José Luis de Vilallonga (1920-2007): cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Sangre y arena

1989 | Drama

Spanje​/​​Verenigde Staten 1989. Drama van Javier Elorrieta en Javier Elorietta. Met o.a. Christopher Rydell, Sharon Stone, Ana Torrent, Guillermo Montesinos en Simón Andreu.

De grote droom van Juan Gallardo, een jongeman uit Sevilla, komt uit: een landelijk bekend stierenvechter worden. Dan leert hij echter een aristocratische en fascinerende vrouw, Sol, kennen. Dit is de eerste bewerking in een Spaanse productie van de legendarische roman Blood and Sand die in de beginperiode van de geluidsfilm al eerder werd verfilmd. Het verhaal is in de tegenwoordige tijd gesitueerd en verliest daardoor zijn geloofwaardigheid. Het werk van de acteurs is eveneens middelmatig.

Le disparu de la chambre close

1988 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​België 1988. Misdaad van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Xavier Deluc, Caroline Cellier, Jose Miguel Illera en Will Danin.

Een onderzoek van dokter Garcin naar een erg klassiek geval in de misdaadliteratuur: de moord in een afgesloten ruimte. Het scenario van Claude Desaily voegt niets nieuws aan het thema toe maar de regie is degelijk en een weerzien met de ster-acteurs van Luis Buñuel senior, zoals Fernando Rey, is altijd leuk. Kortom, het is echt jammer dat Jean Luis Buñuel in 1975 moest stoppen met filmen voor het witte doek.

Fantômes en héritage

1988 | Mysterie, Misdaad

Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk​/​​België 1988. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Xavier Deluc, Caroline Cellier, Fernando Rey, Jose Miguel Illera en Will Danin.

In een Spaans spookkasteel wordt een getalenteerd en geestdriftig journalist (Deluc) verliefd op de mooie, jonge en geheimzinnige Cellier, getrouwd met Rey als een Schotse, oude, impotente lord. Voeg daarbij nog verschijningen, een kwakzalver, het mysterie van een verdwenen expeditie in een Amazone-woud, een schat, een gekke verzamelaar en je hebt de ingrediënten van een bizar verhaal en klimaat dat eigenlijk geen rationele verklaring hoeft. Voortreffelijk in beeld gebrachte en vertolkte miniserie.

la Diputada

1987 |

Spanje 1987. Javier Aguirre. Met o.a. Victoria Vera, Javier Escrivá, Juanjo Puigcorbé en José Luis de Vilallonga.

Een gematigde politieke partij, financieel gesteund door de bank, slaagt erin de partijleidster een zetel te bezorgen. Eenmaal aan de macht, houdt ze zich niet aan de doelstellingen van de partij. Afschuwelijke film, zogenaamde politieke fictie met in de hoofdrol de onbekwame, aanmatigende, onverdraaglijke en pedante Victoria Vera. De film is in elk opzicht mislukt.

Voltati Eugenio

1981 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1981. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Saverio Marconi, Dalila Di Lazzaro, Francesco Bonelli, Bernard Blier en Carole André.

Eugenio (Bonelli), het tien-jarige zoontje van gescheiden ouders Giancarlo (Marconi) en Fernanda (Di Lazzaro), die elkaar tijdens de mei-revolutie van 1968 hebben leren kennen, woont bij zijn grootouders buiten Rome. Hij wordt door zijn vader aan een kennis (Perlini) toevertrouwd die hem belooft naar zijn grootouders te brengen, maar Eugenio loopt weg. Dit portret van een generatie - Giancarlo en Fernanda die beseffen dat zij nooit voor Eugenio hebben gezorgd en de consequenties van hun daden pas te laat beseffen en verantwoordelijkheid voor hun kind nauwelijks aan kunnnen - wordt zonder vals sentiment en reactionaire kritiek getekend. Kinderregie is bij Comencini altijd opmerkelijk hoewel deze aangrijpende en film geen simpele oplossingen aanreikt en teruggraaft in Comecini's eigen verleden. Het scenario is van Massimo Patrizi en regisseur Comencini. Het camerawerk is van Carlo Carlini. Mono.

