Pierre Blanchar: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Chantons sous l'Occupation

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Oorlogsfilm van André Halimi. Met o.a. Maurice Bardêche, Michel Audiard, André Pousse, Arno Brecker en Jean-Louis Bory.

Een satire op het gedrag van de leden van de Parijse incrowd, die zich tijdens de Duitse bezetting min of meer aanpast. Een amusante en curieuze film die echter aan de oppervlakte blijft steken. In bijna negendig minuten trekt een (te) groot aantal beroemdheden of wat daarvoor door moet gaan voorbij. Wie kent bijvoorbeeld Michel Gyarmathy?

Le Monocle noir

1961 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1961. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Elga Andersen, Pierre Blanchar, Bernard Blier en Jacques Marin.

Lautner brouwde voor de eerste keer zijn succescocktail van thriller en komedie met deze in Bretagne opgenomen spionagegeschiedenis met fikse knipoog. Op zijn kasteel ontvangt markies Villemaur (Blanchar) diverse neo-nazi's, onder wie de raadselachtige kolonel Dromard (Meurisse), alias Le Monocle. Wie is de mol? Scenaristenspan Pierre Laroche-Jacques Robert omzeilde de duistere elementen uit de bekroonde roman van de vermaarde Résistance-kolonel Rémy alias Gilbert Renault (1904-1984), met diens instemming. Eersteklas divertissement was Lautners doorbraak en schonk Meurisse een klassiek personage dat hij in L'oeil du Monocle en Le Monocle rit jaune zou hernemen. Cameraman Maurice Fellous experimenteerde met lenzen, resulterend in opmerkelijke staaltjes dieptescherpte.

Magnificent Sinner

1959 |

1959. Robert Siodmak. Met o.a. Pierre Blanchar, Curd Jürgens en Romy Schneider.

Lautner brouwde voor de eerste keer zijn succescocktail van thriller en komedie met deze in Bretagne opgenomen spionagegeschiedenis met fikse knipoog. Op zijn kasteel ontvangt markies Villemaur (Blanchar) diverse neo-nazi's, onder wie de raadselachtige kolonel Dromard (Meurisse), alias Le Monocle. Wie is de mol? Scenaristenspan Pierre Laroche-Jacques Robert omzeilde de duistere elementen uit de bekroonde roman van de vermaarde Résistance-kolonel Rémy alias Gilbert Renault (1904-1984), met diens instemming. Eersteklas divertissement was Lautners doorbraak en schonk Meurisse een klassiek personage dat hij in L'oeil du Monocle en Le Monocle rit jaune zou hernemen. Cameraman Maurice Fellous experimenteerde met lenzen, resulterend in opmerkelijke staaltjes dieptescherpte.

Katia

1959 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Historische film van Robert Siodmak. Met o.a. Curd Jürgens, Monique Mélinand, Pierre Blanchar, Michel Bouquet en Françoise Brion.

Tsaar Alexander wordt verliefd op een jonge studente die hij eerst naar Parijs stuurt, weg uit zijn omgeving, maar na de dood van de tsarina naar Sint-Petersburg laat komen. Haar morele steun bij de door hem gewilde sociale hervormingen is niet opgewassen tegen het verzet dat hij daarmee oproept. De weinig ideale combinatie Schneider-Jürgens ondermijnt de romantische aanpak, zodat voornamelijk prachtvolle decors de aandacht vragen.

Du rififi chez les femmes

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Alex Joffé. Met o.a. Nadja Tiller, Robert Hossein, Sylvia Montfort, Roger Hanin en Françoise Rosay.

Concurrerende gangsterbendes, waarin vrouwelijke nachtclubexploitanten een dominerende rol spelen, begraven de strijdbijl voor een gezamenlijke bankroof. Onderlinge tegenwerking en bedrog worden uiteindelijk iedereen noodlottig. Een sfeervol gefotografeerde en uitstekend geacteerde variant op Dassins succesfilm - opnieuw gefilmd naar de roman van Auguste le Breton - met een gedetailleerde en geraffineerde inbraak. De gastrol van Constantine is een onnodige en overbodige commerciële garantie.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Docteur Laënnec

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Blanchar, Jany Holt, Mireille Perrey, Saturnin Fabre en Jeannine Viennot.

