Rudolf Schündler: regie en cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Tatort - Schimanski: Der unsichtbare Gegner

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Hajo Gies. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Werner Schwuchow, Chiem van Houweninge en Helga Engel.

Een jockey en een schilder worden vermoord. George in zijn derde film als politiecommissaris Schimanski, komt erachter dat de ruiter bij een bankoverval betrokken was en dat de schilder een en ander op het spoor was. Bovendien wil de weduwe van de schilder de vermeende moordenaar van haar man chanteren. Een derde man komt op de proppen die meteen Schimanski naar het leven staat, maar die heeft niet gerekend met de krachtpatser- oppersmeris. Scenario van Horst Vocks en Thomas Wittenburg. Camerawerk van Axel Block.

Aktion Abendsonne

1979 | Komedie, Drama, Fantasy

Duitsland 1979. Komedie van Diethard Klante. Met o.a. Ernst Stankovski, Aenne Bruck, Aenne Nau, Heinrich Gerstetter en Rudolf Schündler.

Een nieuw tv-programma zorgt voor een sensatie: eenzame bejaarden kunnen zichzelf voorstellen in de hoop een gezin te vinden dat hen opvangt. Een presentator stelt hen voor, geeft tekst en uitleg bij hun mentale, financiële en lichamelijke conditie, belicht hun kwaliteiten en gebreken en wacht op telefoontjes van geïnteresseerde kijkers... Interessant gegeven over de rol van de media en over de illusie dat de pers, mits van goede wil, alles kunnen en alle problemen kunnen oplossen. Het scenario is van regisseur Klante. Het camerawerk is van Klaus Donner en Helmut Trunz.

Suspiria

1977 | Horror

Italië 1977. Horror van Dario Argento. Met o.a. Jessica Harper, Stefania Casini, Joan Bennett, Alida Valli en Udo Kier.

Het schijnt dat de acteurs van Suspiria tijdens de opnames moesten luisteren naar de zwaar versterkte soundtrack van progrockband Goblin. Dat alleen al deze metalige klanken met hun gefluister en gefladder angstige gezichten veroorzaken, is aannemelijk. Angstmaestro Dario Argento heeft met dit Italiaanse horrorhoogtepunt nog meer in petto. Nog voor de Amerikaanse balletdanseres Suzy (Harper) een voet heeft gezet in de Duitse dansschool waar bizarre moorden plaatsvinden, is de aanval op de zintuigen ingezet. Slash-verslaafden zullen misschien insukkelen bij het schier eindeloos gestommel door rode gangen, maar de rest zal genieten van de uitzinnige nachtmerriesfeer met decors van M.C. Escher en cameraperspectieven zelfs vanaf vliegende duiven.

Im Lauf der Zeit

1976 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1976. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Lisa Kreuzer, Hanns Zischler, Rudolf Schündler, Dieter Traier en Franziska Stömmer.

Rondreizend reparateur van bioscoopprojectoren Bruno (geweldige rol van Vogler) en de depressieve Robert treffen elkaar onder eigenaardige omstandigheden: laatstgenoemde probeert zichzelf in een rivier te verdrinken maar zijn auto zinkt niet, waarna Bruno hem een lift geeft. Een diepe vriendschap ontstaat gedurende een gezamenlijke trektocht langs de Oost-Duitse grens. Gefilmd zonder script en in uiterst traag tempo, maar desondanks openbaart zich in al die leegte een wonderschone film. Over kameraadschap, vrouwen en de zin van het leven. Ook onvergetelijk: de bijzondere zwart-witfotografie van Nederlander Robby Müller.

Who?

1974 | Sciencefiction, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1974. Sciencefiction van Jack Gold. Met o.a. Elliott Gould, Trevor Howard, Joseph Bova, Ed Grover en James Noble.

Een fysicus die aan een geheim Amerikaans project werkt, raakt tijdens een reis in de DDR zwaar gewond bij een verkeersongeval. Zes maanden later wordt hij uitgeleverd aan het westen, opgelapt met metalen onderdelen. FBI-agent Gould vermoedt echter dat de man is vervangen door een androïde. Het scenario van John Gould, gebaseerd op een roman van Algis Budrys, brengt een cocktail van SF, drama en James Bond-achtige spionage maar bevredigt op geen van deze onderdelen helemaal. De geslaagde make-up-effecten maken de film interessant maar zeker niet geslaagd. Fotografie van Petrus Schloemp en een score van John Cameron. Ook bekend als ROBO MAN.

