Rainer Wolffhardt: regie en scenario.
Er zijn 21 films gevonden.

Septembergewitter

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Hans Tügel, Heidelind Lutosch, Eva Brumby, Uwe Meyer en Bert Breit.

Schwanger in den Tod

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Martin May, Paul Faßnacht en Mariele Millowitsch.

Nur eine Hure

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Rainer Grenkowitz, Ninon Figge en Mariele Millowitsch.

Tödliche Wahrheit

1994 | Drama, Thriller

Duitsland 1994. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Helmut Berger, Katharina Meinecke, Nadine Neumann, Doris Schade en Rainer Grenkowitz.

Als districtsmanager Berger door zijn firma overgeplaatst wordt, betekent dat een gedwongen verhuizing. Zijn vrouw heeft er geen zin in en zijn dochter met verwarde gevoelens, wil haar zelfstandigheid. Wanneer zijn charmante broer Grenkowitz plotseling opduikt waarvan men dacht dat hij verdwenen was, lijkt zijn gezin en het broze geluk geslachtofferd te worden aan de remmingen, die ieder in zich droeg. De naakte waarheid is voor een ieder niet altijd even aangenaam of verfrissend. Fraaie Duitse soap met gedegen spel naar een scenario van Peter Guthman.

Der König: Auch Mörder müssen sterben

1994 |

Duitsland 1994. Rainer Wolffhardt. Met o.a. Michael Roll, Renate Schroeter, Hannelore Hoger, Günter Strack en Dieter Brandecker.

De voormalige politieman Hannes König kruipt na zijn pensionering in de huid van privé-detective om op die manier de meest uiteenlopende zaken te onderzoeken. Op een dag komt stadsjournalist Horst Gierke bij hem langs met het nieuws dat pornokoning Kretschmer is vermoord. Hannes is persoonlijk geïnteresseerd in deze zaak omdat zijn ex-collega en vriend Schrezmeier ooit door Kretschmer is neergeschoten. Hannes' huidige assistent Axel Hübner heeft nooit de plaats van Schrezmeier in kunnen nemen en tussen beide mannen vindt dan ook een voortdurende machtstrijd plaats. Hun baas maakt een einde hieraan door de zaak aan Hübner over te dragen. De volgende morgen staat er een grote foto van Hannes op de voorpagina van de krant. Zijn baas acht hem daarvoor verantwoordelijk en schorst Hannes. Deze laat het er niet bijzitten en stort zich verder op de zaak tijdens zijn onvrijwillige vakantie. Zijn enige aanknopingspunt is de caissière van de pornobioscoop waar het lijk is gevonden, die op de avond van de moord een vrouw zag die gekleed was in een gebloemde jurk

Der König - Auch Mörder müßen sterben

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Günther Strack, Hannelore Hoger, Renate Schroeter, Michael Roll en Dieter Brandecker.

Aflevering uit de serie met Strack als ex-smeris Hannes K[KA3]onig, die af en toe zijn neus in politiezaken steekt als men vast zit. Hij geniet extra als Axel H[KA3]ubner (Roll), de opvolger van zijn neergemaaide collega Schrezmeier een blunder maakt. Hannes krijgt het echter behoorlijk warm als zijn portret op de voorpagina van de lokale krant staat afgedrukt in verband met de moord op een plaatselijke pornokoning. De gepensioneerde ex-diender Hannes gaat op onderzoek uit en begint met de pornobioscoop. Volslagen voorspelbare derderangs krimi, waar absoluut niets aan is.

Tod der Engel

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Marita Marschall, Wolfram Berger, Gerd Fitz, Horst Sachtleben en Gisela Freudenberg.