C'era una volta la legge

1980 | Actiefilm, Sportfilm

Italië 1980. Actiefilm van Stelvio Massi. Met o.a. Fabio Testi, Vittorio Mezzogiorno, José Luis de Vilallonga, Daniela Poggi en Jacques Herlin.

Twee Italianen - van wie er één politieman is - zullen meedoen aan motorkampioenschappen in Duitsland, maar een ex-nazi heeft de gokuitslagen vervalst en probeert deelnemers met intimidatie en geweld uit te schakelen. De helden ontmaskeren hem en winnen de race. Deze standaard-knokfilm, waarbij iedere klap op de geluidsband veelvoudig versterkt is, heeft een chaotisch, maar voorspelbaar scenario. De regie is zelfs in de cross- scènes zó futloos dat de betrekkelijk korte film eindeloos lijkt te duren.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

Le casse

1971 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Omar Sharif, Dyan Cannon, Robert Hossein en Renato Salvatori.

Een viertal inbrekers heeft in Athene een juwelenroof gepleegd en wordt opgejaagd door een politieman die zelf hun buit wil inpikken. Poging om Belmondo naar Amerikaanse bioscopen te laten doorbreken met partners uit Hollywood had geen resultaat: Amerika had geen interesse, maar het Europees succes bleef even groot. Sterker scenario had misschien meer effect gehad. Vahé Katcha en Henri Verneuil bewerkten de roman The Burglar van David Goodis tot scenario. Enkele spectaculaire scènes.

L' Homme qui trahît la mafia

1966 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1966. Experimenteel van Charles Gérard. Met o.a. Robert Hossein, Claude Mann, Claudine Coster, Robert Manuel en José Luis de Vilallonga.

De reorganisatie bij een drugssyndicaat eist slachtoffers. Een jonge politie-inspecteur, die de zaak onderzoekt, komt een vooraanstaande advocaat op het spoor. Hij vindt echter geen overtuigende bewijzen, tot een aanslag op zijn eigen leven mislukt. Het is een banaal gangsterdrama geworden, waarin lamlendig wordt geacteerd en clichématig wordt geregisseerd. De regisseur hield zijn carrière daarna dan ook voor gezien en schoolde zich om tot een komische bijrolspeler.

Una Vergine per il principe

1965 | Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Vittorio Gassman, Virna Lisi, Philippe Leroy, Maria Grazia Buccella en Tino Buazelli.

Het belangenhuwelijk tussen een renaissance-prins en zijn vrouw wordt ontbonden als de echtgenoot impotent blijkt. De politieke implicaties hiervan zijn zó groot dat de prins voor de ambassadeurs van de verschillende Italiaanse hoven zijn mannelijkheid moet bewijzen met een jonge maagd in zijn slaapkamer. Het scenario is geïnspireerd op correspondentie uit de 16de eeuw en relativeert de Italiaanse renaissance als hoogtepunt van cultuur, wetenschap en moraal tot een broeinest van hypocriet gekonkel. De bittere ironie dat de prins in bed zijn belangen redt maar daarmee ook zijn net gegroeide liefde offert, laat zich echter lang tevoren voorspellen.

Giulietta degli spiriti

1965 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1965. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Sandra Milo, Mario Pisu, Valentina Cortese en Sylva Koscina.

Een vrouw van middelbare leeftijd vermoedt dat haar echtgenoot haar bedriegt, en daardoor komen er erotische dromen en jeugdtrauma's bij haar boven. Fellini plakte typische mannenfantasieën rond de heldin die zelf nergens interessant wordt gemaakt. Masina loopt met verbaasde ogen en een dappere glimlach rond, terwijl de regisseur zich uitleeft in de aankleding en decors van zijn eerste speelfilm in kleur. Scenario van Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano en Brunello Rondi. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

Darling

1965 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Julie Christie, Dirk Bogarde, Laurence Harvey, Roland Curram en José Luis de Vilallonga.

