Jaime Chávarri

1943 Regisseur, Scenarist

Jaime Chávarri (1943) is regisseur en scenarist.
Er zijn 18 films gevonden.

Sus ojos se cerraron/Tango's are for two

1997 |

Argentinië/Zweden 1997. Jaime Chávarri. Met o.a. Renzo Franchi, Aitana Sánchez-Gijón, Raul Brambilla, Ulises Dumont en Juan Echanove.

Tango-zanger Renzo Franchi (Grandinetti) ontmoet in het Buenos Aires rond 1930 Juanita (Sánchez-Gijón), de vriendin van de gitarist uit zijn band. Juanita is gebiologeerd door de overeenkomsten die Renzo heeft met de beroemde tango-ster Carlos Gardel. Zij dumpt de gitarist, klampt zich vast aan Renzo en laat hem steeds meer op Carlos Gardel lijken. Op een dag mag Renzo zelfs bij de radio invallen voor de echte, verhinderde Gardel. Terwijl de liefde tussen Renzo en Juanita bloeit verwelkt de eigen identiteit van Renzo. De Spaanse regisseur Chávarri doet de oude Argentijnse hoogtijdagen van de tango wonderwel terugkeren in zijn film. De legendarische Gardel, die in een vliegtuigramp overleed, herleeft in Grandinetti, geholpen door de stem van de tegenwoordig bekendste imitator van Gardel, de Chileen Rafael Rojas. Het mooie verhaal van 'Zijn ogen sloten en de wereld ging door' houdt de deur open voor een Latijns-Amerikaans equivalent van de 'Elvis lives'-mythe. (IdH/VPRO Gids)

Sus ojos se cerraron

1997 | Drama, Muziek

Spanje/Argentinië 1997. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Dario Grandinetti, Juan Echanove en Ulises Dumont.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

Las cosas del querer II

1995 |

Spanje/Argentinië 1995. Jaime Chávarri. Met o.a. Mary Carmen Ramirez, Manuel Banderas en Ángela Molina.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

Gran slalom

1995 | Komedie

Spanje 1995. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Santiago Ramos, Laura del Sol en Juanjo Puigcorbé.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

Tierno verano de lujurias y azoteas

1992 | Komedie

Spanje 1992. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Imanol Arias, Gabino Diego en Marisa Paredes.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

The Intruder

1991 | Drama

Spanje 1991. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Amparo Munoz, Joaquin Minojosa, Angel Alcazar, Rosario Flores en Juana Ginzo.

Twee broers - beiden ongetrouwd - leven en werken op hun verafgelegen boerderij. Als een van hen thuiskomt met een vrouw voor de huishouding en het bed, verandert hun bestaan op slag. Verfilming van een kort verhaal van Jorge Luis Borges in de zesdelige reeks CUENTOS DE BORGES.

La intrusa

1990 | Romantiek, Historische film

Spanje 1990. Romantiek van Jaime Chávarri. Met o.a. Amparo Muñoz, Joaquin Hinojosa, Angel Alcazar, Rosario Flores en Raul Freire.

Andalousi[KA3]e in de negentiende eeuw. Rafael (Hinojosa) en Frasquillo (Alcazar) zijn twee broers die niet enkel dezelfde woning delen, maar die reeds sinds hun prilste jeugd geen enkel geheim hebben voor elkaar en zich strikt houden aan onuitgesproken regels. Tot op een dag Frasquillo de mooie Gracia (Muñoz) leert kennen. Ook Rafael wordt verliefd op haar en voor de eerste keer in hun leven is het evenwicht in de verhouding van de twee broers uit zijn balans. Een leuke romantische satire die in vraag stelt wat het belangrijkste is in het leven: broederschap of liefde. De dialogen zijn schitterend, maar de verfilming is eerder aan de statische kant. Het geheel is een uitstekende illustratie van het satirische verhaal van Jorge Luis Borges, waarop het gebaseerd is, en waarin de auteur de zuiverheid van de bedoelingen van de mensen op de korrel neemt. Het scenario werd geschreven door Fernando F. Gomez en Raul de la Torre. Achter de camera nam Carlos Suarez plaats.

Las cosas del querer

1989 | Drama, Musical

Spanje 1989. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Ángela Molina, Manuel Bandera, Angel de Andrés López, María Barranco en Amparo Baró.

Aan het eind van de Spaanse burgeroorlog onstaat er een vriendschap tussen een homoseksuele zanger, een pianist en een meisje dat ervan droomt om succes te hebben als artieste. Deze film is een eerbewijs aan de folkloristische, Spaanse film van de jaren 1940-1960, maar schroomt niet om ook een zekere mate van kritiek die periode van filmerij te uiten. Een twijfelachtig en gebrekkig geheel, ofschoon de film aardig wat commercieel succes had.

El Río de oro

1985 | Drama

Zwitserland/Spanje 1985. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Bruno Ganz, Ángela Molina, Francesca Annis en Stefan Gubser.

Een man die nog steeds aan zijn kinderjaren verankerd zit, keert terug naar zijn ouderlijk huis, waar zijn familieleden nog wonen. Een onderwerp met een paar interessante punten, dat echter gestrand is door de houterige en onderkoelde regie van Chávarri en de zeer slechte rolvertolkingen.

