Ulrich Mühe

Acteur

Ulrich Mühe is acteur.
Er zijn 42 films gevonden.

Nemesis

2010 | Drama

Duitsland/Italië 2010. Drama van Nicole Mosleh. Met o.a. Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Janina Sachau, Götz Schulte en Gesine Cukrowski.

In het tweede huis van het Duitse echtpaar Robert en Claire, aan het Italiaanse Lago di Turano, wordt het lijk van Claires jongere zus Nina gevonden. De moord zet het huwelijk verder onder druk: Claire wist van de affaire tussen haar echtgenoot en zus. Regiedebuut van Mosleh, een in 2006 opgenomen mengeling van relatiedrama en misdaadfilm, werd net geen film maudit. Steracteur Mühe (Das Leben der Anderen) overleed in 2007, waarop diens wederhelft Lothar vertoning van de film blokkeerde. In 2010 beleefde Nemesis alsnog zijn festivalpremière.

Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Dani Levy. Met o.a. Helge Schneider, Ulrich Mühe, Sylvester Groth, Stefan Kurt en Ulrich Noethen.

Lachen om Hitler deden Charlie Chaplin en Mel Brooks al, maar pas in 2006 durfde een Duitser het aan een komedie over de Führer te maken. Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler speelt zich af in 1944. Hitler voelt dat hij zijn macht verliest en laat een bekende joodse acteur (Mühe uit Das Leben der Anderen) uit een concentratiekamp komen om zijn presentatie op te krikken. Hoe smaakvol de opzet is staat open voor discussie, maar de makers valt in ieder geval kwalijk te nemen dat de film niet één geslaagde grap bevat.

Peer Gynt

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Robert Stadlober, Karoline Herfurth, Susanne-Marie Wrage en Ulrich Mühe.

Als dromer Peer Gynt op zoek gaat naar zijn eigen identiteit, lopen waarheid, fantasie en waanzin al snel door elkaar heen.

Das Leben der Anderen

2006 | Drama, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Florian Henckel von Donnersmarck. Met o.a. Ulrich Mühe, Martina Gedeck, Sebastian Koch, Ulrich Tukur en Thomas Thieme.

Stasi-officier Gerd Wiesler (Mühe) krijgt opdracht het appartement van de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman (Koch) van afluisterapparatuur te voorzien. Hij vestigt zich op de kale zolder van het wooncomplex, waar hij via zijn koptelefoon alles hoort. Dan wordt de eenzame Wiesler heimelijk verliefd op de vriendin van Dreyman. ­Debuterend regisseur Henckel von Donnersmarck maakte een meeslepende thriller én een verhaal over individuele vrijheid en ethiek binnen een repressief systeem. De film won allerlei prijzen, waaronder een Oscar.

Das Geheimnis von St. Ambrose

2006 | Avonturenfilm

Duitsland 2006. Avonturenfilm van Michael Wenning. Met o.a. Ulrich Mühe, Désirée Nosbusch en Ludwig Trepte.

Archeoloog Nicolas Cramer reist naar Edinburgh om een voordracht te houden. Hij neemt zijn kinderen mee omdat hij daarna meteen op vakantie wil. Als een kostbaar voorwerp gestolen wordt en in Cramers kamer opduikt, slaat hij met de kinderen en hun nanny Kathleen op de vlucht naar het noorden van Schotland.

Hunger auf Leben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Kai Wiesinger, Ulrich Mühe, Heinrich Schmieder en Uwe Bohm.

Biopic over de bijzondere levenswandel van schrijfster Brigitte Reimann. Haar beroemdste boek Ankunft im Alltag (1961) ging over een wijze leider van een arbeidsbrigade die zijn lastige ondergeschikten met geduld, humor en tact de socialistische idealen weet bij te brengen. Reimann werkte een tijdlang in bruinkoolmijn Schwarze Pumpe, waar ze haar medearbeiders probeerde te interesseren voor het schrijverschap. Haar tumultueuze levenswandel, met veel minnaars en drank, contrasteerde dan weer met haar uitgesproken socialistische denkbeelden. In 1973 stierf ze veel te jong aan kanker. Prachtactrice Gedeck (Das Leben der Anderen) kruipt in haar huid.

Spy Sorge

2003 | Biografie, Thriller, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Duitsland/Japan 2003. Biografie van Masahiro Shinoda. Met o.a. Iain Glen, Masahiro Motoki, Karen Friesicke, Kippei Shiina en Mia Yoo.

