Antoine de Clermont-Tonnerre: productie.
Er zijn 18 films gevonden.

Un jour mon prince

2016 | Komedie

Frankrijk 2016. Komedie van Flavia Coste. Met o.a. Sarah-Jeanne Labrosse, Mylène St-Sauveur, Pierre-François Martin-Laval, Catherine Jacob en Jean-Luc Couchard.

Als Doornroosje, bijna honderd jaar in diepe slaap, niet spoedig wakker wordt gekust, verdwijnt het feeënrijk. Daarom worden Blondine en Mélusine naar hedendaags Parijs gezonden om de prins te vinden die de levensreddende kus kan geven. Regiedebuut van Coste, met het aanstekelijk komieke Frans-Canadese duo Labrosse/St-Sauveur als naïevelingetjes op aardse missie, huppelt heliumlicht door een eigentijds sprookjesscenario. Kitschallergische kijkers kunnen tijdens dit frontaaloffensief van de giechelbrigade niettemin beter even in de kroeg gaan zitten. Bijrolletjes van de filmmaakster en coscenarist Gábor Rassov.

Dancing Arabs

2014 | Drama

Israël​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2014. Drama van Eran Riklis. Met o.a. Tawfeek Barhom, Michael Moshonov, Danielle Kitsis en Yaël Abecassis.

De Arabische schrijver Sayed Kashua bewerkte zijn eigen, semi-autobiografische roman tot een scenario dat werd verfilmd door de Israëlische regisseur Eran Riklis (Cup Final, Lemon Tree). Palestijn Eyad wordt toegelaten op een prestigieuze Joodse school. Na een periode van gewenning vindt hij zijn draai en maakt hij vrienden, maar zijn afkomst blijkt een obstakel als hij verliefd wordt op een Joods meisje. Een bitterzoet drama met een komische ondertoon en een scherp randje. Ook bekend als A Borrowed Identity.

The Childhood of a Leader

2015 | Drama, Horror, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 2015. Drama van Brady Corbet. Met o.a. Robert Pattinson, Stacy Martin, Bérénice Béjo, Liam Cunningham en Michael Epp.

De Arabische schrijver Sayed Kashua bewerkte zijn eigen, semi-autobiografische roman tot een scenario dat werd verfilmd door de Israëlische regisseur Eran Riklis (Cup Final, Lemon Tree). Palestijn Eyad wordt toegelaten op een prestigieuze Joodse school. Na een periode van gewenning vindt hij zijn draai en maakt hij vrienden, maar zijn afkomst blijkt een obstakel als hij verliefd wordt op een Joods meisje. Een bitterzoet drama met een komische ondertoon en een scherp randje. Ook bekend als A Borrowed Identity.

Si tu meurs, je te tue

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Hiner Saleem. Met o.a. Jonathan Zaccaï, Golshifteh Farahani, Mylène Demongeot en Menderes Samancilar.

Ex-gevangene Philippe (Zaccaï) raakt bevriend met een Koerdische Irakees. Die wacht op de komst, naar Parijs, van zijn verloofde Siba (Farahani). Wanneer hij echter plotseling overlijdt, ziet Philippe het als zijn taak om de Iraakse op te vangen. Een uitstekende cast is de grootste troef van dit drama dat geestig, ontroerend en licht absurdistisch is. De Koerdisch-Franse regisseur Saleem (My Sweet Pepper Land) werpt liefdevolle blikken op Parijs én op de warmte tussen de Belgische Zaccaï en de Iraanse Farahani.

The Cry of the Owl

2009 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Canada 2009. Thriller van Jamie Thraves. Met o.a. Paddy Considine, Julia Stiles en Karl Pruner.

Actrice Julia Stiles (Dexter) is lieflijk en onheilspellend tegelijk als een jonge vrouw die haar stalker (Paddy Considine) niet aangeeft bij de politie, maar opslokt in haar bourgeoisie leventje. Dat wordt een thriller over wie stalkt wie - dat is tenminste het beoogde dwaalspoor van oorspronkelijke schrijver Patrica Highsmith (van onder andere de Talented Mr. Ripley-serie). Maar Highsmith verdiende haar brood met boeken waarin niets is wat het lijkt, precies zoals het mensbeeld dat ze zelf cultiveerde tijdens haar schuwe, door depressies getekende bestaan. Niet haar beste verhaal, naar eigen zeggen.

King Guillaume

2009 | Komedie

Frankrijk 2009. Komedie van Pierre-François Martin-Laval. Met o.a. Isabelle Nanty, Pierre Richard, Florence Foresti en Pierre-François Martin-Laval.