Gerhard Wismuth (Berger) staat in de beklaagdenbank wegens doodslag. Hij wordt ervan beschuldigd dat hij zijn beide kinderen om het leven heeft gebracht. Herr Wismuth ontkent dat hij een moordenaar is en zegt dat hij de wandaad niet begaan heeft. Zijn vrouw Brigitte (Marschall) verkeert ogenschijnlijk nog steeds in een shock-toestand, al betaalt ze wel de verdediging. Tijdens een reconstructie meent Brigitte het doorslaggevende bewijs op tafel te leggen, waaruit zou moeten blijken dat haar man schuldig zou zijn. Gerhard Wismuth keert die bewijslast om en gebruikt hem tegen zijn vrouw; ook beweert hij dat ze een minnaar had. Brigitte ontkent, maar de minnaar wordt gevonden en voor het gerecht als getuige opgeroepen. Gerhard wordt vrijgesproken. Een typisch Duits rechtszaaldrama dat heel behoorlijk gespeeld wordt en inzicht geeft in de diepere achtergronden die geleid hebben tot een dergelijke gruweldaad. Scenario van Peter Hemmer en achter de camera stond Carl Friedrich Koschnick.

Schuldlos schuldig

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Marita Marschall, Horst Kummeth, Michael Roll, Philipp Moog en Britta Fischer.

Een jonge lerares (Marschall) aan een beroepsopleiding wordt door een tweetal volwassen leerlingen verkracht. Haar man (Kummeth) wil geen ruchtbaarheid geven aan de zaak en wil dat de affaire onder kerels zonder tussenkomst van de politie geregeld wordt. Een fatale beslissing, want hij gaat aan zijn vrouw twijfelen en denkt dat zij het heeft uitgelokt. Hierdoor wordt zij zo uit haar evenwicht gebracht dat zij zelf gaat geloven schuldig te zijn. Hun goede huwelijk loopt hierdoor op de klippen en zij ziet het niet meer zitten. Het ernstige scenario is van Daniel Christoff. Een drama om over na te denken.

Endstation Harembar

1992 | Thriller

Duitsland 1992. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Frank Schröder, Silvan-Pierre Leirich, Martina Gedeck en Susanne Lüning.

Een jonge lerares (Marschall) aan een beroepsopleiding wordt door een tweetal volwassen leerlingen verkracht. Haar man (Kummeth) wil geen ruchtbaarheid geven aan de zaak en wil dat de affaire onder kerels zonder tussenkomst van de politie geregeld wordt. Een fatale beslissing, want hij gaat aan zijn vrouw twijfelen en denkt dat zij het heeft uitgelokt. Hierdoor wordt zij zo uit haar evenwicht gebracht dat zij zelf gaat geloven schuldig te zijn. Hun goede huwelijk loopt hierdoor op de klippen en zij ziet het niet meer zitten. Het ernstige scenario is van Daniel Christoff. Een drama om over na te denken.

Die Umarmung des Wolfes: Um die Kindheit betrogen

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Leslie Malton, Robert Giggenbach, Esther Wolffhardt, Donata Höffer en Regine Lamster.

Goedogende Malton heeft voor buitenstaanders succes, maar in werkelijkheid lijdt zij sedert haar jeugd aan maagstoornissen en wisselt zij te veel van partner. Zij maakt kennis met advocaat Giggenbach die van zijn aan de drank verslaafde vrouw af wil. De tortelduifjes ontvangen een brief, waarin Giggenbach van incest beschuldigd wordt met zijn dochter Höffer. Hoewel hij de bedreiging van de hand wijst als een maaksel van zijn jaloerse vrouw, besluit Malton de zaak te onderzoeken. Ze achterhaalt de waarheid en al is de finale bitter, het lost haar eigen problemen definitief op. Het scenario is van Harald Göckeritz en Michael Epp zorgde voor het camerawerk.

Der Mann im Salz

1989 | Drama

Duitsland​/​​Tsjechoslowakije​/​​Spanje​/​​Oostenrijk 1989. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Michael Roll, Fernando Guillen, Ditte Schupp, Jana Dolanská en Michel Subor.

