Charles Vanel

Regisseur, Acteur, Scenarist

Charles Vanel is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 89 films gevonden.

To Catch a Thief

1955 | Thriller, Romantische komedie

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Grace Kelly, Jessie Royce Landis, Charles Vanel en Brigitte Auber.

Niet zoveel suspense van de Master of Suspense ditmaal, in deze thriller annex romantische komedie waarin de altijd charmante Grant een super-inbreker met pensioen vertolkt. Hij raakt in moeilijkheden wanneer er een serie inbraken plaatsvindt die zijn stempel dragen. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij samen met een rijke erfgename (Kelly) op zoek naar de dader. Een Oscar voor beste camerawerk van Robert Burks. De plot werd in 1974 opnieuw gebruikt voor de Blake Edwards komedie The Return of the Pink Panther.

Kan ya makan Beirut

1994 |

Libanon/Frankrijk 1994. Jocelyne Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux. Met o.a. Michele Tyan, Hanna Schygulla, David Niven, Jean Epstein en Charles Vanel.

Voordat de burgeroorlog van de jaren 1970-80 Beiroet bijna van de kaart veegde, was de Libanese hoofdstad veelvuldig het decor voor films of de onmoetingsplaats van de grote idolen van het zilveren scherm, playboys, chansonniers, politici enz. Twee jonge meisjes halen een oude filmoperateur over om hen fragmenten te tonen van beroemde films en filmsterren. De revue passeren o.a. Hanna Schygulla, David Niven, Richard Attenborough, Max Von Sydow, Bruno Ganz, Brigitte Bardot en vele anderen. Ook de latere Franse president generaal De Gaulle is te zien in oude journaalopnames. Voor kenners van Egyptische melodrama's, Amerikaanse serials en B-films een soort Turkish delight met Libanese zaligheid. Het scenario is van de regisseurs Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux.

L'Arlesienne

1990 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1990. Romantiek van Pierre Badel. Met o.a. Louise Conte, Paul Sarge en Charles Vanel.

De tv-bewerking van een roman van Alphonse Daudet over een jonge verliefde boer uit de Camargue die zijn oog heeft laten vallen op een lichtzinnige bewoonster van Arles. Als hij bitter teleurgesteld over het zedenloze gedrag en het opgelopen blauwtje het niet meer ziet zitten, weet een oprechte en sympathieke vrouw hem weer op te beuren. Prettig om naar te kijken, maar

Bourvil 'Entre rire et tendresse'

1990 | Biografie, Muziek

Frankrijk 1990. Biografie van Gérard Louvin. Met o.a. Bourvil, Charles Vanel, Gérard Oury, Annie Cordy en Pierrette Bruno.

Terugblik op het leven en de persoonlijkheid van deze beroemde maar te vroeg gestorven acteur (1917-1970) ter gelegenheid van zijn twintigste sterfdag. Met tal van liedjes, gesprekken met mensen die hem goed gekend hebben en filmfragmenten, waaronder LA TRAVERSÉE DE PARIS en UN DRÔLE DE PAROISSIEN. Een warm eerbetoon.

Les Saisons du plaisir

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Charles Vanel, Denise Grey, Jacqueline Maillan, Bernadette Lafont en Jean-Luc Bideau.

Een honderdjarige president-directeur (Vanel) laat in zijn kasteel zijn belangrijkste plaatsvervangers bijeenkomen voor de jaarlijkse seminar. Dit thema dient als voorwendsel, zoals vaak bij de onverbeterlijke Mocky, om een mooie verzameling verwrongen, seksueel geobsedeerde, perverse, streberige, hebzuchtige en belachelijke figuren neer te zetten. Mocky gaat er nooit keihard tegenaan en dat valt te betreuren want zijn marionetten worden soms zo onuitstaanbaar dat alleen de intense uitgelaten vrolijkheid van de marionettenspeler hen redt terwijl de toeschouwer bevrijdend kan lachen!

Si le soleil ne revenait pas

1987 | Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1987. Komedie van Claude Goretta. Met o.a. Charles Vanel, Philippe Léotard, Catherine Mouchet, Claude Evrard en Jean-Marc Roulot.

In een klein bergdorpje voorspelt een grijsaard (een tovenaar en profeet) dat de zon niet meer terug zal komen en dat het dorpje veroordeeld is tot eeuwige duisternis. De film beschrijft de reacties en het gedrag van iedereen. Van dit bijzondere thema wordt een vaak heldere en een beetje langdradige (op het menselijke gebied) komedie gemaakt. Goretta, opmerkzaam waarnemer van zeden, heeft een onregelmatig maar fijn en gevoelig werk gemaakt. Het secnario van Goretta is naar een roman van Charles Ferdinand Ramuz. Geweldig camerawerk van Bernard Zitzerman en vooral een ontzettende goede Vanel in de hoofdrol, op de leeftijd van 95 jaar!

Tre Fratelli

1980 | Drama

Frankrijk/Italië 1980. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Philippe Noiret, Michele Placido, Vittorio Mezzogiorno, Charles Vanel en Marta Zoffoli.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

Three Brothers

1980 |

1980. Francesco Rosi. Met o.a. Sara Tafuri, Maddalena Crippa, Vittorio Mezzogiorno, Andréa Ferréol en Michele Placido.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

La Puce et le privé

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Roger Kay. Met o.a. Bruno Cremer, Catherine Alric, Charles Vanel en Jean-Pierre Darras.

Flauwe politiefilm die vooral lijdt onder de hoofdrol van Bruno Cremer, één van de saaiste acteurs aller tijden. De intrige concentreert zich op een jonge verpleegster die haar man heeft vermoord en die door een privé-detective wordt ondergebracht bij een oude miljonair. Dit leidt tot groot ongenoegen van de op de erfenis azende nazaten van de oude man. Flets en ongeloofwaardig.

Le chemin perdu

1979 | Drama

Frankrijk/Zwitserland/België 1979. Drama van Patricia Moraz. Met o.a. Charles Vanel, Delphine Seyrig, Magali Noël, Vania Vilers en Clarisse Barrère.

Meisje zoekt met haar jonger broertje troost voor de plichtmatige affectie van haar ouders bij hun grootvader - een militante communist - en zijn vrienden. Na een 1-mei-defilé sterft hij en zoekt zijn vriendin toevlucht bij de zoon van een van de kameraden van weleer, die voor het meisje object van een idealiserende kalverliefde was geworden. In een aantal opzichten boeiende en treffende Zwitserse film, overtuigt in andere aspecten en personages in het geheel niet: de tekening van de ouders, de kreupele bioscoopouvreuse bij wie het meisje ook een toevlucht kan nemen; en heeft ook weinig controle over ritme en tempo, waardoor scènes òf vluchtig worden afgeraffeld òf onnodig worden uitgesponnen zonder relatie tot het belang ervan. Rol van Vanel en zijn entourage compenseren echter het merendeel van de bezwaren.

