Heidrun Schleef: scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

Unter Bauern

2009 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 2009. Oorlogsfilm van Ludi Boeken. Met o.a. Veronica Ferres, Martin Horn, Armin Rohde en Margarita Broich.

Münsterland 1943. De Joodse Sigmund 'Menne' Spiegel, oud-paardenhandelaar en WO I-veteraan gedecoreerd met het IJzeren Kruis, onderkent het acute deportatiegevaar voor echtgenote Marga en dochter Karin. Via oude connecties weet Menne zijn dierbaren bij de Westfaalse boerenfamilie Aschoff onder te brengen, zelf moet hij volledig uit zicht verdwijnen. Sterk nagelbijtersdrama naar het autobiografische Retter in der Nacht van Marga Spiegel (1912-2014) wordt gedragen door de charismatische tandem Ferres-Rohde. De in Amsterdam geboren docuveteraan Boeken produceerde eerder onder andere de fantastische tragikomedie Train de vie (1998, regie Radu Mihaileanu).

Good Morning, Aman

2009 | Drama

Italië 2009. Drama van Claudio Noce. Met o.a. Anita Caprioli en Valerio Mastandrea.

Münsterland 1943. De Joodse Sigmund 'Menne' Spiegel, oud-paardenhandelaar en WO I-veteraan gedecoreerd met het IJzeren Kruis, onderkent het acute deportatiegevaar voor echtgenote Marga en dochter Karin. Via oude connecties weet Menne zijn dierbaren bij de Westfaalse boerenfamilie Aschoff onder te brengen, zelf moet hij volledig uit zicht verdwijnen. Sterk nagelbijtersdrama naar het autobiografische Retter in der Nacht van Marga Spiegel (1912-2014) wordt gedragen door de charismatische tandem Ferres-Rohde. De in Amsterdam geboren docuveteraan Boeken produceerde eerder onder andere de fantastische tragikomedie Train de vie (1998, regie Radu Mihaileanu).

La stanza del figlio

2001 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 2001. Drama van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Laura Morante, Jasmine Trinca, Giuseppe Sanfelice en Sofia Vigliar.

Nanni Moretti biedt een intiem kijkje in het bestaan van een familie die wordt geconfronteerd met de dood van een kind. Moretti zelf speelt psychiater Giovanni die een hecht, warm privéleven deelt met zijn vrouw en twee tienerkinderen. Dan komt zijn zoon om bij een duikongeluk en alle gezinsleden trekken zich terug in hun eigen rouw. Met grote precisie, in zachte tinten, volgt Moretti het drietal tijdens de grootste turbulentie van hun leven. Bijzonder, dat de filmmaker die juist bekend is om luchtiger werk als Caro diario en Aprile, in deze film zo'n beetje alle denkbare emoties van het ouderschap laat passeren zonder dat hij nadrukkelijk sentimenteel wordt. Winnaar van De Gouden Palm in Cannes.

Preferisco il rumore del mare

2000 |

Italië 2000. Mimmo Calopresti. Met o.a. Paolo Cirio, Fabrizia Sacchi, Michele Raso en Silvio Orlando.

Strenge vader en opstandige zoon ontfermen zich over een jongen van wie de moeder is vermoord en de vader in de gevangenis zit. Familiedrama.

La parola amore esiste

1998 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1998. Romantiek van Mimmo Calopresti. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Marina Confalone, Emanuela Macchniz, Giovanna Giuliani en Mimmo Calopresti.

Strenge vader en opstandige zoon ontfermen zich over een jongen van wie de moeder is vermoord en de vader in de gevangenis zit. Familiedrama.

Giro di lune tra terra e mare

1998 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1998. Drama van Giuseppe M. Gaudino en Giuseppe Gaudino. Met o.a. Aldo Bufi Landi, Tina Femiano, Salvatore Grasso, Antonio Pennarella en Vincenza Modica.

De film vertelt de geschiedenis van Pozzuoli, een plaatsje vlak onder Napels, tussen 538 voor Christus en 1984. De meest antieke beelden gaan over de moord van Nero op zijn moeder Agrippina, de orakels van de Sibylle van Cumae en de omzwervingen van Maria de Dwaze, de heldin die de stad zal redden. In de vroege jaren zeventig van deze eeuw wordt het land rond de baai van Napels beïnvloed door het stijgen en dalen van de grond. De Gioia's, een familie van vissers, worden door de langzame aardverschuivingen gedwongen hun huizen te verlaten. Prachtig, poëtisch portret van een Italiaans plaatsje dat bol staat van eeuwenoude tradities. Regisseur Gaudino bewerkte sommige beelden door ze te bekrassen of de snelheid te manipuleren

La venere di Willendorf

1997 | Drama

Italië 1997. Drama van Elisabetta Lodoli. Met o.a. Iaia Forte, Ilaria Occhini, Emilio Bonucci en Luisa Pasello.

De film vertelt de geschiedenis van Pozzuoli, een plaatsje vlak onder Napels, tussen 538 voor Christus en 1984. De meest antieke beelden gaan over de moord van Nero op zijn moeder Agrippina, de orakels van de Sibylle van Cumae en de omzwervingen van Maria de Dwaze, de heldin die de stad zal redden. In de vroege jaren zeventig van deze eeuw wordt het land rond de baai van Napels beïnvloed door het stijgen en dalen van de grond. De Gioia's, een familie van vissers, worden door de langzame aardverschuivingen gedwongen hun huizen te verlaten. Prachtig, poëtisch portret van een Italiaans plaatsje dat bol staat van eeuwenoude tradities. Regisseur Gaudino bewerkte sommige beelden door ze te bekrassen of de snelheid te manipuleren

La seconda volta

1996 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1996. Drama van Mimmo Calopresti. Met o.a. Nanni Moretti, Valeria Milillo, Roberto De Francesco, Marina Confalone en Simona Caramelli.

Alberto Sajevo (Moretti), professor in Turijn, ontmoet per toeval Lisa Venturi (Bruni-Tedeschi), de vrouw die twaalf jaar ervoor gepoogd had hem te doden. Hij herkent haar onmiddellijk, zij niet. Zij wil haar verleden als terroriste vergeten en doet zich voor als administratief medewerkster op een kantoor. Hij is echter vastbesloten uit te zoeken waarom ze juist op hem een aanslag pleegde. Hij probeert haar als een onbekende het hof te maken, waarop zij pretendeert het te geloven, maar als Alberto de waarheid boven tafel brengt, geeft ze haar halve vrijheid op en trekt zij zich terug in haar cel. Ze bevindt zich in een eindeloos conflict en zucht onder de zware last van haar jeugdzonden, waarvan zij toen de consequenties niet kon overzien. Alberto koestert nog immer een wrok en begrijpt niet waarom de beweging van toen zo kon dwalen. Toch is er tussen beiden een band ontstaan en heeft bij hen een verandering teweeg gebracht die ze niet goed kunnen verklaren, maar waardoor ze zich verplicht voelen met elkaar te blijven communiceren. Het scenario van Calopresti, Heidrun Schleef en Franceso Bruni is intelligent, geloofwaardig en weigert een gemakkelijke oplossing te kiezen. Het spel is behoorlijk goed en Calopresti's regiedebuut is lovenswaardig. Wie plaats en tijd van deze Italiaanse turbulente tijden uit de jaren 1970 niet kent, begrijpt van de film heel weinig en heeft de neiging hem vaag te vinden en meent dat de film met twee sterren minder gewaardeerd had moeten worden. Het camerawerk van Alessandro Pesci is dik in orde - daarover zijn alle partijen het eens.