Christine Gouze-Rénal

1914 -2002 Acteur, Producer

Christine Gouze-Rénal (1914-2002) is acteur en producer.
Er zijn 18 films gevonden.

Mademoiselle Else

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Pierre Boutron. Met o.a. François Marthouret, Wolfgang Hübsch, Julie Delarme en Béatrice Agenin.

Lang niet saai, deze Arthur Schnitzler-verfilming van tv- en theaterregisseur Boutron. Het mysterieuze verhaal heeft vaart en de van zieleroerselen vergeven dialogen krijgen door fraai getimede close-ups de nodige levendigheid. De introductie van de twee belangrijkste personages vindt plaats in de Weense Opéra, een mooi gefilmde ontmoeting tussen de luchthartige en piepjonge titelheldin Else en kunsthandelaar Von Dorsday.

Lettre d'une inconnue

2001 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Drama van Jacques Deray. Met o.a. David Cameron, Christopher Thompson, Irène Jacob en Joachim Bissmeier.

Een bekende schrijver ontvangt een brief van een vrouw die hem al haar hele leven bemint, al vanaf de tijd dat ze kinderen én buren waren. Hij zegt geen flauw idee te hebben wie ze is. Maar klopt dat? Een mooie rol in dit televisiedrama is weggelegd voor Irène Jacob, de actrice die vooral in samenwerking met de Poolse Krzysztof Kieslowksi furore maakte (La double vie de Véronique, Trois couleurs: Rouge). Het verhaal van Stefan Zweig werd in 1948 onder regie van Max Ophüls ook al verfilmd, met Joan Fontaine en Louis Jourdan in de hoofdrollen.

Anibal

1999 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1999. Drama van Pierre Boutron. Met o.a. Angelo Rosso-Aiguire, Enguerran Demeulenaere, Roger Hanin, Michel Duchaussoy en Bernhard Schir.

De tien-jarige Edgar (Demeulenaere) is de enige zoon van de welgestelde Lucas (Duchaussoy) en Lolly Saumane (G[KA1]elinas). Hij heeft maar een passie: plantkunde. De wereld van bloemen en planten is zijn geheime wereld waartoe hij alleen toegang heeft en die een vervanging is voor de ontbrekende affectie van zijn ouders. Maar dan komt er een indringer in Edgars wereldje: zijn ouders hebben besloten Anibal (Rosso-Aiguire), een vijfjarig Peruviaantje, te adopteren. Edgar is helemaal niet van plan deze nieuwkomer in zijn wereld toe te laten. Aangrijpend portret van een eenzaam, opgroeiend jongetje dat eensklaps geconfronteerd wordt met iemand die de 'veiligheid' van zijn persoonlijk universum in gevaar brengt. De twee jonge hoofdacteurs geven een verbluffend staaltje acteerkunst weer en enkel al voor hun prestatie is het de moeite om deze film te bekijken. Het verhaal is niet bepaald origineel en balanceert meermaals op het gevaarlijk randje van de goedkope sentimentaliteit, maar de twee jongeren slagen erin om de plot aanvaardbaar te houden. Regisseur Boutron bewerkte de gelijknamige roman van Anne Bragance tot scenario. Fotografie is van Dominique Brabant. Stereo.

Nora

1998 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1998. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Michel Dupuis, Leslie Malton, Julia Maraval, Jacques Perrin en Andreas Elsholz.

Sinds de dood van zijn echtgenote leeft de veertig-jarige leraar Antoine (Dupuis) alleen. Hij heeft een latrelatie met Charlotte (Malton), maar wil zich nog niet binden. Op een dag komt een man die van hem een kamer huurt zijn hulp inroepen. Het appartementsgebouw waar hij met zijn dertienjarige dochter Nora (Maraval) woont is onteigend en hij weet niet waar naartoe. Antoine kan de man niet helpen. Eens buiten pleegt deze zelfmoord. Antoine voelt wroeging en besluit Nora in huis te nemen. Het meisje, dat opgegroeid is in een marginaal milieu, maakt hem het leven niet gemakkelijk en het lijkt alsof hij geen vat op haar krijgt. Opmerkelijk menselijk drama over een man van middelbare leeftijd die eensklaps de verantwoordelijkheid krijgt over een tienermeisje dat zich niet naar zijn wensen wil plooien en dat bovendien elke gelegenheid te baat neemt om hem te pesten. De jonge Maraval leeft zich uitstekend in haar moeilijke rol in en alleen reeds voor haar prestatie is de film de moeite waard. Molinaro en Nicolas Bréhal baseerden hun scenario op de roman Watch And Ward van Henry James. Fotografie is van Michael Epp.

