Louis Velle: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

Le Grand Batre

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Laurent Carcélès. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Jean-Claude Drouot, Jean-Yves Berteloot, Jean-Yves Gautier en Louis Velle.

Comme des rois

1997 | Komedie, Musical

Frankrijk​/​​Polen 1997. Komedie van François Velle. Met o.a. Stéphane Freiss, Maruschka Detmers, Mariusz Pujszo, Thierry Lhermitte en Louis Velle.

Na de val van het communisme, en voor de toetreding van Polen tot de EU, gaan de Poolse broers Edek (Freiss) en Roman (Pujszo) naar Frankrijk. Hier geven ze valse namen op. Door een misverstand worden ze uitgenodigd bij een chic filmfestival in Reims, waar een vermeende IJslandse cineast en zijn persattaché kunnen leven als koningen. Het ligt niet aan de vaardige komiek-acteur Freiss en de in Nederland geboren Detmers (die een voormalige ster speelt) dat Comme des rois als slechte vaudeville overkomt. Debutant Velle mogen we erop aankijken voor de risicoloze regie, en Pools acteur Pujszo voor zijn scenarioschrijf-hobby.

Le château des oliviers

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Nicolas Gessner. Met o.a. Brigitte Fossey, Eva Darlan, Jacques Perrin, Louis Velle en Georges Coraface.

Tweedelige Franse tv-film op basis van gelijknamige achtdelige serie uit 1993 met centraal Estelle Laborie (Fossey), een Parisienne, die vastbesloten is in verval geraakt kasteel en landerijen van haar familie van wijnbouwers en olijftelers nieuw leven in te blazen. Met haar twee jonge volwassen zonen en dochter, haar ex (Velle), de burgemeesteresse van Ch[KA4]ateauneuf-du-Pape (Darlan) en een machtig zakenman (Parrin) die in de buurt huizencomplex wil bouwen en hiermee het domein bedreigt, krijgt Estelle aardig wat melodramatische toestanden te verwerken. Scenarist Frédérique Hébrard, zelf afkomstig uit die streek, beheerst met sterk verhaal het recept van dit soort roman-feuilleton. Mooi kader en acteurs die men niets kan verwijten. Minder diepgaand dan de serie, oppervlakkiger in karakteropbouw maar wel sneller.

Pauvre Eros!

1990 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1990. Komedie van Georges Renier. Met o.a. Béatrice Agenin, Odile Mallet, Catherine Rich, Catherine Lachens en Jean-Luc Bideau.

Een tot op de draad toe versleten stramien: een berouwvolle vrijer die door zijn vriendin op straat wordt gezet, wordt door zijn beste vriend voorgesteld aan een ander. De enscenering getuigt van geen enkel origineel idee, terwijl de dialogen banaal zijn. Niemand lijkt in het verhaal te geloven en aangezien de ingehuurde regisseur volstrekt geen persoonlijkheid heeft, is Bideau wel zeer nadrukkelijk aanwezig. Uitsluitend te vertonen aan winkelmeisjes.

Le mari de l'Ambassadeur

1990 |

Frankrijk 1990. François Velle. Met o.a. Louis Velle, Diane Bellego, Wolf Harnisch, Michaël McStay en Christian Kohlund.

Een high society-serie over een Amerikaanse miljardair, plus bijbehorende elementen. Een opsomming van cliché's, duidelijk bestemd voor wat wel 'het grote publiek' wordt genoemd, en het valt te betreuren dat de romanschrijfster Frédérique Hébrard betrokken is bij een dergelijk scenario. Met een al even kosmopolitische als niet bij elkaar passende bezetting. Een dergelijk produkt geeft niettemin een goed beeld van de 'domheid van het publiek'. Verder schreven mee aan het scenario Louis Velle en de regisseur.

Le mari d'ambassadeur

1990 |

Frankrijk 1990. François Velle. Met o.a. Louis Velle en Diane Bellego.

Een high society-serie over een Amerikaanse miljardair, plus bijbehorende elementen. Een opsomming van cliché's, duidelijk bestemd voor wat wel 'het grote publiek' wordt genoemd, en het valt te betreuren dat de romanschrijfster Frédérique Hébrard betrokken is bij een dergelijk scenario. Met een al even kosmopolitische als niet bij elkaar passende bezetting. Een dergelijk produkt geeft niettemin een goed beeld van de 'domheid van het publiek'. Verder schreven mee aan het scenario Louis Velle en de regisseur.

Flic-Flash

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Louis Velle, Sabine Azéma, Guy Grossot en Claudio Onorata.

De niet bij elkaar passende bewerking van de romans van Claude Klotz waarin sprake is van een (natuurlijk) Amerikaanse milliardiare die oliebronnen bezit en van een reis naar Sicilië. Het is duidelijk dat het hier om een slechte kopie van de Amerikaanse series gaat maar zelfs dat is nog te veel eer want die hebben tenminste nog het voordeel niet gefilmd te worden door een oude rot in het vak op zijn retour.

