Carlo Virzì: productie en muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

Notti magiche

2018 | Komedie

Italië 2018. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Irene Vetere, Ornella Muti, Giulio Berruti, Giovanni Toscano en Annalisa Arena.

Wanneer een filmproducent vermoord wordt, komt de politie al snel uit bij een drietal jonge scenarioschrijvers, die met hem een film zouden gaan maken. Komedie over de Italiaanse filmwereld slaat wild om zich heen, en dus ook wel eens raak, maar is uiteindelijk vooral een opgewonden aaneenschakeling van aanstellerige scènes. Vooral de driehoeksrelaties tussen de schrijvers (twee mannen, een vrouw) zijn ongeloofwaardig en schematisch. Regisseur Virzì viel in 2017 internationaal nog op met zijn eerste Engelstalige film, de alzheimerkomedie The Leisure Seeker.

The Leisure Seeker

2017 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 2017. Drama van Paolo Virzì. Met o.a. Helen Mirren, Donald Sutherland, Kirsty Mitchell en Janel Moloney.

Ella en John zijn beiden de zeventig al gepasseerd en worden geleefd door hun dokters en kinderen. Daar hebben ze op een gegeven moment zo genoeg van dat ze hun oude camper pakken, The Leisure Seeker, en beginnen aan een tocht dwars door Amerika. Intelligente en sympathieke roadmovie, gebaseerd op de gelijknamige novelle van Michael Zadoorian en vakkundig geregisseerd door de Italiaan Virzì (Il capitale umano). Die de film alleen wilde maken als Sutherland en Mirren wilden meewerken aan de film. Wat dus gebeurde.

La pazza gioia

2016 | Komedie, Drama

Italië​/​​Frankrijk 2016. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti, Valentina Carnelutti, Anna Galiena en Sergio Albelli.

Tragikomische roadmovie over twee uit een psychiatrische instelling ontsnapte mooie vrouwen die elkaars tegenpolen zijn. De extraverte, wereldse Beatrice (Tedeschi) is blond en bipolair; de volgetatoeëerde, rebelse Donatella (Ramazotti, de vrouw van de regisseur) is anorexia-dun, donker en depressief. Huilend gaan ze op zoek naar geluk tijdens een tocht door Toscane die langs hun verleden voert. Het onderliggende drama komt boven door een gedurfde combinatie van humor en tragiek, die helaas weer wordt ondergraven door standaard scriptopbouw, geromantiseerde gekte en excentriek gedoe.

Il capitale umano

2013 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 2013. Drama van Paolo Virzì. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Bentivoglio, Matilde Gioli, Guglielmo Pinelli en Fabrizio Gifuni.

Il capitale umano - de titel verwijst naar een juridische term waarmee de contante waarde van een mensenleven wordt aangeduid - is een stijlvolle verfilming van Human Capital, een familiedrama van de Amerikaanse schrijver Stephen Amidon. De Italiaanse regisseur Paolo Virzì verplaatste de handeling naar Noord-Italië en goot het in een interessante structuur: in drie naar de hoofdrolspelers vernoemde hoofdstukken wordt beetje bij beetje duidelijk wat hun aandeel was in een dodelijk ongeluk. Bekroond met de Premi David di Donatello voor beste film, die voorbestemd leek voor Paolo Sorrentino's met een Oscar bekroonde La grande bellezza.

La prima cosa bella

2010 | Komedie, Drama

Italië 2010. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Valerio Mastandrea, Micaela Ramazzotti, Stefania Sandrelli, Claudia Pandolfi en Marco Messeri.

Komisch drama van Paolo Virzi over boze zoon die na jaren terugkeert naar zijn stervende, onconventionele moeder.

Caterina va in città

2003 | Komedie, Drama

Italië 2003. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Alice Teghil, Sergio Castellitto, Margherita Buy, Antonio Carnevale en Silvio Vannucci.

Nadat de ouders van de dertienjarige Caterina van het rustige platteland verhuizen naar het hectische Rome verandert er nogal wat. Zo zijn de kinderen uit haar klas in twee kampen verdeeld: aan de ene kant zitten de joelende en schreeuwende ‘communisten’, aan de andere kant de even agressieve ‘fascisten’. De timide Caterina moet kiezen: wordt de vrijgevochten dochter van een schrijfster haar beste vriendin, of het zwaar opgemaakte meisje dat vergezeld door een chauffeur uit winkelen gaat? Boeiende schets van het moderne Italië, alleen is het jammer dat Caterina, toch de hoofdpersoon van de film, nauwelijks boven de ruzies en discussies uitkomt.