Magdalena - vom Teufel besessen

1974 | Horror

Duitsland 1974. Horror van Walter Boos. Met o.a. Dagmar Hedrich, Werner Bruhns, Rudolf Schündler, Michael Hinz en Elisabeth Volkmann.

Een jonge maagd wordt bezeten door een demon in de gedaante van een grote bromvlieg. Een galante arts vecht voor haar behoud. Het Duitse antwoord op Friedkins THE EXORCIST is een chaotische, exploiterende puinhoop - daarmee is werkelijk alles gezegd. Boos regisseerde onder het pseudoniem Michael Walter.

Zwanzig Mädchen und die Pauker: Heute steht die Penne Kopf

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Mascha Gonska, Heidi Kabel, Rudolf Schündler, Fritz Tillmann en Eva Maria Meineke.

Een middelbare scholiere haalt allerlei streken uit in de hoop van school gestuurd te worden. Ze wil bij het toneel, maar dat avontuur loopt op niets uit en ze keert terug naar de schoolbank. Deze film is er één uit de lange reeks schoolkomedies. Heel soms is hij eventjes grappig.

Unser Willi ist der Beste

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Ruth Stephan, Rudolf Schündler, Jutta Speidel en Bruno Dietrich.

Het vervolg op WAS IST DENN BLOß MIT WILLI LOS?, waarin Erhardt, die als belastingambtenaar net met pensioen gestuurd is, geconfronteerd wordt met armlastige familieleden, die hun hand ophouden. Zijn pensioen is daarvoor te klein en hij krijgt een baantje als verkoper van keukenapparaten en moet van deur tot deur trekken. Dat draait aanvankelijk uit op een grote chaos totdat hij bij toeval zijn firma een dienst kan bewijzen in een tv-programma. Een gedateerde klucht over de kleine man rond de populaire ster Erhardt. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb. Vervolg: WILLI WIRD DAS KIND SCHON SCHAUKELN.

Jürgen Rolands St. Pauli-Report

1971 | Documentaire, Actiefilm, Erotiek

Duitsland 1971. Documentaire van Jürgen Roland. Met o.a. Helen Vita, Günther Jerschke en Rudolf Schündler.

Zie: Reeperbahn-serie.

Wir hau'n die Pauker in die Pfanne

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Uschi Glas, Hans Kraus, Fritz Wepper, Karl Schönböck en Rudolf Schündler.

Wanneer Pepe Nietnagel, de schrik van elke leraar op het Mommsen Gymnasium, zijn ouders naar het vliegveld brengt, is hij zeer verbaasd zijn rector, Gottlieb Taft, daar aan te treffen. Maar wat blijkt: de man is de eeneiige tweelingbroer van de rector, Gotthold Emanuel Taft, en hij heeft nog een appeltje te schillen met zijn broer. Die mooie gelegenheid laat Pepe natuurlijk niet onbenut.

Was ist denn blo[KL29] mit Willi los? (Gr[KA3]u[KL29] sie Gott, Frau Stirnima)

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Ralf Wolter, Helen Vita, Rex Gildo en Ruth Stephan.

De belastingambtenaar Willi (Erhardt), die in één huis woont met een geil nichtje en haar zingende vriendje, heeft te veel medelijden met de belastingbetaler. Dat wordt ontdekt. Geen nood: Willi laat zich gek verklaren en ontloopt zo de gramschap van de officiële instanties. Helemaal niet leuk.

Hilfe, mich liebt eine Jungfrau

1970 | Avonturenfilm, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Gundolf Willer, Yvonne ten Hoff, Ralf Wolter, Véronique Vendell en Rudolf Schündler.

