Nina Companéez (1937): regie en scenario.
Er zijn 19 films gevonden.

La chanson du maçon

2002 |

Frankrijk 2002. Nina Companéez. Met o.a. Michel Duchaussoy, Jean-Pierre Cassel, Valentine Varela en Michel Fortin.

Sympathiek verhaal over Parisienne Nanette die op haar dertigste realiseert dat ze een kind wil, maar niet van haar vriend. Dankzij een geërfd oud huis op het platteland kan ze even weg uit haar omgeving. Drie kleurrijke oudjes maken het pand bewoonbaar maar Nanette laat toch een metselaar komen om het een en ander bij te werken. En de metselaar maakt bij haar meer los dan vast. Gemaakt voor de televisie.

Un pique-nique chez Osiris

2001 | Drama, Komedie

Frankrijk 2001. Drama van Khaled Haffad, Benoit Charrie en Nina Companéez. Met o.a. Marina Hands, Dominique Reymond en Dominique Blanc.

Sympathiek verhaal over Parisienne Nanette die op haar dertigste realiseert dat ze een kind wil, maar niet van haar vriend. Dankzij een geërfd oud huis op het platteland kan ze even weg uit haar omgeving. Drie kleurrijke oudjes maken het pand bewoonbaar maar Nanette laat toch een metselaar komen om het een en ander bij te werken. En de metselaar maakt bij haar meer los dan vast. Gemaakt voor de televisie.

La poursuite du vent

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Dominique Reymond, Mathieu Simonet, Valentine Varela en Maud Rayer.

Sympathiek verhaal over Parisienne Nanette die op haar dertigste realiseert dat ze een kind wil, maar niet van haar vriend. Dankzij een geërfd oud huis op het platteland kan ze even weg uit haar omgeving. Drie kleurrijke oudjes maken het pand bewoonbaar maar Nanette laat toch een metselaar komen om het een en ander bij te werken. En de metselaar maakt bij haar meer los dan vast. Gemaakt voor de televisie.

Le hussard sur le toit

1995 | Historische film, Avonturenfilm, Drama, Romantiek

Frankrijk 1995. Historische film van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Olivier Martinez, Juliette Binoche, Pierre Arditi, François Cluzet en Gérard Depardieu.

Ten tijde van de release de duurste film ooit gemaakt in Frankrijk, dit historische melodrama van Cyrano de Bergerac-regisseur Rappeneau. De film speelt zich af in 1832. Napoleon is van het toneel en er heerst een machtsvacuüm in Frankrijk, dat bovendien geteisterd wordt door verschrikkelijke cholera-epidemieën. Dit is het decor van een onmogelijke liefdesgeschiedenis tussen een Italiaanse avonturier (Martinez) en een getrouwde Franse adellijke dame (Binoche). Mooie mensen, fraaie kostuums, prachtige landschappen, aangrijpende beelden van de cholera-patiënten en -slachtoffers, maar Martinez slaagt er niet in om de film een ziel te geven.

Je t'aime quand même

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Roland Giraud, Pierre Palmade, Danièle Lebrun, Gérard Hernandez en Delphine Rich.

Rokkenjager en operettezanger Ramon Nogrette (Giraud) keert na een lange afwezigheid terug naar Toulouse, naar zijn vrouw Betty (Lebrun) en zijn volwassen zoon Vincent (Palmade), die een baantje als ambtenaar probeert te krijgen. Ramon denkt dat hij zijn vrouw net zo moet inpalmen als de talloze reeks van vriendinnen. Dit tot zeer grote ergernis van Vincent, die hij in de armen van de kittige Pauline (Varela) probeert te duwen. Dat laatste lukt niet. Vader en zoon worden elkaars rivalen als Vincent belangstelling blijkt te hebben voor Douce (Rich), de masseuse en maîtresse van Ramon. Platte boulevardklucht der verwisselingen in filmvorm, die nauwelijks in de zalen kwam. Het scenario is van regisseuse Companeez en de plaatjes zijn van Claude Robin. Geproduceerd met geld van o.a. France 2, de officiële publieke omroep van Frankrijk, zodat de film tot vervelends toe aan kijkgeldbetalers vertoond wordt.