De interessante, gedeeltelijke biografie[KA3]en van Dr. Richard Sorge (Glen) en Hidemi Ozaki (Motoki), die elkaar in het begin van de jaren 1930 leerden kennen in het toen zeer kapitalistische Shanghai (beginjaren 2000 was het weer zover na zestig jaar communisme). Sorge, een hartedief, had WO I (1914-18) als strijder meegemaakt en was een communistische sympathisant uit overtuiging. Ozaki was een idealist, die hoopte dat het communisme de bevolking in Azi[KA3]e zou bevrijden van het kolonialisme. Sorge was journalist en schreef voor de gerenommeerde [KL]Frankfurter Zeitung[KLE], terwijl Ozaki voor de [KL]Asahi Shinbum[KLE] werkte, een even gerespecteerd dagblad. In Shanghai gingen zij om met de Amerikaanse idealiste Agnes Smedley (Yoo), een vrouw met communistische idee[KA3]en, wier werk Ozaki in het Japans vertaalde. Tegenwoordig is Smedley zo goed als vergeten en wordt beschouwd als een feministe. Zowel Sorge als Ozaki worden overgeplaatst naar Tokyo, waar Sorge vriendschap sluit met de militaire attach[KA1]e van de Duitse ambassade Eugen Ott (M[KA3]uhe) en een affaire krijgt met zijn vrouw Helma (Friesicke). Eugen Ott laat hem toetreden tot de nazi-partij NSDAP, waardoor Sorge toegang kreeg tot geheime informatie, die hij doorspeelde aan Moskou. De zuiveringen van Stalin brachten hem echter in verlegenheid en toen hij in 1941 berichtte over de in opkomst zijnde Duitse inval in Rusland, meende Stalin dat Sorge een dubbelspion was. Intussen was de Japanse geheime dienst op het spoor van Ozaki gekomen, die na zijn arrestatie ging praten, waarop ook Sorge door de Japanners werd opgepakt. Een boeiend stuk, grotendeels onbekende WO II-geschiedenis met veel detail en actie verteld. Eigenlijk een mini, die in twee delen wordt uitgezonden en grotendeels gefinancierd door Duitse omroep ARD (een budget van twee miljard yen). Helaas is de film wat in het jargon Europudding wordt genoemd, door de rolverdeling van verschillende nationaliteiten, die niet in hun eigen taal acteren. Kijk je naar een goed ingedubde versie, bijvoorbeeld de Duitse, dan merk je dit niet. Ziet er netjes uit, is tot een zekere hoogte onderhoudend, maar de uitvoering is supersaai. Het scenario is van Robert Mundy en regisseur Shinoda. Het camerawerk is van Tatsuo Suzuki.

Alles Samba

2003 | Komedie, Familiefilm, Drama

Duitsland 2003. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Günther Maria Halmer, Amy Mußul, Ulrich Mühe en Ernst Stankovski.

Vrouwelijke kunstexpert uit Berlijn wordt plotseling geconfronteerd met haar 11-jarige petekind uit Brazilië. Het meisje is tijdens de Kerst met haar sambagroep in de Duitse stad en heeft maar een wens: eindelijk echte sneeuw zien.

Amen.

2002 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland/Roemenië 2002. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz, Ulrich Mühe, Michel Duchaussoy en Marcel Iures.

Subtiele en indringende adaptatie van het toneelstuk 'Der Stellvertreter' van Rolf Hochhuth over de onbeholpenheid waarmee de wereld buiten nazi-Duitsland reageerde op de holocaust. Costa-Gavras laat in Amen. SS-officieren door een kijkgat naar massavergassing turen, onmenselijke gruwelen blijven voor ons ongezien in de historische hel rondwaren en Costa-Gavras toont tegelijk diep respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Een van de officieren in de perverse peep-show is Kurt Gerstein (Tukur), een mijningenieur die vanwege zijn christelijke overtuigingen radicaal tegen de nazi-barbaarsheid is. Hij brengt een priester (Kassovitz) op de hoogte en die probeert de kerkbazen te overtuigen van de gruweldaden.

Goebbels und Geduldig

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland 2000. Oorlogsfilm van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Eva Mattes, Dieter Pfaff, Katharina Thalbach en Tilo Prückner.

In deze komedie heeft Joseph Goebbels een (joodse) dubbelganger, die dankzij diens sprekende gelijkenis met de propaganda-minister uit het 'Lager' kan ontsnappen wanneer de echte Goebbels op werkbezoek komt. Dat gaat verwarring geven. Wanneer de nep-Goebbels, die tussen de bedrijven door zijn grote liefde Grethe uit het kamp weet te redden, even later in Neurenberg voor tienduizenden dolenthousiaste toehoorders een rede houdt, vraagt echtgenote Magda (die met Hitler en Eva Braun op de Berghof naar de televisie zit te kijken) zich af wat voor rare tekst daar uitgesproken wordt. Joseph had toch een heel ander verhaal voorbereid? Peter Steinbach die het hilarische scenario schreef, heeft flink geleend uit de oorspronkelijke toespraken, maar er een draai aangegeven die ze volslagen belachelijk maakt.

Todesengel

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Cosma Shiva Hagen, Margot G[KA11]odr[KA11]os, Claudia Michelsen, Ygal Gleim en Florian Lichti.

