Ernesto Gómez Cruz (1933): cast.
Er zijn 25 films gevonden.

El callejón de los milagros

1995 | Drama

Mexico 1995. Drama van Jorge Fons. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, María Rojo, Salma Hayek en Bruno Bichir.

De handeling vindt plaats in een verpauperde wijk in Mexico City. De prent bestaat uit drie verschillende stukken die soms hetzelfde laten zien vanuit een verschillend standpunt. In het vierde deel komt alles bij elkaar en blijkt dat eigenlijk niemand krijgt wat hij wilde. Er is een groezelige bareigenaar Don Rutilio, die ontdekt dat hij homoseksueel is, en hij stelt de familie-eer in de waagschaal.

El patrullero

1994 | Drama, Misdaad, Thriller

Mexico​/​​Verenigde Staten 1994. Drama van Alex Cox. Met o.a. Roberto Sosa, Bruno Bichir, Vanessa Bauche, Zaide Silvia Gutiérrez en Pedro Armendáriz jr.

Deze film is het redelijk droefgeestige verhaal van Pedro Rojas (Sosa) een welwillende Mexiaanse jongeman die slaagt op de nationale politieschool. Hij wordt als wetshandhaver gedetacheerd Matimi in Durango, een uitgestrekt, dun bevolkt woestijngebied. Er wordt hevig gedealed en gesmokkeld met drugs. Hij ontmoet een leuke plaatselijk schoonheid, trouwt en ontdekt dat hij als smeris veel te weinig verdient.

Los confines

1987 | Drama

Mexico 1987. Drama van Mitl Valdez. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Manuel Ojeda, María Rojo en Patricio Reyes.

Film over de problematiek van de menselijke aard: enkele personages zijn de dupe van zowel de omstandigheden waarin ze zich bevinden als van hun eigen tegenstrijdigheden en zwakheden. Weinig overtuigend psygologisch drama.

Lo que importa es vivir

1986 | Drama

Mexico 1986. Drama van Luis Alcoriza. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Gonzalo Vega, María Rojo en Alejandro Parodi.

De relatie tussen een vrouw die een saai en onderworpen leven leidt en een jongen die naar haar huis komt op zoek naar werk, toont de sociale conventies en de valsheid van de kleinburgerlijke moraal die in een Mexicaans dorp heersen. Deze film betekent het begin van het einde van de voordien interessante Alcoriza.

El imperio de la fortuna

1986 | Drama

Mexico 1986. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Blanca Guerra, Alejandro Parodi en Zaide Silvia Gutiérrez.

Een miserabele straatomroeper uit een Mexicaans dorp verandert dankzij een buitenkansje in een harde en hoogmoedige valsspeler. Een echte moderne klassieker van de Mexicaanse film uit de jaren 1980-1990. Goed geregisseerd en gespeeld.

Crónica de familia

1986 |

Mexico 1986. Diego López. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Fernando Balzaretti, Marta Verduzco en Ana Silveti.

Het gedrag van zelfstandigen en ambtenaren die direct verbonden zijn met macht, geld en vuile zaakjes. Deze kritiek op de corruptie van het gezag, voegt niets nieuws toe aan haar thematiek.

Viaje al paraiso

1985 | Drama

Mexico 1985. Drama van Ignacio Retes. Met o.a. José Carlos Ruiz, Alejandro Parodi, Ernesto Gómez Cruz en María Rojo.

Een familie uit de lage middenklasse gaat op reis tijdens de vakantie. Drie dagen na hun thuiskomst blijken veel dingen in hun leven veranderd. Deze film belicht de tegenstelling tussen de industriële ontwikkeling enerzijds en de onderontwikkeling en de onwetendheid anderzijds.

Historias violentas

1984 | Actiefilm

Mexico 1984. Actiefilm van Víctor Saca, Carlos Garciá Araz, Daniel González Dueñas, Diego López en Gerardo Pardo. Met o.a. Pedro Armendáriz jr, Alma Muriel, Enrique Rocha en Ernesto Gómez Cruz.