Een vader wil zijn dochter uithuwelijken aan een schatrijke grijsaard, maar zij ontvlucht het ouderlijk huis om elders de ware liefde te vinden. Een best aardige kostuum-sekskomedie met zelfs een paar sterke grappen en fraaie locaties. Nog meer van dit genre verlangen is niet verstandig.

Heintje - Einmal wird die Sonne wieder scheinen

1970 | Muziek, Familiefilm

Duitsland 1970. Muziek van Hans Heinrich. Met o.a. Heintje Simons, Heinz Reincke, Gerlinde Locker, Paul Dahlke en Helmut Förnbacher.

Heintjes vader is door toedoen van een kwaadwillende grootvader in het gevang beland en het Limburgse zangertje rust niet voor hij een aantrekkelijke juriste voor dit geval van gerechtelijke dwaling heeft geïnteresseerd. Een melodrama met klaterend gezang in sombere gerechtsgebouwen en eind goed, al goed.

Frau Wirtin bläst auch gern Trompete

1970 | Erotiek, Komedie

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Italië​/​​Oostenrijk 1970. Erotiek van Franz Antel. Met o.a. Terry Torday, Harald Leipnitz, Glenn Saxson, Jacques Herlin en Paul Löwinger.

Oostenrijks-Hongaars sekssymbool Torday wordt als Frau Wirtin door de Napoleontische oorlogen gedwongen in Hongarije onder te duiken. Zij krijgt daar echter aardig wat kansen om haar vrouwelijke attributen aan te wenden in deze derde en voorlaatste onbenulfilm uit de FRAU WIRTIN-reeks.

Die fliessigen Bienen vom fröhlichen Bock

1970 | Erotiek, Komedie

Duitsland 1970. Erotiek van Hans Billian. Met o.a. Michaela Martin, Henry van Lyck en Rudolf Schündler.

Een in het Zwarte Woud gedraaide sekskomedie met veel blote borsten over de dochter van een rijke industrieel. Met gevoel in beeld gebracht, zinvolle kamerabewegingen en warempel enkele dramatische hoogstandjes.

Die Herren mit der weißen Weste

1970 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1970. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Mario Adorf, Walter Giller, Agnes Windeck en Hannelore Elsner.

Een rechter neemt wraak op een boef die hij gedurende zijn ambtsperiode niet te pakken heeft kunnen krijgen. Nu hij gepensioneerd is, laat hij hem in een val lopen, die hij met vrienden heeft opgezet. Dit is de eerste echt vrolijke film van Staudte, zonder verdere theoretische diepgang, maar wel goed gemaakt.

Pepe, der Paukerschreck

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Hans Kraus, Gustav Knuth, Uschi Glas, Theo Lingen en Hannelore Elsner.

In deze zeer flauwe middelbare scholieren-film laten de ondeugende rekels zowaar de spiksplinternieuwe auto van een leraar verdwijnen. Dat veroorzaakt nogal wat commotie, maar de vlegels staan gelukkig hun mannetje bij het 100-jarige bestaan van de school.

Hurra, die Schule brennt

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Peter Alexander, Theo Lingen, Hans Kraus, Werner Finck en Gerlinde Locker.

In de vierde vlegelfilm speelt schlagerster Peter Alexander een z.g. progressieve leraar, en het Nederlandse zangertje van toen 'Heintje' is zijn ondeugende neef. Als hun school per ongeluk door de Inspecteur van het Onderwijs in brand wordt gestoken, komen ze terecht op een conservatieve school met een beruchte Lümmel-klas, onder aanvoering van raddraaier Kraus. Schlager-idool Alexander wordt verliefd op de muzieklerares, Locker. Het cirkeltje is dan rond. Indertijd al belegen materiaal, nu super flauw, waar niet om te lachen valt. Er volgden nog twee van zulke oninteressante producties.

Il Momento di uccidere

1968 | Western

Italië 1968. Western van Giuliano Carmineo. Met o.a. George Hilton, Loni von Friedl, Walter Barnes, Horst Frank en Arturo Dominici.

