Raymond Bussières (1907-1982): regie en cast.
Er zijn 63 films gevonden.

Dynamite et compagnie

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Raymond Bussières. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud en Jean-Claude Martin.

E[KA1]en van de ontelbare onderzoeken van commissaris Cabrol (Debary) en zijn trouwe inspecteur M[KA1]enardeau (Eyraud). Deze keer speelt het verhaal zich in zijn geheel in Parijs af en begint het met de ontdekking die een paar kinderen op een zondagochtend op een bouwterrein doen: het lijk van een jonge man met een revolverkogel in zijn rug. De spanning wordt er aardig in gehouden en de film is eigenlijk een wandeling langs een aantal zeer uiteenlopende aspecten van de grote stad Parijs. Verwar deze onbekende regisseur niet met de overleden acteur Raymond Bussi[KA2]eres (1907-1982).

Invitation au voyage

1982 | Mysterie, Drama, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1982. Mysterie van Peter Del Monte. Met o.a. Laurent Malet, Aurore Clément, Mario Adorf, Nina Scott en Raymond Bussières.

Een jonge rockzangeres krijgt een fataal ongeval vlak voor ze met haar tweelingbroer een wereldreis zal maken. Deze laadt haar stoffelijk overschot op zijn auto en gaat toch op weg, om geleidelijk aan volledig haar gedaante aan te nemen. Het onafwendbare psychologische assimilatieproces wordt zeer spoedig voorspelbaar, zodat de belevenissen van de hoofdpersoon - met opmerkelijke intensiteit gespeeld door Malet - onderweg niet meer dan tijdvulling zijn. Deze road movie is briljant gefotografeerd, maar ook dat levert slechts modieus verpakte leegte op. Het scenario is van Franco Ferrini en regisseur Del Monte naar de roman Moi, ma Soeur van Jean Bany. Het camerawerk is van Bruno Nuytten, die heirvoor in Cannes werd gelauwerd. Eastmancolor.

T'es grand et puis t'oublies

1981 | Drama, Familiefilm

België​/​​Frankrijk 1981. Drama van Serge Moati. Met o.a. David Benassayag, Romain Bouteille, Elizabeth Wiener, Raymond Bussières en Denise Chalem.

Juli 1965. Het tien-jarige in Frankrijk wonende Tunesische weesjongetje Henri (Benassayag) is erg ongelukkig. Zijn zuster stuurt hem voor een maand naar een vakantiekamp. Aanvankelijk krijgt hij weinig contact met de andere kinderen. Om toch maar aanvaard te worden en beschaamd over het feit dat hij een wees is, speldt hij zijn kameraden op de mouw dat hij het zoontje is van de bekende wielrenner Raymond Poulidor. Maar mede door deze leugen zal de kloof tussen hem en de andere kinderen nog groter worden. Gevoelig drama over de angsten en zorgen van een weeskind dat zich uitgesloten voelt uit de gemeenschap. De jonge Benassayag torst op bewonderingswaardige wijze de zware hoofdrol op zijn frele schouders. De opgeroepen emoties komen levensecht over en de dialogen tussen de kinderen klinken zeer realistisch. Heel wat kinderen zullen hun eigen angst herkennen in de belevenissen van Henri. Het scenario is van regisseur Moati zelf. Achter de camera nam Girard de Battista plaats.

Non-lieu

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Charles Denner, Michael Lonsdale, Nicole Courcel, Bertrand Bonvoisin en Raymond Bussières.

Een onderzoeksrechter - die klassejustitie aan den lijve heeft ondervonden - bijt zich hardnekkig vast in zijn verdenking van een 'luxe' chirurg, die in de omgeving van de wurgmoord op een jong meisje wordt beticht en een onjuiste getuigenverklaring heeft afgelegd. Dit op de realiteit gebaseerde verhaal werd een tv-film met mengsel van feiten en fictie, dat bij de uitzending tot een schandaal en protesten bij de nabestaanden van het slachtoffer leidde. Boeiend gemaakt en zeer goed geacteerd, al resulteerden lengte en dramaturgie van de vier losse episodes in een serie valse sporen en verdenkingen, die bij de ontknoping niet meer dan loze tijdvulling blijken te zijn geweest.

Neige

1981 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1981. Misdaad van Juliet Berto en Jean-Henri Robert. Met o.a. Juliet Berto, Jean-François Stévenin, Robert Liensol, Jean-François Balmer en Patrick Chesnais.

De dood van een jonge dealer veroorzaakt dat junks in en om Pigalle zonder hero[KA3]ine komen te zitten. De pogingen van Anita (Berto), een moederlijk barmeisje, om hen te helpen brengt haar in conflict met haar vriend, een scharrelaar, die in een poging haar terug te winnen zelf hero[KA3]ine bemachtigt en daarbij in de val van de politie loopt. Dit clich[KA1]ematig zelfkant-drama krijgt meerwaarde door het reportage-achtige, authentieke beeld van Pigalle en haar bewoners. Berto heeft zichzelf een irritant nobele rol toebedeeld en is als actrice veel beter op dreef in de regie van anderen. De titel slaat op drugs zoals coca[KA3]ine (of heroïne). Het scenario is van Marc Villard. Het camerawerk is van William Lubtchansky. Mono.

Le Mouton noir

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Jean-Pierre Moscardo. Met o.a. Jacques Dutronc, Brigitte Fossey, Hélène Rolles, Jean Dessilly en Marie Daëms.