Adieu les roses

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Philippe Venault. Met o.a. Maria Pacôme, Grace De Capitani, Philippe Caroit, Jacques François en Sylvie Orcier.

Terwijl het landgoed al meer dan een eeuw familiebezit is, wordt Pacôme nu gedwongen het te verkopen. Haar zoon Caroit wil persoonlijk de meest geschikte koper selecteren, want hij wil niet dat het prachtige landgoed in handen valt van de eerste de beste rijke nietsnut. Wie zal het worden? De danseres van de Folies-Bergère? Het bourgeois koppel met hun brutale kind? Of misschien wel de romanschrijfster, die het voordeel heeft knap en alleenstaand te zijn. Caroit heeft zich al voorgenomen om te trouwen met de nieuwe eigenares, zodat het landgoed in de familie blijft. Intelligente, verfijnde komedie, met veel leuk uitgetekende personages, die stuk voor stuk uitstekend vertolkt worden. Nina Companeez schreef het scenario samen met regisseur Venault. Aan de camera stond Anne Khripounoff. Mag Bodard produceerde.

Un ours pas comme les autres: Paris-Deauville

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier, Anny Duperey en Evelyne Buyle.

Vierde deel van de serie [KL]Un ours pas comme les autres[KLE]. Deze keer herinnert Gaspard (Dussolier) zich op zijn werk dat hij als getuige bij een huwelijksvoltrekking van een vriend verwacht wordt. Hij heeft nog een half uur en hij haalt het net, maar de bruid is nog niet gearriveerd. Dan duikt de moeder van het meisje op om te verklaren dat haar dochter nog niet klaar is voor het huwelijk! Een zwak plot, terugkomende grappen, waardeloze dialogen en een afgezaagde regie. Niet veel beter dan de eerste drie delen.

Un ours pas comme les autres: Madame et le jardinier

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier, Francine Bergé en Christine Dejoux.

Gaspard (Dussolier) is blij dat hij op vakantie kan gaan, maar op het platteland krijgt hij autopech. Hij laat zich echter niet ontmoedigen en komt te voet in een leuk klein dorpje aan. Daar klopt hij op de deur van een statige villa, waar hij eerst een beer tegenkomt (we hebben immers te maken met de serie [KL]Un ours pas comme les autres[KLE] van dezelfde regisseur). De beer blijkt de tuinman te zijn en dan verschijnt plotseling het leuke meisje, zodat het verhaal over een aantal zeer uiteen- lopende onderlinge verhoudingen kan beginnen. Het had een prachtige film kunnen worden als de auteur niet zo`n haast had gehad. De haast van de voormalige scenario- en dialogenschrijver was zelfs zo groot dat hij ons niet meer dan een slap aftreksel van zijn werk voor de (geslaagde) film L`OURS ET LA POUPEE van Michel Deville (1969) presenteert! Vandaar dat alles u zo pijnlijk bekend voor zal komen. De produktie is misschien nog interessant voor mensen die de film niet gezien hebben, want wat daar psychologische finesse was is hier cliche geworden.

Un ours pas comme les autres: Née de la dernière pluie

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier, Anny Duperey en Evelyne Buyle.

Aangezien hij nog steeds geen toevluchtsoord gevonden heeft blijft Gaspard (Dussolier) na zijn vakantie in zijn hotel wonen en ontmoet hij twee bloedmooie jonge dames. De tv-regisseur heeft deze film weer van dezelfde gebreken voorzien als de rest van de serie Un ours pas comme les autres: eindeloos geklets om het ontbreken van een scenario op te vangen, een hoop geschmier, talloze clichés, een platte regie en snedig bedoelde maar mislukte dialogen. Het is voor de drie hoofdrolspelers onmogelijk zich uit de zaak te redden met wat ze te zeggen krijgen! Perisianisme in de ergste zin van het woord.