Ne pleure pas

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Jacques Ertaud. Met o.a. Sylvain Joubert, Charles Vanel, Xavier Labouze, Christine Laurent en Charles Gérard.

Een jongen verjaagt tijdens de vakantie op de boerderij van zijn grootvader ongewenste kampeerders. Bij een demonstratie in Parijs herkent een van hen hem en tijdens een vechtpartij komt de jongen onder een politie-auto en zal hij levenslang invalide blijven. In deze pessimistische film over jeugdig idealisme dat in de meest tragische zin stukloopt, wordt opmerkelijk geacteerd en hij kreeg - zeker naar tv-maatstaven - een indringende vormgeving.

Le Père Goriot

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Guy Jorré. Met o.a. Charles Vanel, Bruno Garsin, Roger Jacquet en Monique Nevers.

Zorgvuldige en nauwgezette bewerking van het meesterwerk van Balzac, dat zich afspeelt in Parijs anno 1819, op basis van een scenario van de filmcriticus Jean-Louis Bory. Bevredigende zij het enigszins overijverige verfilming, net zoals het huiswerk van een goede leerling. Vanel komt zeer geloofwaardige over als de vader die geruïneerd wordt door zijn twee dochters.

Thomas Guérin ... retraité

1976 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1976. Avonturenfilm van Patrick Jamain. Met o.a. Charles Vanel, Anémone, Umberto Orsini, Frédérique de Pasquale en Jeanne Allard.

Een oude, gepensioneerde timmerman en weduwnaar woont bij zijn kinderen, die hem respecteren, maar hem ook verstikken. Ten einde raad komt de oude man op een goede dag in opstand. Hij ontsnapt uit zijn vergulde kooitje en begint te zwerven om weer zichzelf te worden, om adem te halen, om te leven zoals hij dat graag doet. Klassiek hedendaags zwerversthema dat in deze film nooit tragisch wordt. Aangezien de regisseur (twee films in twaalf jaar) even handig als onpersoonlijk is, rust het hele gewicht van de film op de schouders van de geweldige acteur Vanel, die de indruk wekt dat hij op het scherm zijn eigen leven speelt! Dankzij hem

Nuit d'or

1976 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk 1976. Misdaad van Serge Moati. Met o.a. Klaus Kinski, Jean-Luc Bideau, Bernard Blier, Marie Dubois en Anny Duperey.

Een buitenstaander die de corrupte respectabiliteit van een bourgeoisfamilie verstoorde is door hen met medewerking van de commissaris van politie uitgeschakeld en wordt doodgewaand. Hij komt terug om wraak te nemen en probeert hen met het kidnappen van een nichtje vergeefs te chanteren. Door een ongeladen revolver op de commissaris te richten, provoceert hij zijn eigen dood (en de postume afrekening). De begaafde tv-regisseur Moatie weet in zijn speelfilmdebuut door de camerastandpunten een modern architectonisch aanzien van de expressionistische decors te geven, waarbij de acteurs zich in hun spelstijl knap aanpassen. Het scenario is echter al te schetsmatig voor gewicht van deze effecten, waardoor het resultaat onnodig pretentieus lijkt.

Comme un boomerang

1976 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Carla Gravina, Charles Vanel, Louis Julien en Suzanne Flon.

De zoon van een ondernemer schiet onder invloed van drugs, per ongeluk een politieman neer. De pers rakelt het misdadig verleden op van zijn vader die - omdat de jongen tegen die vooroordelen kansloos lijkt - weer buiten de wet treedt om hem uit de gevangenis te bevrijden. De film gaat boeiend en treffend van start, maar het scenario - waaraan Delon meeschreef - wordt allengs steeds onwaarschijnlijker en melodramatischer zodat ook goed acteren geen overtuigingskracht geeft.

Cadaveri eccellenti

1976 | Thriller

Italië/Frankrijk 1976. Thriller van Francesco Rosi. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Max von Sydow, Fernando Rey en Alain Cuny.

Een politie-inspecteur wordt belast met het onderzoek naar de moorden op een reeks vooraanstaande rechters. Hij verdenkt eerst de maffia, dan een onschuldig veroordeelde, maar komt dan op het spoor van een extremistisch complot dat moorden pleegt om de schuld op linkse activisten te kunnen schuiven en zo bij de bevolking en de autoriteiten de wens tot harde tegenmaatregelen te doen ontstaan. Ook de communisten wensen een verdere polarisatie. Ze zullen zich na de zogenaamde zelfmoord van een politieman niet tegen de officiële lezing verzetten. Deze meesterlijke politieke thriller werkt pas geleidelijk aan met suggestief opgebouwde spanning naar de onthulling toe en laat de aandacht geen moment verslappen. De naamgeving en internationale rolbezetting situeren de film niet specifiek in Italië, waardoor Rosi ongecensureerd zeer directe politieke toespelingen kan maken. Scenario van Rosi, Tonino Guerra, Lino Januzzi naar een roman van Leonardo Sciascia. Camerawerk van Pasquale De Santis.

Alice ou la dernière fugue

1976 | Mysterie, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1976. Mysterie van Claude Chabrol. Met o.a. Sylvia Kristel, Charles Vanel, André Dussollier, Jean Carmet en Fernand Ledoux.

Een jonge vrouw ontvlucht de echtelijke woning zonder duidelijke bestemming. Overvallen door een noodweer krijgt ze een auto-ongeval vlakbij een landhuis waar ze vraagt de nacht te mogen doorbrengen. Na mysterieuze ontmoetingen en ervaringen 's nachts en de volgende dag probeert ze vergeefs weg te komen, tot ze uiteindelijk haar auto bereikt en toch weer voor hetzelfde landhuis uitkomt en opnieuw verongelukt, nu dodelijk. Een variant op ALICE IN WONDERLAND laat de heldin zien in niemandsland tussen het leven en de dood. Chabrol beoefent het mysterie-genre sfeervol en met grimmige humor en maakt ideaal gebruik van Kristel wier nuchtere expressieloosheid haar vergeefse ontsnappingspogingen iets kranigs geeft. Scenario van Chabrol. De fotografie is van Jean Rabier.

Sept morts sur ordonnance

1975 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1975. Thriller van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Gérard Depardieu, Jane Birkin, Marina Vlady en Charles Vanel.