Een rechter haalt een duo scherpschutters naar een stadje waar sinds de burgeroorlog een goudschat verborgen is die bandietenbendes heeft aangetrokken. Bij hun aankomst is de rechter vermoord, maar ze associëren zich met zijn verlamde dochter die dubbel spel blijkt te spelen. Dit nogal fantasierijke scenario kreeg een verfilming die de banaalste elementen van spaghetti- en Sauerkraut-western verenigt. Goede rol van Von Friedl. Het heldenduo van de jonge vlotterik en de humeurige domme kracht kondigt de TRINITÀ-formule al aan, nog zonder slapsticks. Carmineo regisseerde als Anthony Ascott. Ook bekend als THE MOMENT TO KILL.

Babeck

1968 | Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 1968. Misdaad van Wolfgang Becker. Met o.a. Helmut Käutner, Curd Jürgens, Helmut Lohner, Cordula Trantow en Siegfried Lowitz.

Het titelpersonage laat anderen voor zich zwoegen, en rekent genadeloos af met degene die tegen hem in gaat. Als marionetten gehoorzamen zij dan ook hun meester Babeck. Wie niet luistert, wordt omgebracht. Onderzoeksjournalist Krupka (Lohner) komt achter een boel onkieze zaken en een heet spoor leidt naar Genua, waar hij in de finale Babeck ontmaskert. Een schitterende cast met als blikvangers Berger als Susanne Stefan, Lowitz als Weingarten, J[KA3]urgens als de man in de rolstoel, K[KA3]autner als de weinig succesrijke arts Dr. Brenner en de jonge regisseur Verhoeven (de Duitse, niet de Nederlandse!) als Körner. Het scenario is van Herbert Reinecker, die vooral in eigen land bekend werd als de scenarist van bijna niet meer te tellen afleveringen van Der Kommissar en Derrick. Het camerawerk is van Rolf Kästel en Gerhard Fromm. Deze miniserie wordt meestal in drie delen uitgezonden. Heeft een halve eeuw later nog niets van zijn kracht ingeboet. Mono.

Der Mönch mit der Peitsche

1967 | Misdaad

Duitsland 1967. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Uschi Glas, Grit Boettcher en Rudolf Schündler.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Sperrbezirk

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Will Tremper. Met o.a. Harald Leipnitz, Suzanne Roquette, Rudolf Schündler, Ingeborg Schöner en Guido Baumann.

Regisseur Tremper behoort evenzeer tot de Nieuwe Duitse Filmers als Kluge, Straub, Fassbinder, Schroeter en Schlöndorff als de lens bij de camera hoort. Zonder pedanterie speelt hij de man die gadeslaat hoe een soeteneur verliefd wordt op het meisje dat alles voor hem doet. Een pareltje onder de Duitse films.

Playgirl

1966 | Komedie

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1966. Komedie van Will Tremper. Met o.a. Eva Renzi, Harald Leipnitz, Paul Hubschmid, Umberto Orsini en Rudolf Schündler.

Een aardige, middelmatige film met een leuke rol van Renzi als opportunistisch fotomodelletje. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Wolfgang Lührse en Benno Bellenbaum.

Heiss weht der Wind

1964 | Western

Oostenrijk 1964. Western van Rolf Olsen. Met o.a. Thomas Fritsch, Walter Giller, Judith Dornys, Gustav Knuth en Heidemarie Hatheyer.

Zeer matige en matte Oostenrijkse western met Fritsch als de jongen die ouderloos raakt door toedoen van bandieten. Met zijn hond Shorty beleeft hij de nodige avonturen, terzijde gestaan door de zwerver Giller. Er zit geen spanning en geen emotie in, nergens komt de film tot leven. Fritsch zou er meer van hebben kunnen maken onder een betere regisseur. Verspild talent. In Duitsland werd de film op video uitgebracht met de titel MEIN FREUND SHORTY.

Wilde Wasser

1962 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1962. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Hans von Borsody, Heinrich Gretler, Marianne Hold en Corny Collins.

Een conflict tussen vader en zoon. Opgenomen tegen een Alpen-decor. Een pretentieloze Heimatfilm die natuurlijk goed afloopt.

Immer Ärger mit dem Bett

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Senta Berger, Günther Pfitzmann, Trude Herr, Rudolf Platte en Renate Ewert.