In vijf verschillende verhalen van Pedro F. Miret met een onthullend en verrassend slot, is geweld, in zijn meest diverse vormen, altijd latent aanwezig. Elk van de verhalen werd geregisseerd door een andere regisseur waaronder zich ook Diego López en Gerardo Pardo bevinden. Een zeer ongelijkmatige en enigszins primaire film. De beste sketch heet Fuego Nuevo en gaat over een man die bizar uitgedost op een feest verschijnt.

Erendira

1983 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Mexico 1983. Drama van Ruy Guerra. Met o.a. Irene Papas, Claudia Ohana, Oliver Wehe, Rufus en Pierre Vaneck.

Een veertien-jarig meisje heeft in onnadenkendheid het landgoed van haar autoritaire grootmoeder in vlammen laten opgaan, en wordt door haar genoodzaakt om zich te prostitueren om zo haar schuld af te betalen. Ze wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een senator, maar zet een jonge Hollander (die verliefd op haar is) aan tot moord op de grootmoeder. Ondanks het feit dat Nobelprijs-winnaar Gabriel Carcia Marquez zijn roman zelf tot scenario bewerkte, gaat de sociaal-politieke aanklacht verloren in een kleurrijk en bizar prentenboek, dat als zodanig zeer bezienswaardig is en waarin met animo wordt geacteerd vooral door Papas als de monsterlijke grootmoeder. Het camerawerk is van Denys Clerval.

En el pais de los pies ligeros

1983 | Familiefilm, Drama

Mexico 1983. Familiefilm van Marcela Fernandez Violante. Met o.a. Helena Rojo, Arturo Adonay en Ernesto Gómez Cruz.

Geen cliché blijft de kijker bespaard in deze goedbedoelde, maar drammerige sociaal-dramatische film; de bedreigende Indianenstam, de op winst beluste ontginners, de oude wijze man, de vriendschap tussen twee jongens van verschillende afkomst en culturele achtergrond, en ga zo maar door. Hoewel efficiënt gemaakt, komt de film deze opstapeling van zeurderige clichés nooit te boven.

El Norte

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van Gregory Nava. Met o.a. Aide Silvia Gutierrez, David Villalpando, Ernesto Cruz, Alicia del Lago en Eracio Zepeda.

Bloedige militaire acties maken het leven in een Maya- gemeenschap in Guatemala onmogelijk. Een broer en een zus ontsnappen aan de repressie en wijken uit naar Amerika, 'El Norte'. Aan de grens worden ze tegengehouden, maar ze slagen erin op illegale wijze binnen te komen. De toekomst lacht hen tegemoet, maar weldra beseffen ze dat ze niemand kunnen vertrouwen. Schrijnende film die de migrantenpolitiek op menselijke wijze benadert. Soms poëtisch, dan weer doorspekt met humor, volgen we de lijdensweg van twee jonge mensen die slechts een kans in het leven willen krijgen. Het gevoelige scenario werd geschreven door regisseur Nava en producente Anna Thomas en rekent genadeloos af met de onmenselijke Amerikaanse immigratiepolitiek. Knappe beelden van James Glennon.

Guerrillero del norte

1982 | Drama, Romantiek, Historische film

Mexico 1982. Drama van Francisco Guerrero. Met o.a. Juan Valentín, Macaria, Ernesto Gómez Cruz en José Carlos Ruíz.

Het relaas omtrent een bosbouwer die in de tijd van dictator Pordirio Díaz vocht voor de Mexicaanse revolutie van 1910. De revolutie is in dit melodrama tevens de dekmantel voor de romance tussen de nieuwbakken guerillastrijder en een mooie vrouw. Alle waarde, die dit werk zou kunnen hebben en de gedachte die erachter steekt, worden tenietgedaan door de middelmatige regie.

Tiempo de lobos

1981 | Drama

Mexico 1981. Drama van Alberto Isaac. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Gonzalo Vega, Jaime Garza en Patricia Rivera.

Het verhaal over een familie die uiteenvalt ten gevolge van de sociaal-economische omstandigheden op het Mexicaanse platteland. Een irrelevante film die aan verschillende klassiekers van John Ford doet denken.