In de 17e eeuw lijdt Europa onder een zekere heksenterreur. Ook de jonge jager Roll wordt van een verbond met de duivel beschuldigd. Zowat alle vrouwen uit zijn entourage worden verklikt en gefolterd als heksen. Naar de bekende, gelijknamige roman van Ludwig Ganghofer (1855-1920) (in het Nederlands vertaald als De man in 't zout). Door veelfilmer Wolffhardt met veel zin voor Heimat-toestanden in beeld gebracht als tweedelige tv-film. Speelt in de omgeving van Salzburg, niet ver van de Salzberg en Berchtesgaden, het geliefde Alpenoord van Adolf Hitler; nou, dan weet u het wel. Scenario van regisseur en Joachim Hammann. Camerawerk van Carl Friedrich Koschnick.

Der Unfried

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Christine Neubauer, Fred Stillkrauth, Gerd Fitz, Gerhard Acktun en Peter Weiß.

Weduwnaar Pointner (Fitz) die met zijn zoon Franz (Wei[KL29]) op een grote herenboerderij woont, krijgt Kuni (Neubauer) over de vloer als meid. Deze voormalige serveerster heeft snel door dat een van de mannen in haar armen moet kunnen vallen, maar voor het zo ver is, vindt zij eerst de knecht G[KA3]otz (Stillkrauth) op haar weg. Götz die in feite op de boerderij de lakens uitdeelt, koestert wantrouwen jegens Kuni en kan haar niet goed velen. Hij gaat in haar verleden graven en ontdekt tot zijn ontsteltenis dat er een gebeurtenis is dat hem met haar verbindt. Het scenario is van Joachim Hamman naar de roman van Ludwig Ganghofer. Het camerawerk is van Carl-Friedrich Koschnick. Voor liefhebbers van bijna tijdloze, heitmatachtige drama's. Neubauer zou nog dikwijls in Duitse tv-films te zien zijn.

Marilynn heiß wie ein Vulkan

1985 | Erotiek

Duitsland 1985. Erotiek van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Gerard Gregory, Nicky Rocha, Laura Clair, Klaus Bini en Olinka.

Haar stralende schoonheid en een treffende gelijkenis met Marilyn Monroe hebben ertoe bijgedragen dat Mitsy een veelgevraagde actrice is. We zien hoe zij een videoclip maakt waarin Dan, de man op wie zij verliefd is, haar partner speelt. Na het draaien van de clip ontdekt zij Dan temidden van een ware orgie in de schminkkamer. Verschrikt ontvlucht zij het pand en gaat naar het huis van haar ex-man Renato. Kort daarna komt Renato thuis met zijn huidige vriendin. Later op de avond verschijnt zijn secretaresse Yvonne, de producent Roger en Dan, die zijn verontschuldigingen aan komt bieden. Allen proberen Misty te overreden terug te keren naar Parijs, maar zij houdt voet bij stuk. Dan onderneemt vertwijfeld een zelfmoordpoging waardoor Mitsy beseft dat ze nog van hem houdt en ze vergeeft hem zijn zonde

Martin Luther

1983 | Biografie, Historische film

Duitsland 1983. Biografie van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Lambert Hamel, Herbert Stass, Heini Göbel, Michael Habeck en Horst Sachtleben.