Een man die zowel in de advocatuur als in zijn huwelijk mislukt is, ontvoert zijn dochtertje dat bij haar grootvader, een bankier, wordt opgevoed. Hij weet de aan de computer toevertrouwde malversaties van de bank te achterhalen, zodat hij met chantage de zorg voor zijn kind op zich kan nemen. Deze sympathieke debuutfilm is af en toe onwaarschijnlijk en op scenario-niveau onnodig melodramatisch. De brave regie laat te weinig ruimte voor goed samenspel, dat niettemin de voornaamste kwaliteit van de film is.

De koning en de vogel

1979 | Animatie, Fantasy, Musical

Frankrijk 1979. Animatie van Paul Grimault. Met o.a. Jean Martin, Pascal Mazzotti, Raymond Bussières en Agnès Viala.

Koning Karel V plus drie is acht plus acht is zestien regeert als een tiran over Ticardië. Alleen een kleurrijke praatzieke vogel, die zijn nest hoog in het enorme paleis heeft gebouwd, durft hem uit te dagen.

La carapate

1978 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1978. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Pierre Richard, Victor Lanoux, Jean-Pierre Darras, Yvonne Gaudeau en Claire Richard.

Een cipier in Lyon in mei 1968 geeft een onschuldig ter dood veroordeelde de kans om te ontsnappen. De gevangene gijzelt zijn advocaat die door de media prompt als medeplichtig wordt afgeschilderd. Na veel avonturen onderweg bereiken ze Parijs waar de studenten-oproer in volle gang is. De advocaat slaagt erin om een gratieverzoek bij De Gaulle ingewilligd te krijgen. Om de klucht te situeren in de inmiddels mythologisch geworden mei- revoltes lijkt een kras idee, maar levert voor de film alleen een spectaculaire finale op. Voor het overige een episodische achtervolgingskomedie met nogal mechanische humor, waarbinnen Richard niet echt tot zijn recht komt. Amusante rol van Bussières als oude anarchist. Scenario van Oury en Danièle Thompson.

L'argent des autres

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Christian de Chalonge. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Claude Brasseur, Michel Serrault, Catherine Deneuve en Juliet Berto.

Bankemploy[KA1]e Henri Rainier (Trintignant) krijgt een financieel schandaal in de schoenen geschoven en wordt ontslagen. Het geld van kleine spaarders blijkt echter misbruikt te zijn om een tekort van een belangrijke klant aan te zuiveren. Een film naar ware gebeurtenissen die een boeiend beeld geeft van niet onmiddellijk voorstelbare machinaties. Goed spel van iedereen, met een verrassend 'gewone' rol van Deneuve als Cécile Rainier, de loyale echtgenote. Het scenario is van Pierre Dumayet en regisseur De Chalonge naar de roman van Nancy Markham. Het camerawerk is van Jean-Louis Picavet. Meervoudig bekroond. Eastmancolor.

Autopsie d'un complot

1978 | Thriller

Algerije 1978. Thriller van Mohamed Slim Riad. Met o.a. Bernard Fresson, Jacques Spiesser, Anne Jolivet, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een door Fransen geleide organisatie, die via aanslagen en terroristische acties in Europa en Afrika een `destabilisatie-proces` op gang moet brengen, bereidt een soortgelijke actie voor in de hoofdstad van een Arabisch land, met medewerking van de Amerikaanse en Isra[KA3]elische geheime dienst, plus die van enkele buurlanden. Onderlinge tegenstrijdigheid en rivaliteit plus de hardnekkige nieuwsgierigheid van een journalist doen de plannen anders lopen. De op Z (van Costa-Gavras) geïnspireerde thriller wil een politieke affaire in de vorm van een spannende film voor een groot publiek duidelijk maken, maar de regisseur mist daartoe het raffinement en de bekwaamheid, hoewel het onderwerp en de acteurs de interesse vasthouden.

Le Paradis des Riches

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Paul Barge. Met o.a. Raymond Bussières, Marcel Dalio, Germaine Delvat, Lucien Hubert en Lila Kedrova.

Een originele satirische komedie waarin een groep van zeven energieke bejaarden allerlei diefstallen pleegt om zo voldoende geld te verzamelen om met z'n allen naar Californië te kunnen vertrekken. Als een verontruste winkeliersvereniging een jonge privédetective inschakelt en deze op het spoor van de oudjes komt, ontstaat er paniek en moet de jongeman door de bende geliquideerd worden. Deze opvallende debuutfilm kan bogen op een intelligent scenario en uitstekende vertolkingen van een hele reeks veteranen van de Franse film.

La Barricade du Point du Jour

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van René Richon. Met o.a. Anicée Alvina, Edmond Ardisson, Jean-Luc Bideau, Eliane Boéri en Raymond Bussières.

Zowel wat middelen als filmische vormgeving betreft eenvoudige, maar integere en vrij boeiende reconstructie van de Parijse commune-opstand in 1871. De afstandelijkheid van de regisseur werkt weliswaar een emotionele identificatie met de personages niet direct in de hand, wat echter niet belet dat de film als geheel toch wel aangrijpend is. Noiret heeft een kleine gastrol als Eugène Poittier en mag in die functie de Internationale voorlezen.

Le Gang

1976 | Misdaad, Komedie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nicole Calfan, Laura Betti, Adalberto Maria Merli en Giampiere Albertini.

Vrienden van uiteenlopende herkomst sluiten zich na WO I aaneen tot een gangsterbende die aanvankelijk met succes opereert en aan de politie weet te ontkomen, totdat de aanvoerder bij de overval op een juwelier wordt neergeschoten. Film onderscheidt zich alleen uiterlijk van andere Delon-avonturen door een nostalgische verpakking en uiterlijke vermomming van de held (met krulhaar en brilletje). Pittoreske aanpak heeft nogal wat slordigheden - te moderne gebouwen waar oude autootjes langsjagen - maar laat ook enige welkome humor toe.

Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000

1976 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1976. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Myriam Boyer, Jacques Denis, Roger Jendly en Dominique Labourier.