Actrice Julia Stiles (Dexter) is lieflijk en onheilspellend tegelijk als een jonge vrouw die haar stalker (Paddy Considine) niet aangeeft bij de politie, maar opslokt in haar bourgeoisie leventje. Dat wordt een thriller over wie stalkt wie - dat is tenminste het beoogde dwaalspoor van oorspronkelijke schrijver Patrica Highsmith (van onder andere de Talented Mr. Ripley-serie). Maar Highsmith verdiende haar brood met boeken waarin niets is wat het lijkt, precies zoals het mensbeeld dat ze zelf cultiveerde tijdens haar schuwe, door depressies getekende bestaan. Niet haar beste verhaal, naar eigen zeggen.

Last Stop 174

2008 | Misdaad, Drama, Thriller

Brazilië 2008. Misdaad van Bruno Barreto. Met o.a. Michel De Souza Gomes, Anna Cotrim, Rodrigo dos Santos, Chris Vianna en Gabriela Luiz.

In juni 2000 werd in Rio de Janeiro een bus gekaapt, waarna heel Brazilië gedurende vijf uur aan de buis wasgekluisterd. Last Stop 174 vertelt het verhaal van de dader, de straatjongen Sandro, wiens leven vanaf zijn tiende - toen zijn moeder vermoord werd - steeds gekenmerkt werd door alomaanwezig geweld. Regisseur Barreto ((Dona Flor e seus dois maridos) en scenarist Bráulio Mantovani (Cidade de deus) vertellen een door amateuracteurs bevolkt mozaïekverhaal, dat soms wat geforceerd aandoet. Daar staat de uiterst intense, knap gemonteerde finale tegenover, waarbij het gigantische Jezusbeeld op de berg machtelozer dan ooit toekijkt.

Ripley Under Ground

2005 | Thriller, Romantiek, Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 2005. Thriller van Roger Spottiswoode. Met o.a. Barry Pepper, Willem Dafoe, Tom Wilkinson en Jacinda Barrett.

De dood van een succesvolle Britse kunstenaar wordt met frauduleuze motieven geheim gehouden door zijn vrienden. Aanvoerder van het doortrapte stel: Tom Ripley. Deze charmante psychopaat, protagonist in vijf romans van Patricia Highsmith, verscheen eerder op het witte doek in de gedaante van Alain Delon, Dennis Hopper, Matt Damon en John Malkovich. Dat Barry Pepper zijn voorgangers niet kan evenaren is misschien vooral te wijten aan regisseur Spottiswoode, die een onevenwichtige zwartkomische toon hanteert. Wat overblijft zijn een vermakelijk plot en prima bijrollen.

The Syrian Bride

2004 | Drama

Israël​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2004. Drama van Eran Riklis. Met o.a. Clara Khoury, Hiam Abbass, Makram Khoury, Dirar Suleiman en Ashraf Barhom.

Een jonge vrouw uit de Golan hoogvlakte is onderweg naar een huwelijk met een Syrische tv-ster (die ze alleen nog maar op televisie heeft gezien, hij kent haar alleen van een foto). Als ze de Israëlische grenspost is gepasseerd wordt ze aangehouden aan de Syrische kant. Ze mag niet verder, iets met stempels in haar paspoort. Maar terug naar Israël mag ze ook niet. Milde humor, sterk spel van hoofdrolspeelster Clara Khoury en van Hiam Abbass als haar zus. The Syrian Bride is een aanstekelijk sprookje over de noodzaak geografische en psychische grenzen te overschrijden. Riklis maakte vier jaar later het vergelijkbare Lemon Tree.

Falling into Paradise

2004 | Komedie

Servië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Nederland 2004. Komedie van Milos Radovic. Met o.a. Branka Katic, Lazar Ristovski, Simon Lyndon en Steve Agnew.

Belgrado, voorjaar 1999. Terwijl de stad wordt gebombardeerd door de geallieerden, hoopt de jonge Servische Dusica (Katic) dat een Amerikaanse piloot zal neerstrijken om haar mee te nemen naar Amerika. Haar wens komt deels uit als navigator Johnatan (Lyndon) per parachute op haar knusse dakterras belandt - na een toevalstreffer door Dusica's maffe broer met een aftandse USSR-raket. Wat volgt is een eigenaardige vrijage tussen twee culturen. Grootse gebeurtenissen op het wereldtoneel worden in Falling into Paradise invoelbaar door klein lief en leed in de coulissen. Creatief gebruik van de groothoeklens, uitbundig acteerwerk en opzwepende Servische volksmuziek complementeren het blijspel.