De strijd van een Parijse arts tegen de onmogelijkheid om longziekten te diagnostiseren resulteert in zijn uitvinding van de stethoscoop. De medische stand reageert op zijn methodes met argwanend onbegrip, tot hij zelf geveld wordt door de ziekte die hij probeerde te bestrijden. Op het saaie af, sobere filmbiografie, die niet overtuigender wordt door het opgelegd nobele acteren van Pierre Blanchar.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Patrie

1946 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Louis Daquin. Met o.a. Maria Mauban, Mireille Perrey, Marie Leduc, Jacqueline Duc en Nathalie Nattier.

Een vederlichte bewerking van het stuk van Victorien Sardou over de strijd van het Vlaamse volk tegen de Spaanse bezetters. Veel aandacht voor de enscenering ondanks het feit dat de film haar oorsprong in het theater vindt. Met de hertog d'Albe en consorten. Een situatieschets die we danken aan een zéér omstreden regisseur, niet alleen vanwege het niet altijd even sterke karakter van zijn films maar vooral vanwege zijn politieke rol binnen de Franse cinema destijds. Zeer tegenstrijdige recensies waren het gevolg. Deze film verdient noch die verontwaardiging noch die overmatige huldeblijken.

Le Bataillon du ciel

1946 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Pierre Blanchar, Rneé Lefèvre, Raymond Bussières, Jeanine Crispin en Jean Wall.

Franse parachutisten trainen tijdens WO II in Engeland voor de invasie van juni 1944. Individuele sabotage-acties tegen de bezetters slagen, maar leiden ook tot talrijke verliezen van Franse levens. Een parachutist wordt herenigd met zijn in het verzet actieve vrouw, maar valt met zijn manschappen in Duitse handen. Groots aangepakte Franse oorlogsfilm heeft door de ontstaansperiode een verklaarbare, maar nu niet meer overtuigende toon van heldhaftigheid en boeit vooral in zijn gereconstrueerde documentaire aspecten van training en voorbereiding.

La symphonie pastorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Blanchar, Jean Desailly, Line Noro en Andrée Clément.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

La Symphonie Patorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Line Noro, Pierre Blanchar, Michèle Morgan en Jean Desailly.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Pontcarral, colonel d'empire

1942 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1942. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Blanchar, Annie Ducaux, Jean Marchat, Guillaume de Sax en Suzy Carrier.

Na de val van Napoleon organiseert één van zijn getrouwe kolonels met andere Bonapartisten een verzetsactie tegen het nieuwe regime van Lodewijk XVIII. De omstandigheden keren zich tegen hem en hij wordt ter dood veroordeeld. Met romantische nevenintriges opgesierd historisch drama kreeg een decoratieve, maar vlakke verfilming waarin theatraal wordt geacteerd. Hierdoor gaat het resultaat steeds amechtiger werken.

La Prière aux étoiles

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Pierre Blanchar, Josette Day, Julien Carette, Pauline Carton en Jean Chevrier.

In 1941 in de 'vrije' zone begonnen, werd deze film in 1942 verboden aan één kant vanwege de volgens de bezetter veroorzaakte rompslomp en aan de andere kant vanwege de slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal. Onafgemaakt is hij tot op de dag van vandaag nooit uitgegeven wat erg betreurenswaardig is, gezien de prachtige lyriek in de dialogen, die gelukkig bewaard zijn en gepubliceerd.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

L'affaire du courrier de Lyon

1937 | Misdaad, Historische film, Drama

Frankrijk 1937. Misdaad van Maurice Lehmann. Met o.a. Dita Parlo, Sylvia Bataille, Hélène Robert, Monique Joyce en Gilberte Géniat.