Een familieclan van chirurgen in de provincie ziet zijn hegemonie en inkomen bedreigd door de vestiging van een andere, begaafde chirurg die ze in diskrediet willen brengen, zodat hij een gewone artsenpraktijk moet beginnen. Hij ontdekt dat tien jaar eerder een voorganger als gevolg van een soortgelijke zenuwoorlog zelfmoord heeft gepleegd, na eerst vrouw en kinderen te hebben gedood. Een film over maffia-achtige praktijken in de medische wereld lijkt onvoorstelbaar, maar is op ware gebeurtenissen gebaseerd. Sterk spel van Piccoli, Depardieu en vooral Vanel als machtig hoofd van de clan.

Es herrscht Ruhe im Land

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Peter Lilienthal. Met o.a. Charles Vanel, Mario Pardo, Zita Duarte, Eduardo Duran en Henriquetta Maya.

Fraaie rol van de onvergetelijke Franse veteraan-acteur Charles Vanel in een wrede, politieke fabel, over de dictatuur in een Latijns-Amerikaans land, als tegenhanger van de politieke thrillers van Costa-Gavras. Lilienthal bracht zijn jeugd door in Latijns-Amerika en weet waarover hij het heeft.

Par le sang des autres

1973 | Misdaad

Canada/Italië/Frankrijk 1973. Misdaad van Marc Simenon. Met o.a. Yves Beneyton, Francis Blanche, Bernard Blier, Robert Castel en Riccardo Cucciola.

Een man heeft in een villa twee vrouwen gegijzeld en vraagt in ruil voor hen het mooiste meisje uit de streek. Politie en overheden in het gewoonlijk rustig dorpje komen in het geweer, maar de gestoorde gijzelaar blijkt gewapend. De pogingen om een prostituée en een Italiaanse gastarbeidster zonder werkvergunning als losprijs te sturen mislukken en burgemeestersdochter biedt zichzelf aan. De zoon van schrijver Simenon werkt het curieus verhaal uit tot een degelijk geconstrueerd scenario en regisseert bekwaam, maar heeft kennelijk moeite met het leiden van acteurs die soms al te karikaturaal uitpakken. Bovendien lijkt de enige functie van sommige personages om een bekende naam op de rolverdeling te krijgen.

La più bella serata della mia vita

1972 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Alberto Sordi, Michel Simon, Pierre Brasseur, Charles Vanel en Claude Dauphin.

Welgemoed zoeft parvenu Alfredo Rossi (Sordi) in zijn blitse Maserati met een pak zwart geld richting Genève wanneer een in zwart leder gehulde motorrijdster (Janet Agren) lonkt. Zelfverzekerd achtervolgt Alfredo haar, krijgt autopech in de bergen en onderdak in een kasteel. Daar participeert hij in een zonderling avondlijk rollenspel met vier exquis dinerende magistraten in ruste. De blonde motorpoes blijkt dienstmeisje Simonetta. Schuld, boete, Scola-esprit: in dit gastronomisch-vinologisch uitgelezen semi-Kammerspiel jongleren Sordi en vier Franse acteerveteranen met trancheermesscherpe dialogen. Prachtig. Naar Friedrich Dürrenmatts Die Panne (1956). Pierre Brasseur verscheidde in de opnameslotfase.

Camorra

1972 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1972. Misdaad van Pasquale Squitieri. Met o.a. Fabio Testi, Jean Seberg, Charles Vanel, Raymond Pellegrin en Lilla Brignone.

Camorra, de Napolitaanse mafia, beheerst het proletariaat. Omdat zijn ouders schulden hebben wordt een jongeman na gevangenisstraf tot medewerking gedwongen. Hij klimt geleidelijk op in de hi[KA3]erarchie van de Camorra, ondanks de pogingen van zijn verloofde om hem op het rechte pad te krijgen. De film biedt boeiende informatie over het syndicaat, maar de Napolitaanse regisseur (die dit onderwerp tot specialisme zou maken) moet nog veel leren over scenario-opbouw en acteursleiding.

Ils...

1970 | Drama, Horror

Frankrijk 1970. Drama van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Michel Duchaussoy, Charles Vanel, Alexandra Stewart, Pierre Massimi en Henri Crémieux.

Een kunstschilder sluit vriendschap met een oude geleerde die een uitvinding heeft gedaan waarmee het onderbewuste doorgrond kan worden. Een geheime organisatie zit achter hem aan en de vrienden voelen zich bespied en bedreigd door iedereen. Dit merkwaardige scenario - tussen thriller en fantasie in - levert een ongewone sfeerfilm op.

Comptes à rebours

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Jeanne Moreau, Simone Signoret, Charles Vanel en Michel Bouquet.

Een gangster heeft door verraad tien jaar in de gevangenis gezeten en wil zich wreken op de medeplichtigen van weleer. Deze speelfilm van de acteur Pigaut rond de vaak onderschatte Reggiani kreeg de steun van een reeks bevriende, beroemde acteurs wier inbreng van personages en scenario het maar net boven de middelmatige voorspelbaarheid weet uit te tillen. Scenario van André G. Brunelin en de regisseur. Camerawerk van Jean Tournier.

La Nuit Bulgare

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Marina Vlady, Henri Garcin, François Périer, Charles Vanel en Thalie Frugès.

Een hoge ambtenaar moet een handelsverdrag met Bulgarije tot stand brengen, maar wordt bedreigd met onthulling van zijn eigen verleden als hij niet volledig naar de pijpen van zijn president- directeur danst. Zijn gewetenscrisis wordt gespiegeld aan (gedroomde) gebeurtenissen in een ver verleden. Een interessante film die struikelt over eigen pretenties en het onderscheid of verband tussen de realiteit en de fantasie ondoorzichtig maakt. In de afzonderlijke scènes heeft hij zeker kwaliteiten en wordt er voortreffelijk geacteerd.

Le mandarin

1968 |

Frankrijk 1968. Patrick Jamain. Met o.a. Charles Vanel, Françoise Fabian, Pierre Santini, Marcel Bozzuffi en Madeleine Ozeray.

Voor de eerste keer in zijn briljante en al tientallen jaren durende carrière wordt een politicus tijdens een verkiezing niet meteen in de eerste ronde gekozen, zodat hij zijn familie vraagt om hem te helpen de tweede ronde te winnen. Het portret van een despoot en tevens een tamelijk spottende kijk op de wereld van de politiek. Het succes van deze tv-film is grotendeels te danken aan de acteurs in het algemeen en Vanel in het bijzonder. De acteur Bozzufi heeft tevens meegeschreven aan het scenario.

La prisonnière

1968 | Drama

Frankrijk/Italië 1968. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Laurent Terzieff, Elisabeth Wiener, Bernard Fresson, Daniel Rivière en Noëlle Adam.

