Werner Eisbrenner (1908-1981): muziek.
Er zijn 46 films gevonden.

Der letzte Zeuge

1960 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1960. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Hanns Lothar, Ellen Schwiers, Jürgen Goslar en Adelheid Seeck.

Ingrid Bernhardy (Schwiers) en haar ex-vriend Dr. Stephan (Goslar) zitten in de gevangenis. Ze worden verdacht van moord op het onechte kind van Ingrid. Advocaat Dr. Fox (Lothar) weet na weken geharrewar met de rechtbank Dr. Stephan op vrije voeten te krijgen, want hij heeft een waterdichte alibi. Dr. Stephan doet een bittere ontdekking als hij weer vrij is: schuldig of niet, men heeft hem ontslagen en hij is werkloos.

Kriegsgericht

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1959. Oorlogsfilm van Kurt Meisel. Met o.a. Karlheinz Böhm, Christian Wolff, Klaus Kammer, Hans Nielsen en Herbert Tiede.

Luitenant ter Zee Böhm, vaandrig Wolff en matroos Kammer overleven in 1942 de zeeslag, waarbij de kruiser 'Pommern' met 1.400 man aan boord is vergaan. Ze worden uit het water gered door de bemanning van een onderzeeër. Aanvankelijk worden ze als helden beschouwd en gevierd, totdat een smerige nazi hen voor de krijgsraad haalt wegens lafheid en voortijdig verlaten van hun schip. De verachtelijke mentaliteit die toen heerste, wordt duidelijk getoond in een verder niet al te boeiende film.

Buddenbrooks

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Hansjörg Felmy, Hanns Lothar, Nadja Tiller en Werner Hinz.

Thomas Manns dochter Erika sleutelde zelf aan de roman van haar vader om tot deze verfilming te komen. Men was verbaasd dat dit een film opleverde die op verschillende fronten afwijkt van de roman. De productie werd in ieder geval alom geprezen om haar praal en haar zorgvuldigheid in de details van kostuums en decors, die perfect het midden van de negentiende eeuw verbeelden. Bovendien bracht Buddenbrooks een hele generatie van goede acteurs aan het licht. Het epische drama toont de opkomst en ondergang van de zakenfamilie Buddenbrooks. Vader Jean (Hinz) probeert zijn drie kinderen in het gareel te houden.
In twee delen uitgebracht (deel 1 van 99 minuten, deel 2 van 107 minuten). Wordt op televisie vertoond als een volledige film van 145 minuten.

Abschied von den Wolken

1959 | Avonturenfilm

Duitsland 1959. Avonturenfilm van Gottfried Reinhardt. Met o.a. O.W. Fischer, Sonja Zieman, Peter van Eyck, Christian Wolff en Paul Dahlke.

Een verkeersvliegtuig maakt een gedwongen landing op een vliegveld van een grote, dictatoriale eiland-staat (lees: Cuba) om een uitgewezen smokkelaar en een avonturier, Peter van Houten (Hasse) aan boord te nemen. Er ontstaat een schietpartij en de gezagvoerder wordt uitgeschakeld. Van Houten, ongeschoren en ruig, is een ex-piloot die man en muis redt. Zeer ouderwets, voorspelbaar verhaal van Ladislas Fodor met een standaard scenario van Georg Hurdalek en een sterbezetting toen, waarvan het merendeel zijn carrière-hoogtepunt allang gepasseerd had. Zieman is Carla en Van Eyck, Pink Roberti. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld. Ook bekend als ANGST IM NACKEN.

...Und nichts als die Wahrheit

1958 | Misdaad

Duitsland 1958. Misdaad van Franz Peter Wirth. Met o.a. O.W. Fischer, Marianne Koch, Ingrid Andrée en Friedrich Domin.

Een vrouw van een arts is ongeneeslijk ziek, maar haar man weigert hulp bij haar wens naar euthanasie. Zij weet een middel te bemachtigen en de arts wordt opgepakt wegens moord. Een tamelijk vervelende, gedateerde behandeling van een nu erg actueel geworden onderwerp, eerder in 1938 behandeld in DER FALL DERUGA.