Un ours pas comme les autres: La musique adoucit les ours, Un

1990 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1990. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier en Evelyne Buyle.

Tweede deel van de serie [KL]Un ours pas comme les autres[KLE] (en er worden er helaas meer aangekondigd). Een dirigent en een celliste, privé, in haar Normandische huis. 'Slechts' als vriend komt hij bij haar wonen en het vervolg laat zich gemakkelijk raden. De voortreffelijke scenarioschrijfster van een elftal speelfilms van Michel Deville Companeez, heeft een fatale vergissing begaan door zich op het regisseren te gaan toeleggen, en zij volhardt daar ook nog in. Een aardige pieterpeuterige film, die doet denken aan een verkreukeld borduurwerkje. Onopvallende verfilmd, vol met van die blije emoties. 'Heerlijk, schààààtje!' Conclusie: behoorlijk

Tom et Julie

1990 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Francine Bergé en Evelyne Buyle.

De eerste wil danseres worden, de tweede beroemd en de derde zwerver, maar misschien neemt hun leven een andere loop. Nogal slap stramien voor een liefdeskroniek waarin verschillende eenzame individuen elkaar tegenkomen om hun leven met elkaar te delen. Een film met de fletse charme van zakdoekendrama en met vage personages, poëtisch bedoelde dialogen en een vlakke regie. Een triomf voor de ledigheid.

Deux amies d'enfance

1990 | Romantiek

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Ludmila Mikaël, Aurore Clément, Christoph Mosbrugger, Véronique Delbourg en Didier Sandre.

Moeizame en bangelijke min-serie zonder einde over twee jeugdvriendinnen waarvan er [KA1]e[KA1]en zich veertig jaar later over hun gemeenschappelijke verleden buigt. Companeez heeft vroeger enkele goede scenario`s geschreven en enkele slechte bioscoopfilms gemaakt (zoals FAUSTINE ET LE BEL [KA1]ET[KA1]E). Met deze tv-produktie speelt zij opnieuw in op de behoefte aan lekker nostalgische films. Het resultaat is echter een banaal niemendalletje met ondermaatse prestaties van de acteurs (die dan ook beter verdienen). Wellicht kan deze film nog enkele oude dametjes behagen.

La grande cabriole

1988 | Drama, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1988. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Fanny Ardant, Bernard Giraudeau, Francis Huster, Robin Renucci en Ludmila Mikaël.

Gravin Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide de Chabrillant (Ardant) heeft al tien jaar een stormachtige verhouding met gewone burger Armand Gallois (Huster). Als Armand haar voor de zoveelste keer ontrouw is, besluit zij hun relatie te verbreken. Ondertussen wordt koning Lodewijk de Zestiende geguillotineerd en verklaart Frankrijk de oorlog aan Engeland en Spanje. Armand, in het oorlogsgebeuren meegesleurd, wil Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide weer ontmoeten maar zij is naar Itali[KA3]e gegaan met een nieuwe minnaar, een violist. Armand smeekt haar om bij hem te blijven, maar Madame de Chabrillant kiest voor het onbekende en het avontuur. In Itali[KA3]e ontdekt zij dat de musicus getrouwd is, en er bovendien een tweede huishouden op nahoudt. Volledig op zichzelf aangewezen gaat zij Franse les geven aan de Venetiaanse bourgeoisie, maar daarmee wordt zij niet gelukkig. Groots opgezet historisch drama met de Franse revolutie (1789) als historisch decor voor een opwindend verhaal met Ardant en Huster als het hartstochtelijk, maar subtiele liefdespaar. Het scenario is van regisseuse Companéez. Deze mini werd oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

Comme sur des roulettes

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Evelyne Buyle, Mathé Souverbie, Francis Huster, Marc Chickly en André Batisse.