Een mystieke beeldend kunstenaar gaat een sado-masochistische relatie aan met een jonge vrouw. Zij biedt steeds minder weerstand en geeft blijk van een louterende en opofferende liefde. Na een mislukte poging om Histoire d'O te verfilmen, schreef Clouzot een verwant scenario. Het interessante idee dat perversie een andere vorm is van ascese gaat verloren door de overmatige aandacht voor experimentele 'Art' en 'Pop Art' en 'concrete' muziek die niets anders toevoegen dan de onbedoelde suggestie dat het uitingen zijn van seksuele impotentie. Gastrollen van Piccoli en Vanel.

Un homme de trop

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1967. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Michel Piccoli, Charles Vanel, Bruno Cremer en Gérard Blain.

Een verzetsgroep bevrijdt twaalf ter dood veroordeelden uit de gevangenis, maar er blijkt er één méér te zijn die misschien wel een verrader is die zo in de ondergrondse wil infiltreren. Deze spannende oorlogsthriller met een topbezetting snijdt een aantal morele vraagstukken aan, zonder aan die discussie zijn spectaculaire karakter te offeren.

Le Chant du monde

1965 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1965. Drama van Marcel Camus. Met o.a. Hardy Krüger, Catherine Deneuve, Charles Vanel, Marilù Tolo en Saro Urzì.

Houthakker in de Provence verleidt dochter van landeigenaar en vermoordt haar verloofde. Er wordt jacht op hem gemaakt door bergen en bossen, terwijl zijn vader en een vriend te hulp proberen te komen. Gewelddadig boerendrama werd gefilmd als een western, waarbij landschappen meer indruk maken dan al te pittoreske personages.

Un Roi sans divertissement

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van François Leterrier. Met o.a. Claude Giraud, Charles Vanel, Colette Renard, Pierre Repp en Albert Rémy.

Een kapitein van de gendarmerie komt in een verlaten hoogvlakte een moord oplossen en ontdekt dat isolement en verveling de moordenaar tot zijn daad hebben gebracht. De eenzame speurtocht doet ook bij hem een gewelddadige agressie groeien waaraan hij ontsnapt door zelfmoord. Gebrek aan actie is het onderwerp van deze film die spanning moet ontlenen aan de beklemming van kale sneeuwlandschappen. De opmerkelijke kleurfotografie slaagt daarin, al wordt het psychologisch niet echt overtuigend gemaakt.

Symphonie pour un massacre

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Michel Auclair, Claude Dauphin, José Giovanni, Michèle Mercier en Daniela Rocco.

Een vijftal nachtclub-exploitanten beraamt een perfecte misdaad met cocaïnehandel, maar door onvoorziene foutjes wordt er onderling wantrouwen gewekt en worden de handlangers één voor één geliquideerd, tot de wraak van de weduwe ook de laatste overlevende fataal wordt. Het vernuftig geconstrueerde scenario geeft veel meer aandacht aan de karakterisering dan gewoonlijk, zodat goede spelprestaties - helaas niét van de actrices - samenvallen met een gespannen en franjeloze vormgeving die het fatale handelingsverloop een onafwendbare logica geeft.

Rififi In Tokyo

1963 |

1963. Jacques Deray. Met o.a. Barbara Gass, Eiji Okada, Keiko Kishi, Karl Boehm en Michel Vitold.

Een vijftal nachtclub-exploitanten beraamt een perfecte misdaad met cocaïnehandel, maar door onvoorziene foutjes wordt er onderling wantrouwen gewekt en worden de handlangers één voor één geliquideerd, tot de wraak van de weduwe ook de laatste overlevende fataal wordt. Het vernuftig geconstrueerde scenario geeft veel meer aandacht aan de karakterisering dan gewoonlijk, zodat goede spelprestaties - helaas niét van de actrices - samenvallen met een gespannen en franjeloze vormgeving die het fatale handelingsverloop een onafwendbare logica geeft.

L'aîné des Ferchaux

1963 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Vanel, Michèle Mercier, Stefania Sandrelli en Todd Martin.

Miljonair Ferchaux (Vanel) wijkt uit naar Amerika vanwege financiële malversaties. Uitgerangeerde bokser Michel (Belmondo) mag hem vergezellen, als persoonlijke assistent en als lijfwacht, op een woelige reis van Frankrijk via New York naar het nachtleven van New Orleans. Liefhebbers van Jean Melville zullen in L'aîné des Ferchaux de finesse van later werk als Le Samouraï en Le cercle rouge herkennen. Deze ondergewaardeerde Ferchaux, gebaseerd op een boek van Georges Simenon, oogstte vooral lof voor Melvilles visualisatie van het schuim van de zuidelijke VS. Geschoten op locatie.

Du rififi à Tokyo

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1962. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Karlheinz Böhm, Barbara Lass, Charles Vanel, Keiko Kishi en Michel Vitold.

Oude Franse bankrover beraamt in Tokio diefstal van een beroemde diamant. Ondanks tegenwerking van concurrerende bende en onhandigheid bij eigen medeplichtigen, lijkt het te lukken tot onvoorziene valstrik op het laatste moment. Interessante situering in Tokio, rolbezetting en bekwame regie geven doorsneekraakverhaal onderhoudende meerwaarde, al wordt de film slechts af en toe echt spannend.

Tintin et le mystère de la toison d'or

1961 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/België 1961. Familiefilm van Jean-Jacques Vierne. Met o.a. Jean-Pierre Talbot, Georges Wilson, Charles Vanel, Darío Moreno en Marcel Bozzuffi.

In deze live action film naar de Kuifje-strips van Hergé erft kapitein Haddock (Wilson) 'Het Gulden Vlies', een schip dat in Istanboel ligt aangemeerd. De kapitein en Kuifje reizen erheen en constateren dat het een wrak is. Toch is het veel waard, zo blijkt wanneer Haddock het niet wil verkopen. Tikje oubollige, maar fraai vormgegeven avonturenfilm met een overtuigende Talbot als de titelheld. De Belgische Talbot (1943) speelde nog een keer Kuifje in Tintin et les oranges bleues (1964) en hield daarna het acteren voor gezien: hij werd leraar.

Lo Sgarro

1961 | Drama, Misdaad

Italië 1961. Drama van Silvio Siano. Met o.a. Gérard Blain, Gordana Mileti[KA1]c, Charles Vanel, Saro Urzì en Piero Palermi.

Camorra heeft het monopolie op handel in allerlei zaken. De benadeelde boeren durven zich nauwelijks te weren. Een jongeman komt krachtdadig in verzet, maar het resultaat is dat hij teleurgesteld door een gebrek aan solidariteit - in de misdaadorganisatie wordt opgenomen. Als zijn eigen familie beroofd wordt, komt hij in opstand tegen de leider van de bende. De bende heeft een kindermoord op haar geweten en daarom komen ook de boeren in opstand. De jongeman doet mee aan de strijd tegen Camorra. Een al te heftig en op toevalligheden gebouwd melodrama ondergraaft de overtuigingskracht van het pamflet tegen de georganiseerde misdaad, en de sociale achterstelling, waarop corruptie gedijen.