Door toevallige omstandigheden kruisen in Gen[KA2]eve de levens van acht verschillende personages elkaar, die ieder op hun manier een eigen vorm proberen te vinden voor hun gefrustreerd idealisme ten aanzien van een nieuwe maatschappij. Conflicten en teleurstellingen blijven niet uit, maar de hoop voor de toekomst wordt gevestigd op de geboorte van een baby in een `ecologisch` boerengezin. Het aanstekelijk samenspel van de ideale rolbezetting geeft de film een lichte toon die hem uittilt boven de theoretisch-onderwijzende uitgangspunten en de nadrukkelijke vervreemdingseffecten (als de afwisseling van zwartwit en kleur), zonder dat die vrolijkheid de zinnigheid van de diverse probleemstellingen verdoezelt. Het scenario is van regisseur Tanner en John Berger. Het camerawerk is van Renato Berta.

Drôles de zèbres

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Guy Lux. Met o.a. Sim, Alice Sapricht, Patrick Préjean, Jean-Paul Tribout en Patrick Topaloff.

Een luidruchtige, banale en hoogst vervelende Franse komedie over twee idioten die door een makelaar worden ingehuurd om in een hotel de boel op stelten te zetten. De man hoopt zo de clientèle weg te jagen en daarna het hotel goedkoop te kunnen opkopen. Regisseur-scenarioschrijvere Lux bespaart ons geen enkel cliché: giechelende homo's, domme Belgen, geobsedeerde emirs en tot op de draad versleten visuele gags. Kortom, alle elementen van de platte, vette 'comédie à la Française' worden nog eens keurig op een rijtje gezet. Walgelijk.

La Soupe froide

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Pouret. Met o.a. Julian Negulesco, Christine Laurent, Sylvie Milhaud, Jean-Jacques Moreau en Raymond Bussières.

Verkoopsters uit Parijs gaan 'gezond leven' in een dorpje in de Ardèche, waar hun komst nieuwsgierigheid en argwaan wekt én de interesse van de lokale jongeheren. Boven die kandidaten verkiezen ze een driehoeksverhouding met een schuchtere Italiaanse gastarbeider, waardoor de vooroordelen hoog aanwakkeren, maar zich niettemin levensblij ten goede keren. Het onverwacht happy end ontneemt het beeld van intolerantie veel scherpte, dat voordien met de overtuigende felheid is getekend en boeiend gecontrasteerd wordt met getoonde vitaliteit zonder ironie van de jonge hoofdrollen. Een veelbelovend debuut van regisseur Pouret, die in zijn volgende films zou vastlopen in de traditionele stijl van de Franse komedie.

Gross Paris

1974 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Roger Pierre, Jean-Marc Thibault, Claude Piéplu, Melita Gautschy en Sophie Agacinski.

Deze bewerking van Souvenirs: Trente années sur les champs de course van Maurice Bernardet beperkt zich tot de oorlogsjaren, waaraan de hoofdpersonen niet meer dan hun hartstocht voor de paardenrennen hebben overgehouden. Had een scherpe satire kunnen zijn maar is niet meer dan een commerciële komedie, handig in elkaar gezet door een vakman. Ook bekend als LE GRAND DERBY.

L' Homme sans visage

1973 | Avonturenfilm, Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Franju. Met o.a. Jacques Champreux, Gayle Hunnicutt, Gert Fröbe, Josephine Chaplin en Ugo Paglai.

Een misdadiger, die vermommingskunstenaar is, heeft een historicus vermoord om achter de bergplaats van de Tempeliersschat te komen. In allerlei gedaantes en met al even geraffineerde handlangers neemt hij het op tegen de neef van de geleerde en een detective. De tweede poging van Franju - na JUDEX - om een film te maken in de stijl van het melodrama van vóór 1920. Het lukt ditmaal minder, omdat de toon aarzelt tussen parodie en hommage - aan Feuillades FANTOMAS - en omdat het gebruik van kleur het eigentijdse Parijs al te realistisch maakt voor de sfeer van de jaren twintig met mysterie en magie.

Mannen som slutade röka

1972 | Komedie

Zweden 1972. Komedie van Tage Danielson. Met o.a. Gösta Ekman jr, Molvig, Olga Georges-Picot, Holger Löwenddler en Raymond Bussières.

Een kettingroker zal een worstfabriek erven, op voorwaarde dat hij stopt met roken. Hij huurt privé-detectives om hem er vanaf te houden, maar de oom die bij zijn falen de fabriek krijgt brengt hem steeds in verleiding met sigaren en sigaretten en koopt ook de detectives om. Deze achtervolgingskomedie die zich door half Europa verplaatst, is opgebouwd naar voorbeeld van Dantes Divina Commedia, met de Hel in Parijs, het Vagevuur op Corsica en een nicotinevrij Paradijs in Zweden. Het geheel is een bizar en kansrijk idee dat echter niet werkt, net zoals de animo van Ekman en Bussières leuker is dan hun grappen. De fleurige vormgeving compenseert het gebrek aan echte humor maar ten dele.

Il West ti va stretto, amico, e arrivato Alleluja

1972 | Komedie, Western

Duitsland​/​​Spanje​/​​Italië 1972. Komedie van Giuliano Carmineo. Met o.a. George Hilton, Agata Flori, Lincoln Tate, Raymond Bussières en Michael Hinz.

Een waardevol Azteeks afgodsbeeld gaat in de chaotische tijden van de Mexicaanse Revolutie van hand tot hand. Dolle actie en veel gooi- en smijtwerk in deze slapstick-western, die ieder verband vrolijk aan zijn laars lapt. De film is goed voor anderhalf uur knotsgek amusement. Anthony Ascott regisseerde als Carmineo. Scenario van Giovanni Simonelli, Tito Carpi en Ingo Hermes. Ook bekend als WATCH OUT, FRIENDS, HALLELUJAH'S IN TOWN.