Herrscher ohne Krone

1957 | Historische film, Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1957. Historische film van Harald Braun. Met o.a. O.W. Fischer, Horst Buchholz, Odile Versois, Elisabeth Flickenschildt en Siegfried Lowitz.

De Duitse arts Johann Friedrich Struensee gaat rond 1768 naar Denemarken, wordt lijfarts van de jonge geesteszieke koning Christiaan VII en neemt vanaf 1770 feitelijk de macht in het land over. Maar zijn verlichte ideeën en zijn verhouding met koningin Caroline Mathilde kosten hem de kop.

Banktresor 713

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Werner Klingler. Met o.a. Martin Held, Hardy Krüger, Hildegard Grethe, Nadja Tiller en Helga Martin.

Herbert Burkhardt (Held) keert terug van een lange frontdienst en zes jaar krijgsgevangenschap, maar hij kan geen werk krijgen, zijn vrouw verlaat hem en hij heeft zijn nieuwe vriendin niets te bieden. Hij haalt zijn broertje Klaus (Krüger) over om vanuit een belendend pand een ondergrondse gang te graven naar de kluisruimte van een Berlijnse bank en daar te nemen 'wat de maatschappij hem schuldig' is. Klaus krijgt halverwege de kraak bedenkingen; hij kruipt terug. Herbert raakt ondertussen in problemen in de kluis. Een onderhoudend krimi-drama, gebaseerd op een waargebeurde Berlijnse bankkraak uit 1929.

Vor Sonnenuntergang

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Hans Albers, Hannelore Schroth, Martin Held, Claus Biederstaedt en Wolfgang Preiss.

Een sympathieke en levendige bewerking van een oud thema. Een bejaarde industriebaron vindt weer levensmoed na de ontmoeting met een opgewekt jong meisje, waarna de op de erfenis loerende familie allerlei bezwaren maakt. Een grootse rol van Albers.

Studentin Helene Willfüer

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Ruth Niehaus, Hans Söhnker, Harald Juhnke, Elma Karlowa en Erik Schumann.

Studente Niehaus raakt na een avontuurtje in verwachting van een semi-arts, die als hij het ook weet, voorstelt met haar te trouwen. Ze wijst hem af en legt het aan met haar veel oudere prof Söhnker, op wie ze verliefd is, en waardoor er een schandaal dreigt in het kleine stadje. Als de jonge dokter onder mysterieuze omstandigheden dood wordt aangetroffen, wordt Niehaus van moord verdacht. Ondanks deze wending brengt de film spanning van een misdaadverhaal, maar is een banaal, kletserig melodrama. Deze teleurstellende herverfilming van het als maatschappelijk kritisch bedoelde, maar sentimentele boek van Vicky Baum werd in 1929 al eerder verfilmd door Fred Sauer en in 1936 door Jean- Benoît-Lévy onder de titel HÉLÈNE.

Griff nach den Sternen

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Carl Heinz Schroth. Met o.a. Erik Schumann, Liselotte Pulver, Paul Henckels, Gustav Knuth en Ilse Werner.

Helmuth Käutner werkte mee aan het scenario van deze draak over een jongleur die aan lager wal raakt als blijkt dat zijn zoontje het vak niet van hem wil leren. Alleen voor Pulver-fans.

Die Ratten

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Curd Jürgens, Gustav Knuth en Ilse Steppat.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.

Der Letzte Mann

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Harald Braun. Met o.a. Hans Albers, Romy Schneider, Rudolf Forster, Joachim Fuchsberger en Michael Heltau.

Murnau`s expressionistische meesterwerk uit 1924 voor het grote publiek opnieuw in een platte verfilming als ster-vehikel voor Hans Albers met support van opkomend talent Romy, die in dat jaar ging schitteren als SISSI. Na de dood van haar moeder erft Niddy H[KA3]ovelmann (Schneider) een kuurhotel in het fictieve Badenau. Ze wordt verliefd op een jonge stagiaire. De toegewijde chef- kelner Karl Kensebeck (Albers) wordt door gekonkel van neef Alwin Raschpieler (Fuchsberger) gedegradeerd tot de retirade. Albers neemt echter zijn revanche door te eindigen als manager. Albers schmiert te veel, en haalt het niet bij Emil Jannings. Romy gaat ten onder aan het krakkemikkige scenario van Georg Hurdalek, Herbert Witt en Carl Mayer. Het camerawerk is van Richard Angst.