Duits vaudeville-stuk met klassieke misverstanden en verwarringen, en dit alles doordat een inspecteur van de zedenpolitie en zijn echtgenote hun intrek nemen in hetzelfde gebouw waarin een callgirl werkt. Scenario van Janne Furch en Stefan Gommermann.

Café Oriental

1961 | Komedie, Muziek

Duitsland 1961. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Elke Sommer, Jerome Courtland, Trude Herr, Bill Ramsey en Walter Gross.

Belastingschuld drijft een caf[KA1]e-houder tot wanhoop. Muziekstudenten die zijn etablissement bezoeken stellen hem voor de zaak te verbouwen en er jazz-muziek te gaan spelen. Als de deurwaarder trompet gaat spelen, kan het niet meer stuk. Elke Sommer beleeft ook nog een leuke romance. Leuke, onnozele (Deutsche) muziekfilm, waarvan er in de periode 1952-1965 bij de vleet gemaakt zijn, vooral geschikt voor nostalgiegangers, die op video al spoelende hun geliefde nummers kunnen bekijken.

Willy, der Privatdetektiv

1960 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1960. Mysterie van Rudolf Schündler. Met o.a. Claus Biederstaedt, Renate Mannhardt, Rudolf Platte, Franz Schneider en Charlotte Krekel.

Kroegbaas Millowitsch is een verknocht amateur-speurder, tot grote ergernis van zijn vrouw. Als hij in deze onwaarschijnlijke film van een ver-familielid een een detectivebureautje erft, trekt hij er met zijn kellner op uit om de misdaad te bestrijden. Hij is zich niet bewust dat hij een afleidingsmanoeuvre vormt voor een misdadige organisatie die hem als dekmantel gebruikt. Zuiver en alleen voor Millowitsch-fans, maar die komen wel aan hun trekken.

Wenn Mèdchen ins Manèver zieh'n

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Joe Stöckel, Gunther Philipp en Harald Juhnke.

Kroegbaas Millowitsch is een verknocht amateur-speurder, tot grote ergernis van zijn vrouw. Als hij in deze onwaarschijnlijke film van een ver-familielid een een detectivebureautje erft, trekt hij er met zijn kellner op uit om de misdaad te bestrijden. Hij is zich niet bewust dat hij een afleidingsmanoeuvre vormt voor een misdadige organisatie die hem als dekmantel gebruikt. Zuiver en alleen voor Millowitsch-fans, maar die komen wel aan hun trekken.

Gräfin Mariza

1958 | Muziek

Duitsland 1958. Muziek van Rudolf Schündler. Met o.a. Christine Görner, Rudolf Schock, Renate Ewert, Gunther Philipp en Hans Moser.

Gravin Mariza wordt verliefd op haar nieuwe rentmeester, die, te resoluut naar haar zin, de touwtjes in handen nam. Aardige verfilming van Emmerich Kálmáns operette met in een van de kleinere rollen, onweerstaanbaar als altijd, Hans Moser die bij de eerste theateropvoeringen van het origineel in 1924 ook al van de partij was.

Gruß und Kuß vom Tegernsee

1957 | Komedie, Muziek, Drama

Duitsland 1957. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Elma Karlowa, Bert Fortell, Christiane Maybach, Harald Juhnke en Ruth Stephan.

Karlowa is een arme studente. Ze laat zich tegen een vorstelijke beloning overhalen om aan de Beierse Tegernsee door te gaan voor Pat (Dahlberg), de dochter van een steenrijke Amerikaanse hotelmagnaat (met een keten van 135), zodat die in Parijs kan gaan feestvieren. Alles gaat goed, zelfs als haar verloofde Billy (Juhnke) opduikt, maar als haar vader een inspectiebezoek aankondigt, breekt er paniek uit. Aardige vermenging van Heimatfilm (de schone plaatjes), komische muzikale omlijsting (Hansen-Quartett, Paul Würges en Lale Anderson). Scenario van Joachim Wedekind en camerawerk van Eugen Gaenger. Voor liefhebbers.

Gruß und Kuss vom Tegernsee

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Christiane Maybach, Bert Fortell en Elma Karlowa.