Christie kreeg Oscar voor rol van meisje dat een Italiaanse edelman trouwt met daar tussendoor enige onbevredigende liefdesaffaires. De cynische benadering en vloeiende stijl bevorderen de verteltrant. Kostuumontwerpster Julie Harris kreeg ook een Oscar.

I Tre volti

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini en Franco Indovina. Met o.a. Soraya, Richard Harris, Alberto Sordi, Ralph Serpe en Ivano Davoli.

Deze mislukte poging om ex-keizerin Soraya van Iran als filmster te lanceren in een drieluik heeft een interessante episode van Antonioni waarin hij die lancering zelf op de korrel neemt (met gebruik van de echte proefopnamen), maar de volgende delen maken duidelijk dat Soraya noch als serieus actrice -de rol van een vrouw die op het moment van echtscheiding beseft dat ze minnaar Harris ook niet moet- noch als comédienne -een Amerikaanse zakenvrouw huurt gigolo Sordi en moet diens beroepseer opvijzelen - mogelijkheden heeft. Een andere actrice had de filmpjes overigens óók niet gered.

Mélodie en sous-sol

1963 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Viviane Romance, Carla Marlier en Maurice Biraud.

Charles (Gabin), routinier onder dieven en net uit de gevangenis ontslagen, beraamt een laatste klus die hem en zijn vrouw Ginette (Romance) zal toestaan bemiddeld met pensioen te gaan. Een wankel onderdeel van zijn plan is voormalig celgenoot Francis (Delon). Die moet met zijn looks een sleutelpersoon verleiden en zo infiltreren in een blinkend jaren zestig-casino, maar de jongeman is snel afgeleid. Aangenaam landerige noir-thriller met veel sigaretten en jazz tegen het oogverblindend decor van de Côte d'Azur in de jaren zestig.

Les Bonnes causes

1963 | Drama, Mysterie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Brasseur, Virna Lisi, Umberto Orsini en José Luis de Vilallonga.

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en heeft de verdenking geladen op diens particuliere verpleegster. De rechter van instructie (Bourvil) vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljant pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is. Deze thriller over klassejustitie heeft een pittig en wijdlopig dialoog die alle kansen geeft aan de tegenpolen als Bourvil en Brasseur. De ironische ontknoping waarbij de misdaad toch gestraft wordt komt wel heel erg uit de lucht vallen. Het scenario is van de regisseur en Paul Andréota naar de roman van Jean Laborde.

La Loi des hommes

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Micheline Presle, Philippe Leroy, Arletty, Pierre Mondy en Marcel Dalio.

Een journaliste die zich door haar relaties in hoge kringen boven elke verdenking waant, heeft een overval georganiseerd. Een inspecteur is niettemin hardnekkig in zijn achtervolging en reist haar na naar Zwitserland, waar een ontmoeting met een jeugdvriend die priester geworden is haar slechte geweten aanwakkert. Deze fantasieloze misdaadfilm heeft fraaie locatie-opnamen en een reeks incidentele rollen voor de goede acteurs, die de verhaalsvoortgang alleen maar stagneren.

Les Parisiennes

1961 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1961. Komedie van Jacques Poitrenaud, Michel Boisrond, Claude Barma en Marc Allégret. Met o.a. Dany Saval, Darry Cowl, Henri Tisot, Dany Robin en Christian Marquand.

Een episode-film. Een nachtclubdanseres ziet een filmproducent aan voor een toerist uit de provincie. Een sjieke dame probeert de weinig enthousiaste verhalen van haar ex-minnaar te logenstraffen. Een modeontwerpster heeft een te groot vertrouwen in de loyaliteit van haar vriendin en haar verloofde. Een jong meisje stelt tegenover haar opschepperige vriendin een minnaar van haar moeder als haar eigen aanbidder voor, maar verzwijgt de nachtelijke bezoeker als ze alleen thuis is. Het vierluik varieert van flauw tot wel aardig, maar de charme en het esprit van Robin, Arnoul en Brion redden deel 2 en 3. De vierde sketch is een bijna historisch document door de piepjonge Deneuve en Halliday.

Les Mauvais coups

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van François Leterrier. Met o.a. Simone Signoret, Reginald Kernan, Alexandra Stewart, Marcello Pagliero en Marcelle Ranson.