Le cocu magnifique

1998 | Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1998. Romantiek van Pierre Boutron. Met o.a. Isabelle Carré, Sagamore Stévenin, Yves Pignot, Sebastian Koch en Philippe Morier-Genoud.

Eind jaren 1930. Bruno (St[KA1]evenin) komt weer thuis na zijn legerdienst. Zijn vrouw Stella (Carr[KA1]e) wacht hem vol liefde op. Eindelijk kunnen ze ten volle van elkaar genieten. Bruno pronkt met zijn beeldmooie vrouw en merkt met trots hoe andere mannen hem benijden. Maar hoe kan hij er zeker van zijn dat ze hem niet bedriegt? Bestaat echte trouw wel? Langzaam maar zeker wordt Bruno verteerd door een ziekelijke jaloezie. Als zijn legermakker Petrus (Krüger, Jr.) hen komt bezoeken duwt hij Stella praktisch in diens armen. Zo moet hij tenminste niet meer in onzekerheid leven. Tweede filmversie van het populaire toneelstuk van de Frans-Belgische schrijver Fernand Crommelynck en superieur aan deze uit 1947. Carré is een schitterende Stella, de speelbal van de liefde, die er toch in slaagt de mannen in haar leven om de vinger te winden. De plot komt nu wel ouderwets over, maar regisseur Boutron, die samen met Bertrand Poirot-Delpech het scenario schreef, weet er een nostalgisch boerendrama van te maken dat zeker over de nodige charme beschikt. Mooie fotografie van André Neau.

Soleil

1997 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Roger Hanin. Met o.a. Sophia Loren, Philippe Noiret, Roger Hanin, Marianne Sägebrecht en Nicolas Olczyk.

Door de fascistische regering van Vichy veranderde er ook heel wat in de Franse departementen overzee. Zo mochten bijv. in Algerije joden geen ambtenaar meer zijn en moesten hun kinderen van school, ondanks het feit dat de Duitse bezetter van een deel van het Franse vasteland nog veraf was. Deze film gaat over de jeugdherinneringen van regisseur Hanin, die van joodse afkomst is en in 1925 in Algerije geboren is. Hanin`s salon-communistische oordeel over Vichy moet men met een korrel zout nemen, al is hij natuurlijk volkomen gerechtigd zijn eigen kijk op de geschiedenis te geven. Meyer Levy (Olczyk) is dertien en heeft drie jongere zussen en een oudere broer. Meyer kan goed leren, zit graag op school, maar wordt er bij het uitbreken van de oorlog vanaf gekinkeld. Hij maakt mee hoe zijn vader (Noiret) zonder werk raakt en naar Parijs gaat, waar hij onder een valse naam bij de post een bescheiden baantje heeft. Zijn moeder Titine (Loren) moet zien rond te komen en het hele gezin te eten geven. Ondertussen groeit Meyer op en wordt volwassen (hij doet zijn eerste liefdeservaring op bij een hoer in de kasba). Meyer geeft veel om zijn moeder en tegen het einde van de film komt zijn vader - gelukkig - terug. Olzcyk speelt zijn rol op een geweldige manier, terwijl Loren met haar geringere rol, een statige en waardige vrouw neerzet. Wellicht is deze in Marokko (Algerije was ten tijde van de productie uitgesloten) gedraaide film hier en daar aan de sentimentele kant, maar is en blijft een boeiend tijdsdocument in de trant van Henri Verneuil's MAYRIG, John Boorman's HOPE AND GLORY of Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS. Vijfde film van Hanin als regisseur en Christine Gouze-Renal, die de film produceerde is zijn vrouw. Uitstekend camerawerk van Robert Alazraki.