Karlowa is een arme studente. Ze laat zich tegen een vorstelijke beloning overhalen om aan de Beierse Tegernsee door te gaan voor Pat (Dahlberg), de dochter van een steenrijke Amerikaanse hotelmagnaat (met een keten van 135), zodat die in Parijs kan gaan feestvieren. Alles gaat goed, zelfs als haar verloofde Billy (Juhnke) opduikt, maar als haar vader een inspectiebezoek aankondigt, breekt er paniek uit. Aardige vermenging van Heimatfilm (de schone plaatjes), komische muzikale omlijsting (Hansen-Quartett, Paul Würges en Lale Anderson). Scenario van Joachim Wedekind en camerawerk van Eugen Gaenger. Voor liefhebbers.

Die Unschuld vom Lande

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Theo Lingen, Bibi Johns, Rudolf Platte, Ruth Stephan en Walter Groß.

Weinig geslaagde remake van de gelijknamige film van Carl Boese uit 1932/33 (die ook nog in het Italiaans gedraaid werd als LA PROVINCIALINE) over een schone plattelandsdochter die carri[KA2]ere wil maken op de planken van het toneel in de Duitse hoofdstad. Ze raakt verstrikt in allerhande huwelijksgekonkel. In deze dijenkletser zijn de boertige, dubbelzinnige grappen niet van de lucht. Een wegwerp sit-com uit het pre-tv-tijdperk. Het scenario werd geschreven naar het oorspronkelijke draaiboek van Walter Wasserman en Walter Schnee door een team van z.g. deskundigen: C.A. Barret, Per Schwenzen, Fritz B[KA3]ottger en Curth Flatow (die er niet voor uit wilde komen, want hij staat niet op de aftiteling). De Engelsen hebben zo'n fraaie definitie van een kameel: 'a horse designed by a committee'; dat was stellig van toepassing op het voornoemde equipe van auteurs. Werner M. Lenz verzorgde de nauwelijks opwindende fotografie.

Die Rosel vom Schwarzwald

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Susi Nicoletti, Willy Reichert, Bibi Johns, Herta Staal en Helmuth Schneider.

Een Beierse schone ziet haar verloofde (een stoere houtzager) er vandoor gaan met een vlotte autoverkoopster; om zich te troosten laat zij zich in met een Amerikaanse miljonair, die haar mee wil nemen naar de States. Dan komt de verloofde terug, herovert haar en alles is weer koek en ei. Onoriginele heimatfilm, waarvan onze oosterburen menen dat het leuk en onderhoudend is.

Das fröhliche Dorf

1955 | Komedie

Duitsland 1955. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Gerhard Riedmann, Hannelore Bollmann en Carl Hinrichs.

Een Beierse schone ziet haar verloofde (een stoere houtzager) er vandoor gaan met een vlotte autoverkoopster; om zich te troosten laat zij zich in met een Amerikaanse miljonair, die haar mee wil nemen naar de States. Dan komt de verloofde terug, herovert haar en alles is weer koek en ei. Onoriginele heimatfilm, waarvan onze oosterburen menen dat het leuk en onderhoudend is.

Schützemliesel

1954 | Muziek, Romantiek

Duitsland 1954. Muziek van Rudolf Schündler. Met o.a. Herta Staal, Helmuth Schneider, Susi Nicoletti, Gunther Philipp en Joe Stöckel.

Een zangfilm rondom Herta Staal, uitverkoren om prinses te worden op het schuttersfeest; de jongeman (Schneider) waar ze verliefd op is, is bij de grenspolitie; Schneider is verkozen tot Koning der Schutters. Haar vader (Stöckel) vindt dat ze met een ander moet trouwen omdat Schneiders moeder hem ooit liet zitten voor een houtvester. Een smokkelaffaire moet deze flauwe muzikale romance doen oplaaien, maar dat lukt niet.

Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Rudolf Prack, Walter Müller, O.E. Hasse en Erwin Biegel.