Las Bicicletas son para el verano

1984 | Komedie, Historische film

Spanje 1984. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Agustín González, Victoria Abril, Amparo Soler Leal, Carlos Tristancho en Aurora Redondo.

Het dagelijks leven van een tot de middenstand behorende Madrileense familie wordt hevig verstoord door het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog. Deze filmbewerking van een succesvol toneelstuk, geschreven door de buitengewoon begaafde Fernando Fernán Gómez, werd zeer positief door de critici en het publiek ontvangen en deed het ook buiten Spanje goed.

Bearn

1983 | Drama, Romantiek

Spanje 1983. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Fernando Rey, Ángela Molina, Imanol Arias en Amparo Soler Leal.

In het Mallorca van de negentiende eeuw vindt een ingewikkelde driehoeksverhouding plaats. Van het genre Visconti, maar minder stijlvol. Je wordt verstikt door de overdreven mooie opnamen en het middelmatige draaiboek. Ook bekend als LA SALA DE LAS MUÑECAS.

Dedicatoria

1980 | Drama

Spanje/Frankrijk 1980. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. José Luis Gómez, Patricia Adriani, Amparo Muñoz en Luis Politti.

Een journalist die in een huwelijkscrisis verkeert komt in contact met een politieke gevangene. Een uiterst vervelend en onsamenhangend knoeiwerk vol pretenties.

Cuentos para una escapada

1979 |

Spanje 1979. Jaime Chávarri. Met o.a. Julieta Serrano, Mari Carmen Santonja en José Luis Borau.

Een journalist die in een huwelijkscrisis verkeert komt in contact met een politieke gevangene. Een uiterst vervelend en onsamenhangend knoeiwerk vol pretenties.

A un dios desconocido

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Héctor Alterio, Javier Elorriaga, Ángela Molina, María Rosa Salgado en Rosa Valenty.

Een oudere, homoseksuele illusionist herinnert zich zijn liefdesrelatie in dezelfde tuin waar de dichter Lorca in 1936 door fascisten werd vermoord. In de tegenwoordige tijd zijn er de avances van een weduwe (met een aantrekkelijke puberzoon) en de onbestemde verhouding met een linkse activist. Deze interessante film over repressieve Spaanse samenleving van de decor-ontwerper van o.a. Saura blijft soms wat al te mysterieus of ontaardt in decoratieve artistiekerigheid. Bevat een wat merkwaardig (en binnen ander maatschappelijk waardestelsel ook ietwat naïef) poneren van biseksualiteit als bevrijdend activisme.

El Desencanto

1976 | Documentaire, Drama

Spanje 1976. Documentaire van Jaime Chávarri. Met o.a. Felicidad Blanc, Juan Luis Panero, Leopoldo María Panero en José Moisés Panero.

Een documentaire over de dichter Panero, gespeeld door zijn weduwe en hun drie kinderen. Het was niet de bedoeling om er een leerdocumentaire van te maken, maar wel een film waarin de doodstrijd van de familie-institutie in de westerse samenleving aan de orde wordt gesteld. Een doel dat slechts gedeeltelijk en dubbelzinnig bereikt wordt. Een film die bij zijn debuut in Spanje heftige polemieken opriep.

Los Viajes escolares

1973 | Drama

Spanje 1973. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Bruce Robinson, Maribel Martín, Ramiro Oliveros, Lucía Bosé en Guillermina Motta.

Een jongen leeft in een decadente familiekring die hem niet begrijpt. In zijn eerste film viel Chavarri het familiemilieu al hevig aan. De film had minder succes dan de volgende.

Vampyros Lesbos

1971 | Horror, Erotiek

Duitsland/Spanje 1971. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Soledad Miranda, Ewa Strömberg, Dennis Price, Paul Muller en Heidrun Kussin.

Vampyros Lesbos, de Citizen Kane van Euro-exploitation, is de cultfilm van Jesús Franco met Soledad Miranda als De Erfgename van Dracula. Eveneens beroemd vanwege de sexadelic soundtrack. Nestor Franco maakte rond 1970 maar liefst zes films met muze Miranda, waaronder Count Dracula, waarbij zijn verliefde camera's haar registreerden als variaties op een bloeddorstig wraakengel. In Vampyros Lesbos lokt ze als bikinigravin een nietsvermoedende blondine (vixen Ewa Strömberg) naar haar mediterraan eiland voor een erotisch bloedmaal. Miranda overleed in de nazomer van 1970 vlak na een auto-ongeluk.

Pastel de sangre

1971 | Horror

Spanje 1971. Horror van José María Vallés, Emilio Martínez Lázaro, Francecs Bellmunt en Jaime Chávarri. Met o.a. Julián Ugarte, Eusebio Poncela, Carlos Otero, Luis Ciges en Charo López.

Vier verschillende sketches, over middeleeuwse hekserij, de mythe van Frankenstein, Keltische vampierverhalen en psychologische bezetenheid. Een irritante en mislukte film, die een alternatief 'van niveau' wilde bieden voor de vele horrorfilms die toen in Spanje gemaakt werden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jaime Chávarri op televisie komt.

Reageer