Laura Stein (Hagen) is vijftien. Ze is verzot op water en is coach van een vier met mannelijke roeiers: Wolf (Gleim), Mo (Lichti), Jack (Bisowksi) en Andy (Piccin). Na een training zetten de ferme jongens het op een stevige zuippartij en dwingen Laura forse slokken uit een fles whisky te nemen. In hun overmoedigheid worden ze handtastelijk, al is Wolf er tegen. Hij kan echter tegen de andere drie weinig uitrichten en het komt tot een meervoudige verkrachting van Laura, wier moraal daardoor volledig gebroken wordt. Haar vader Dr. Leon Stein (M[KA3]uhe), een temperamentvolle man vanwege zijn Spaanse grootmoeder, probeert gerechtigheid en wraak te verkrijgen door middel van een proces, maar de jongens komen er met uiterst lichte straffen vanaf. Dr. Stein is diep teleurgesteld en verliest het vertrouwen in de justitie. Kort erop doet Laura een poging tot zelfmoord en maakt Jack een dodelijke val van een bouwsteiger. Bekend is dat Jack de dag ervoor ruzie kreeg met Wolf. Wie is de wraakengel? Doorzichtige, modieuze wie-is-de-dader met een scenario van Regine K[KA3]uhn. De spelprestaties van de jonge rolverdeling zijn heel genietbaar en Hagen (de dochter van Nina) schiet er bovenuit als veelbelovend talent. Camerawerk van Philippe Cordey.

Tatort - Traumhaus

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Ulrich Stark. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Kurt Hart, Ulrich Mühe en Susanne Lothar.

Het stoffelijk overschot van schandaaljournalist Hoffmann wordt in een bos gevonden. Het blijkt dat hij het slachtoffer van moord was. Commissarissen Stoever (Krug) en Brockm[KA3]oller (Brauer) denken dat Hoffmann de man was die teveel wist over geknoei met grond. Burgemeester Fromm (Sattmann) zou zich verrijkt hebben door de bestemming van land te veranderen, maar het blijkt dat Gunnar Engelhardt (Martinek), een gladde projectontwikkelaar met talloze firmaatjes, de man is die aan de touwtjes trok en er het grootste profijt bij had. Stoever en Brockm[KA3]oller proberen Engelhardt vast te nagelen, maar hebben er de grootst mogelijke moeite mee. Dan wordt ook Engelhardt vermoord en onze speurders stellen heel snel vast dat de dader dezelfde man was als degene die Hoffmann vermoordde. Vertegenwoordiger in diergeneesmiddelen Hebbel (Mühe) heeft zich schuldig gemaakt aan overtredingen van de geneesmiddelenwet met illegale, maar lucratieve verkopen. Hebbel had veel geld nodig voor de villa die Engelhardt voor hem zou bouwen. Het scenario van Raimund Weber is niet opwindend en de film moet het hebben van het optreden van Krug en Brauer niet van Engelhardts, huilende en diepongelukkige vrouw die voor de kindertjes moet zorgen. Aflevering 414.

Straight Shooter

1999 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Bohn. Met o.a. Dennis Hopper, Heino Ferch, Katja Flint, Hannelore Hoger en Jürgen Schornagel.

Een voormalige legionair is ervan overtuigd dat de dood van zijn dochtertje - het meisje is overleden aan kanker - is veroorzaakt door een nabijgelegen kerncentrale. Hij begint vervolgens een bloedige wraakactie tegen politici en managers, die verantwoordelijk zijn voor de bouw van de centrale.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

De Duitse dichter Friedrich H[KA3]olderlin (Feifel), die een tijdgenoot van Goethe, Friedrich von Schelling en Georg Wilhelm Friedrich Hegel was, leefde van 1770 tot 1843. Hij werd bekend om zijn werken [KL]Hyperion[KLE] en [KL]Der Tod des Empedokles[KLE] die in 1799 voltooid werden. Op 25-jarige leeftijd introduceert baron Isaac von Sinclair (Matthes) hem na zijn studie theologie in Frankfurt bij de rijke bankier Jacob Gontard als huisleraar voor diens vier kinderen. Von Sinclair deed dit niet uit naastenliefde; hij wilde de jonge dichter zo dicht mogelijk bij hem in de buurt hebben. H[KA3]olderlin wordt verliefd op Susette (Denicourt), Gontards knappe echtgenote. De liefde is wederzijds en in Hölderlin's dichtwerk duikt zij op als Diotima. Von Sinclair wordt jaloers als hij achter hun verhouding komt en licht Gontard in, die Hölderlin daarop ontslaat. Hölderlin vindt troost bij Von Sinclair, die hem een baan bezorgt bij de Duitse consul in Bordeaux. In 1802, dus zeven jaar na Hölderlin's eerste ontmoeting met Susette, ontvangt hij een brief van Von Sinclair, die hem bericht dat zij op sterven ligt. Als Hölderlin in 1803 in Frankfurt aankomt, is zij al dood en wordt hij enkele jaren later geleidelijk aan krankzinnig en moet vanaf 1806 verpleegd worden. Hij leeft echter nog 37 jaar. De film gaat grotendeels over de liefdesrelatie tussen Hölderlin en Sussette en de verhouding tussen hem en Von Sinclair. Op de theorie dat Hölderlin zijn ziektebeeld gesimuleerd zou hebben, gaat deze biopic niet in. De seksscène's zijn in beide relaties duidelijk genoeg, maar in het scenario van Susanne Schneider proeft men het verwijt dat noch Susette noch Hölderlin de guts hadden hun liefde door te zetten. Zowel Feifel als Denicourt zetten mooie rollen weg, waarbij Denicourt ondanks haar kortere optreden wellicht net even iets meer triomfeert. Matthes is zeer goed en hij kreeg de Beierse filmprijs in 1999. Mooi zijn vooral de decors, eerst in Duitsland, daarna wegens geldgebrek in Polen, de prachtige kostuums van Ulla Gothe en het schitterende camerawerk van Egon Werdin. Tegen de film is het lome tempo en de veel te lange speelduur, waardoor hij beperkt blijft tot de liefhebbers van literaire romantische verhalen.