Boccaccio

1972 | Komedie, Historische film, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1972. Komedie van Bruno Corbucci. Met o.a. Maria Baxa, Lino Banfi, Isabella Biagini, Bernard Blier en Raymond Bussières.

De belevenissen van twee jonge avonturiers in het 14de-eeuwse Florence zijn aanleiding om twaalf verhalen uit Boccaccio's Decamerone in beeld te brengen. Deze zoveelste navolging van Pasolini's DECAMERONE-verfilming heeft een chiquere rolbezetting dan gemiddeld, maar de regie geeft weinig kleur aan de erotische schelmenstreken en een aanstekelijke vitaliteit ontbreekt.

I Quattro pistoleri di Sante Trintità

1971 | Western

Frankrijk​/​​Italië 1971. Western van Giorgio Cristallini. Met o.a. Peter Lee Lawrence, Ida Galli, Philippe Hersent, Umberto Raho en Raymond Bussières.

Een vrouw die om een kaart met de plaats van een goudmijn opgejaagd wordt, zoekt samen met haar vriend steun bij een sheriff die wapensmokkel bij de Mexicaanse grens moet bestrijden. Onderweg overnachten ze in een verlaten herberg, evenals de passagiers van een postkoets die moeten wachten tot ze weer worden opgehaald. Onder hen zijn de leider van de smokkelbende en de jeugdliefde van de vriend der heldin. Deze ongewone poging om een spaghetti-western met beperkt aantal personages in één interieur te laten spelen is ondanks stereotiepe karakters interessant als scenario, maar de beginnend regisseur weet er weinig van te maken.

Ho!

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1968. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus, Sydney Chaplin, Paul Crauchet en Raymond Bussières.

Een autocoureur verliest na een ongeval zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers. De film is bekwaam gemaakt, maar de noodlottige gangsterromantiek doet gedateerd aan en past slecht bij de dynamiek van Belmondo. Naar de roman van José Giovanni door Pierre Pelegri, Lucienne Hamon en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Jean Boffety.

Troppo per vivere... poco per morire

1967 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1967. Misdaad van Michele Lupo. Met o.a. Claudio Brook, Daniela Bianchi, Sydney Chaplin, Tina Aumont en Raymond Bussières.

Een juwelendief wordt door handlangers neergeschoten en overhandigt stervende een sleutel aan een toevallig aanwezige journalist, die vervolgens benaderd of belaagd wordt door een reeks mysterieuze onbekenden. Hij probeert zelf de moord op te lossen. De in Londen gesitueerde misdaadfilm stapelt complicaties op elkaar zonder dat de regie daar lijn of helderheid in weet te brengen. Ook de tamelijk prominente reeks acteurs moddert in het ongewisse. USA/GB-titel: YOUR TURN TO DIE.

Paris When It Sizzles

1964 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Komedie van Richard Quine. Met o.a. William Holden, Audrey Hepburn, Noel Coward, Gregoire Aislan en Marlene Dietrich.

Een geforceerde komedie, nergens leuk, ondanks de enthousiaste rolbezetting in dit verhaal over een scenarioschrijver en een secretaresse, die filmfantasieën in de praktijk brengen om aldus een scenario af te kunnen maken. De Parijse lokaties en de vluchtige optredens van Marlene Dietrich en andere sterren dragen nergens toe bij.

Allez France !

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Robert Dhéry, Diana Dors, Colette Brosset, Raymond Bussières en Jean Carmet.

Rugby-supporter gaat aan de vooravond van zijn huwelijk stiekem naar een interland Engeland-Frankrijk en hem wordt een paar tanden uitgeslagen. Nieuwe stifttanden dwingen hem de mond dicht te houden en zo verdwaalt hij in Londen en verijdelt per ongeluk de ontvoering van een filmster. Dhéry heeft meer komische kwaliteiten als schrijver-regisseur dan als acteur, dus is zwijgzaamheid het voordeel voor de film met een reeks grappen en spelprestaties van wisselend niveau, maar met een behoorlijk gemiddelde. Het scenario is van Pierre Tchernia, Jean Lhote, Colette Brosset en regisseur Dhéry. De fotografie is van Jean Tournier.

Les Quatres vérités

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Komedie van Hervé Bromberger, Luís Garcia Berlanga, Alessandro Blasetti en René Clair. Met o.a. Anna Karina, Jean Poiret, Michel Serrault, Hardy Krüger en Ana Casarès.

Een episodefilm naar fabels van La Fontaine. Een jaloerse ambtenaar vergeet door vleierij de waakzaamheid voor zijn mooie vrouw. De orgelman overweegt na tegenslagen zelfmoord, maar krijgt levensmoed ingepraat door een begrafenisondernemer. Een bedachtzame vrouw wint van een uitdagende rivale de competitie om man. Een man en een vrouw raken toevallig samen in een flat opgesloten en komen tot een verstandhouding, maar niet tot een affaire. Drie van de vier sketches zijn met onderlinge niveauverschillen best aardig, maar de bijdrage van Clair is een klein juweeltje door de genuanceerde ironie en het intelligente spel van Caron en Aznavour.

I Moschettieri dei mare

1962 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Steno. Met o.a. Pier Angeli, Channing Pollock, Aldo Ray, Philippe Clay en Robert Alda.