In 1796 wordt de koerier uit Lyon die zeven miljoen Frank soldij voor het leger van Napoleon in Noord-Itali[KA3]e vervoert, overvallen door vijf struikrovers. De politie houdt al spoedig vier van hen aan en kent de identiteit van de vijfde onverlaat. Ze arresteren een zekere Lesurques (Blanchard), die erg op de overvaller Dubosc (Blanchard in een dubbelrol) lijkt maar die beweert onschuldig te zijn. Hij wordt echter rap veroordeeld tot de guillotine en het vonnis wordt snel voltrokken. Zijn vrouw en later zijn weduwe Parlo protesteert heftig tegen de gang van zaken. Deze goed geregisserde en uitstekend gespeelde film reconstrueert d.m.v. flashbacks de waar gebeurde historische feiten. Reeds eerder verfilmd in 1911 door Capellani en in 1923 door Léon Poirier onder dezelfde titel met Roger Karl en Blanche Montel. Aanvankelijk getiteld: L'AFFIARE LESURQUES en LE COURRIER DE LYON.

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.

Feu Mathias Pascal

1937 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar en Isa Miranda.

Bewerking van Pirandello's roman met behoorlijke regie en mooie decors. Toch verbleekt deze versie bij Marcel Lherbiers zwijgende film uit 1925. Ook bekend als L'HOMME SANS NOM of FU MATIA PASCAL.

Le coupable

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Ozeray, Suzet Maïs, Marguerite Moreno, Junie Astor en Pierre Blanchar.

Het meest verrassende is toch wel dat de zoon van Tristan Bernard een boeiende, gevoelige, sobere, geloofwaardige en beslist niet gedateerde film heeft gemaakt, op basis van een onbeduidende roman van een Fran[KA10]cois Copp[KA1]ee (van de Académie Française) uit 1897, een nog slechter prozaschrijver - het is zijn enige roman - dan dichter. Realistische en haarfijn uitgewerkte decors van Léon Barsacq en Jean Perrier. Harde en contrastrijke belichting van Robert Le Febvre, die het ijzige karakter van het rechts- en gevangeniswezen accentueert. Zeer overtuigend spel van vooral de vermoedelijke dader Blanchar, toen nog heel jong, en zeer opzwepende muziek. Een herontdekking van deze overbekende geschiedenis over een gerechtelijke dwaling.

L' Homme de nulle part

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Isa Miranda, Margo Lion, Robert Le Vigan en Ginette Leclerc.

Een jongeman ontvlucht zijn ongelukkige huwelijk en wordt dood gewaand, waarna zijn vrouw hertrouwt. De nieuwe echtgenoot verschaft hem valse identiteitspapieren om een schandaal te voorkomen, zodat de held echt een nieuw leven kan beginnen. Deze verfilming van de Pirandello-roman Wijlen Mattia Pascal maakt haar vooroorlogse reputatie niet meer waar, ondanks het scenario van literaire grootheden als Vitrac, Salacrou en Pirandello zelf en voor die tijd ongewone locatie-opnamen. De vlakke regie doet het geheel op bordpapier lijken en de romantische gekweldheid van het toenmalig idool Blanchar komt nu potsierlijk over.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.

Amants et voleurs

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Florelle, Arletty, Milly Mathis, Maximilienne en Valentine Camax.

Eigenlijk een behoorlijke draak, maar vooruit dan maar. Na het overlijden van zijn vader ontdekt Claude Br[KA1]evin (Blanchar) dat hij geheel en al zonder middelen zit. P[KA2]ere Tabac (Joffre), de peetvader van de buurt, kan hem aan geld helpen. Claude moet dan bij Irma Lurette (Florelle) compromitterende brieven stelen voor haar minnaar, die vreest in moeilijkheden te komen als zijn epistels in verkeerde handen zullen raken. Claude moet haar desnoods koud maken als zij zich verzet. Claude is echter geen dief en moordenaar. Hij vindt in Irma de ware en grote liefde. Ze leefden nog lang (waarvan blijft een mysterie) en gelukkig. Een tamelijk ongebruikelijke rol voor Blanchar. Arletty, die in 1938 beroemd zou worden in HÔTEL DU NORD van Marcel Carné als Raymonde, zien we hier in de rol van Agathe. Het scenario is van regisseur Bernard en Henri Diamant-Berger naar het toneelstuk Le costaud des Épinettes en Un Oisif van Tristan Bernard en Alfred Athis. Dit melodrama werd in 1922 verfilmd onder titel LE COSTAUD DES ÉPINETTES door Raymond Bernard met Germaine Fontaines en Henri Debain. Het camerawerk is van Joseph-Louis Mundwiller en René Ribault. Mono.