Einfach raus

1999 |

Duitsland 1999. Peter Vogel. Met o.a. Inga Busch, Cosma Shiva Hagen, Fabian Busch, Susanne Lothar en Ulrich Mühe.

Vlak voor de Val van de Muur van Berlijn vluchten tijdens de zomer van 1989 DDR-burgers uit hun failliete arbeidersparadijs via Hongarije naar het vrije Westen. Hun vluchtpogingen en latere ervaringen zijn zeer verschillend. De hoofdpersonages zijn de 18-jarige Andreas (Fabian Busch), die in de Bondsrepubliek natuurkunde wil studeren en de 22-jarige Michelle (Inga Busch), die gewoon hoopt op een beter en rijker leven. Tien jaar later maken zij de balans op. Film is interessant en de spelprestaties mogen er zijn.

Sieben Monde

1998 | Horror

Duitsland 1998. Horror van Peter Fratzcher. Met o.a. Jan Josef Liefers, Marie Bäumer, Ulrich Mühe, Christoph Waltz en Peter Lohmeyer.

De stad is in de greep van een reeks ijslijke moorden. Op de plaats van de misdaad wordt steeds het haar van een wolf aangetroffen. Op een avond bij volle maan wordt de schrijver Thomas Kr[KA3]omer (Liefers) aangevallen door een dier dat hem in de nek bijt en dan verdwijnt. De volgende ochtend wordt het verminkte lijk van zijn grootmoeder gevonden. Thomas is ervan overtuigd dat hij een weerwolf is, temeer daar weerwolven volgens de legende nooit kunnen herinneren wat ze uitgespookt hebben in hun dierengedaante. In alle gegevens over recente moorden ziet hij het bewijs dat hij de dader is. Omdat hij zijn vriendin Alexandra (Baumer) wil beschermen en omdat hij absoluut zeker wil zijn van zichzelf tracht Thomas bij volle maan zijn transformatie tot weerwolf op video te registreren. De vreemdste weerwolffilm sinds COMPANY OF WOLVES. Fratzcher tracht de conventies van het genre steeds opnieuw te verleggen en hierdoor kan hij de verwachtingen van de toeschouwer manipuleren en hen zo naar de verrassende climax leiden. Soms gebruikt hij iets te nadrukkelijk tv-technieken die op het grote scherm minder gelukt overkomen. Een interessant scenario van Nils-Morten Osburg. Fotografie is van Thomas Merker.

36 Stunden Angst - Ein Vater kämpft um sein Kind

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Ulrich Mühe, Johannes Brandrup en Uwe Bohm.

De stad is in de greep van een reeks ijslijke moorden. Op de plaats van de misdaad wordt steeds het haar van een wolf aangetroffen. Op een avond bij volle maan wordt de schrijver Thomas Kr[KA3]omer (Liefers) aangevallen door een dier dat hem in de nek bijt en dan verdwijnt. De volgende ochtend wordt het verminkte lijk van zijn grootmoeder gevonden. Thomas is ervan overtuigd dat hij een weerwolf is, temeer daar weerwolven volgens de legende nooit kunnen herinneren wat ze uitgespookt hebben in hun dierengedaante. In alle gegevens over recente moorden ziet hij het bewijs dat hij de dader is. Omdat hij zijn vriendin Alexandra (Baumer) wil beschermen en omdat hij absoluut zeker wil zijn van zichzelf tracht Thomas bij volle maan zijn transformatie tot weerwolf op video te registreren. De vreemdste weerwolffilm sinds COMPANY OF WOLVES. Fratzcher tracht de conventies van het genre steeds opnieuw te verleggen en hierdoor kan hij de verwachtingen van de toeschouwer manipuleren en hen zo naar de verrassende climax leiden. Soms gebruikt hij iets te nadrukkelijk tv-technieken die op het grote scherm minder gelukt overkomen. Een interessant scenario van Nils-Morten Osburg. Fotografie is van Thomas Merker.