Der Cornet - Die Weise von Liebe und Tod

1955 | Historische film

Duitsland 1955. Historische film van Walter Reisch. Met o.a. Götz von Langheim, Anita Björk, Wolfgang Preiss, Peter van Eyck en Claus Clausen.

Een kornet moet zichzelf en zijn afdeling opofferen om het Turkse leger in een verraderlijke val te lokken. Anno 1955 nog steeds walgelijke oorlogspropaganda van een regisseur die ook al in 1930 het pro-nazi DAS FLÖTENKONZERT VAN SANSSOUCI had gefilmd.

Kinder, Mütter und ein General

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1954. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Hilde Krahl, Bernhard Wicki, Therese Giehse, Maximilian Schell en Klaus Kinski.

Een zogenaamde anti-oorlogsfilm over veertien- en vijftienjarige leden van de Hitlerjugend die Stettin moeten verdedigen tegen de zin van hun moeders. Waardeloze sentimentele cliché's.

Gefangene der Liebe

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Annemarie Düringer, Berhard Wicki, Brigitte Horney, Paul Esser en Curd Jürgens.

Acht jaar na de oorlog treffen man en vrouw elkaar weer. Maar zij heeft dan een kind van een ander. Grootmoedig als de man is, neemt hij het kind als het zijne aan. En dat gebeurt dan zo sentimenteel dat het weer ongeloofwaardig wordt.

Der Letzte Sommer

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Harald Braun. Met o.a. Hardy Krüger, Mathias Wieman, Liselotte Pulver, Brigitte Horney en René Deltgen.

Een student en een arbeider willen de president van het land vermoorden, maar op 't nippertje wordt de student verliefd op de dochter van de president en de arbeider als terrorist neergeschoten. Een reactionaire film met een vieze bijsmaak.

Solange du da bist

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Harald Braun. Met o.a. Maria Schell, O. W. Fischer, Hardy Krüger, Paul Bildt en Brigitte Horney.

Een ongelooflijk succes aan de kassa was dit damesdrama over een figurante die haar biografie schreef, waarna zij zelf de hoofdrol in de verfilming ervan mag spelen, wat haar grote psychische problemen bezorgt. Het kwasibetoog over het echte leven en het nagespeelde is niet alleen ongelooflijk rommelig geregisseerd, maar ook uiterst hypocriet verwoord.

Jonny rettet Nebrador

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Hans Albers, Margot Hielscher, Ferdinand Anton en Peter Pasetti.

Dankzij `Otto-Otto` (Albers' bijnaam) een uiterst genietbaar gevalletje over een zwerver die de dubbelganger speelt van een aspirant-dictator.

Eine Liebesgeschichte

1953 | Historische film

Duitsland 1953. Historische film van Rudolf Jugert. Met o.a. Hildegard Knef, Otto Wilhelm Fischer, Karl Ludwig Diehl, Viktor de Kowa en Mathias Wieman.

Na terugkeer uit de VS produceerde Eric Pommer dit soort vervelende kostuumfilms. Een actricetje in de 18e eeuw wil de carrière van een ritmeester niet in de weg staan. Wat zonde van talenten als Knef en Fischer.

Ein Herz spielt falsch

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. O.W. Fischer, Ruth Leuwerik, Carl Wery, Gertrud Kückelmann en Günther Lüders.

Een ouderwets zakdoekendrama over een steenrijke (ongetrouwde) vrouw die te horen krijgt dat ze nog maar een half jaar te leven heeft. Een vroegere schoolvriend die haar nooit een blik gunde, probeert haar nu in te palmen. Goed spel van allen en behoorlijke regie in deze karakterschets over liefde, dood en teleurstellingen. Naar een roman van Hans-Ulrich Horster, bewerkt door Erna Fentsch, door de lens keek Herbert Ashley.

Nachts auf den Straßen

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Hans Albers, Hildegard Knef, Lucie Mannheim, Marius Goring en Karin Andersen.