Maître Da Costa : Meurtre sur rendez-vous

1996 | Thriller, Drama

Frankrijk/Duitsland 1996. Thriller van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Eleonore Weisgerber, Barbara Rudnik, Pierre Malet en Michel Creton.

Twee mannen Patrick Merlo (Creton) en Alex Patche (Steve Suissa) maken een afspraak met advocaat Julien Da Costa (Hanin). Merlo wil zijn raad inwinnen i.v.m. een moord. Als Da Costa vraagt wanneer de moord gebeurd is, antwoord Merlo doodleuk dat ze nu gepleegd wordt en prompt schiet hij zijn compagnon een kogel door het hoofd. Da Costa`s assistent Antoine Weber (Malet) denkt dat het leven van zijn baas in gevaar is en overmeestert de moordenaar. Wat is de bedoeling van deze niet bepaald alledaagse enscenering? Het lijkt een uitstekend uitgangspunt voor een spannend mysterie, maar wat je te zien krijgt is een routine advocatenfilm met een Hanin die duidelijk denkt dat hij in de NAVARRO-serie zit. De film staat bol van de clichés en zelfs Hanin slaagt er niet in om de aandacht van de kijker vast te houden. Frédéric en Patrice Dard baseerden het scenario op een verhaal van Frédédic. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Jacques Boumendil. Stereo.

Maître Da Costa : En désespoir de cause

1996 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk 1996. Misdaad van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Roger Hanin, Dietz Werner Steck, George Claisse, Michel Creton en Jacques Duby.

Meester Da Costa (Hanin) krijgt onverwacht bezoek van een oude vriend. Deze zoekt hem op betreffende zijn dochter Francine. Het meisje moest enkele dagen geleden vanuit Duitsland terug thuis komen, maar enkel haar bagage arriveerde. Van het meisje niet het minste spoor. Op dat ogenblik vindt de Duitse politie het verkoolde lichaam van een jong meisje in de buurt van een afgelegen buitenhuis nabij Ulm. De enige aanwijzing waarover procureur Lotte Pigge (Hammacher), die het onderzoek leidt, beschikt is een kettinkje. Een moeilijke opdracht voor Da Costa die het onderzoek niet enkel op professioneel vlak beschouwt, maar zich er ook persoonlijk bij betrokken voelt. Goed uitgewerkte politiefilm die weinig origineels te bieden heeft. Pretentieloze spanning, gezien en vergeten. Wolfgang Brenner en Patrice Dard baseerden het routine-scenario op een idee van Frédéric Dard. Fotografie van James Jacobs.

La dernière fête

1996 | Historische film

Duitsland/Frankrijk 1996. Historische film van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Charlotte Rampling, Stéphane Freiss, Manfred Andrae, Thomas Kretschmann en Célia Granier-Deferre.

De markiezin, Madame De Prie (Rampling) was jarenlang de favoriete minnares van de Franse regent. Bij zijn aantreden laat Lodewijk XV haar echter resoluut verbannen uit het slot van Versailles. Ze is genoodzaakt zich terug te trekken op haar kasteel in Courbe-Épine. Daar smeedt ze plannen om haar machtspositie te heroveren. Een spel van macht en corruptie aan het Franse hof, terwijl het land geleidelijk afstevent op de revolutie. Ondanks de schitterende decors en dito kostuums en het zeer behoorlijke spel van de hoofdrollen blijft het geheel erg oppervlakkig. Het scenario van Madeleine Chapsal en Granier- Deferre evenaart op geen enkel punt de symboliek en dubbele bodems van de novelle van Stefan Zweig die in het Frans is verschenen onder de titel Histoire d'une échéance waarop de film gebaseerd is. Het resultaat lijkt op LIAISONS DANGEREUSES, maar met het niveau van treinlektuur. Mooie fotografie van Robert Alazraki.