36 Stunden Angst

1998 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1998. Thriller van Jörg Grünler en Jèrg Grnler. Met o.a. Uwe Bohm, Johannes Brandrup, Óscar O. Sánchez, Susanne Schäfer en Lars Rudolph.

Een jongetje wordt gekidnapt en zijn vader, politieman Michael Steiger, is wanhopig. Hij heeft geen geld, zijn vrouw heeft hem net verlaten en zijn baan loopt op een dood spoor. De kidnapper laat niets van zich horen en Michael snapt niet waarom. Dan blijkt dat de ontvoerder eigenlijk uit was op het kind van Michaels baas, inspecteur Martens

Sterben ist gesünder

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Gert Steinheimer. Met o.a. Monika Baumgartner, Ulrich Mühe en Rolf Hoppe.

Een jongetje wordt gekidnapt en zijn vader, politieman Michael Steiger, is wanhopig. Hij heeft geen geld, zijn vrouw heeft hem net verlaten en zijn baan loopt op een dood spoor. De kidnapper laat niets van zich horen en Michael snapt niet waarom. Dan blijkt dat de ontvoerder eigenlijk uit was op het kind van Michaels baas, inspecteur Martens

Peanuts - die Bank zahlt alles

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Marita Marshall, Rufus Beck, Rüdiger Vogler en Sonja Kirchberger.

Aannemer J[KA3]urgen Schneider veroorzaakte het grootste bouwschandaal aller tijden in het moderne Duitsland van na WO II rond 1995. Vijf miljard mark verdween. Hoewel deze film geen sleutelroman is en iedere gelijkenis met bestaande personen uitgesloten wordt, zeggen de makers dat een oppervlakkige vergelijking niet onmogelijk is. Aannemer Schuster verwisselt zijn oude Mercedes diesel voor een chique (gehuurde) limousine, laat zich maatkleding aanmeten, neemt een maîtresse, een persvoorlichtster, en stort zich op historische panden om het Duitse erfgoed te redden. De zeepbel stijgt totdat hij uiteenspat. Wie een beetje op de hoogte is van deze zaak, kan zich vermaken.

Funny Games

1997 | Thriller, Experimenteel

Oostenrijk 1997. Thriller van Michael Haneke. Met o.a. Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering en Stefan Clapczynski.

Op een dag wordt er aangebeld bij een Oostenrijks gezin. Twee nette, beleefde jongemannen staan voor de deur. Ze worden binnengelaten. En dan blijken ze toch niet zo netjes en beleefd te zijn. Raspessimist Haneke confronteert de kijker in deze anti-slasherfilm met gruwelijke scènes, maar bovenal met onze diepgewortelde fascinatie voor (media)geweld. Dat geweld vindt hier grotendeels buiten beeld plaats, maar maakt toch een enorme indruk. Tien jaar later maakte Haneke een, vrijwel identieke, Amerikaanse versie.

Das Schloß

1997 | Drama

Oostenrijk 1997. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Frank Giering, Felix Eitner, André Eisermann, Nikolaus Paryla en Dörte Lyssewski.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Tödliches Schweigen

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Ulrich Mühe, Claudia Messner, Florian Martens, Julian Braun en Bruno Ganz.

Niet ver van de grens met het Westen klinkt in een dorp in de DDR tijdens de Kerstnacht van 1987 een luide knal. Het was een schot. In die nacht verdwijnt ook een zoon van een gezin uit dat gehucht, zijn vrouw achterlatend. Hij is hem gesmeerd naar de Bondsrepubliek. Pas zeven jaar later is er een weerzien, als hij op de verjaardag van zijn vader komt. De vrouw, die in de steek gelaten was, is hertrouwd en vader en moeder begrijpen nu waarom hij ooit vertrokken is: hij is homo. Gevoelig drama over coming- out in een gemeenschap, die weinig begrijpt van dergelijke problematiek. Ook bekend als TÖDLICHES SCHWEIGEN.

Tatort - Die Abrechnung

1996 | Mysterie

Zwitserland/Duitsland 1996. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Laszlo I. Kish, Ernst C. Sigrist, Albert Freuler, Claudine Wilde en Ulrich Mühe.

Na twaalf jaar wordt Peter Fuchs (M[KA3]uhe) vrijgelaten. Hij werd destijds gepakt voor een roofoverval. Nu gaat hij het deel van de buit dat hem toekomt opeisen en afrekenen met zijn medeplichtigen die buiten schot bleven. Een moord in een bejaardentehuis brengt Kommissar von Burg (Kish) op Fuchs` spoor. Fuchs heeft echter een waterdicht alibi. Von Burg laat zijn nieuwe assistente Magda Raimondi (Wilde) Fuchs schaduwen en ontdekt zo moteleigenaar Bruna Lamont (Nest), wiens vrouw indertijd het liefje van Fuchs was. Er moet een race tegen de klok gevoerd worden om een bloedige afrekening te voorkomen. Het scenario is van regisseur Fischer, die samen met Markus Fritzsche de muziek componeerde. Het camerawerk is van Joerg Schmidt- Reitwein. Aflevering 332.