La Demoiselle d'Avignon

1989 | Romantiek

Frankrijk 1989. Romantiek van Michel Wyn. Met o.a. Marthe Keller, Louis Velle en Edmond Ardisson.

Een bewerking van de succesvolle volksroman van Frédérique Hébrard. Deze film volgt wat de inhoud betreft het boek. Wyn is na twee bioscoopfilms, beide commercieële flops, naar de televisie overgestapt. Hier volbrengt hij nauwgezet en foutloos een klus die geen moment verveelt, mede dankzij het talent van Keller. Maar enige creatief belvogenheid was blijkbaar teveel gevraagd.

Etrange Monsieur Duvallier

1989 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1989. Misdaad van Victor Vicas. Met o.a. Louis Velle, Sabine Azéma, Gut Grossot, Albert Medina en René Havard.

De mee- en tegenvallers voor de ambitieuze en naïeve milieubeschermer Duvallier-Rainier, die het altijd weer lukt per ongeluk in de gemeenste valstrikken te lopen. Een verfilming naar Les romans van Claude Klotz. Een mengsel dat vooral als een grote brij aandoet. Inconsequente personages en een stoffige regie van een oude en niet zo geweldige rot in het vak die al sinds 1961 niets meer voor het witte doek heeft gedaan.

La pêche au vif

1988 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Guy-André Lefranc. Met o.a. Jacques Morel, Louis Velle, Marianne Basler, André Falcon en Jacqueline Doyen.

Een bewerking van de romanserie van Jean Cosmos over een koppige rechter die regelmatig problemen heeft met zijn superieuren. Dit thema is al honderd keer eerder gebruikt en ditmaal zeer gemakzuchtig verfilmd.

Un mari, c'est un mari

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Serge Friedman. Met o.a. Jane Rhodes, Louis Velle en Frédérique Hebrard.

Een bewerking van de romanserie van Jean Cosmos over een koppige rechter die regelmatig problemen heeft met zijn superieuren. Dit thema is al honderd keer eerder gebruikt en ditmaal zeer gemakzuchtig verfilmd.

Un mari c'est un mari

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Serge Friedman. Met o.a. Louis Velle, Frédérique Hébrard, Daniel Prévost, Gisèle Casadesus en Jacqueline Jehanneuf.

Een saaie, stikvervelende familiekroniek over een echtpaar dat zijn zomervakantie doorbrengt op een landgoed in Montpellier, in het gezelschap van neven, nichten en andere familieleden. Enige opwinding wordt veroorzaakt door een vrijmoedige liftster, maar verder bestaan de hoogtepunten van deze volstrekt overbodige produktie uit lange shots van de hoofdpersonages die winkelen, eten, afwassen enzovoort. Kortom, uit het leven gegrepen. Louis Velle en Frédérique Hebrard bewerkten de roman van Hebrard tot scenario. Camerawerk van Henri Czap.

Quand la ville s'éveille

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Pierre Grasset. Met o.a. Pierre Grasset, Raymond Pellegrin, Marc Porel, Neda Arneric en Louis Velle.

Rentenierende bankrover laat zich overhalen tot een nieuwe kraak en liquideert vervolgens zijn opdrachtgever. Daar zijn echter foto's van gemaakt waarmee hij gechanteerd wordt. Grasset, acteur in een aantal Melville-fims, schreef en regisseerde de film en speelde de hoofdrol als hommage aan de meester. Hij had dat beter niet kunnen doen. Het camerawerk is even duister als het scenario, zodat men beter met gesloten ogen van de Piazzola- muziek kan genieten.

L'intrépide

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis Velle, Claudine Auger, Juliette Mills, Michel Galabru en Roger Hanin.

De scenarioschrijver Jacques Vilfrid heeft zich niet moegemaakt toen hij een verhaal van Andr[KA1]e Versini bewerkte. Het resultaat is een verwarde komedie vol persoonsverwisselingen met groteske (en verliefde) moordenaars, die zich deels afspeelt in een slaapwagon. De sporadische goede idee[KA3]en verzuipen in de onbenulligheid, terwijl de gebruikelijke clich[KA1]es, waaronder de stereotiepe homo, allemaal aanwezig zijn. Een film die typerend is voor de produktieve carri[KA2]ere van deze regisseur (1924-1982). Ook bekend als LE GARDE DU CORPS.

Les Murs ont des oreilles

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis Velle, Martine Sarcey, Chantal Nobel, Juliette Mills en Jacques Marin.

Een succesvol schrijver betrekt, bij wijze van proefscheiding van zijn vrouw, met zijn kinderen en personeel een luxueus buitenhuis. De geheime dienst heeft vergeten de afluisterapparatuur uit het huis te verwijderen, wat op de diverse amoureuze relaties een onthullend en ontnuchterend effect heeft. Als de kokkin en de tuinman als spionnen ontmaskerd zijn, wordt ook de huwelijkse staat weer hersteld. Het scenario, dat als een toneelklucht werd uitgewerkt, kreeg een slordige regie in een tempo dat alle grappen voorspelbaar maakt. De bekwame acteurs kunnen en verdienen beter, maar spelen bij gebrek aan beter zó op hun charme dat ze onuitstaanbaar worden.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

Le permis de conduire

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis Velle, Pascale Roberts, Jacques Jouanneau, Maurice Biraud en Sandra Julien.