Rastro de muerte

1981 | Drama

Mexico 1981. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Leonardo Velázquez, Pedro Armendáriz jr, Ernesto Gómez Cruz en Juan Luis Galiardo.

Eén jonge carrièremaker gebruikt een deftige familie in verval voor zijn eigen sociale stijging. Goed doortimmerde en overtuigende film van een van de belangrijkste hedendaagse Mexicaanse filmregisseurs.

La Viuda de Montiel

1980 | Drama

Colombia​/​​Mexico​/​​Joegoslavië 1980. Drama van Miguel Littin. Met o.a. Geraldine Chaplin, Nelson Villagra, Ernesto Gómez Cruz, Alejandro Parodi en Katy Jurado.

De vrouw van een corrupte dorpstiran blijft eenzaam en verlaten achter wanneer haar man sterft. Een oppervlakkige en slaapverwekkende verfilming van een verhaal van Gabriel Garcia Márquez.

En el país de los pies ligeros

1980 | Familiefilm

Mexico 1980. Familiefilm van Marcela Fernández Violante. Met o.a. Pedro Armendáriz jr, Helena Rojo, Ernesto Gómez Cruz en Aurora Clavel.

De vriendschap tussen een stadskind en een kind afkomstig uit de bergen in het westen van Mexico. Laatstgenoemde onthult het stadskind de legendes en het bijgeloof van zijn stam. Een ietwat zwakke film die echter niet geheel onbelangrijk moet worden geacht.

Cadena perpetua

1980 | Misdaad

Mexico 1980. Misdaad van Arturo Ripstein. Met o.a. Pedro Armendáriz jr, Narciso Busquet, Ernesto Gómez Cruz en Ana Martín.

Een vroegere dief, nu op het rechte pad, keert terug naar zijn oude levensstijl als een detective hem wil chanteren nadat hij hem herkend heeft. Een goed bedoelde en goed gemaakte film, ondanks dat Armendáriz jr. niet genoeg kracht heeft om zijn rol overtuigend te brengen.

La madre

1979 | Drama

Mexico 1979. Drama van Felipe Casanova en Angel Madrigal. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Salvador Sánchez, Pilar Souza en Luisa Garza.

Een Mexicaanse boerin, moeder van een jonge arbeider, wordt politiek bewust en gaat deelnemen aan de sociale strijd. Gebaseerd op het werk met dezelfde titel van Máximo Gorki en vertaald naar de Mexicaanse situatie. De film is redelijk interessant geworden, maar mist een zekere kracht.

Bajo el mismo sol y sobre la misma tierra

1979 | Drama

Mexico 1979. Drama van Federico Weingartshofer. Met o.a. Ana Ofelia Murguía, Ernesto Gómez Cruz, Salvador Sánchez en Guillermo Gil.

De ernstige sociale en economische problemen op het Mexicaanse platteland worden getoond aan de hand van het verhaal van een weduwe van een boer die naar de stad trekt om de tirannie van de plaatselijke machthebbers te ontvluchten en daar geconfronteerd wordt met een verschrikkelijke eenzaamheid. Een goede film met een grote kritische lading.

Viva el presidente!

1978 | Drama, Avonturenfilm

Cuba​/​​Frankrijk​/​​Mexico 1978. Drama van Miguel Littin. Met o.a. Nelson Villagra, Kathy Jurado, Alain Cuny, Salvador Sanchez en Ernesto Gómez Cruz.

Een door Costa-Gavras geproduceerde Frans-Mexicaans-Cubaanse politieke spektakelfilm gebaseerd op het boek van Alejo Carpentier. Villagra speelt een Zuidamerikaanse dictator die de onrust in zijn land met geweld probeert te smoren. Hij wordt gesteund door de Amerikaanse regering, maar als het verzet hardnekkiger wordt en de aandacht van de internationale pers zich op Nueva Cordoba gaat richten, komt zijn positie in het gedrang. Een te lange film die echter flamboyant geregiseerd werd door Littin. Ook de vertolking is uitstekend in deze thematisch interessante film. Er bestaat ook een versie van 190m. Franse titel: LE RECOURS DE LA METHODE.