Brigitte Bardot, Une Première

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Allain Bougrain Dubourg. Met o.a. Brigitte Bardot, Mijanou Bardot, Roger Vadim, Olga Horstig-Primuz en Christian Brincourt.

De ex-filmdiva B.B. (1933) praat onverbloemd over haar loopbaan, haar liefdesleven en haar liefde voor de dieren. Enkele mensen die met haar werkten (of met haar gehuwd waren) komen enkele anecdotes vertellen. Het geheel staat op het peil van een artikel in een populair vrouwenblad en heeft eigenlijk weinig te zeggen over het innerlijke leven van de actrice of over de motieven die haar dreven. Brigitte is best een sympathieke meid, maar wie is eigenlijk geïnteresseerd in al deze onzin die opgedist wordt als een oppervlakkige talk show voor overjarige bakvisjes. De documentaire wordt opgeluisterd met fragmenten uit enkele van haar bekendste films. Haar zoon Nicolas Charrier componeerde de synthesizer muziek uit de score, Claude Bolling de orkestrale. Bougrain Dubourg schreef het scenario samen met Anne Amado en Catherine Poubeau. Jacques Renoir filmde het nieuwe beeldmateriaal. Nicam Stereo.

Samson le magnifique

1995 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1995. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Charlotte Rampling, Roger Hanin, Eléonore Hirt, André Valardy en Corinne Touzet.

Zakelijk is de zestig-jarige Hanin een kei, die zich door hard werken een aanzienlijk fortuin heeft weten te verwerven. Op het amoureuze gebied heeft hij minder succes. Behalve enkele oppervlakkige relaties, genoeg om zijn ego te strelen, is hij alleen. Tot hij op een dag toevallig de aantrekkelijke Rampling ontmoet, een meisje van goeden huize, die zich bezighoudt met humanitaire hulpverlening. Zij zal zijn leven grondig veranderen. Een drama dat heel wat thema's vluchtig behandelt, van de macht van het geld, over de confrontaties van sociale klassen tot de triomf van alles overheersende liefde. Vrij letterlijk bewerkt door Bertrand Poirot-Delpech naar het toneelstuk Samson van Henry Bernstein. De film vervalt nogal vaak in het theatrale acteren. Mooi in beeld gebracht door Martial Thury.

La femme de l'amant

1991 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1991. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Nicole Garcia, Jacques Perrin, Florence Pernel, Didier Flamand en Christine Pascal.

Garcia, veertig en nog steeds aantrekkelijk, is assistente van een bekende tv-presentator. Ondanks haar drukke bezigheden besteedt ze zoveel mogelijk aandacht aan haar twintig-jarige dochter Pernel, zodat tussen beiden een hechte band bestaat. Tot op de dag dat dochterlief haar moeder bekent dat ze verliefd is op haar baas. Die is 43 en bovendien gehuwd. Een tedere liefdesfilm, die alle stellen zouden moeten zien. In zijn visuele stijl vertelt Frank, die deze keer het scenario-schrijven overliet aan Danièle Thompson, het verhaal van passie en jaloezie. Je kijkt ernaar en laat je moeiteloos meeslepen. Schitterend spel. Uitstekend camerawerk van Michael Epp.

Une chambre en ville

1982 | Drama, Musical

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Dominique Sanda, Danielle Darrieux, Richard Berry, Michel Piccoli en Fabienne Guyon.

In het Nantes van 1955 wordt stakende arbeider François halsoverkop verliefd op Edith, een zich in louter een bontmantel prostituerende aristocratendochter. De amour fou zet een meervoudige tragedie in gang. Dit geheel gezongen drama is het verlate, donkere contrastuk tot de kleurige sprookjes waarmee Franse bioscoopbezoekers Demy tot dan toe associeerden. Terwijl de film flopte, ontstond een verhitte discussie over de kloof tussen verondersteld elitaire cinema en de zogenaamde 'publieksfilm'. Demy verwerkte heel wat jeugdherinneringen en cinefiele knipogen in zijn verhaal. Tevens met Michel Piccoli. Met Nederlandse ondertiteling.