Portret van Martin Luther (Hamel) dat speelt in de periode van 1502-21. Als monnik, en later als priester, stuit het systeem van de aflaat (het verkopen van je zonden) door Tetzel (Habeck) hem tegen de borst. Luther heeft verregaande, democratische denkbeelden zoals het scheiden van staat en kerk, die hun tijd ver vooruit zijn. Als hij 34 jaar oud is, en gebelgd in 1517 zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg hamert, breekt de hel los over zijn voorstellen tot hervorming. Eerst moet hij zich verantwoorden tegenover Kardinal Cajetan (F[KA3]urbringer), de afgezant van Paus Leo X (Pfaff), die hem prompt in de ban stopt: exsurge domine. Luthers geschriften worden in het openbaar verbrand (dit leidde ruim driehonderd jaar later tot de `waarschuwing` van de dichter Heinrich Heine - een volk dat zijn boeken verbrandt, vernietigt zichzelf - en de boekverbranding honderd jaar later door de nazis). Als deze `ketter` niet tot inzicht kan komen, bemoeit tenslotte keizer Karel V (Pleva) zich met de zaak, dat tot gevolg had dat er doden vielen onder de bevolking. Luther geniet echter bescherming van de progressieve adel, die hem proberen te gebruiken voor persoonlijke doeleinden - de graaf van Hessen wil zijn bigamie goedgekeurd krijgen - en/of politiek gekonkel. Op de rijksdag te Worms in 1521 probeert men Luther te bewegen zijn hervorming te herroepen, maar Luther weigert. Hij verblijft daarop op de Wartburg bij Eisenach en sticht de eerste protestantse gemeente, treedt uit de kerk en huwt met Katharina von Bora. De Lutherse kerk is de kleinste groepering binnen de hervormde gemeenschap en het is nauwelijks bekend dat Luthers geschriften het anti-semitisme hebben bevorderd. Het scenario van Theodor Schübel beroert slechts de oppervlakte van de complexe persoonlijkheid van Luther, die er netjes, enigszins neutraal, vanaf komt. De rollen zijn naar behoren ingevuld en de regie is goed. Het camerawerk is van Rolf Romberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort: Himmelfahrt

1978 | Thriller

Duitsland 1978. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Diether Krebs, Gerhard Dressel en Klaus Schwarzkopf.

Portret van Martin Luther (Hamel) dat speelt in de periode van 1502-21. Als monnik, en later als priester, stuit het systeem van de aflaat (het verkopen van je zonden) door Tetzel (Habeck) hem tegen de borst. Luther heeft verregaande, democratische denkbeelden zoals het scheiden van staat en kerk, die hun tijd ver vooruit zijn. Als hij 34 jaar oud is, en gebelgd in 1517 zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg hamert, breekt de hel los over zijn voorstellen tot hervorming. Eerst moet hij zich verantwoorden tegenover Kardinal Cajetan (F[KA3]urbringer), de afgezant van Paus Leo X (Pfaff), die hem prompt in de ban stopt: exsurge domine. Luthers geschriften worden in het openbaar verbrand (dit leidde ruim driehonderd jaar later tot de `waarschuwing` van de dichter Heinrich Heine - een volk dat zijn boeken verbrandt, vernietigt zichzelf - en de boekverbranding honderd jaar later door de nazis). Als deze `ketter` niet tot inzicht kan komen, bemoeit tenslotte keizer Karel V (Pleva) zich met de zaak, dat tot gevolg had dat er doden vielen onder de bevolking. Luther geniet echter bescherming van de progressieve adel, die hem proberen te gebruiken voor persoonlijke doeleinden - de graaf van Hessen wil zijn bigamie goedgekeurd krijgen - en/of politiek gekonkel. Op de rijksdag te Worms in 1521 probeert men Luther te bewegen zijn hervorming te herroepen, maar Luther weigert. Hij verblijft daarop op de Wartburg bij Eisenach en sticht de eerste protestantse gemeente, treedt uit de kerk en huwt met Katharina von Bora. De Lutherse kerk is de kleinste groepering binnen de hervormde gemeenschap en het is nauwelijks bekend dat Luthers geschriften het anti-semitisme hebben bevorderd. Het scenario van Theodor Schübel beroert slechts de oppervlakte van de complexe persoonlijkheid van Luther, die er netjes, enigszins neutraal, vanaf komt. De rollen zijn naar behoren ingevuld en de regie is goed. Het camerawerk is van Rolf Romberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Eine Jugendliebe

1977 |

Duitsland 1977. Rainer Wolffhardt. Met o.a. Alexander Radszun, Cornelia Kèntgen en Christian Berkel.

