Hanns Eisler (1898-1962): muziek.
Er zijn 19 films gevonden.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Robinson In Space

1997 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Patrick Keiller.

Life Without Fear - Hanns Eisler

1997 | Documentaire, Muziek

Duitsland​/​​Canada 1997. Documentaire van Larry Weinstein. Met o.a. Gisela May, H.K. Gruber, Robyn Archer, Richard Stoltzmann en Stefanie Wüst.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

My Name is Bertolt Brecht - Exile in USA

1989 | Biografie, Documentaire

Duitsland 1989. Biografie van Norbert Bunge en Christine Fischer-Defoy.

De zes jaren van ballingschap, die Berthold Brecht doorbracht in Amerika. Wie houdt van literatuur kan hier nog iets van leren.

Nuit et brouillard

1955 | Oorlogsfilm, Documentaire, Historische film, Experimenteel

Frankrijk 1955. Oorlogsfilm van Alain Resnais.

Meer een experimentele film dan een documentaire over de uitroeiingskampen. Wat vooral opvalt is de perfectie: het fraaie commentaargeluid van Jean Crayol, zelf ontsnapt uit `de wereld van het concentratiekamp` (onopgesmukt en ongekunsteld zo genoemd door Michel Bouquet, zodat de enorme kracht die daarvan uitgaat, alleen maar groter wordt), volmaakte beheersing van de montage en beklemmende beelden van Ghislain Cloquet en Sacha Vierny. Ook ondraaglijke beelden (van lijken die door bulldozers worden verpletterd) in dit onvergetelijke requiem.

Herr Puntila und sein Knecht Matti

1955 | Drama, Komedie

Oostenrijk 1955. Drama van Alberto Cavalcanti en Albert Calvacanti. Met o.a. Curt Bois, Heinz Engelmann, Maria Emo, Gaby Banschenbach en Inge Holzleithner.

In Wenen dat rond 1955 nog door de vier mogendheden bezet was, werd door de Braziliaanse regisseur het gelijknamige volksstuk van Bertold Brecht verfilmd in de Russische sector. Aanvankelijk had Brecht het scenario afgekeurd en de film die over een grootgrondbezitter gaat is maar gedeeltelijk geslaagd. Hij is interessanter voor Brecht-vorsers dan voor het grote publiek.

Bel Ami

1954 | Komedie

Oostenrijk 1954. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. Johannes Heesters, Marianne Schönauer, René Lefèvre, Jean-Roger Caussimon en Gretl Schörg.

Georges Duroy (Heesters) schuwt geen middel om carrière te maken, en de middelen zijn hem het dierbaarst als zij via het bed van al dan niet getrouwde mooie vrouwen voeren. Daquin heeft met scenarioschrijver Peter Loos De Maupassant's satire scherp aangepunt en Johann Heesters heeft mooie momenten, maar de charme van Willy Forst's 1939-verfilming werd net niet bereikt. Het camerawerk is van Nicolas Hayer en Viktor Meihsl.

Frauenschicksale

1952 | Drama

Oost Duitsland 1952. Drama van Slatan Dudow. Met o.a. Sonja Sutter, Lotte Loebinger, Hanns Groth, Anneliese Book en Ursula Burg.

Hoe vrouwen zich er na de oorlog maar moeten zien door te slaan. Tegenover de stortvloed van oorlogsfilms waarin vechtende mannen dappere helden of diepmenselijke stumperds zijn, is de kant van de vrouw maar weinig verkend in filmland. Uitstekende vrouwenfilm van DDR-filmer Dudow.

Unser tägliches Brot

1949 | Drama

Oost Duitsland 1949. Drama van Slatan Dudow. Met o.a. Paul Bildt, Viktoria von Ballasko, Harry Hindemith, Inge Landgut en Ina Halley.

Een huis, vlak na de oorlog, dat allerlei bewoners herbergt die elk op een eigen manier aan de kost komen, is symbolisch voor de naoorlogse maatschappij. Een knappe enscenering van KUHLE WAMPE-regisseur Dudow.

Thieves' Holiday

1946 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film

Verenigde Staten 1946. Avonturenfilm van Douglas Sirk. Met o.a. George Sanders, Signe Hasso, Carole Landis, Akim Tamiroff en Gene Lockhart.

Een beroemde Franse rover, schitterend gespeeld door Sanders, weet prefect van politie te worden. Een verrukkelijk romantisch avonturenverhaal. Scenario van Ellis St. Joseph, naar de memoires van François Eugène Vidocq. Camerawerk van Guy Roe en Eugen Schüfftan. Oorspronkelijke titel A SCANDAL IN PARIS.

A scandal in Paris

1946 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Avonturenfilm van Douglas Sirk. Met o.a. Carole Landis, Signe Hasso, Akim Tamiroff en George Sanders.