Cascabel

1977 |

Mexico 1977. Raul Araiza. Met o.a. Sergio Jimenez, Aaron Hernan, Raul Ramirez, Hector Gomez en Norma Herrera.

Een film-televisieproducer krijgt van de Mexicaanse regering de opdracht een film te maken waarin beschreven wordt hoe de regering zich inspant om de Lacandon-Indianen aan gronden te helpen. De regisseur ontdekt echter al snel dat de Indianen nog altijd bedrogen en uitgebuit worden en besluit de waarheid te filmen in plaats van een propagandafilm te maken voor de regering.

Raices de sangre

1976 | Drama

Mexico 1976. Drama van Jesús Salvador Treviño. Met o.a. Richard Yñíguez, Ernesto Gómez Cruz, Malena Doria en Pepe Serna.

De conflicten tussen de Mexicaanse arbeiders en de in de V.S. wonende arbeiders van Mexicaanse afkomst die op de grens tussen Mexico en de V.S. werken, om een internationale vakbond op te richten. Een weinig bekwame film die gemaakt werd ten gunste van de in de V.S. wonende Mexicanen.

Caminando pasos caminando...

1976 | Drama

Mexico 1976. Drama van Federico Weingartshofer. Met o.a. Ernesto Gómez Cruz, Salvador Sánchez, Patricia Reyes Spíndola en Socorro Avelar.

De economische, sociale en politieke situatie van een inheemse gemeenschap die gekenmerkt wordt door verval en ellende. Een interessante aanklachtfilm die anticipeert op een ander oeuvre van deze cineast: BAJO EL MISMO SOL Y SOBRE LA MISMA TIERRA.

Actas de Marusia

1975 | Drama

Mexico 1975. Drama van Miguel Littin. Met o.a. Gian Maria Volonté, Diana Bracho, Claudio Obregon, Salvador Sanchez en Ernesto Gómez Cruz.

Een aangrijpende sociaal-dramatische film van de maker van ALSINO Y EL CONDOR, gesitueerd in Chili in 1907. Littin verhaalt de strijd van Chileense mijnwerkers tegen hun Britse bazen die, als de staking uit de hand dreigt te lopen, niet aarzelen het leger in te schakelen. In een strak tempo geregisseerd en uitstekend vertolkt is dit het prototype van een boeiende, intelligente en sociaal relevante thesisfilm. Muziek van Mikis Theodorakis.

Reed, México insurgente

1969 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Biografie

Mexico 1969. Drama van Paul Leduc. Met o.a. Claudio Obregon, Eduardo Lopez Rojas, Ernesto Gómez Cruz, Juan Angel Martinez en Eraclic Zepeda.

Amerika rond 1900. John Reed (Obregon) is een bekend journalist en een invloedrijk schrijver, maar door zijn communistische sympathie[KA3]en wordt hij niet erg gewaardeerd in zijn eigen land. Als de revolutie in Mexico uitbreekt, gaat hij erheen, gewapend met zijn camera en met de bedoeling een eerlijke reportage te schrijven op het moment dat Amerika moord en brand schreeuwt over de `misdaden` der revolutionairen. Het lukt hem om toegang te krijgen tot Pancho Villa (Zepeda) en hem op zijn tochten door het land te vergezellen. Reed leert daardoor Mexico kennen, gaat van het land houden en de zaak van de Mexicaanse boeren steunen. De film handelt niet alleen over de revolutie, maar vooral ook over de invloed ervan op een mens, in casu Reed. Het werd geen poging de feiten te reconstrueren en in te kleuren, maar het is een film zonder opsmuk, het verslag van de revolutie, gezien door de ogen van John Reed. Het scenario is van regisseur Leduc, Juan Tovar en Emilio Carballido naar mémoires van Reed. Het camerawerk is van Alexis Grivas, Ariel Zuniga en Toni Kuhn. De speciaal gemonteerde versie na zijn release is 105 minuten. In 1981 zou Warren Beatty in REDS met heel wat meer geld de biografie brengen van Reed, die in 1920 op 32-jarige leeftijd aan tyfus zou bezwijken.