Kati is de dochter van herenboer en paardenfokker Ertl, die in diepe financiële problemen zit. Om haar vader te helpen besluit Kati te trouwen met de rijke houtzager Bruckner, hoewel ze eigenlijk verliefd is op Martin. Voordat het zover is hoopt haar vader er bovenop te komen door te winnen bij de paardenrennen in Baden-Baden. Wanneer zijn hengst Bosco daadwerkelijk wint is de vreugde dan ook groot, totdat blijkt dat het paard gedrogeerd was. Voor Kati zit er niets anders op dan Bruckners vrouw te worden, denkt ze.

Der Letzte Walzer

1953 | Muziek, Drama

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Siegfried Breuer, Christl Mardayn en Ernie Mangold.

Graaf Dimitri Sarassow (Jürgens) zet z'n leven op het spel om de eer van een barones te redden. Arthur Maria Rabenalt presenteert de geschiedenis van Oscar Straus' operette Der letzte Walzer als een terugblik van een Russische emigrante, die in het Parijs van de jaren 1920-30 belandde. Heel romantisch maar nogal zwaar aangezet. Scenario van Curt J. Braun. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Der Geigenmacher von Mittenwald

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Willi Roesner, Paul Richter, Erika von Thellmann, Ingeborg Cornelius en Franz Fröhlich.

Altijd weer hetzelfde verhaal: twee vrienden zijn verliefd op dezelfde vrouw. Ze kiest voor de ene, die echter verongelukt en haar op zijn sterfbed edelmoedig aan de ander afstaat. Vervelende verfilming van een roman van Ganghofer.

Ein Mann mit Grundsätzen?

1943 | Muziek, Komedie, Drama

Duitsland​/​​Duitsland 1943. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Elfie Mayerhofer, Lola Müthel, Ursula Herking, Ernst Waldow en Fritz Odemar.

Omdat ze weet dat dr. Hans Winhold uit principe niets van gestudeerde vrouwen wil weten, geeft zijn collega, de chemicus Christl Weiden, zich voor danseres uit. Hij vergeet tenslotte zijn vooroordelen en Christl wordt zijn vrouw. Na een aardig begin verzandt de zaak spoedig. De muziek van Jary is een pleister op de wonde. Scenario van Maria von der Osten-Sacken. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Der Herr im Haus

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Maria Andergast, Leo Slezak, Hans Junkermann en Fritz Odemar.

Een huismeester zorgt ervoor dat twee jonge mensen het geluk vinden en dat een oplichter wordt ontmaskerd. Na een wat trage aanloop ontwikkelen de gebeurtenissen zich in een vlot tempo. Hans Moser is het hartveroverende middelpunt. Scenario van Jakob Geis en Heinz Helbig. Camerawerk van Karl Puth.

Paradies der Junggesellen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Brausewetter, Josef Sieber, Albert Florath en Rudolf Schündler.

Vrienden beloven een ambtenaar te behoeden voor een derde huwelijk, omdat de vorige twee misliepen. Uiteindelijk belandt iedereen in de huwelijksboot. Karl Peter Gillmann en Günter Neumann bewerkten de roman van Johannes Boldt tot scenario. Camerawerk van Carl Drews.

Die Frau ohne Vergangenheit

1939 | Drama, Misdaad

Duitsland 1939. Drama van Nunzio Malasomma. Met o.a. Charles Klein, Sybille Schmitz, Albrecht Schoenhals, Maria von Tasnady en Hans Leibelt.

Een onbekende vrouw, die door een verkeersongeluk haar geheugen kwijt is (Schmitz), wordt door de arts Dr. Entrupp (Schoenhals) medisch begeleid. De twee vatten een steeds groter wordende genegenheid voor elkaar op, hoewel de arts met een ander (Tasnady) verloofd is. De onbekende wordt er in het verloop van de film van verdacht, medeplichtige van een misdadiger te zijn. Ze doet een zelfmoordpoging, maar wordt door Dr. Entrupp gered. Een happy end. De overtuigingskracht van het spel van vooral Sybille Schmitz wint het van het al te clichématige sensatieverhaal.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

Asszony A Válaszúton

1938 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1938. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Magda Scheider, Karin Hardt, Hans Söhnker, Ewald Balser en Ernst Waldow.