Een beroemde Franse rover, schitterend gespeeld door Sanders, weet prefect van politie te worden. Een verrukkelijk romantisch avonturenverhaal. Scenario van Ellis St. Joseph, naar de memoires van François Eugène Vidocq. Camerawerk van Guy Roe en Eugen Schüfftan. Oorspronkelijke titel A SCANDAL IN PARIS.

The Spanish Main

1945 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Borzage. Met o.a. Paul Henreid, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Binnie Barnes en John Emery.

Als hun piratenschip gestrand is, geeft de slechte Spaanse gouverneur Slezak het bevel om de Hollandse vrijbuiterskapitein te hangen en zijn bemanning te onderwerpen en tot slaaf te maken. De dappere Hollanders ontsnappen en nemen wraak. Piraat Henreid leidt Don Alvarado (Slezak) om de tuin en wint daardoor de hand van de schone O'Hara. Onderhoudend en kleurrijk wapengekletter. Scenario van George Worthing Yates en Herman J. Mankiewicz, en A. Mackenzie. Fotografie van George Barnes.

None But the Lonely Heart

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Clifford Odets. Met o.a. Cary Grant, Ethel Barrymore, Barry Fitzgerald, Jane Wyatt en Dan Duryea.

In het Londen op de vooravond van WO II komt cockney-nietsnut Grant tot inkeer als hij hoort dat zijn moeder Barrymore niet lang meer te leven heeft. Gebaseerd op de roman van Richard Llewellyn. Grant kreeg voor zijn ongewone vertolking een Oscarnominatie maar het was Barrymore die een Oscar kreeg voor Beste vrouwelijke bijrol als de ongeneeslijk zieke vrouw. De film leed enigszins onder de censuur van WO II.

The 400 Million

1938 | Documentaire

Verenigde Staten 1938. Documentaire van Joris Ivens.

Met schitterend camerawerk van zijn vrienden John Ferno (Fernhout) en Robert Capa, en met onderkoeld commentaar van Dudley Nichols, gaf Ivens een verslag van het Chinese verzet tegen de Japanse overheersing in 1938.

Kuhle Wampe

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Slatan Dudow en Slatan Dudov. Met o.a. Ernst Busch, Hertha Thiele, Adolf Fischer, Martha Wolter en Lili Schönborn.

Een jongeman die de hele dag tevergeefs werk zocht, springt 's avonds uit het raam en een buurvrouw zegt: Weer een werkloze minder. Het is crisistijd en regisseur Dudow wilde een ándere film maken dan het Hollywood- en UFA-escapisme, hetgeen wonderwel lukte. 'Kuhle Wampe' is een camping aan de rand van Berlijn, nu bevolkt door arbeidersgezinnen die de huur niet konden betalen. Ernst Busch en Helene Weigel zingen Brecht/Fisler-liedjes: 'Solidaritätslied' en 'Frühjahr'. Een wonder dat Dudow voor zo weinig geld zo'n indrukwekkende film kon maken met een sterke rol van Thiele. Na problemen met de censuur verboden de nazi's de film voorgoed.

Heldenlied

1932 | Documentaire

USSR 1932. Documentaire van Joris Ivens.

Een jongeman die de hele dag tevergeefs werk zocht, springt 's avonds uit het raam en een buurvrouw zegt: Weer een werkloze minder. Het is crisistijd en regisseur Dudow wilde een ándere film maken dan het Hollywood- en UFA-escapisme, hetgeen wonderwel lukte. 'Kuhle Wampe' is een camping aan de rand van Berlijn, nu bevolkt door arbeidersgezinnen die de huur niet konden betalen. Ernst Busch en Helene Weigel zingen Brecht/Fisler-liedjes: 'Solidaritätslied' en 'Frühjahr'. Een wonder dat Dudow voor zo weinig geld zo'n indrukwekkende film kon maken met een sterke rol van Thiele. Na problemen met de censuur verboden de nazi's de film voorgoed.

Niemandsland

1931 | Musical

Duitsland 1931. Musical van Victor Trivas. Met o.a. Ernst Busch, Renée Stibrawa, Elisabeth Lennartz, Wladimir Sokoloff en Rose Mai.

Een pacifistische roep om vrede, in de vorm van een aanstekelijke revue met fraaie geografisch-chronologische montages over soldaten van vijf nationaliteiten die in het niemandsland tussen de twee fronten van WO I een vredige utopie opbouwen, die al gauw door artillerie van beide zijden wordt bestookt. Een bijzonder interessante, stilistische film, waarvan alle kopieën door de Nazi's zijn vernietigd. Trivas ging naar Amerika, waar hij onder meer het verhaal voor Orson Welles' THE STRANGER schreef.