Engelchen

1996 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1996. Komedie van Helke Misselwitz. Met o.a. Susanne Lothar, Cesary Pazura, Sophie Rois, Herbert Fritsch en Kathrin Angerer.

Engelchen. Het is de bijnaam van Ramona, een vrouw die samen met haar zusje in een lippenstiftfabriek in Berlijn werkt. Tijdens haar eenzame bestaan gluurt ze door het raam veel naar een ontwricht gezin en maakt woordeloos contact met het verwaarloosde dochtertje. Haar leven verandert als ze op het station gekust wordt door Andrzej, een Poolse autoreparateur, die op het station illegaal sloffen sigaretten staat te verkopen. Na verloop van tijd zien ze elkaar vaker en lijkt een betere tijd aangebroken voor Ramona. Maar Andrzej blijkt getrouwd te zijn en Ramona´s zwangerschap eindigt in een miskraam. Indringende rol van Susanne Lothar als de enigszins contactgestoorde en neurotische Ramona, in een film die de kijker een trieste wereld in voert. Misschien mede door het documentairewerk dat Misselwitz eerder deed, oogt de film erg levensecht. (IdH/VPRO Gids)

Das tödliche Auge

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Hans-Michael Rehberg, Daniela Ziegler, Jochen Kolenda, Günter Bothur en Rolf Becker.

Stefan Phillis (Mühe) is advocaat. Zijn clientèle bestaat uit 65-plussers en de financieel zwakkeren, die hij als toegewezen raadsman begeleidt. Hij woont in de achterkamers van de voormalige drogisterij van zijn overleden moeder. Als jurist is hij heel goed, maar van vrouwen heeft hij geen verstand.

Rennschwein Rudi Rüssel

1995 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1995. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Ulrich Mühe, Iris Berben, Cora Sabrina Grimm, Kristina Pauls en Constantin von Jascheroff.

Een half jaar voordat de Australische big Babe de wereld veroverde, hengelde het Duitse huiszwijn Rudi al met enig succes naar de harten van de oosterburen. Varken Rudi huist in een flatje met de familie Gützkow. De verhuurder is weinig onder de indruk van de zwijnenstal en gooit de familie inclusief big op straat waarna moeder Gützkow (Iris Berben) wijselijk het hazenpad kiest. Op dat moment ontpopt Rudi zich tot het racezwijn dat altijd al in hem huisde. Leuk deze verfilming van de roman van Uwe Timm, de broer van regisseur Peter.

Nikolaikirche

1995 |

Duitsland 1995. Frank Beyer. Met o.a. Barbara Auer, Ulrich Matthes, Annemone Haase-Wolf, Günter Naumann en Daniel Minetti.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Geschäfte

1994 |

Oostenrijk 1994. Michael Schottenberg. Met o.a. Ulrich Tukur, Ulrich Mühe en Susanne Lothar.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Wehner - Die unerzählte Geschichte

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1993. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Ulrich Tukur, Heinz Baumann, Susanne Schäfer, Barbara Nüsse en Esther Hausmann.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Extralarge: Diamonds

1993 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1993. Mysterie van Alessandro Capone. Met o.a. Bud Spencer, Michael Winslow, Roger Pretto, Lou Bedford en Ulrich Mühe.

Detective Spencer wordt door een drugshandelaar Pretto in een ontvoeringszaak betrokken, waarbij diamanten geruild moeten worden tegen Pretto's dochter Ruiz. Weinig originele aflevering in de reeks.

Der Blaue

1993 | Thriller, Komedie

Duitsland 1993. Thriller van Lienhard Wawrzyn en Leinhard Wawrzyn. Met o.a. Manfred Krug, Ulrich Muehe, Meret Becker, Marijam Agischewa en Klaus Manchen.

Dr. Otto Skrodt (Krug), ooit in het verleden van de DDR naar het Westen gegaan, gaat het voor de wind. Hij heeft een goedlopende stoeterij en is parlementslid. Bovendien is zijn tweede vrouw jong, mooi en lief. Hij aast op een baantje als staatssecretaris. Zijn dochter Isabella (Becker) was hem allang gesmeerd en woont uit de buurt, maar weet dat hij ooit informant voor de Stasi was. Werner Rogatsch (Manchen) was de Stasi officier, die Dr. Otto recruteerde; hij zit nu op zwart zaad. Kalle Kamiminski (Muehe) duikt op; hij zuchtte heel wat jaren in een DDR-gevangenis wegens een vluchtpoging naar het Westen. Wat Kalle niet weet is dat Dr. Otto hem heeft verraden; wat Dr. Otto weer niet weet is dat Kalle met Isabella ging. Als het uitkomt dat hij voor de Stasi heeft gewerkt, heeft Otto het in alle opzichten gehad. Kalle wil erachter komen, wie de verrader was en hij wil zijn geliefde Isabella weer terugvinden. Als Kalle bij Otto opduikt, probeert Otto hem met hulp van Werner koud te maken. Schitterende plot-elementen in een eersteklas vertolkte thriller, waarbij de gejaagde de jager wordt. Helaas zitten er een paar onwaarschijnlijkheden in het scenario van regisseur Wawrzyn die zijn eigen roman verfilmde, maar die doen beslist geen (definitieve) afbreuk aan het geheel. Goed camerawerk van Martin Kukula. Een Blaue was een niet-officiële informant van de Stasi en diens naam stond met blauwe inkt op de dossiers geschreven.

