd een verrassend toegankelijk en tegelijk exotisch meesterwerk te maken. Het verhaal gaat over Mong-Ryong, zoon van de gouverneur van Namwon, die hals over kop verliefd wordt op Chunhyang, de dochter van een gedistingeerde courtisane.

The Uprising

1999 |

Frankrijk​/​​Zuid-Korea 1999. Park Kwang-Su. Met o.a. Frédéric Andrau, Myung Kye Nam, Lee Byoung-Ha en Lee Sung-Jae.

Het relaas van de liefdes tussen Chunhyang en Lee Mong-Ryong is de Koreaanse evenknie van Romeo en Julia. De versie van Im Kwon-Taek, de nestor van de Koreaanse cinema die inmiddels meer dan negentig films heeft geregisseerd, is de zeventiende verfilming van het oude verhaal (de eerste stamt uit 1923). Im Kwon-Taek besloot tot de verfilming na het beluisteren van een 'pansori-performance' van Cho Sang-Hyun van het verhaal: een traditionele Koreaanse theatervoorstelling waarbij een zanger, die wordt begeleid door uitsluitend drums, een oud verhaal overbrengt aan een modern publiek. Het is deze pansori die het eigenlijke script vormt voor de film. De vorm en de structuur van de film valt dan ook geheel buiten de westerse traditie, maar Im is erin geslaagd een verrassend toegankelijk en tegelijk exotisch meesterwerk te maken. Het verhaal gaat over Mong-Ryong, zoon van de gouverneur van Namwon, die hals over kop verliefd wordt op Chunhyang, de dochter van een gedistingeerde courtisane.

Lies

1999 | Experimenteel, Thriller, Komedie, Actiefilm

Zuid-Korea 1999. Experimenteel van Jang Sun-Woo. Met o.a. Lee Eun-Joo, Bang Euni-Jin, Kim Sung-Yeon, Shim Jae-hyun en Im Kwon-Taek.

Het relaas van de liefdes tussen Chunhyang en Lee Mong-Ryong is de Koreaanse evenknie van Romeo en Julia. De versie van Im Kwon-Taek, de nestor van de Koreaanse cinema die inmiddels meer dan negentig films heeft geregisseerd, is de zeventiende verfilming van het oude verhaal (de eerste stamt uit 1923). Im Kwon-Taek besloot tot de verfilming na het beluisteren van een 'pansori-performance' van Cho Sang-Hyun van het verhaal: een traditionele Koreaanse theatervoorstelling waarbij een zanger, die wordt begeleid door uitsluitend drums, een oud verhaal overbrengt aan een modern publiek. Het is deze pansori die het eigenlijke script vormt voor de film. De vorm en de structuur van de film valt dan ook geheel buiten de westerse traditie, maar Im is erin geslaagd een verrassend toegankelijk en tegelijk exotisch meesterwerk te maken. Het verhaal gaat over Mong-Ryong, zoon van de gouverneur van Namwon, die hals over kop verliefd wordt op Chunhyang, de dochter van een gedistingeerde courtisane.

Chukje

1996 |

Zuid-Korea 1996. Im Kwon-Taek.

Het relaas van de liefdes tussen Chunhyang en Lee Mong-Ryong is de Koreaanse evenknie van Romeo en Julia. De versie van Im Kwon-Taek, de nestor van de Koreaanse cinema die inmiddels meer dan negentig films heeft geregisseerd, is de zeventiende verfilming van het oude verhaal (de eerste stamt uit 1923). Im Kwon-Taek besloot tot de verfilming na het beluisteren van een 'pansori-performance' van Cho Sang-Hyun van het verhaal: een traditionele Koreaanse theatervoorstelling waarbij een zanger, die wordt begeleid door uitsluitend drums, een oud verhaal overbrengt aan een modern publiek. Het is deze pansori die het eigenlijke script vormt voor de film. De vorm en de structuur van de film valt dan ook geheel buiten de westerse traditie, maar Im is erin geslaagd een verrassend toegankelijk en tegelijk exotisch meesterwerk te maken. Het verhaal gaat over Mong-Ryong, zoon van de gouverneur van Namwon, die hals over kop verliefd wordt op Chunhyang, de dochter van een gedistingeerde courtisane.

Taebaek Sanmaek

1994 |

Zuid-Korea 1994. Im Kwon-Taek. Met o.a. An Sung-Kee, Kim Myung-Kon, Kim Gap-Soo, O Jung-Hae en Shin Hyun-Joon.