La Steppa

1961 | Familiefilm

YU/Italië/Frankrijk 1961. Familiefilm van Alberto Lattuada. Met o.a. Daniele Spallone, Marina Vlady, Charles Vanel, Pavlo Vuijsic en Christina Gaioni.

Een Russisch boerenjongetje gaat voor zijn studie naar zijn tante in de stad, beleeft en ziet onderweg van alles wat nieuw voor hem is. Deze film naar een verhaal van Anton Tsjechow wisselt komische met dramatische en gevoelige momenten af en weet tamelijk consequent de visie van de jonge hoofdpersoon in de verbeelding vast te houden. Fraaie landschapsfotografie en zorgvuldige aankleding. Een goede rol van Vanel als de priester die de jongen onderweg onder zijn hoede heeft. In 1978 nog eens verfilmd, toen in de USSR door Sergej Bondartsjoek onder de titel STEP.

María, matrícula de Bilbao

1960 | Drama

Spanje 1960. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Alberto Closas, Arturo Fernández, Charles Vanel en Nadia Gray.

Een oude zeerob zou willen dat zijn zoon zijn beroep voortzet en daarom op de zeevaartschool gaat. Een onuitstaanbare paternalistische puinhoop.

La vérité

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Brigitte Bardot, Charles Vanel, Sami Frey, Paul Meurisse en Marie-José Nat.

Dominique (BB) staat terecht voor de moord op haar echtgenoot, een ambitieuze jonge dirigent. Stelde ...et Dieu créa la femme Bardots godinnenlijf ten toon, La vérité openbaart haar talent als rauwe actrice met fiks dramaregister. Op briljante wijze gebruikt Clouzot het ongeleide projectiel BB als scharnierfiguur in de strijd tussen de mores van het stoffige oude Frankrijk en de waarden van de generatie die mei '68 zal vormgeven. Het proces, en daarmee de film, is een puzzel van getuigenissen en ellipsen, gekruid met soms overstuurde emotionaliteit. Krachttoercinema à la Clouzot, koortsachtig jagend op de perfectie in mise en scène.

Pêcheur d'Islande

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Juliette Mayniel, Charles Vanel, Jean-Claude Pascal, Michel Garland en Georges Poujouly.

De kapitein van de 'Pêcheur d'Islande' keert gewond terug van de visvangst. De eigenaar geeft het commando aan Yan, tweede in rang, die heimelijk verliefd is op de dochter van de eigenaar, Gaud. Om haar liefde te verdienen wil hij terugkeren met een rijke visvangst. Jenny, zijn maîtresse, woedend om de interesse van Yan voor Gaud, speelt het klaar hem te laten ontslaan. Niemand wil echter het bevel over het schip en Yan wordt weer aangenomen, vaart uit en komt in een storm terecht. Een knap opgebouwd verhaal en zeer overtuigende vertolkingen van de hoofdrolspelers. Naar de roman van Pierre Loti.

La Valse du gorille

1959 | Actiefilm, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1959. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Roger Hanin, Charles Vanel, Wolfgang Preiss, Yves Barsacq en Suzanne Dehelly.

Tijdens een conferentie van geleerden in Düsseldorf wordt een aanslag gepleegd en een pakket geheime documenten gestolen. Geheimagent 'de Gorilla' komt in actie. Redelijk onderhoudende en dynamische spionageavonturen hebben door te veel soortgelijke films sindsdien veel van hun werking verloren, maar Hanin volgt Lino Ventura als titelheld op met overtuigende mannetjesputterij en Vanel is uiterst louche.

I Battelieri del Volga

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk/Duitsland/Italië 1959. Avonturenfilm van Victor Tourjansky. Met o.a. John Derek, Elsa Martinelli, Dawn Addams, Rik Battaglia en Charles Vanel.

Russisch officier trouwt met pleegdochter van gouverneur die zwanger blijkt van haar pleegvader. Confrontatie in openbaar doet gouverneur hem uit rang ontheffen en in een strafkamp plaatsen. Echtgenote probeert zijn ontsnapping te organiseren. Kleurrijk en romantisch avonturenverhaal biedt genoeg afwisseling om tegen weinig dynamische regie op te wegen. Pittoresk spel, vooral in de bijrollen, en scènes met de Wolgabootslieden geven aanleiding tot fraaie plaatjes.

Les Naufrageurs

1958 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1958. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Henri Vidal, Dany Carrell, Charles Vanel, Renée Cosima en Carl Schell.

Uit bijgeloof keren eilandbewoners zich tegen een in de natuur opgegroeid meisje dat trots hulp van redelijker mensen weigert. Ongewild veroorzaakt ze een schipbreuk, maar ze redt en verzorgt een Hollandse zeeman rond wie een reuze rivaliteit ontstaat. Dit oprecht melodrama dat zich in de vorige eeuw afspeelt is in passende stijl geacteerd en geregisseerd, met een meer onderhoudend dan echt overtuigend resultaat.

Le Gorille vous salue bien

1958 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1958. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Bella Darvi, Pierre Dux en René Lefèvre.

Geheimagent Ventura, bijgenaamd Gorilla, doet zich voor als een uit de gevangenis ontsnapte gangster en probeert zo de diefstal van militaire geheimen op te lossen. Hij ontdekt via enkele naar de vijand overgelopen collega's, dat de dader diplomatieke onschendbaarheid geniet. Vlot gemaakte spionagefilm vol actie, die een krachtpatsende sterrol van Ventura heeft (hij zou in het vervolg door Roger Hanin worden vervangen) en pittoreske creaties van Vanel als zijn baas, de Ouwe, en Dux als de schurkachtige Veslot. Antoine Dominique, Jacques Robert en Bernard Broderie schreven het scenario. Het camerawerk is van Louis Page. Gedraaid in Franscope.

Rafles sur la ville

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Charles Vanel, Bella Darvi, Marcel Mouloudji, François Guérin en Danik Pattison.

Bejaarde gangster moet wegens gebrek aan bewijs uit de gevangenis worden ontslagen en weet ook aan een voor hem opgezette val te ontkomen. Ondertussen zet een inspecteur van politie een jonge collega op zijn spoor in de hoop op een fatale afloop, zodat diens weduwe dan voor hem vrij zal komen. Deze met vaart gemaakte misdaadfilm heeft een sterke rolbezetting, met een typerende rol - voor de start van zijn filmcarrière - van Piccoli als een dubbelhartige politieman.

Le Feu aux poudres

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Pellegrin, Françoise Fabian, Charles Vanel, Peter van Eyck en Pierre Louis.