De vrouw van een rokkenjager en autocoureur blijft in zijn afhankelijkheid geloven en troost zich met alcohol. Ze manoeuvreert een inwonende onderwijzeres tot een verhouding met haar man in een vergeefse poging hem verder te binden. Deze sobere, bijna dorre debuutfilm behoedt het aan Roger Vailland ontleende materiaal voor een melodramatische ontsporing. De bizarre psychologie is onvoldoende overtuigend in het acteren van Signoret en Stewart.

Le Rendez-vous de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Roger Leenhardt. Met o.a. Lilli Palmer, Michel Auclair, Maurice Ronet, José Luis de Vilallonga en Alvaro Gheri.

Een ooit mislukte aspirant-actrice slaagt er niet in de zin van haar bestaan te vinden. In de bioscoop ziet ze een film waarvan de ster opvallend op haar lijkt en in haar rol ook zelfmoord overweegt. Deze interessante mengeling van fictie en werkelijkheid is alleen gedateerd omdat invloed van idolen tegenwoordig op àndere terreinen speelt dan de film. Een knappe dubbelrol van Palmer.

L' Affaire Nina B.

1961 | Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1961. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Nadja Tiller, Pierre Brasseur, Walter Giller, Jacques Dacqmine en Etienne Bierry.

Zakenman probeert in naoorlogs Duitsland concurrenten uit te schakelen door ze te chanteren met nazi-verleden. In plaats daarvan wordt hij zelf gearresteerd wegens fraude. Oppervlakkige J. M. Simmel-roman met romance tussen geterroriseerde echtgenote en chauffeur krijgt van regie en acteurs meer spanning en toewijding dan hij verdient.

Breakfast at Tiffany's

1961 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1961. Romantische komedie van Blake Edwards. Met o.a. Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen en Mickey Rooney.

Nadat geblokkeerd schrijver Paul Varjak (Peppard) kennis heeft gemaakt met zijn onderbuurvrouw Holly Golightly, struinen ze de straten van New York af, bezoeken de feestjes van de jetset en tussendoor maakt Varjak kennis met haar kwetsbare kant. Hij valt als een blok voor haar, maar Golightly heeft reserves: 'We belong to nobody, and nobody belongs to us. We don't even belong to each other.' Sprankelende romantische komedie naar een kort verhaal van Truman Capote. Oscarwinnende score van Henri Mancini. Nog steeds is Hepburn in haar zwarte jurkje prachtig.

L'ennemi dans l'ombre

1960 |

Frankrijk 1960. Charles Gérard. Met o.a. Bernard Blier, Roger Hanin, Estella Blain, José Luis de Vilallonga en Michel Vitold.

Een geheim agent krijgt opdracht om geheime documenten op te sporen die gestolen zijn van een vermoorde chef van de contra- spionage. Hij gebruikt een code als lokaas die alleen zijn secretaresse kent. De onmachtige regie doet onwaarschijnlijkheden in het scenario (van Pascal Jardin) extra groot lijken en laat suspense verslappen, ondanks de boeiende fotografie en sterke rolbezetting. Gérard heeft zich later terecht laten omscholen tot komische bijrolspeler.

Les amants

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Marc Bory, Alain Cuny, Judith Magre en Michèle Girardon.

Jeanne Moreau speelt de getrouwde vrouw en moeder Jeanne Tournier die vreemd gaat en daar niet voor wordt gestraft. Zo'n gegeven bleek eind jaren vijftig goed voor veel morele verontwaardiging, misschien nog meer dan het suggestief gefilmde liefdesspel van Jeanne en minnaar Bernard (Bory). Hun verliefdheid vormt het centrale deel van de film, goed voor een sfeervol hees voiceovercommentaar van Moreau: 'Liefde kan zomaar opeens ontstaan, en op dat moment is er geen plaats meer voor schaamte of terughoudendheid.' Malle bouwt Les amants, zijn tweede film met Jeanne Moreau, elegant op met fraaie, lange scènes waarin Moreau voluit kan schitteren. Op de geluidsband muziek van Brahms.