Jonge boerin ontdekt wereld buiten eigen dorp als ze van man tv-toestel krijgt. Als rolschaatsvirtuose vanaf vroege jeugd vertrekt ze met haar moeder naar Parijs om beeldbuis-ster te worden. Koddige situatiekomedie is in verkeerde handen van regisseuse die later over subtielere humor bleek te beschikken. Quasi-volkse uitbundigheid van hoofdrolspeelsters is flauw en vermoeiend en satirisch kijkje in tv-keuken werkt buiten Frankrijk niet omdat programma`s en persoonlijkheden niet bekend zijn (behalve zangeres Dalida)

L' Histoire très bonne et très joyeuse de Colinot Trousse-Chémise

1973 | Historische film, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Historische film van Nina Companéez. Met o.a. Francis Huster, Brigitte Bardot, Muriel Catala, Nathalie Delon en Bernadette Lafont.

In de 16de eeuw wordt de verloofde van een jonge boer ontvoerd, die tijdens zijn speurtocht allerlei vooral galante avonturen beleeft. Huster heeft te weinig ervaring voor zijn dragende rol en omdat de regisseur een vrouw is, is het vreemd dat zijn veroveringen grof en karikaturaal getekend worden. Bardots afscheidsrol van de cinema is op het gênante af.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

Raphaël ou le débauché

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Michel Deville. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Fabian, Jean Vilar, Brigitte Fossey en Isabelle de Funès.

Een boemelaar die ervan overtuigd is gauw dood te gaan, heeft een leven vol uitspattingen en avonturen tot hij echt verliefd wordt op een deugdzame weduwe, die zijn gevoel beantwoordt en om hem tegemoet te komen, zich vernedert in liederlijkheden. Om haar te redden pleegt hij zelfmoord. Dit oorspronkelijk scenario weet de toon van de literaire Franse traditie overtuigend te treffen en wordt zonder ironie in opmerkelijke beelden en stijlvolle aankleding verteld. Ideale rolbezetting. Scenario van Nina Companeez. Camerawerk van Claude Lecomte.

L'ours et la poupée

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Brigitte Bardot, Jean-Pierre Cassel, Daniel Ceccaldi, Xavier Gélin en Georges Claisse.

Een botsing tussen haar Rolls en zijn eend wordt gevolgd door een botsing van temperamenten tussen een grillige rijke jonge vrouw en een formele degelijke burgerman die de tijdelijke verantwoordelijkheid heeft voor een stel kinderen. Na hun eerste confrontatie zijn ze nog niet uitgeruzied en worden ze ondanks alles verliefd. Het scenario is niet het meest oorspronkelijke dat Deville verfilmde, maar de film brengt zo nodig in herinnering wat voor een aanstekelijke comédienne Bardot kan zijn in een attente regie. Het scenario is geschreven door Nina Companeez en Michel Delville. Door de camera keek Claude Lecomte.

Benjamin

1968 |

1968. Michel Deville. Met o.a. Jacques Dufilho, Anna Gael, Francine Berge, Michèle Morgan en Pierre Clémenti.

Een botsing tussen haar Rolls en zijn eend wordt gevolgd door een botsing van temperamenten tussen een grillige rijke jonge vrouw en een formele degelijke burgerman die de tijdelijke verantwoordelijkheid heeft voor een stel kinderen. Na hun eerste confrontatie zijn ze nog niet uitgeruzied en worden ze ondanks alles verliefd. Het scenario is niet het meest oorspronkelijke dat Deville verfilmde, maar de film brengt zo nodig in herinnering wat voor een aanstekelijke comédienne Bardot kan zijn in een attente regie. Het scenario is geschreven door Nina Companeez en Michel Delville. Door de camera keek Claude Lecomte.