Politieman wordt verliefd op de vrouw van een smokkelaar die - onwetend van de ontrouw - vriendschap met hem sluit en hem medeplichtig wil maken. Ontdekking leidt tot een gewapende confrontatie die door politie-ingrijpen net niet voorkomen kan worden. Bekwame regie en spelprestaties geven aan het doorsnee misdaadverhaal spanning hoewel het tempo aan de trage kant is.

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

La mort en ce jardin

1956 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Mexico 1956. Avonturenfilm van Luis Buñuel. Met o.a. Simone Signoret, Georges Marchal, Charles Vanel, Michèle Girardon en Michel Piccoli.

Tijdens de Mexicaanse revolutie vlucht een klein groepje Fransen vanuit een garnizoensplaats het oerwoud in. Honger en ontberingen in de jungle brengen hun ware aard en conflicten boven, zodat slechts twee met een vliegtuigwrak kunnen ontsnappen. De film is de beste uit Buñuels gedwongen 'commerciële' periode dankzij een sterk scenario - waaraan Raymond Queneau meeschreef - dat in de persoon van de hypocriete priester (Piccoli) alle kansen geeft aan het anticlericalisme van de regisseur.

Difende il mio amore

1956 | Drama

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Martine Carol, Gabriele Ferzetti, Vittorio Gassman, Charles Vanel en Giorgia Moll.

Een sentatie-journalist rakelt een oud schandaal op met het doel de oplage van zijn krant te vergroten. Een secretaresse werd verdacht van medeplichtigheid aan de moord die haar werkgever op zijn vrouw pleegde. De inmiddels getrouwde vrouw had vóór haar huwelijk al een dochter waarvan nu geïnsinueerd wordt dat de moordenaar de vader is. De hoofdredacteur grijpt tegen zijn 'eigen' journalist in om de reputatie en de rust van het gezin te redden. Ondanks de uit Hollywood geïmporteerde regisseur en de sterke rolbezetting is deze aanklacht tegen de gele pers te melodramatisch aangedikt om echt te kunnen overtuigen. Fraai contrasterende rollen van Gassman als de journalist en Vanel als de redacteur. De voorspelbare rechtbankscènes doen echter het effect daarvan verzanden.

Tam-Tam mayumbe

1955 |

Italië/Frankrijk 1955. Gian Gaspare Napolitano. Met o.a. Charles Vanel, Pedro Armendáriz, Kerima, Marcello Mastroianni en Jacques Berthier.

Een met gezondheidszorg belaste ambtenaar in het Congo van 1925 zoekt bewijzen voor alcoholverkoop aan inboorlingen door dranksmokkelaar. Ondertussen is zijn geliefde onderwerp van rivaliteit tussen een jonge arts en politieke vluchteling. Exotische avonturen in het koloniale tijdperk, gefilmd in een periode dat daar nog weinig politieke vraagtekens bij werden geplaatst.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

On Trial

1953 |

1953. Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Charles Vanel, Daniel Gélin en Anton Walbrook.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Maddalena la peccatrice

1953 | Drama

Frankrijk/Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Marta Toren, Gino Cervi, Charles Vanel, Jacques Sernas en Folco Lulli.

Vanwege een vete met de pastoor huurt een rijke boer een prostituée, die als veronderstelde prille maagd in de Madonna-rol bij de jaarlijkse dorpsprocessie moet meelopen. Door haar identificatie met haar rol verandert de bittere vrouw haar levenswijze totaal, maar als de waarheid aan het licht komt wordt ze door de dorpelingen gestenigd. Dit merkwaardige beeld van godsdienstfanatisme en folkloristisch bijgeloof heeft een breuk in de stijl door de combinatie van internationale steracteurs met de authentieke plattelandsbewoners, die in de neo-realistische aanpak voor de meest overtuigende momenten zorgen. De fraaie kleurenfotografie is van Claude Renoir.

Le salaire de la peur

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1953. Actiefilm van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Yves Montand, Charles Vanel, Folco Lulli, Peter van Eyck en Véra Clouzot.

Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm. Later maakte William Friedkin een veel minder sterke remake.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië/Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

Malaire

1950 | Thriller

Spanje/Frankrijk 1950. Thriller van Alejandro Perla. Met o.a. Charles Vanel, Arturo Marín, André Debar en Paco Arenzana.

Op zekere dag dringen twee deserteurs een huis in de bergen binnen waar slechts een oude man en zijn zoon wonen. Een bescheiden maar toch lofwaardige film die nauwelijks in roulatie genomen werd in de landen die bijgedragen hadden aan de productie.

Cyori sul mare

1950 | Avonturenfilm, Drama

Italië 1950. Avonturenfilm van Giorgio Bianchi. Met o.a. Doris Dowling, Jacques Sernas, Charles Vanel, Marcello Mastroianni en Milly Vittale.

Vrienden van de kadettenopleiding worden rivalen door hun verliefdheid op een Amerikaanse actrice. Conflicten doen één van hen aanmonsteren op een Spaans koopvaardijschip dat smokkelwaar blijkt te vervoeren. In de haven van Algiers verschijnt echter ook het marine-opleidingsschip, zodat de kadetten hun oude makker kunnen bevrijden uit handen van de smokkelaars die hem hadden opgesloten. Dit door amoureuze complicaties extra-aangezet zeevaartverhaal wil een pleidooi zijn voor de heilzame werking van militaire discipline, maar laat onbedoeld alle sympathie uitgaan naar de karakterzwakke Mastroianni.

La femme que j'ai assassinée

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Micheline Francey, Jane Marken, Margo Lion, Palmyre Levasseur en Charles Vanel.

Na wat voor een vrijgezel een onbenullig pleziertje was, pleegt een vrouw zelfmoord. Daardoor verandert de man. Hij vangt het kind van de overledene op en trouwt later met haar, na met zijn oude, losbandige vrienden gebroken te hebben. Charles Exbrayat schreef het slaapverwekkende draaiboek; het schrijven van detectives bracht hem later meer succes. Dat deze film niet in de vergetelheid is geraakt komt vooral door de acteurs.

In nome della legge

1948 | Misdaad, Drama

Italië 1948. Misdaad van Pietro Germi. Met o.a. Massimo Girotti, Camillo Mastrocinque, Jave Salinas, Charles Vanel en Iole Salinas.

Realistische, goed geregisseerde film met prachtige rollen en degelijk opgebouwd verhaal over een magistraat die naar Sicili[KA3]e wordt gestuurd om de mafia te bestrijden. Corruptie, bedreigingen en politieke verwikkelingen bemoeilijken zijn opdracht. Een boeiende rol van Vanel als de oude mafioso. (De regisseurs Monicelli en Fellini schrijven aan het scenario mee.)

Le Diable souffle

1947 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1947. Romantiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Héléna Bossis, Margo Lion, Charles Vanel, Jean Chevrier en Henri Maïk.