Op een nacht komt zelfstandig vrachtwagenchauffeur Heinrich langs een verkeersongeval. Bij het slachtoffer vindt hij een flink geldbedrag en hij besluit dat mee te nemen, hij kan er zijn lening voor zijn wagen mee aflossen en misschien eens wat leuks voor zijn vrouw kopen. Niet veel later ontmoet hij de mooie liftster Inge (Knef), die hem met dubieuze bedoelingen om haar vingers windt. Mooi drama, in sfeervol zwart-wit, met goed spel, vooral van Albers. Scenario en regie werden bekroond met de Deutscher Filmpreis.

Im Weißen Rößl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Johanna Matz, Johannes Heesters, Walter Müller, Rudolf Forster en Paul Westermeier.

Een vrolijke Eric Charell-productie van de beroemde operette over een kelner die verliefd is op de waardin van 'Im Weißen Rößl'. Het scenario is van Horst Budjahn, Henry Halm en Charell. Het camerawerk is van Günther Anders.

Ich heiße Niki

1952 | Komedie, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Paul Hörbiger, Aglaja Schmid, Hardy Krüger, Erika von Thellmann en Lina Carstens.

Een jonge moeder met een buitenechtelijk kind vertrouwt in een onbezonnen ogenblik haar telg toe aan een vreemde heer in de trein, om het aanstaande huwelijk met haar verloofde, die niet van het bestaan van haar nakomeling op de hoogte is, veilig te stellen. Wanneer ze weer van gedachten verandert, is de oude zonderling zo aan de kleine gewend, dat hij hem niet meer terug wil geven... Onschuldige komedie met veel gevoel en weinig realiteitszin.

Herz der Welt

1951 | Biografie

Duitsland 1951. Biografie van Harald Braun. Met o.a. Hilde Krahl, Dieter Borsche, Mathias Wieman, Werner Hinz en Dorothea Wieck.

Het levensverhaal van gravin Bertha von Suttner, de beroemde pacifiste, bekend door haar boek Die Waffen nieder!

Blaubart

1951 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1951. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Hans Albers, Cécile Aubry, Fritz Kortner, Arno Paulsen en Lina Carstens.

Filmbewerking naar het beroemde gelijknamige verhaal van Charles Perrault (1628-1703), uit zijn verzameling [KL]Sprookjes van Moeder de Gans[KLE], die tegelijk een Franse en een Duitse versie kreeg. Albers als `Was weisst du denn schon von mir` is bepaald geen afschrikwekkende vrouwenmoordenaar, maar iemand die ze wel weet te versieren. Het scenario werd geschreven door een compleet Frans-Duits team: Andr[KA1]e-Paul Antoine, Jean Bernard- Luc (die ook medewerkte aan de decors), Henri Jeanson, regisseur Christian-Jaque, E. Kröhnke, Hans J. Rehfisch en Boris von Borresholm. Het camerawerk is van Christian Matras. Gevacolor, Mono.

Herrliche Zeiten

1950 | Documentaire, Historische film, Drama

Duitsland 1950. Documentaire van Günter Neumann en Erik Ode. Met o.a. Willi Fritsch, Bruno Fritz, Edith Schollwer, Erik Ode en Tatjana Sais.

Willy Fritsch (1901-73) is de typische Duitse doorsneeburger Herr Schultze, die de periode 1910-50 als heeft meegemaakt. Documentaire beelden worden met veel humor en ironie in de spelhandeling ingepast. Een voor toenmalige begrippen verbazingwekkend scherpe kroniek over de 'schitterende tijden', die keizer Willem II zijn onderdanen beloofd had. Niemand minder dan Heinz Rühmann produceerde de film. Het scenario is van Fritz Aeckerle, Hans Vietzke en mederegisseur Neumann. De montage is van Walter Wieschniewsky. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner. Mono.

Der Fallende Stern

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Harald Braun. Met o.a. Werner Krauss, Dieter Borsche, Maria Wimmer, Angelika Meissner en Bernhard Wicki.

Over de boodschap dat de mensen vertrouwen moeten hebben, wordt flink doorgedramd in dit verhaal over een sociaal werkster in een barakkenkamp.

Der Fall Rabanser

1950 | Thriller

Duitsland 1950. Thriller van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hans Söhnker, Carola Höhn, Inge Landgut, Paul Dahlke en Harald Paulsen.