Mélo

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Gaby Morlay, Maria Fromet, Blanche Denège, Pierre Blanchar en Victor Francen.

Voor haar ontrouw met de beste vriend van haar man, die invalide is, ziet een jonge vrouw (Morlay) geen andere uitweg, dan zelfmoord. Scenario van regisseur Czinner, Carl Mayer en Henry Bernstein, naar diens toneelstuk. Bernstein deed naderhand produktiemaatschappij Path[KA1]e-Natan een proces aan wegens verminkingen op de snijtafel van zijn oorspronkelijke schepping. Zijn beroep op het droit-personnel werd door de rechtbank afgewezen. Derhalve staat de juiste lengte van de rolprent niet vast, maar in het algemeen neemt men aan dat 95m juist is. Czinner draaide in dat jaar de Duitse versie, getiteld DER TR[KA3]AUMENDE MUND met zijn vrouw Elisabeth Bergner in de hoofdrol, die ook die rol vervulde in de Engelse versie, DREAMING LIPS (1935). De decors zijn van Zander en de camera werd bemand door Jules Krüger en René Ribault. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

L'Atlantide

1932 | Romantiek, Fantasy

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Heinz Klingenberg, Pierre Blanchar en Jean Angelo.

Een Franse luitenant ontdekt in Sahara mysterieus rijk dat geregeerd wordt door beeldschone vorstin (Helm) die knappe jongemannen tot haar minnaars maakt en daarna laat doden. Een met de held bevriende kapitein is volgend slachtoffer. Kitsch- meesterwerk wint het van talrijke latere verfilmingen door suggestieve beelden en intrigerende aanwezigheid van Helm. De fraaie decors zijn Erno Metzner. De film is naar het werk van Pierre Benoit. Pabst draaide tegelijkertijd een Duitse (DIE HERRIN VON ATLANTIS) en een Engelse versie, waarin Helm steeds de hoofdrol speelde, maar de bijrolspelers wisselden. Meteen bij de première een eclatant succes.

Le Capitaine Fracasse

1929 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1929. Romantiek van Alberto Calvacanti. Met o.a. Pierre Blanchar, Lien Deyers, Charles Boyer, Daniel Mendaille en Marguerite Moreno.

De berooide baron de Sigognac (Blanchar) ontvangt op zijn vervallen manoir in Gascogne (in de Dordogne in het Zuid-Westen van Frankrijk) een theatergroep. Verliefd op het jonge talent Isabelle (Deyers) besluit hij het reizende toneelgezelschap te volgen. Onderweg kan hij bewijzen wat hij waard is als ze worden overvallen door roverhoofdman Agostin (Mendaille) en zijn bende. Als de snel schermende edelman slaat hij de gehele bende van zich af en gaat voortaan door het leven als de onverschrokken held, de legendarische Capitaine Fracasse; in die hoedanigheid was de weg open voor nog veel meer avonturen. Deze zwijgende film kwam uit vlak voordat de geluidsfilm in Europa zijn intrede deed en zo raakte dit werk algauw in het vergeetboek. In 2000 restaureerde Lobster Films in opdracht van de Frans-Duitse cultuurzender ARTE met steun van het Conseil régional d'Aquitaine de film en Michel Portal componeerde er een score bij. Het scenario is van regisseur Cavalcanti en Henry Wulschleger naar een roman van Théophile Gautier. Het camerawerk is van Pierre Benoît en Paul Portier. Een voor cinefielen niet te versmaden werk. Talloze keren herverfilmd. Oorspronkelijke lengte: 2.900 meter.