Franse avonturiers willen in de 17e eeuw naar Amerika vluchten en nemen de macht over op een Spaans galeischip dat goud moet ophalen bij de corrupte gouverneur van Maracaibo. Mèt door hen gerecruteerde piraten komt ook een zigeunerin aan boord die de als kind ontvoerde gouverneursdochter blijkt. De piratenavonturen hebben een internationale rolbezetting en een scenario vol verwikkelingen, maar de in kluchten gespecialiseerde regisseur weet niet wat hij er mee aan moet.

Copacabana Palace

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Steno. Met o.a. Walter Chiari, Mylène Demongeot, Sylva Koscina, Claude Rich en Franco Fabrizi.

Luxe-hotel tijdens carnaval in Rio is decor voor drie verhalen, over overspel, een geplande kraak en stewardessen die aan de man willen komen. Scenario varieert van flauw tot platvloers en acteurs hebben zich zichtbaar alleen laten strikken voor betaalde vakantie. Beelden van carnaval voegen niets aan film toe behalve lengte, maar zijn het enige bezienswaardige.

Le meraviglie di Aladino

1961 | Fantasy, Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1961. Fantasy van Mario Bava en Henry Levin. Met o.a. Donald O'Connor, Vittorio De Sica, Michèle Mercier, Aldo Fabrizi en Terence Hill.

Aladin (O`Connor) heeft van zijn moeder Facchetti een wonderlamp gekregen die hij aanvankelijk niet wil aannemen. Als hij de lamp wil terugbrengen naar de handelaar, wordt hij voor een dief aangezien en krijgt hij een hele meute achtervolgers achter zich. Als hij per ongeluk over de lamp wrijft, blijkt de lamp een behulpzame geest te bevatten, waarmee hij niet alleen zijn achtervolgers weet af te schudden, maar later ook een huwelijk weet te redden tussen een prinses en een jonge vorst, dat gedwarsboomd werd door de grootvizier. Zelf verwerft hij aanzien en rijkdom en keert tenslotte terug naar Bagdad met de fraaie, trouwhartige Adam. Deze avonturenfilm heeft meer speelse fantasie dan spektakel of verbluffende trucages, is stijlvol in beeld gebracht en er wordt met animo geacteerd (al heeft O'Connor niet meer de leeftijd voor zijn rol). Vooral voor jeugdigen.

A cavallo della tigre

1961 | Drama, Komedie

Italië 1961. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Nino Manfredi, Mario Adorf, Gian Maria Volonté, Raymond Bussières en Valeria Moriconi.

Giacinto Rossi (Nino Manfredi) heeft geld nodig, en bedenkt een plan: hij begraaft op een landweggetje kostbaarheden, doet alsof hij is overvallen, om later de buit weer op te halen. Het loopt mis. Hij belandt in de gevangenis, waar hij samen met een aantal echte criminelen probeert te ontsnappen, maar ook dat blijkt niet zo makkelijk. Zwart-komische zedenschets in sfeervol zwart-wit van Comencini, de Italiaanse regisseur die veel succes had met komedies, maar vooral met zijn mini-serie voor tv The Adventures of Pinocchio (1972). Mooie schurkenrol van Gian Maria Volontè (A Fistful of Dollars).

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Guinguette

1959 | Komedie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Jean-Claude Pascal, Paul Meurisse, Christina Gajoni en Raymond Bussières.

Een prostituée besluit een wat eerzamer bestaan op te bouwen en gaat samenwonen. Haar minnaar is echter een autodief, die in het bezit komt van een wagen van een vermoorde industrieel. De dochter van een van haar ex-collega's ontvreemdt vervolgens de autopapieren, waarmee ze de geliefden gaat chanteren. De spitsvondige dialogen van Henri Jeanson en het temperament van Zizi Jeanmaire maken veel goed in deze statig geregisseerde komische thriller.

Taxi, roulotte et corrida

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Paulette Dubost, Annette Poivre, Guy Bertil, Sophie Sel en Véra Valmont.

Een taxichauffeur gaat met zijn gezin en zijn schoonfamilie in een caravan met vakantie naar Spanje. Bij de grens stopt een achtervolgde dievegge een gestolen diamant in zijn zak waarna in Spanje de jacht wordt ingezet om het juweel terug te krijgen. Deze vroege komedie met De Funès heeft meer vaart dan veel latere, bekendere films en dankt veel aan de gelijkwaardige rol van Bussières als zijn zwager.

Sans famille

1958 | Drama, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Michel en Andre Michel. Met o.a. Joël Flateau, Gino Cervi, Pierre Brasseur, Bernard Blier en Simone Renant.

Remi is als kind uit zijn gezin ontvoerd om een erfeniskwestie en wordt als zevenjarige verkocht aan een rondtrekkende kermisklant met een beestennummer. Hector Malots beroemde roman kreeg precies de juiste filmbenadering waarbij zowel melodramatiek serieus wordt genomen als de humor het volle pond (maar niet meer dan dat) krijgt, waardoor het resultaat boeiend en vertederend blijft voor alle leeftijden.

Un Certain monsieur Jo

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van René Jolivet. Met o.a. Michel Simon, Raymond Bussières, Geneviève Kervine, Jacques Morel en Joëlle Fournier.

Een paar voortvluchtige misdadigers laten een ontvoerd kleutertje achter op de woonboot van een oude ex-gangster; deze kan het kind niet aangeven omdat zijn verleden de verdenking van medeplichtigheid zou wekken. Bovendien gaat hij zich steeds meer aan de kleuter hechten, hoewel zoiets niet in zijn aard ligt. De aandoenlijke rol van Simon redt deze nogal banale en sentimentele misdaadfilm, maar kan de onuitstaanbare schattigheid van de kleine Fournier niet goedmaken.

Porte des lilas

1957 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van René Clair. Met o.a. Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henri Vidal, Dany Carrel en Raymond Bussières.