Een productie van Rolf Meyer`s jonge productiemaatschappij Junge Film Union, die ondanks de veelbelovende naam tot ca 1965 maar weinig hielp nieuw regietalent aan de Westduitse filmbak te laten komen. Een reportage over een miljoenendiefstal wordt door de journalist Peter Rabanser (Söhnker) zo overtuigend gebracht dat de politie erg veel belang in hem gaat stellen. Scenario van Kurt Werner. Camerawerk van Walter Hirsch.

Diese Nacht vergeß' ich nie

1949 | Muziek, Familiefilm, Komedie

Duitsland 1949. Muziek van Johannes Meyer. Met o.a. Paul Henckels, Gustav Fröhlich, Hardy Krüger, Winnie Markus en Albert Florath.

Drie advocaten, grootvader, vader en zoon strijden om de gunst van een pas gescheiden cliënte. Daaruit ontwikkelt zich de gebruikelijke verwisselingskomedie uit de naoorlogse tijd, met veel muziek en weinig echte humor.

Berliner Ballade

1948 | Drama

Duitsland 1948. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Gert Fröbe, Aribert Wäscher, Ute Sielisch, Tatjana Sais en Hans Deppe.

Deze film was de start van Gert Fröbe's fenomenale filmcarrière. Als Otto Normaalverbruiker, levend in 2049, keert hij middels een tijdmachine terug naar Berlijn anno 1949 en raakt verward temidden van bonkaarten, werknemersvergunningen, woonvergunningen en zwarte handel. De film is in feite een alleraardigst, soms nogal onevenwichtig, cabaretprogramma als satirisch commentaar op de naoorlogse Duitse maatschappij. Scenario van Günter Neumann. Camerawerk van Georg Krause.

Zwischen Gestern und Morgen

1947 | Drama

Duitsland 1947. Drama van Harald Braun. Met o.a. Viktor de Kowa, Willy Birgel, Hildegard Knef, Sybille Schmitz en Carsta Löck.

Een onthutsend hypocriet verhaal over een kunstenaar, die na de oorlog uit Zwitserland terugkeeert, die nu door zijn vroegere Duitse collega's ervan beschuldigd wordt de sieraden van een omgekomen joodse vrouw te hebben 'meegenomen'. En dat gespeeld door acteurs die kort tevoren nog schitterden in nazifilms. Het scenario is van regisseur braun en Herbert Witt naar een idee van Jacob Geis. Het camerawerk is van Günther Anders.

Zugvögel

1947 | Komedie

Duitsland 1947. Komedie van Rolf Meyer. Met o.a. Carl Raddatz, Lotte Koch, Gerta Böttcher, Fritz Wagner en Gert Schäfer.

Een groep jongeren maakt een kampeertocht per kano vlak na de oorlog en vergeet het verleden. Een niet al te diepgaand sociaal tijdsbeeld.

Große Freiheit Nr. 7

1944 | Drama, Musical, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Ilse Werner, Hilde Hildebrand, Hans Söhnker en Gustav Knuth.

De matrozen L[KA3]uders, Knuth en K[KA3]autner lopen met hun klipper Hamburg binnen, en proberen een oude makker over te halen weer met hen op een boot aan te monsteren, maar de `jongen` (Hans Albers natuurlijk) is betrokken in allerlei liefdesgeschiedenissen. Er zit een prachtig liedje in: `Beim erstenmal da tut`s noch Weh`, maar ook voor de rest heeft `der Otto-Otto` (zoals zijn bijnaam bij het publiek luidde) een schitterende rol. Goebbels verbood deze film echter, die oorspronkelijk 'La Paloma' zou gaan heten. Hij mocht wel in het door de nazi's bezette buitenland vertoond worden. In 1945 ging hij na enige coupures in 'première' in het vrije Duitsland. Scenario van de regisseur en Richard Nicolas. Camerawerk van Werner Krien.

Titanic

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Herbert Selpin en Werner Klingler. Met o.a. Sybille Schmitz, Kirsten Heiberg, Hans Nielsen, Ernst Fritz Fürbringer en Otto Wernicke.