Schtonk

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Helmut Dietl. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Götz George, Christiane Hörbiger, Rolf Hoppe en Veronica Ferres.

West-Duitsland, eind jaren zeventig. Klungelige allesvervalser 'Prof. Dr.' Fritz Knobel verzint het ultieme verdienmodel: Hitlers 'verloren' dagboeken. Hamburgs prutjournalist annex naziparafenaliaverzamelaar Hermann Willié trapt erin. Bar en boos geestige satire van Dietl (Kir Royal, Rossini), gebaseerd op de gênante Stern-affaire uit 1983. Ochsenknecht is hilarisch als knutselklaploper met lijmpotje, broodrooster en thee uit een stoomstrijkijzer. De persconferentiescène en de Kameradschaftsball-kasteelepisode zijn briljant. Prominente bijrol voor Veronica Ferres' boezem. Titel verwijst naar het fantasiewoord uit Chaplins The Great Dictator.

Das letzte U-Boot

1992 | Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Verenigde Staten/Japan/Duitsland 1992. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Ulrich Mühe, Ulrich Tukur, Kaoru Kobayashi, Goro Ohashi en Manfred Zapatka.

In april 1945 probeert een Duitse onderzee[KA3]er met geheimen van de atoombom te vertrekken vanaf Kristiansand in Noorwegen naar Japan, dat nog niet zoals Duitsland vlak voor de nederlaag staat. Aan boord bevinden zich vogels van diverse pluimage met tegengestelde belangen: twee Japanse officieren (Kobayashi en Ohashi), die uit zijn op de nieuwe, vernietigende technologie, een Duitse generaal (Habich), die als militaire attach[KA1]e naar Tokio moet en eigenlijk behoorde tot de groep van Stauffenberg, die een putsch tegen Hitler probeerden en een fanatieke nazi (Zapatka), die verraders wil opruimen. Dit selecte gezelschap staat onder bevel van onderzeeboot-kapitein Gerber, die als de capitulatie bekend wordt nog maar één doel heeft: zijn bemanning veilig thuis krijgen. Onderwijl worden zij onder vuur genomen door een Engelse en Amerikaanse onderzeebootjager. Goed gespeeld met de claustrofobie van DAS BOOT en Sartre's Huis Clos. Gebaseerd op een ware gebeurtenis in de nadagen van WO II. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Witold Sobocinski.

Benny's Video

1992 | Drama, Misdaad

Oostenrijk/Zwitserland 1992. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Stephanie Brehme en Ingrid Strassner.

Naargeestig portret van Benny, een gevoelloze jongeman die in koelen bloede een meisje met een slachtpistool vermoordt terwijl zijn camera alles registreert. Regisseur Haneke (Funny Games), de Oostenrijkse meesterfilmer wiens oeuvre zich veelal toespitst op de banaliteit van het kwaad, toont het allemaal met eenzelfde afstandelijkheid als waarmee Benny zijn daad begaat. Debutant Frish is angstaanjagend goed als het titelpersonage, maar na de ijzersterke opening maakt Haneke zich er wel heel makkelijk van af door de belangrijkste confrontatie tussen Benny en zijn ouders over te slaan.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Hard Days - Hard Nights

1990 | Muziek, Drama

Duitsland 1990. Muziek van Horst Königstein. Met o.a. Rita Tushingham, Al Corley, Wigald Boning, Annette Hörmann en Tony Forsyth.

Vier jonge muzikanten (Rick, John, Alan en Skid) komen in de jaren 1960-'70 uit Liverpool naar Hamburg: daar hopen ze op de grote doorbraak. Ze noemen zich 'Rick and the Rich Kids'. De club waarin ze optreden heet 'Herzpalast'. Maar hun dromen van roem en geld vervliegen algauw, omdat ze niet opgewassen zijn tegen de hardheid van het muziekbedrijf. Een mislukte poging om het leven in een bepaald milieu en een bepaald tijdvak in beelden te vangen. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Das Spinnennetz

1989 | Komedie, Historische film

Duitsland 1989. Komedie van Bernhard Wicki. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Armin Mueller-Stahl, Andrea Jonasson, Corinna Kirchhoff en Elisabeth Endriss.

Aan de hand van het leven van luitenant Lohse geeft de film een beeld van de sociale en politieke situatie in Duitsland aan het einde van de republiek van Weimar. Een groots opgezette, indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Joseph Roth, door de regisseur en Wolfgang Kirchner tot scenario bewerkt. Gerard Vandenberg deed het camerawerk.