Een goedhartige nietsnut brengt een voortvluchtige gangster onder bij een bevriende bohémien, maar kan niet nalaten over zijn heldendaad op te scheppen, zodat de dochter van een caféhouder op de vreemdeling verliefd wordt. Als deze het meisje wil overhalen tot diefstal voor geld om te vluchten, doodt de nietsnut degene die hij had willen redden. Deze volkse tragi- komedie mist de elegantie en humor van Clairs vroegere werk, maar tilt door de treffende spelregie de overtuiging boven het al te simpele scenario uit. Brassens is voortreffelijk in het enige filmoptreden van zijn loopbaan. Scenario van regisseur Clair en Jean Aurel naar motieven van de roman La Grande Ceinture van René Fallet. Camerawerk van Robert Le Febvre.

Le Désir mène les hommes

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Mick Roussel. Met o.a. Magali Noël, Philippe Lemaire, Christian Marquand, Gérard Blain en Noël Rocquevert.

Een verleidelijke vrouw heeft verscheidene minnaars, maar kiest voor een verwende erfgenaam die zijn onderneming slecht beheert en de schuld daarvan afschuift op zijn voorman. Deze raakt tijdelijk op het slechte pad, maar rehabiliteert zich en wint de heldin. De matig geregisseerde film met een zwak scenario kreeg beter spel dan hij verdient, vooral in de kleurrijke bijrollen.

Cette sacrée gamine

1956 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Jean Bretonnière, Raymond Bussières, Françoise Fabian en Mischa Auer.

Goedhumeurfilmer Boisrond (1921-2002) was de man voor het lichtverteerbare mopje buurtbioscoopverstrooiing, waarvan akte in zijn met Roger Vadim geschreven regiedebuut. Toenmalige brunette Bardot speelt een kruidje-roer-me-niet dat door haar vader tijdelijk bij de zanger van zijn nachtclub in bewaring wordt gegeven. Vermakelijke cinenostalgie, dit in Eastmancolor en 'Scope gedraaide niemendalletje, met BB speels dansend door droomvignetten in variétéstijl. Het tweetal Michel Serrault/Jean Poiret, indertijd vermaard als sketchduo in de Parijse cabarets, verschijnt als inspecteurs. Opkikkersoundtrack en Françoise Fabian-bijrol gratis meegeleverd.

Rencontre à Paris

1955 | Romantiek

Frankrijk 1955. Romantiek van Georges Lampin. Met o.a. Robert Lamoureux, Betsy Blair, Jacques Castelot, Pierre Dux en Raymond Bussières.

Rijke dochter van schatrijke Amerikaan verblijft in Parijs, maakt kennis met een beginnend schrijver, wordt hopeloos verliefd en besluit voor altijd in Frankrijk te blijven. Vroeger gegarandeerd succes, nu hopeloos verouderd.

Ah! Les belles bacchantes

1954 | Avonturenfilm, Musical, Drama

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Loubignac. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Raymond Bussières, Rosine Luguet en Jacqueline Maillan.

De pikante titel van nieuwe revue van Dhéry wekt het wantrouwen van de commissaris van de zedenpolitie die de repetities in de war stuurt, voorzover dat al niet gebeurt door werkzaamheden van een loodgieter en de onhandigheid van een nieuw revuemeisje. Uit de hand lopende theatervoorstellingen zijn opgelegd pandoer in filmkomedies, maar deze heeft de slimmigheid om, voor jaren vijftig, gewaagde stripteases te laten zien en tegelijk onschuldig te maken door de potsierlijke reacties erop. Een van eerste belangrijke De Funès-rollen als zedenapostel.

L' Incantevole nemica

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Claudio Gora. Met o.a. Silvana Pampanini, Robert Lamoureux, Carlo Campanini, Buster Keaton en Raymond Bussières.

Een fabrieksdirecteur voelt zich bedreigd door zijn personeel en denkt dat uitgerekend een timide dienstklopper verantwoordelijk is voor de vijandige stemming. Om hem te paaien biedt hij hem een compagnonschap aan èn de hand van zijn dochter die onder de bekoring van de 'rebel' is gekomen. Deze vrijblijvende satire geeft aanleiding tot een aantal geslaagde grappen, hoewel de rolbezetting het voornaamste punt van interesse blijkt.

Les belles de nuit

1952 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van René Clair. Met o.a. Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali de Vendeuil, Marylin Buferd en Paolo Stoppa.

Een componist zonder succes droomt steeds weg in galante avonturen uit het verleden waarin de vrouwen uit zijn volksbuurt in andere gedaantes voorkomen. Die romances dreigen slecht voor hem af te lopen, maar bij het ontwaken heeft zich in werkelijkheid alles voor hem ten goede gekeerd. Deze elegante komedie laat droom en realiteit, heden en verleden, verrassend in elkaar overlopen, maar maakt de grote reputatie van destijds niet meer waar, door de al te passieve rol van Philipe wiens dromerige charme op den duur eentonig wordt.

Casque d'Or

1952 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk 1952. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Simone Signoret, Serge Reggiani, Claude Dauphin, Raymond Bussières en William Sabatier.

Prostituee Marie (Signoret) breekt met haar pooier Raymond (Bussières) als ze verliefd wordt op timmerman Georges (Reggiani). De verklikker Félix (Dauphin) heeft ook een oogje op Marie en probeert zijn rivalen tegen elkaar uit te spelen. Tijdens een gevecht sneuvelt Raymond. Georges wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld, maar probeert nog wraak te nemen. Een van de betere films van Signoret. Fraaie sfeertekening van het Parijs van begin twintigste eeuw. Bij de première matig ontvangen, maar een decennium later alsnog een succes in Frankrijk.

Moumou

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van René Jayet. Met o.a. Raymond Bussières, Robert Murzeau, Nathalie Nattier, Jeanette Batti en Annette Poivre.