Opmerkelijke kijk op de gebeurtenissen rondom de Titanic (spoiler: die zinkt), tijdens WO II in Duitsland gemaakt onder auspiciën van propagandaminister Goebbels. De held in de film was dus uiteraard een Duitse officier. Toch was de film voor de nazi-propagandamachine niet bruikbaar, omdat het publiek het mogelijk sneu zou vinden dat arme moeders met kinderen, ook al waren ze Engels, jammerlijk verdronken. Na de oorlog opnieuw uitgebracht, maar al snel weer verboden, nu juist vanwege de anti-Engelse boodschap. De Engelse aristocraten en de kapitein komen er inderdaad niet zo best van af.

Romanze in Moll

1943 | Romantiek, Erotiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Helmut Käutner. Met o.a. Marianne Hoppe, Paul Dahlke, Siegried Breuer, Ferdinand Marian en Elisabeth Flickenschildt.

Käutner wist de sfeer van Guy de Maupassants novelle Les Bijoux, waaraan het thema werd ontleend, zo zuiver te treffen dat Goebbels de film aanvankelijk als 'on-Duits' en morbide wilde laten vernietigen en later slechts met tegenzin toestemming tot openbare vertoning gaf. Schitterende vertolkingen door Hoppe, als de vrouw die uit de sleur van haar huwelijk breekt, Marian, als haar verleider, en Dahlke, als de niet- begrijpende echtgenoot. Een van de belangrijkste films uit de nazi-tijd. Scenario van regiseur Käutner en Willy Clever. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Nacht ohne Abschied

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Anna Dammann, Hans Söhnker en Otto Gebühr.

De vrouw van overste Gösta Knudson kan haar romance met ritmeester Gunnar Nyborg maar niet vergeten. Ondanks de entourage van militairen, voor wie 'plichtsgevoel' en 'eer' alles is, blijft de film een 'keukenmeidenromannetje' zoals men dat pleegt te noemen.

Zwischen Himmel und Erde

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Harald Braun. Met o.a. Werner Krausz, Gisela Uhlen, Wolfgang Lukschy, Paul Henckels en Gustav Waldau.

Een vader zendt zijn lievelingszoon de dood in, nadat deze de familie-eer heeft bezoedeld. Een uitstekende rolbezetting waarin Krausz domineert. Opmerkelijk camarawerk.

Zwischen Hamburg und Haiti

1940 | Avonturenfilm

Duitsland 1940. Avonturenfilm van Erich Waschneck. Met o.a. Gisela Uhlen, Gustav Knuth, Walter Franck, Albert Florath en Grethe Weiser.

Een Hamburgse koopman trotseert de publieke opinie door een voormalig animeermeisje, dat bovendien een ongehuwde moeder is, als zijn bruid mee naar Haïti te nemen. Vlotte regie van Waschneck en een puike rol van Knuth. Het scenario is van Josef Maria Frank naar zijn roman Ein Traum zerbricht. Het camerawerk is van Robert Baberske.

Zentrale Rio

1939 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Erich Engels. Met o.a. Leny Marenbach, Camilla Horn, Ita Rina, Werner Fuetterer en Ivan Petrovitch.

Maria, een jonge vrouw (Marenbach), reist naar Rio om haar man te zoeken, die verdwenen is. Tijdens de overtocht leert ze een jongeman, Wenk (Fuetterer), kennen. Beiden raken in Rio verwikkeld in een reeks geheimzinnige avonturen rond een bende smokkelaars van verdovende middelen. Natuurlijk is er tenslotte een happy end. Een verward draaiboek en een erbarmelijke montagetechniek hebben deze film de das omgedaan. Het verhaal is te onwaarschijnlijk om spannend te zijn.

Ich bin gleich wieder da!

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Peter Paul Brauer. Met o.a. Paul Klinger, Mady Rahl, Ursula Grabley en Rudolf Platte.

Een student kan maar moeilijk kiezen uit de vele aardige meisjes die hem omringen, maar komt tot de ontdekking dat de dochter van de man die hem financieel ondersteunt de ware is. Een aardige film waarin humor en (goed) kluchtwerk elkaar afwisselen.

War es der im 3. Stock?