Een bewoner van een voorstad maakt promotie naar een Parijs' hoofdkwartier en moet leren autorijden. Tot hij zijn rijbewijs heeft moet hij een appartement in het centrum huren. Zijn doordeweekse vrijgezellenbestaan leidt tot ongezochte slippertjes, maar de ergste complicaties komen door zijn onhandigheid achter het stuur. De komische mogelijkheden van het scenario zijn binnen een halfuur opgebruikt, zodat het voor de rest voorspelbare herhalingen zijn. De acteurs spelen met animo en niet al te vet. Deze film over de auto als het symbool van potentie ontstond overigens tijdens de olie-crisis.

La Poudre d'escampette

1970 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Marlène Jobert, Michel Piccoli, Michael York, Louis Velle en Amidou.

Een Franse zwarthandelaar en een Britse piloot weten in de woestijn van Libië aan Italiaanse troepen te ontkomen en zoeken toevlucht bij een Zwitserse diplomaat die om zijn eigen hachje te redden liever collaboreert, al denkt zijn echtgenote daar anders over. Deze achtervolgingskomedie heeft spectaculaire scènes en exotische locaties, maar is weinig ideaal bezet met het ster-trio waarbij vooral Piccoli de grenzen van de schmiere geregeld overschrijdt. Scenario van Jean-Loup Dabadie naar een roman van Robert Beylen La Route au Soleil.

A cause, à cause d'une femme

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Jaqcues Charrier, Mylène Demongeot, Helmut Griem, Jill Haworth en Marie Laforêt.

Een charmeur verovert moeiteloos de ene vrouw na de andere, maar wekt zo ook wrok op, wat resulteert in een beschuldiging van misdaad. De vriendinnen verenigen zich om zijn onschuld te bewijzen, terwijl hij zelf hopeloos verliefd wordt op een pasgetrouwde vrouw die hem niet wil. Deze episodische komedie is vooral aanleiding voor een reeks treffende vrouwenportretten; vooral Démongeot bewijst zich als een verrassende comédienne. Melancholieke romantiek van de onbereikbare liefde geeft de luchtigheid een andere dimensie.

Le Coin tranquille

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Dany Robin, Louis Velle, Marie Daëms, Jacques Jouanneau en Noël Roquevert.

Onverwacht onweer tijdens een kampeervakantie noodzaakt twee bevriende echtparen om gescheiden de nacht door te brengen met wisseling van partner. Ondanks de beste voornemens laat de komst van voortvluchtige gangsters, die één van de koppels gijzelen, toch de liefde de kop opsteken. Deze weinig oorspronkelijke boulevard-klucht kreeg een toegewijdere verfilming dan gewoonlijk, en er wordt met aanstekelijk plezier geacteerd.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

La Meilleure part

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Cordoue, Gérard Oury, Michel François en Valeria Moriconi.

Een jonge ingenieur leidt de bouw van een stuwdam in de bergen hoewel zijn gezondheid het werken op grote hoogte niet toelaat. Als hij zich toch moet laten vervangen is een ongeluk van een Arabische gastarbeider aanleiding tot een staking van de arbeiders. De schildering van het dagelijks leven van bouwvakkers die in riskante omstandigheden moeten werken, wordt geofferd aan melodramatische en weinig interessante verhaalselementen. Een van de minst geslaagde films met Philipe in, paradoxaal, een van zijn beste rollen.

Escale à Orly

1955 | Mysterie, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1955. Mysterie van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Dany Robin, François Périer, Heinz Rühmann, Dieter Borsche en Simone Renant.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

J'avais sept filles

1954 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1954. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Delia Scala, Colette Ripert, Maria Frau en Paolo Stoppa.

Een werkloos balletgroepje aan de Côte d'Azur dringt bij een rijke, bejaarde bon vivant binnen en geeft zich voor zijn onwettige dochters uit. Hij trapt er even in, maar bezorgt ze toch een engagement bij een door hem zelf gefinancierde revue. De matte regie en het onvoldoende acteren van de 'dochters' worden maar net gecompenseerd door het spel van Chevalier als de oude schuinsmarcheerder.

Taxi girl

-1 |

. Jean-Dominique de La Rochefoucauld. Met o.a. Louis Velle, Samuel Labarthe en Sophie De la Rochefoucauld.

Een werkloos balletgroepje aan de Côte d'Azur dringt bij een rijke, bejaarde bon vivant binnen en geeft zich voor zijn onwettige dochters uit. Hij trapt er even in, maar bezorgt ze toch een engagement bij een door hem zelf gefinancierde revue. De matte regie en het onvoldoende acteren van de 'dochters' worden maar net gecompenseerd door het spel van Chevalier als de oude schuinsmarcheerder.