Sabine Bubeck

Producer

Sabine Bubeck is producer.
Er zijn 2 films gevonden.

Wie man die Leute von ihrem Geld trennt - von A bis Z

1998 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1998. Documentaire van Hermann Vaske.

Waar ligt de grens tussen kunst en publiciteit? Dennis Hopper tracht deze denkbeeldige lijn te trekken, uitgaande van Andy Warhol`s Campbell-soup pop-art. Hij vraagt kunstenaars, schilders, musici, filmregisseurs, reclame-ontwerpers, e.d. hun bepaling van kunst en van publiciteit. Om kunst te bedrijven heb je geld nodig, dus is commercialisatie en kunst onafscheidbaar. Dit wordt bewezen met een aantal opmerkelijke publiciteitsfilms, soms zeer eenvoudig (o.a. deze waarin John Gielgud de loftrompet zwaait voor UBS, Union Bank of Switzerland), dan weer met meer speciale effecten dan in een complete speelfilm (o.a. de James Bond-achtige publiciteitsfilm van Smirnoff) of afschuwwekkend (de anti-pelsmantel-film). Publiciteit kan agressief, zakelijk of po[KA3]etisch zijn. Ze kan propaganda maken voor de verkiezing van een politieker of promotie voor een of ander product van algemeen belang. Via de letters van het alfabet behandelt Hopper alle aspecten van kunst en publiciteit, hoofdstuk per hoofdstuk. Hij praat hiervoor met enkele van de meest markante creatieve persoonlijkheden van zijn generatie. Resultaat is een diepzinnige analyse van het gedwongen huwelijk tussen kunst (het proces van het cre[KA3]eren) en publiciteit (hoe het publiek zo ver te krijgen dat ze hun duurverdiende centjes uitgeven om - meestal - iets nutteloos te kopen). Een lange, maar uiterst ontspannende, originele documentaire, die iedereen die zich met marketing wil bezig houden gezien moet hebben. Vaske schreef het scenario. De camera werd gehanteerd door Isebell Furrer, Stefan Jonas en Steven Lee.

Der Fuß der Löwen - Jean Rouch in Paris

1995 | Documentaire

Duitsland 1995. Documentaire van Manthia Diawara. Met o.a. Jean Rouch, Manthia Diawara, Françoise Foucault, Lamine Kouyate en Blaise Ndjehoya.

Tijdens een vermaarde discussie met schrijver-cineast Ousmane Sembene in 1965 kreeg de Franse cineast-etnoloog Jean Rouch (1917) het verwijt te horen dat hij de Afrikanen observeert zoals men insecten bestudeert. Rouch daagde Sembene uit om een Afrikaan naar Europa te sturen om een film te maken over de Franse cultuur. Dertig jaar later ging Manthia Diawara op deze uitdaging in. Wat Rouch zeker niet verwacht had was dat hij zelf het onderwerp zou zijn van die film. Beide cineasten wisselen theori[KA3]en uit, maken een parallel tussen het filmen in de straat in de jaren 1960 en 1990, nu de filmcamera deel uitmaakt van het dagelijks leven, verdedigen hun persoonlijke opvattingen over montage en het benaderen van een onderwerp. Diawara praat ook met Parijzenaars, blank en gekleurd, over de verschillen in de Europese en Afrikaanse cultuur en samenleving. Rouch, die ervoor bekend staat dat hij haast nooit een interview toestaat, spreekt onomwonden (in het Engels met een sappig Frans accent) over zijn werk en toont fragmenten uit MOI, UN NOIR, de film waarmee hij in 1958 furore maakte en LES MAITRES FOUS, de film waaraan hij op dat ogenblik werkte. Een uniek portret van een veel te weinig gekende regisseur die eveneens deel uitmaakte van de 'nouvelle vague'. Diawara schreef het scenario. Sikay Tang en Justine Krish monteerden en Arthur Joffa stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Sabine Bubeck op televisie komt.

Reageer