1938 | Thriller

Duitsland 1938. Thriller van Carl Boese. Met o.a. Henny Porten, Else Elster, Mady Rahl en Walter Steinbeck.

Op de tweede etage van een flatgebouw is een vrouw vermoord. Praktisch alle bewoners staan onder verdenking. Hoewel de film in hoge mate op de dialogen steunt, weet hij vrijwel doorlopend te boeien. Een mooie rol van Porten.

Grossalarm

1938 | Thriller

Duitsland 1938. Thriller van Georg Jacoby. Met o.a. Ursula Grabley, Paul Klinger, Walter Franck en Hilde Körber.

Met hulp van collega's verslaat een chauffeur de dievenbende die gestolen auto's over de grens smokkelt. In het begin wordt er wel wat veel gepraat, maar later worden de gebeurtenissen vlot uit de doeken gedaan.

Frauen für Golden Hill

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Erich Waschneck. Met o.a. Viktor Staal, Kirsten Heiberg, Karl Martell en Elfie Mayerhofer.

Eenzame Australische goudzoekers vragen de regering om vrouwen. Een onderhoudende, vlot vertelde film met een melodramatisch slot.

Gewitterflug zu Claudia

1937 | Misdaad

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Waschnek. Met o.a. Jutta Freybe, Willy Fritsch, Karl Schönböck, Olga Tschechowa en Maria Koppenhöfer.

Claudia (Freybe) werkt bij de Lufthansa en wordt verliefd op gezagvoerder Droste (Fritsch). Mevrouw Imhoff, Claudia`s moeder (Koppenh[KA3]ofer), probeert een einde te maken aan deze verhouding, daar de talrijke vluchten van de gezagvoerder naar Londen en zijn vriendschap met de Engelse piloot Crossley (Sch[KA3]onb[KA3]ock) haar verontrusten. In werkelijkheid is namelijk niet mevrouw Imhoff Claudia`s moeder maar mevrouw Mainburg, die twintig jaar eerder in Engeland van spionage werd verdacht, maar toen wist te ontvluchten. Tijdens het verloop van het gecompliceerde verhaal wordt mevrouw Imhoff doodgeschoten, omdat zij de ware schuldigen van de toenmalige spionage- activiteiten in het huis van Crossley`s vader (Marlow) kent. Tegelijkertijd duikt Claudia`s echte moeder (Tschechowa) op. Claudia belandt in handen van de misdadigers en kan pas op het laatste moment, door een zeer riskante vlucht van Droste, gered worden. Een uitstekende en spannende misdaadfilm, die bovendien de vriendschap tussen een Engelsman en een Duitser als thema heeft.

Einmal werd' ich dir gefallen!

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Johannes Riemann. Met o.a. Paul Hörbiger, Marieluise Claudius, Rudi Godden, Fritz Rasp en Fritz Eberth.

Een jonge musicus en zijn vrienden worden straatmuzikanten om geld voor een racebootmotor te verdienen. De met die motor uitgeruste boot wint de race en de musicus komt verloofd uit de strijd. Een luchtig niemendalletje met aardige rollen van Claudius en Godden.

Der höhere Befehl

1935 | Historische film

Duitsland 1935. Historische film van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Lil Dagover, Heli Finkenzeller, Friedrich Kayßler en Eduard von Winterstein.

Spionagefilm uit de tijd van de Europese vrijheidsstrijd tegen Napoleon. De Pruisische ritmeester Droste (Diehl) helpt een Engelse gezant (Sch[KA3]urenberg) de grens met Oostenrijk over, opdat de alliantie tussen Engeland, Pruisen en Oostenrijk tot stand kan komen. Hij handelt tegen zijn bevelen in en door zijn contact met een Franse agente (Dagover) wordt hij verdacht van verraad. Tenslotte moet hij zijn geliefde (Finkenzeller) en zijn vaderland verlaten. Patriottische, nationalistische film, waarin de tegenstander eerlijk wordt benaderd. Indertijd een groot publiek succes. Dit verhaal, spannend verteld en uitstekend gespeeld, is ook nu nog het aanzien waard. De geallieerden hebben de film in 1945 verboden, maar in het kader van de `vrijwillige zelfcontrole` (FSK) is hij onlangs vrijgegeven.