Om zijn jaloerse echtgenote om de tuin te leiden haalt een hotelier zijn vriend over om voor de echtgenoot van zijn minnares te spelen, wier èchte wederhelft voor de politie onderduikt in hetzelfde hotel en het theater met opgekropte wrok moet aanzien. De verwarring wordt nog groter als de pseudo-echtgenoot verliefd wordt op een nieuwe gaste. Theater-van-de-lach op film; met animo geacteerd.

Ma pomme

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Sophie Desmarets, Véra Norman, Jean Wall en Jane Marken.

Een clochard blijkt onverwacht mede-erfgenaam van een enorm fortuin. Zijn nieuwe status en de mentaliteit van de andere erfgenamen staan hem zo tegen dat hij van de erfenis zou afzien als hij daarmee niet een meisje benadeelde dat door geldgebrek niet met haar verloofde kan trouwen. Ook bij haar veroorzaakt het geld echter een kloof met de jonge echtgenoot. Deze meer sentimentele dan geestige komedie met de simpele en conformistische moraal dat geld niet gelukkig maakt, heeft een pasklare sterrol voor Chevalier die sindsdien het titellied op zijn repertoire zou houden.

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

Marlène

1949 | Musical, Misdaad

Frankrijk 1949. Musical van Pierre Hérain. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Lily Fayol, Lilia Vetti en Mathilde Casadesus.

Een zanger doet zich voor als detective. Hij wil weten wat de motieven achter de moord op een beroeps priv é-detective zijn, die in een nachtclub plaatsvond. Zo ontmoet hij de mooie Marlène, die hem helpt bij zijn opdracht. U raadt het al: dit bedenksel is een voorwendsel om Tino Rossi een liedje te kunnen laten kwelen. Knap geregisseerde film, aardig om naar te kijken voor wie van suikerzoet houdt!

Je n'aime que toi

1949 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Martine Carol, Annette Poivre, Pauline Carton, Colette Brosset en Luis Mariano.

De regisseur bewerkte zijn eigen musical, speciaal afgestemd op Louis Mariano. Filmisch van geen belang, en het scenario herhaalt tot vervelens toe situaties. Wél meesterlijk acteerwerk.

Fandango

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Luis Mariano, Ludmilla Tchérina, Jean Tissier, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een werkloze zanger wordt verliefd op een serveerster in een noodlijdend dorpshotel dat hij samen met haar vergeefs rendabel probeert te maken, hoewel er toch een happy end komt. Deze Franse poging tot een musical komt meer in de buurt van een zouteloze operette, hoewel er met Tissier en Bussières nog wel enige komische momenten zijn. Verder alleen voor de vroegere bewonderaars van tenor Mariano.

Branquignol

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Julien Carette, Jean Carmet en Micheline Dax.

Groep komedianten moet voorstelling geven op kasteel van markiezin en krijgt zo'n misprijzend onthaal dat ze de soirée op alle mogelijke manieren proberen te saboteren. Toneelrevue kreeg filmversie in de stijl van HELLZAPOPPIN' en introduceerde destijds nieuwe reeks van komieken. Hun gegroeide bekendheid sindsdien maakt film minder verrassend en leuk dan bij de première. Komische goochel-act blijft onverminderd leuk.

Fiacre 13

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Raoul André. Met o.a. Ginette Leclerc, Thérèse Dulac, Marcel Herrand, Pierre Larquey en Raymond Bussières.

Een bewerking van de roman van Xavier de Mont[KA1]epin. Dit melodrama koppelt een zwartwit-kijk en alle andere clich[KA1]e`s die deze volksliteratuur eigen zijn aan elkaar. Deze `kostuumfilm` is echter opgenomen met eerlijk vakmanschap. Deze film in twee delen (Le Crime en Le Châtiment) is nog steeds het aanzien waard, vanwege het acteerwerk, dat op overdreven wijze aan het thema werd aangepast maar toch tamelijk amusant is, alhoewel...drie uur achter elkaar?

Cinq tulipes rouges

1948 | Thriller, Sportfilm

Frankrijk 1948. Thriller van Jean Stelli. Met o.a. René Dary, Jean Brochard, Raymond Bussières, Annette Poivre en Suzanne Dehelly.

Tijdens de ronde van Frankrijk zijn vier wielrenners op mysterieuze wijze vermoord. Op elk slachtoffer is een rode tulp achtergelaten. In het scenario en de regie wordt al te snel het kruit verschoten, zodat de suspense halverwege in de versukkeling raakt. Een curieus beeld van de Tour van weleer blijft over. In de film wordt met animo geacteerd.

Le Chanteur inconnu

1947 | Avonturenfilm, Muziek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Tino Rossi, Maria Mauban, Lilia Vetti, Jacqueline Dumonceau en Raymond Bussières.

De niet te stuiten weg naar de muzikale top van Rossi (pardon, van een 'Portugese visser'). Deze zanger van smartlappen raakt ook nog verstrikt in een avontuur vol wraak. Helaas is er in dit scenario geen plaats voor beide. Rossi is te verdragen als hij zijn mond dichthoudt! Een oubollig werkje, deze film van André Cayatte, een van zijn eerste en tevens een van zijn slechtste.

Les portes de la nuit

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Yves Montand, Nathalie Nattier, Serge Reggiani, Pierre Brasseur en Saturnin Fabre.