Heerlijk melodrama over jonge ambitieuze arts Schneider, wier huwelijk met kunstschilder Söhnker op de klippen dreigt te lopen. Haar echtgenoot voelt meer voor haar zuster Hardt, een vrolijke modetekenares, terwijl zij zich op haar werk stort en 'troost' zoekt bij een professor. Uit een tijdperk dat doktersfilms heel erg populair waren. Nu enigszins gedateerd, maar houdt nog steeds de aandacht vast. Overtuigend gespeeld. Zeker geen hoge filmkunst, maar reine soap is ook een kunst! Het script werd verzorgd door Thea von Herbou, die o.a. de scenario's voor klassiekers als DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE en M schreef en voor deze film het boek van Alice Lyttkens Ich komme nicht zum Abendessen bewerkte. Stefan Eiben stond achter de camera.

Gewitterflug zu Claudia

1937 | Misdaad

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Waschnek. Met o.a. Jutta Freybe, Willy Fritsch, Karl Schönböck, Olga Tschechowa en Maria Koppenhöfer.

Claudia (Freybe) werkt bij de Lufthansa en wordt verliefd op gezagvoerder Droste (Fritsch). Mevrouw Imhoff, Claudia`s moeder (Koppenh[KA3]ofer), probeert een einde te maken aan deze verhouding, daar de talrijke vluchten van de gezagvoerder naar Londen en zijn vriendschap met de Engelse piloot Crossley (Sch[KA3]onb[KA3]ock) haar verontrusten. In werkelijkheid is namelijk niet mevrouw Imhoff Claudia`s moeder maar mevrouw Mainburg, die twintig jaar eerder in Engeland van spionage werd verdacht, maar toen wist te ontvluchten. Tijdens het verloop van het gecompliceerde verhaal wordt mevrouw Imhoff doodgeschoten, omdat zij de ware schuldigen van de toenmalige spionage- activiteiten in het huis van Crossley`s vader (Marlow) kent. Tegelijkertijd duikt Claudia`s echte moeder (Tschechowa) op. Claudia belandt in handen van de misdadigers en kan pas op het laatste moment, door een zeer riskante vlucht van Droste, gered worden. Een uitstekende en spannende misdaadfilm, die bovendien de vriendschap tussen een Engelsman en een Duitser als thema heeft.

Das Schweigen im Walde

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Paul Richter, Hansi Knoteck, Rudolf Schündler en Friedrich Ulmer.

Verfilming van Ganghofer's heimatroman over de dochter van een kunstschilder op wie zowel een adellijke landheer als een boswachtersjongen verliefd zijn.

Moskau-Shanghai

1936 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Paul Wegener. Met o.a. Pola Negri, Wolfgang Keppler, Gustav Diessl, Rudolf Schündler en Susi Lanner.

Een aardige Pola Negri-produktie. Tijdens de Russische revolutie verliezen een ritmeester en een weduwe (Negri) elkaar uit het oog. Dertien jaar later komt zij de ritmeester weer tegen, die dan verloofd is met haar dochter die zij toen ook kwijtraakte.

Intermezzo

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Josef von Baky. Met o.a. Tresi Rudolph, Albrecht Schoenhals, Franz Weber, Hansi Arnstaedt en Erich Fiedler.

Een zangfilm met en voor de soprane Tresi Rudolph. De zangeres Adrienne Madelon gaat er, kort voordat zij met Fiedler in het huwelijk treedt, vandoor. In het casino wordt zij door pech achtervolgd, en wanneer zij tenslotte geen geld meer heeft, geeft zij haar stem als onderpand aan een geheimzinnige heer, Trent (Schoenhals) genaamd. Hij kan nu bepalen, wanneer en waar Madelon zingt. Hoezeer zij daar ook tegen in opstand komt, ze komt niet meer van Trent af. Met tegenzin moet zij uiteindelijk toegeven, dat zij zelfs verliefd op Trent is geworden. Wanneer haar bruidegom haar heeft opgespoord, is het te laat. Ze heeft voor Trent gekozen. Pluspunten in deze film vormen de interessante verwikkelingen en de muziek van Mackeben. Het contrast tussen de mooie zangstem van Tresi Rudolphs en haar holle, harde manier van spreken in de dialogen is schrikwekkend.