Filantropica

2002 | Komedie

Roemenië​/​​Frankrijk 2002. Komedie van Nae Caranfil. Met o.a. Mircea Diaconu, Gheorghe Dinica, Mara Nicolescu, Viorica Voda en Florin Calinescu.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

How Harry Became a Tree

2001 |

Italië​/​​Frankrijk​/​​Ierland​/​​Verenigd Koninkrijk 2001. Goran Paskaljevic. Met o.a. Pat Luffan, Kerry Condon, Adrian Dunbar, Cillian Murphy en Colm Meaney.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

Sans plomp

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Muriel Tédori. Met o.a. Emma de Caunes, Alexis Loret, Éric Caravaca, Miki Manojlovic en Elvis Costello.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

Comédie de l'innocence

2000 | Komedie, Thriller, Horror, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Isabelle Huppert, Jeanne Balibar, Charles Berling, Edith Scob en Nils Hugon.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

Dolce farniente

1999 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Roemenië​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Italië 1999. Drama van Nicolae Caranfil. Met o.a. François Cluzet, Isabella Ferrari, Margherita Buy, Giancarlo Giannini en Pierfrancesco Favino.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

Vigo: Passion for life

1998 | Biografie

Japan​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1998. Biografie van Julien Temple. Met o.a. Romane Bohringer, James Frain, Jim Carter, Diana Quick en William Scott-Masson.

Roemenië's prominente filmmaker Caranfil (Asphalt Tango) opent zijn Filantropica sarcastisch als een onverkwikkelijk post-communistisch sprookje: 'Er was eens een stad waarvan de inwoners ofwel prinsen ofwel bedelaars waren. Tussen deze werelden vond je slechts zwerfhonden. Die vormden de middenklasse.' In het moderne Boekarest van Caranfil draait alles om geld en heeft tot overmaat van ramp de mafia het meeste daarvan in handen. In diezelfde stad woont de fictieve leraar met schrijf-aspiraties Ovidiu. Om aan de eisen van zijn nieuwe vlam te voldoen, gaat hij op zoek naar geld en vindt de Filantropica organisatie, die hem in een bedelaarszwendel doet belanden waarvan hij de omvang niet overziet. Of je moet lachen of huilen, daar kom je vaak niet achter, maar dat lijkt met zigeunermuziek van cembalospeler Mihalache op de achtergrond nu juist de essentie van Roemenië. Volgens veel Roemenen is het de beste Roemeense film ooit. Een onvoorwaardelijk compliment is dat niet, want een Roemeense filmindustrie bestaat nog nauwelijks. De goede nationale en internationale ontvangst van Filantropica deed wel deuren opengaan voor meer Roemeense films, zoals Occident.

Bure Baruta

1998 | Komedie

Griekenland​/​​Noord-Macedonië​/​​Frankrijk​/​​Turkije​/​​Joegoslavië​/​​Servië 1998. Komedie van Goran Paskaljevic. Met o.a. Miki Manojlovic, Nebojsa Glogovac, Ana Sofrenovic, Dragan Nikolic en Lazar Ristovski.

Bure Baruta, wrang vertaald als Cabaret Balkan en gebaseerd op een toneelstuk van Dejan Dukovski, is een zwart, nijdig drama over de recente Balkan-crisis. In diverse wanhopig makende episodes laat de regisseur zien hoe schijnbaar kleine conflicten aanleiding zijn voor gewelderupties waarbij dikwijls vrouwen het slachtoffer worden van misplaatst, door de oorlog gevoed machogedrag. Het geweld is zo willekeurig en zo weinig politiek gemotiveerd, dat vaak niet eens duidelijk is wie aan welke 'kant' staat. (RdL/VPRO Gids)

Someone Else's America

1994 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Griekenland 1994. Komedie van Goran Paskaljevic. Met o.a. Tom Conti, Miki Manojlovic, María Casares, Zorka Manojlovic en Sergej Trifunovic.

Alonso (Conti) is afkomstig uit Spanje; hij is warmbloedig, gevoelig en charmant. Zijn vriend Bayo (Manojlovic) komt uit Montenegro en is trots en heethoofdig. Ze wonen in Brooklyn, New York waar Alonso een bescheiden restaurant drijft en Bayo de kost verdient in de bouw. Tussen de wolkenkrabbers proberen ze de Europese cultuur te handhaven en hun hoofden boven water te houden.