Deze film is de 94ste van de Koreaanse regisseur Kwon-Taek, die sedert 1970 na een periode van groot succes met commerci[KA3]ele bioscoopfilms, vooral persoonlijke, culturele, literaire werken maakt. Hij verfilmde het boek van Cho Jeong-Lae dat door Song Neung-Han tot scenario werd bewerkt. De handeling speelt zich af in een stadje in Zuidwest Korea in de periode 1948-1950, het voorspel van de Koreaanse Oorlog tussen Noord en Zuid, waarin de geallieerden onder de vlag van de V.N. door de V.S. georkestreerd, meevochten. Het verhaal betreft een viertal personages Bumwoo (Sung-Kee) die geen communisten-vriend is, maar een hekel heeft aan geweld dat door communistenvreters wordt bedreven, Sangku (Gap-Soo) die communisten niet zien of luchten kan, zijn broer Sangjin (Myung-Kon), een overtuigd communist die deelneemt aan de guerilla en zich ophoudt in de bergen rondom de provincieplaats. De vierde figuur is de schone Sohwa (Jung-Hae), een sjamaanse priesteres. In dergelijke verhalen wisselt het machtsevenwicht naar beide zijden: de communisten bezetten onverwacht het plaatsje, maken de rijken (grootgrondbezitters) een kopje kleiner, de regeringstroepen heroveren de stad tegen een hoge prijs, terwijl onschuldige burgers het gelag betalen. Niets nieuws onder de zon als men kijkt naar de recente gebeurtenissen in Tsjecheniën, Bosnië of Afghanistan. Wel dé gelegenheid als men een goede cast heeft de personages flink uit te diepen. Daarin is de regisseur zeer geslaagd, de fotografie van Jung Il-Sung is prachtig en de speciale effecten van Lee Moon-Kul zijn uiterst doeltreffend. Een indrukwekkend werk voor wie wat wil weten van Koreaanse ontwikkelingen uit de geschiedenis van vlak na WO II en het tempo er op de koop toe bijneemt. Met Dolby Stereo-geluid.

Seo-Pyon-Jae

1993 | Muziek

Zuid-Korea 1993. Muziek van Im Kwon-Taek. Met o.a. Kim Myung-Kon, Kim Kyu-Chul en Oh Jung-Hae.

In Korea kent men de Pansori. Om te begrijpen wat dit is, komt waarschijnlijk de rondtrekkende troubadour er het dichtste bij. In gezongen vorm wordt een verhaal verteld door een rondtrekkende minstreel. Deze film gaat over het verhaal van zo`n Pansori - Dongho (Kyu-Chul) - en in die vorm. Het wordt in flashbacks verteld. De film begint als Dongho dertig is; hij vertelt het verhaal over zijn moeder Yu-Bung (Myung-Kon) van wie hij de kunst leerde en zijn geadopteerde zusje Song-Hwa (Jung- Hae), die geleidelijk blind wordt. De film was een gigantisch succes in eigen land (in een korte tijd kwamen meer dan een miljoen mensen kijken, het grootste kassucces aller tijden in Korea) en is voor de Westerse kijker een niet altijd even eenvoudige kennismaking met de ori[KA3]entaalse cinema - er is bijvoorbeeld een sc[KA2]ene van negen (!) minuten, waarin het drietal aan de kim opdoemt en langzaam op de kijker afkomt. De beelden van Jung Il-Sung zijn magistraal en de muziek van Kim Soo-Chul is uniek, zeker voor kijkers uit Europa en Noord- en Zuid-Amerika.

Seo-Puyun-Jae

1993 | Drama

Noord-Korea​/​​Zuid-Korea 1993. Drama van Im Kwon-Taek. Met o.a. Kim Kyu-Chul, Oh Jung-Hae en Kim Myung-Gon.

In Korea kent men de Pansori. Om te begrijpen wat dit is, komt waarschijnlijk de rondtrekkende troubadour er het dichtste bij. In gezongen vorm wordt een verhaal verteld door een rondtrekkende minstreel. Deze film gaat over het verhaal van zo`n Pansori - Dongho (Kyu-Chul) - en in die vorm. Het wordt in flashbacks verteld. De film begint als Dongho dertig is; hij vertelt het verhaal over zijn moeder Yu-Bung (Myung-Kon) van wie hij de kunst leerde en zijn geadopteerde zusje Song-Hwa (Jung- Hae), die geleidelijk blind wordt. De film was een gigantisch succes in eigen land (in een korte tijd kwamen meer dan een miljoen mensen kijken, het grootste kassucces aller tijden in Korea) en is voor de Westerse kijker een niet altijd even eenvoudige kennismaking met de ori[KA3]entaalse cinema - er is bijvoorbeeld een sc[KA2]ene van negen (!) minuten, waarin het drietal aan de kim opdoemt en langzaam op de kijker afkomt. De beelden van Jung Il-Sung zijn magistraal en de muziek van Kim Soo-Chul is uniek, zeker voor kijkers uit Europa en Noord- en Zuid-Amerika.