Vlak na WO II beleeft een voormalig verzetsman (Montand) een gedenkwaardige nacht dankzij een rendez-vous met een droomvrouw (Nattier) én een ontmoeting met een voormalig verrader (Reggiani). De gangmaker is een zwerver die zichzelf voorstelt als Het Lot. Les portes de la nuit is het melodramatische, soms surrealistische voortbrengsel van de zevende samenwerking tussen regisseur Carné en scenarist/poëet/schrijver Jacques Prévert, vlak na hun meesterwerk Les enfants du Paradis. Les portes flopte, het publiek was niet ontvankelijk voor een verfijnde ontleding van de gespleten Franse naoorlogse maatschappij. Inmiddels overheerst ontzag.

Le Bataillon du ciel

1946 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Pierre Blanchar, Rneé Lefèvre, Raymond Bussières, Jeanine Crispin en Jean Wall.

Franse parachutisten trainen tijdens WO II in Engeland voor de invasie van juni 1944. Individuele sabotage-acties tegen de bezetters slagen, maar leiden ook tot talrijke verliezen van Franse levens. Een parachutist wordt herenigd met zijn in het verzet actieve vrouw, maar valt met zijn manschappen in Duitse handen. Groots aangepakte Franse oorlogsfilm heeft door de ontstaansperiode een verklaarbare, maar nu niet meer overtuigende toon van heldhaftigheid en boeit vooral in zijn gereconstrueerde documentaire aspecten van training en voorbereiding.

La Taverne du poisson couronné

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van René Chanas. Met o.a. Michel Simon, Jules Berry, Blanchette Brunoy, Michèle Martin en Yves Vincent.

De zwager van een marinecommandant exploiteert een havenkroeg en heeft een verhouding met de zangeres die voor hem de marinier verliet. Als de marine weer in de haven is, wordt de kroegbaas vermoord. Alleen de keuze van het milieu kan oorspronkelijk worden genoemd, voor de rest is het een doorsnee en mat verfilmd misdaaddrama. Door de ironische dialogen van Henri Jeanson en het spel van de topbezetting wordt het geheel toch nog op smaak gebracht.

Fausse identité

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van André Chotin. Met o.a. Louise Carletti, René Devillers, Georges Rollin, Frank Villard en Marcel Maupi.

Het onderzoek van een politieman (Frank Villard) rond een clochard die ondersteboven werd gereden door een auto. Niemand wil hem herkennen: noch zijn vrouw noch zijn broer noch andere leden van de vermoedelijke familie. Uiteindelijk geeft de schuldige zich aan. Vlakke regie van een vage klungelaar. De vertolking redt deze 'misdaadfilm' gedeeltelijk.

Vive la liberté

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jeff Musso. Met o.a. Jeanne Manet, Santa Reill, Martine Fresnoy, Jean Darcante en Raymond Bussières.

De derde en laatste film van een regisseur met een bliksemcarri[KA2]ere (1937-1945) maar niet onbelangrijk. VIVE LA LIBERTE is gemaakt als een contrasterend tweeluik met aan de ene kant de heldendaden van de ondergrondse en aan de andere de misdaden die door collaborateurs en profiteurs van de oorlog zijn gepleegd. Een vreemd aspect van deze film is dat hij opzettelijk is gemaakt in een naïve en eenvoudige stijl. Met, in een bijrolletje, een debutant genaamd Jean-Pierre Mocky, de latere regisseur.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Paméla

1943 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Avonturenfilm van Pierre de Hérain. Met o.a. Fernand Gravey, Renée Saint-Cyr, Georges Marchal, Yvette Lebon en Gisèle Casadesus.

Het komplot van de almachtige politicus Barras om de jonge koning Lodewijk XVII uit de Temple-gevangenis te laten ontsnappen resulteert in tegen-intriges en romances. Dit fictieve verhaal rond het nooit geverifieerde 'raadsel van de Temple' biedt onderhoudende, avontuurlijke romantiek, hoewel de politieke corruptie in de bezettingstijd angstvallig naar de achtergrond is geschoven.

Le carrefour des enfants perdus

1943 |

Frankrijk 1943. Léo Joannon. Met o.a. Janine Darcey, Myno Burney, Marcel Monthill, René Dary en Serge Reggiani.

Drie vroegere leerlingen van heropvoedingsgestichten treffen elkaar in Marseille tijdens de Wapenstilstand (1940). Ze willen een `heropvoedinggscentrum` oprichten, dat op herkenbare menselijke grondslagen is gestoeld. Ze slagen daarin, ondanks de vijandige manoeuvres van door een duister individu op afstand bestuurde dwarskoppen. Een slechte film, zwak gemonteerd en de volwassen acteurs zijn plotsklaps wel erg oud geworden. Vergeet echter niet dit in de kontekst van een andere tijd te zien: `Alleen de maarschalk (P[KA1]etain) ontbreekt` constateerde Robert Brasillach (gefusilleerd in 1945) in een vrij scherpe kritiek. Maar de jonge personages komen oprecht over, de decors doen authentiek aan en de beschrijving van dit soort gestichten is huiveringwekkend. Een welkome verrassing, gezien het feit dat deze cineast een hele reeks slechte, overdreven melodramatische films heeft afgescheiden, die vandaag de dag vooral ontzettend lachwekkend zijn, zoals LE DEFROQUE uit 1953.

Nous les gosses

1941 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1941. Familiefilm van Louis Daquin. Met o.a. Louise Carletti, Gilbert Gil, Pierre Larquey, André Brunot en Raymond Bussières.

De baldadigheid van een scholier heeft vernielingen tot gevolg die hij moet betalen, maar hij durft dat niet aan zijn weinig bemiddelde ouders te vertellen. Samen met zijn vriendjes probeert hij het geld bijeen te krijgen met allerhande vakantiewerk, maar een van hen gaat er met de opbrengst vandoor. Een onderhoudende en spontane jeugdfilm zonder opgelegde pedagogiek, die ondanks de veranderde omstandigheden weinig aan frisheid heeft verloren.