Vie privée

1962 | Drama, Biografie

Frankrijk/Italië 1962. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Marcello Mastroianni, Dirk Sanders, Gregor von Rezzori en Eléonore Hirt.

Onthullende, sterk biografische film over het fenomeen Brigitte Bardot. In het interviewboek 'Malle on Malle' van Philip French noemt de regisseur zijn film Vie privée een van de twee 'ongelukjes' in zijn filmografie (de andere is de Amerikaanse komedie Crackers). Malle was gewaarschuwd voor de wispelturige Bardot en ze bleek tijdens de opnames inderdaad vol sterallures. Tegenspeler Marcello Mastroianni probeerde een week voor de opnames vergeefs onder zijn contract uit te komen. Het beste deel van de film, gesitueerd in het Italiaanse Spoleto, werd grotendeels geïmproviseerd. In haar autobiografie 'Initialen B.B.', klaagt Bardot dat Vie privée een leven, 'een aaneenschakeling van schandalen', oprakelde dat ze juist achter zich wilde laten.

L'affaire d'une nuit

1960 | Komedie, Drama

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Pascale Petit, Pierre Mondy, Roger Hanin en Robert Dalban.

Routineuze zedenschets over de onvoorzien zware gevolgen van een slippertje. Michel (Hanin) loopt oude jeugdvriend Antoine (Mondy) tegen het lijf. Antoine's parmantige vrouw Catherine (Petit) heeft een lift nodig en Michel biedt zich aan. Tijdens de autorit springen de vonken over en het stel besluit samen de nacht door te brengen. Maar al is niet wat het lijkt. Aanrader vanwege de spitsvondige dialogen en de muziek. De jazzy arrangementen met piano, saxofoon en xylofoon zijn van componist Martial Solal, 'de tovenaar van de improvisatie', aldus Duke Ellington. Solal werkte in hetzelfde jaar voor Godards À bout de souffle.

La femme et le pantin

1959 | Drama

Frankrijk/Italië 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Bardot, Antonio Vilar, Michel Roux, Lila Kedrova en Jacques Mauclair.

De dochter van een Franse banneling in Sevilla werkt als flamencodanseres in morsige nachtclubs. Daar wordt ze aangesproken door een rijke aristocraat die haar voorstelt zijn minnares te worden. Naar de roman van Pierre Louÿs. Regisseur Luis Buñuel, die aanvankelijk voor het project was uitgezocht, weigerde BB in de hoofdrol en staakte zijn medewerking. Vervanger Duvivier brengt er weinig van terecht; Bardot is geen femme fatale, maar de ergste ramp is Vilar als de (verondersteld) geobsedeerde held. Eerder, in 1935, door Josef Von Sternberg verfilmd met Marlene Dietrich, onder de titel The Devil is a Woman.

La Mariée était trop belle

1956 | Komedie, Erotiek, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Brigitte Bardot, Micheline Presle, Louis Jourdan, Marcel Amont en Roger Dumas.

Een redactrice van een tijdschrift wil als stunt fotomodellen die voor de camera een ideaal koppel zijn echt met elkaar laten trouwen. Haar verloofde en directeur wordt tijdens de voorbereiding zelf verliefd op de aanstaande bruid. De regisseur concentreert alle aandacht op de boezem en decolleté van B.B., zodat er voor romantische verwikkelingen in deze satire op het 'wereldje' te weinig overbleef.

Claudine à l'école

1937 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1937. Familiefilm van Serge de Poligny. Met o.a. Blanchette Brunoy, Jeanne Fusier-Gir, Suzet Maïs, Pierre Brasseur en Max Dearly.

Aardige bewerking van de roman van Willy en Colette, vooral vanwege de frisse jonge acteurs en een bitterzoete toon, die dicht bij de Italiaanse komedies uit dezelfde tijd komt. Een van de minst persoonlijke werken van de Poligny, maar in elk geval een film van goede makelij, die de tand des tijds uitstekend heeft doorstaan.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christine Gouze-Rénal op televisie komt.

Reageer