Aje, Aje, Bara Aje

1989 |

Zuid-Korea 1989. Im Kwon-Taek. Met o.a. In Chon Yoo, Young Mi Jin en Moo Song Chun.

De zestienjarige Soon Nyo gaat naar een boeddhistisch klooster, maar doordat ze zich inlaat met een jongeman, wordt ze er uitgezet. Daarna zoekt ze het geluk in het huwelijk en het ouderschap, maar na korte tijd komen haar man en kind om het leven, waarna ze terugkeert naar het klooster

Ticket

1986 | Drama

Zuid-Korea 1986. Drama van Im Kwon-Taek. Met o.a. Kim Ji-Mi, Chun Se-Yong, Ahn So-Young, Lee Hae-Young en Myung-Hae.

Ergens aan de Koreaanse Oostkust runt Min Ji-Suk (Ji-Mi) een kroeg, waar vissers aanlanden. Ze heeft vier jonge serveersters, die hun klanten wel een extraatje in het peeskamertje willen bezorgen; heel eufemistisch wordt dit een ticket genoemd. Het jongste dienstertje is Yoon (Se-Yong). Ze prostitueert zich niet alleen uit armoede zoals de anderen, maar ook omdat ze geld wil verdienen om de studie van haar vriend Min-Su (Dong-Jun) te betalen, zodat zij zich samen later uit de misère zouden kunnen bevrijden. Min-Su komt echter achter de dubieuze broodwinning van zijn vriendin en verstoot haar. Hij gaat volledig voorbij aan het feit dat ze van hem zwanger is. Min Ji- Suk wil met hem gaan praten om de zaken tussen die twee in het reine te brengen, maar haar bemiddelingspoging loopt op niets uit en uit woede en frustratie duwt ze Min-Su van een rots, die daarop een dodelijke val in zee maakt. Niet alleen voor Yoon vermoordde ze Min-Su, maar ze wilde ook haar eigen ongelukkige situatie wreken, want de exploitatie van jonge vrouwen is geen onverdeeld genoegen... Ondanks de ernst van het maatschappelijke probleem is Kwon-Taek erin geslaagd een bijna tijdloze film te maken met een aantrekkelijke rolverdeling. Het is een interessante kennismaking met de Koreaanse cinema door de luchtige toon. Het camerawerk is van Chung Il-Sung en het scenario is van Song Kil-Han.

Die koreanische Prinzessin

-1 |

. Im Kwon-Taek.

Ergens aan de Koreaanse Oostkust runt Min Ji-Suk (Ji-Mi) een kroeg, waar vissers aanlanden. Ze heeft vier jonge serveersters, die hun klanten wel een extraatje in het peeskamertje willen bezorgen; heel eufemistisch wordt dit een ticket genoemd. Het jongste dienstertje is Yoon (Se-Yong). Ze prostitueert zich niet alleen uit armoede zoals de anderen, maar ook omdat ze geld wil verdienen om de studie van haar vriend Min-Su (Dong-Jun) te betalen, zodat zij zich samen later uit de misère zouden kunnen bevrijden. Min-Su komt echter achter de dubieuze broodwinning van zijn vriendin en verstoot haar. Hij gaat volledig voorbij aan het feit dat ze van hem zwanger is. Min Ji- Suk wil met hem gaan praten om de zaken tussen die twee in het reine te brengen, maar haar bemiddelingspoging loopt op niets uit en uit woede en frustratie duwt ze Min-Su van een rots, die daarop een dodelijke val in zee maakt. Niet alleen voor Yoon vermoordde ze Min-Su, maar ze wilde ook haar eigen ongelukkige situatie wreken, want de exploitatie van jonge vrouwen is geen onverdeeld genoegen... Ondanks de ernst van het maatschappelijke probleem is Kwon-Taek erin geslaagd een bijna tijdloze film te maken met een aantrekkelijke rolverdeling. Het is een interessante kennismaking met de Koreaanse cinema door de luchtige toon. Het camerawerk is van Chung Il-Sung en het scenario is van Song Kil-Han.