Afgezien van wat vluchtige voorbijgangers gaat het in deze film om slechts drie personen. Het verhaal speelt zich af op een onbewoond eiland, slechts omringd door klotsend water. We zien de hevige liefde tussen een man en een jonge vrouw: en dat is alles. Gréville is er niet beroemd mee geworden. Deze bijzondere filmmaker blonk uit in het scheppen van een benauwende en drukkende sfeer, waar een behoorlijke zinnelijkheid van uitstraalde, hetgeen zijn films zo opmerkelijk maakte. Zijn beste films zijn zeer persoonlijke documenten en hebben de tand des tijds doorstaan. Ze zijn het waard herondekt te worden.

Le Bateau à soupe

1946 | Avonturenfilm

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Maurice Gleize. Met o.a. Lucienne Laurence, Gina Manès, Odette Talazac, Germaine Ledoyen en Charles Vanel.

Verfilming van de roman van Gilbert Dupré. De kapitein, oude rot in 't vak met klein hartje, verbiedt zijn matrozen het gebruik van alcohol. Helaas vaart er een charmant schepseltje mee dat de Antillen wil gaan bekijken met als gevolg toch weer vecht- en zuippartijen. Boot lijkt in de ogen van de kijker wat langzaam vooruit te komen maar met genoegen zien we Charles Vanel terug aan het roer.

La Cabane aux souvenirs

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Ariane Borg, Arlette Merry, Charles Vanel, Pierre Larquey en Jean Nossereau.

Torriau, geadopteerde zoon van Lauragais, doodt per ongeluk de vrouw van de laatste. Lauragais sluit de verloofde van zijn zoon op en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Dit lugubere drama kan afglijden naar het belachelijke maar als eerlijk artiest behandelt Stelli het met ingetogenheid. Een goede weergave van het dagelijks leven. Ook heeft de film veel te danken aan Vanel. Hij is opmerkelijk eerlijk en overtuigend in de zeer moeilijke rol van Lauragais.

Gringalet

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Suzy Carrier, Marguerite Deval, Marcelle Hainia, Christiane Sertilange en Paul Vandenberghe.

Bewerking van het stuk van Paul Vandenberghe. Lijkt erg op toneel want de handeling voltrekt zich voornamelijk in een grote villa. Berthomieu (met een hoge produktiviteit) was niet zo onbenullig als wel is beweerd. Hij was een redelijk kunstenaar en soms meer dan dat. Maar dit erg verouderd stuk heeft hij niet weten op te frissen. En de toegepaste trucs zijn inmiddels achterhaald.

La Ferme du pendu

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Alfred Adam, Guy Decomble, Lucienne Laurence en Claudine Dupuis.

Kinderen van boer besluiten om geërfde boerderij niet op te splitsen, nooit te trouwen. Zuster haakt als eerste af, tweede broer verhangt zich en ook jongste trouwt en ziet af van erfdeel. Oudste kan in zijn eentje boerderij nauwelijks draaiende houden en vraagt zich af wie er na zijn dood voor moet zorgen. Platte-landsdrama kreeg sobere vorm die drakerigheid vermijdt, maar niet altijd blijft boeien. Eerste filmrol van Bourvil.

Le Ciel est à vous

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Renaud, Charles Vanel, Jean Debucourt, Léonce Corne en Raymonde Vernay.

Een garagehouder, verzot op vliegtuigen, brengt al zijn tijd door op de plaatselijke vliegclub. Om haar man niet te verliezen gaat zijn vrouw mee en zij raakt ook bevlogen van de vliegmanie. Het hoogtepunt van de film wordt gevormd door het lange-afstandsrecord van de vrouw. De rolprent is gebaseerd op een ware gebeurtenis in 1937; aangetoond wordt dat ook hele gewone mensen tot grootse dingen in staat zijn.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

La nuit merveilleuse

1940 |

Frankrijk 1940. Jean-Paul Paulin. Met o.a. Janine Darcey, Milly Mathis, Madeleine Robinson, Charlotte Clasis en Jane Marken.

Verplaatsing van Christus' geboorte met herders, drie Koningen en ster van de hoop naar het Frankrijk van de nederlaag. Een idee van maarschalk Pétain - voor wie dit 'de allermooiste film ooit gemaakt'!! was. Geproduceerd op kosten van de Secours National en opgenomen in de vrije zone. Kortom, alles wijst erop dat het hier om een verschrikkelijke film gaat. Echter, toegegeven, de sfeer doet toch wel enigszins geloofwaardig aan en de acteurs weten te overtuigen. Uit gebracht in Frankrijk met Vichy als hoofdstad in 1940 en ten slotte in het na-oorlogse, vrije Frankrijk in 1948.

La Loi du nord

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Richard-Willm, Charles Vanel, Jacques Terranne en Arlette Marchal.

Een New Yorkse secretaresse helpt haar werkgever die zijn vrouw heeft vermoord uit een psychiatrische inrichting ontsnappen en vlucht met hem naar Noord-Canada. Daar is een trapper hun nietsvermoedende gids, terwijl een politie-inspecteur hen najaagt. Dit melodramatisch verhaal in een quasi-Amerikaanse situering boeit door de picturale aanpak van het sneeuwlandschap en het spel van Morgan en Vanel (als politieman).

L'or du Cristobal

1939 | Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Becker en Jean Stelli. Met o.a. Albert Préjean, Charles Vanel, Dita Parlo, Conchita Montenegro en Jim Gérald.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

L' Occident

1937 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Drama van Henri Fescourt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, José Noguero, Rama Tahé en Robert Le Vigan.

Avonturen van kolonisten in Marokko, naar Henry Kistemaeckers. De wijze waarop ten tijde van het Franse Keizerrijk van Napoleon III tegen deze zaken werd aangekeken komt nu sterk verouderd over. Maar het blijft een uitmuntend filmportret van een jong Marokkaans meisje uit gegoede kringen dat zich de westerse levensstijl eigen maakt.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

Port-Arthur

1936 | Romantiek

Frankrijk/Servië en Montenegro 1936. Romantiek van Nicolas Farkas. Met o.a. Danielle Darrieux, Anton Walbrook, Charles Vanel, Jean Max en Jean Worms.

De Russische tsaar verklaart in 1904 de oorlog aan Japan. In de havenplaats Port-Arthur is een Japans-Russisch meisje getrouwd met een Russische marinier, waarvan haar broer gebruikt maakt om achter militaire geheimen te komen. Het echtpaar wordt wegens verraad ter dood veroordeeld en in 1905 wint Japan de oorlog. Tragische romantiek tegen de oriëntaalse achtergrond waar de Franse cinema in de jaren dertig zo dol op was. De Japanse grime van Darrieux is overtuigend gedaan, maar verstart haar expressieve charme.