Polizeiruf 110: Flüssige Waffe

1988 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1988. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Klaus Gendries, Jörg Hengstler, Jenny Gröllmann, Renate Reinecke en Angelika Perdelwitz.

In het weinig spirituele rijk van Erich Honecker konden zijn onderdanen nauwelijks iets kopen. De winkels waren echter goed gevuld met allerlei vormen van vuurwater die je voor een prikkie tegen de waardeloze Ostmarken kon verkrijgen. Alcoholisme vormde dan ook een groot probleem in de troosteloze arbeidersrepubliek. Monteur Kegel (M[KA3]uhe), een slanke jongeman, is genezen van de drankzucht. Marlies (Gr[KA3]ollmann), een jonge sociaal voelende vrouw, wil het wel met hem proberen en samen hokken ze in een flatje. Doch ex-gevangenismaat Wiesmeier (H[KA3]ubchen) komt langs op het werk, en vraagt hem een sleutel na te maken, waarvoor hij hem vorstelijk beloont: achthonderd mark. Kegel voelt zich bedreigd en besluit naar de Vopo te gaan. Hauptmann Reger (Gendries) hoort Kegel aan, maar zo`n hoog bedrag voor een sleutel is op zichzelf geen strafbare zaak. Opgelucht gaat Kegel naar Marlies en ze gaan samen naar het brandweerbal, waar hij knappe Dorothee (Reinecke) ontmoet, die een drankprobleem heeft. Kegel wordt naar buiten gelokt en door twee handlangers van Wiesmeier onder dwang volgegoten met drank. Wiesmeier wil hem inzetten voor een kunstdiefstal in een kerk. Marlies gaat naar de politie, die belooft Kegel te zoeken. Stomdronken wordt Kegel opgepakt door Hauptmann Reger en Unterleutnant Becker (Hengstler). Zo komt de Vopo achter de geplande inbraak in de kerk, die door Dorothee gepleegd had moeten worden. In de finale verkaart Marlies Kegel, die met een zware alcoholvergiftiging in een ziekenhuis is opgenomen, andermaal de liefde en belooft hem opnieuw uit het slop te halen. Het rommelige, simplistische scenario is van regisseur Krätzig. De spelprestaties zijn nogal amateuristisch. Aflevering 124.

Zanzibar

1987 | Drama

DDDE 1987. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Peter Kremer, Cornelia Schmaus, Gisela Stein, Michael Gwidseck en Elisabeth Endriß.

1938: Rerik, een vissersplaatsje aan de Duitse Oostzeekust. Een dominee wil een sculptuur van een beeldhouwer dat door de nazi's bestempeld is al ontaarde kunst, in veiligheid brengen in Zweden. Hij roept de hulp in van een visser, een overtuigd communist, maar die durft niet omdat hij bang is dat zijn geestelijk gestoorde vrouw ontdekt wordt, waardoor zij in het kader van het euthanasieprogramma vermoord zal worden.

Hälfte des Lebens

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Hermann Zschoche en Herrmann Zschoche. Met o.a. Swetlana Schönfeld, Jenny Gröllmann, Ulrich Mühe, Michael Gwisdek en Christine Harbort.

Een 'biopic' over de 'poète maudit' Friedrich Hölderlin. Scenarioschrijfster Christa Kozik en regisseur Herrman Zschoche concentreren zich op zijn ongelukkige liefde voor Susette, de vrouw van bankier Gontard. Enkele jaren lang was Hölderlin hun huisonderwijzer en toen hij werd ontslagen kreeg hij een zenuwinzinking. De film eindigt als hij in 1806 in een gesticht wordt opgenomen, waar hij 36 jaar zou blijven. Een conventionele bewerking van een literaire legende met indrukwekkend spel van Mühe. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe, die ook de muziek schreef.

Die Frau und der Fremde

1985 | Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

DDDE 1985. Drama van Rainer Simon. Met o.a. Kathrin Waligura, Joachim Lätsch, Peter Zimmermann, Katrin Knappe en Christine Schorn.

Deze bewerking van een kort verhaal van Leonhard Frank uit 1926 kreeg de Gouden Beer op de Berlinale in 1985, ex aequo met WETHERBY. Op het eind van WOI doet Karl, een ontsnapte krijgsgevangene uit Rusland, zich voor als Anna's man en wint haar liefde. Wanneer echtgenoot Richard terugkomt, besluit de zwangere Anna bij Karl te blijven. Goede regie van Simon en subtiel en intelligent gebruik van kleuren en zwart-wit door cameraman Roland Dressel. De critici in de DDR kozen Waligura als actrice van het jaar 1986.

op televisie
2 uitzendingen

Das Leben der Anderen (2006) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
vrijdag 24 november
NPO 2
23:55 - 02:00

Alles Samba (2003) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zaterdag 02 december
WDR Fernsehen
10:35 - 12:00

Reageer