La belle équipe

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Charles Vanel, Jacques Baumer, Viviane Romance en Charles Dorat.

Vijf werkloze kameraden beginnen met het geld van hun winnend loterijlot gezamenlijk een guinguette (dans- en eetgelegenheid) aan de Oost-Parijse Marne-oever. De euforische eendracht heeft echter een houdbaarheidsdatum. Levendig tijdsbeeld, subliem geschreven door Duvivier en dialogentovenaar Charles Spaak, thematiseert de eeuwige frictie tussen vriendschap en rivaliteit, ego en collectief. De oorspronkelijke sombere finale moest van de linkse producenten worden vervangen. Zeventig jaar later werd deze enormiteit, na lang juridisch gehakketak, alsnog gecorrigeerd. De feestelijke Gabin-meedeiner 'Quand on s'promène au bord de l'eau' was een interbellumhit.

L' Assaut

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre-Jean Ducis. Met o.a. Charles Vanel, André Alerme, Madeleine Robinson, Alice Field en Arlette Dubreuil.

Een knap slechte titel voor wat geen oorlogsfilm is maar een bewerking van het toneelstuk van de destijds zeer beroemde maar nu geheel vergeten Henry Bernstein. Politieke satire gebracht als, helaas, gefilmd toneel van de ergste soort. De film kende enig succes vanwege de zaak Salengro maar wie herinnert zich die nog? Erg doods, alhoewel dankzij het spel van Vanel in de hoofdrol als afgevaardigde Mérital toch nog enigszins de moeite waard.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Obsession

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Charles Vanel, Jean Yonnel, Louise Lagrange, Paul Amiot en Georges Paulais.

Raymond (Yonnel) leidt aan achtervolgingswaanzin in die mate zelfs dat hij getracht heeft zijn vrouw Louise (Lagrange) te vermoorden. Hij wordt opgesloten. Na een tijdje tracht zijn broer Pierre (Vanel) hem uit de instelling vrij te krijgen. Op zijn aandringen verhoort de procureur (Paulais) Raymond om diens geestelijke toestand vast te stellen. Uiteindelijk wordt Raymond voor genezen verklaard, maar zijn vrouw is er niet gerust in. Niemand weet echter dat Pierre er alle belang bij heeft dat Raymond vrij komt. Een kleine stijloefening in de film noir. De decors werden duidelijk gebouwd onder invloed van het Duitse surrealisme. Tourneur baseerde zijn scenario op het toneelstuk L'homme invisible van André de Lorde en Charles Binet. Achter de camera stonden Raymond Agnel en René Colas.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

Dainah la Métisse

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Laurence Clavius, Gabrielle Fontan, Maryanne, Charles Vanel en Habib Benglia.

Aan boord van een oceaanstomer bevinden zich onder de passagiers de zwarte dokter James Smith (Benglia) en zijn chique vrouw Dainah (Clavius), een oogverblindende halfbloed. Dainah flirt met de bemanning en op een avond wordt zij op de brug aangevallen door iemand uit de machinekamer, die zij echter in de arm bijt. Ze vraagt verlof om de volgende morgen de machinekamer te mogen bezoeken en zo haar aanvaller aan te wijzen, maar ze verdwijnt vroegtijdig. De speurtocht naar Dainah wil niet vlotten en dokter Smith raakt bezeten van wraakgevoelens. De vermaarde Charles Spaak bewerkte de gelijknamige novelle van Pierre Daye tot scenario en schreef ook de dialogen. De producenten vonden het aantal opnames veel te groot en reduceerden de speelduur tot bijna de helft, waarop regisseur Grémillon zich van zijn werk distancieerde. Tegenwoordig is het een curieuze draak met een definitief cult-gevoel. De fraaie decors zijn van Jacques Lafitte. Het camerawerk van deze nog tamelijk vroege geluidsfilm is van Georges Périnal en Louis Page.

Au nom de la loi

1931 | Misdaad

Frankrijk 1931. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Marcelle Chantal, Charles Vanel, Jean Marchat, Gabriel Gabrio en Jean Dax.

Een politieman is omgekomen in een strijd tegen handelaars in verdovende middelen, waarna zijn collega's zich verenigen om de bende op te rollen. Een van de agenten wordt verliefd op een vrouwelijk bendelid, maar hij weet haar arrestatie niet te voorkomen. Deze curieuze voorloper op de latere film noir blijft boeiend door de regie van de lange tijd vergeten veteraan Tourneur, die zwijgende films in Hollywood draaide. Vanel toont zich in een vroege sprekende film al een opmerkelijk sober acteur.

Maison de Danses

1930 | Romantiek

Frankrijk 1930. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Charles Vanel en José Noguero.

De mooie Estrella, met een aanstellerig lachje, wordt flamengo danseres in een danshal. Zowel de baas als zijn vriend worden hopeloos verliefd op haar. Zij heeft haar hart al aan een ander verpand. Estrella besluit met haar geliefde te vluchten en dit leidt tot een confrontatie met haar twee andere aanbidders.

Accusée, levez-vous!

1930 | Misdaad

Frankrijk 1930. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Suzanne Delvé, André Roanne, Jean Dax en Charles Vanel.

Een jonge toneelspeelster en de directrice van de schouwburg zijn verliefd op dezelfde man. Wanneer de directrice vermoord wordt aangetroffen is het jonge meisje de eerste verdachte. Het proces neemt echter een verrassende wending. De eerste sprekende film van Tourneur. Vanel speelde slechts een klein rolletje.

Dans la nuit

1929 | Drama

Frankrijk 1929. Drama van Charles Vanel. Met o.a. Charles Vanel, Sandra Milowanoff en Sandra Milovanoff.

Door een explosie krijgt een arbeider (Vanel) een misvormd gelaat. Hij draagt een masker om zijn medemens niet af te schrikken. Zijn vrouw (Milowanoff) walgt zo van hem, dat ze er een minnaar op na gaat houden. Deze zet op een keer voor de grap een zelfde masker op. Daarbij wordt hij verrast door de bedrogen echtgenoot. Ze raken slaags en een van hen sterft. Als de vrouw de man helpt het lijk te verdonkeremanen, is de gemaskerde die is blijven leven, niet degene die ze gehoopt had! Toch is het einde van de film niet bitter (er komt een verzoening) of negatief (de slechte moraal wordt gestraft), want anders had de censuur deze prachtige draak indertijd verboden. In 1983 heeft de Cinémathèque française deze zwijgende film in volle glorie gerestaureerd. Wat hedentendage opvalt zijn de royale tableaux, de fraaie close-ups en de zeer verzorgde enscèneringen. Het scenario is van regisseur-hoofdrolspeler Vanel. Het camerawerk is van Georges Asselin.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Charles Vanel op televisie komt.

Reageer