Portret van Martin Luther (Hamel) dat speelt in de periode van 1502-21. Als monnik, en later als priester, stuit het systeem van de aflaat (het verkopen van je zonden) door Tetzel (Habeck) hem tegen de borst. Luther heeft verregaande, democratische denkbeelden zoals het scheiden van staat en kerk, die hun tijd ver vooruit zijn. Als hij 34 jaar oud is, en gebelgd in 1517 zijn 95 stellingen op de kerkdeur in Wittenberg hamert, breekt de hel los over zijn voorstellen tot hervorming. Eerst moet hij zich verantwoorden tegenover Kardinal Cajetan (F[KA3]urbringer), de afgezant van Paus Leo X (Pfaff), die hem prompt in de ban stopt: exsurge domine. Luthers geschriften worden in het openbaar verbrand (dit leidde ruim driehonderd jaar later tot de `waarschuwing` van de dichter Heinrich Heine - een volk dat zijn boeken verbrandt, vernietigt zichzelf - en de boekverbranding honderd jaar later door de nazis). Als deze `ketter` niet tot inzicht kan komen, bemoeit tenslotte keizer Karel V (Pleva) zich met de zaak, dat tot gevolg had dat er doden vielen onder de bevolking. Luther geniet echter bescherming van de progressieve adel, die hem proberen te gebruiken voor persoonlijke doeleinden - de graaf van Hessen wil zijn bigamie goedgekeurd krijgen - en/of politiek gekonkel. Op de rijksdag te Worms in 1521 probeert men Luther te bewegen zijn hervorming te herroepen, maar Luther weigert. Hij verblijft daarop op de Wartburg bij Eisenach en sticht de eerste protestantse gemeente, treedt uit de kerk en huwt met Katharina von Bora. De Lutherse kerk is de kleinste groepering binnen de hervormde gemeenschap en het is nauwelijks bekend dat Luthers geschriften het anti-semitisme hebben bevorderd. Het scenario van Theodor Schübel beroert slechts de oppervlakte van de complexe persoonlijkheid van Luther, die er netjes, enigszins neutraal, vanaf komt. De rollen zijn naar behoren ingevuld en de regie is goed. Het camerawerk is van Rolf Romberg. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Haus ohne Hüter

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Johannes Wolffhardt, Werner Lier, Renate Schroeter, Günther Malzacher en Karin Baal.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.

Hans ohne Hüter

1974 |

Duitsland 1974. Rainer Wolffhardt. Met o.a. Renate Schroeter, Werner Lier en Johannes Wolffhardt.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.

Das provisorische Leben

1971 |

Duitsland 1971. Rainer Wolffhardt. Met o.a. Donata Höffer, Anaid Iplicjian en Kurt Horwitz.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.

Jacobowksy und der Oberst

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Horst Bollmann, Peter Pasetti, Johanna von Koczian, Stanislaus Ledinek en Ljuba Welitsch.

In de zomer van 1940 hebben de Duitse troepen van de nazi`s Europa bijna geheel onder de voet gelopen en het zal niet lang duren voordat Frankrijk om een wapenstilstand vraagt. In het strijdgewoel probeert een hooghartige kolonel (Pasetti) uit het Poolse leger met belangrijke strategische geheimen in zijn tas, zich een weg te banen naar Engeland. Als zoveel Polen is hij anti-semiet en als zijn weg gekruist wordt door zijn joodse landgenoot Jacobowsky (Bollmann), beschouwt hij de man, die al geruime tijd op de vlucht is voor de nazi's die hem willen vermoorden, als een blok aan het been. Geleidelijk aan begint hij zijn metgezel te waarderen als hij ontdekt dat hij in staat is in de meest onmogelijke situaties steeds weer een uitweg te vinden en in de donkerste momenten optimist te blijven. Het scenario is gebaseerd op de roman van Franz Werfel en bevat autobiografische elementen. Werfel die in 1938 kon ontkomen naar de V.S., schreef zijn boek in 1944, één jaar voor zijn dood. De in 1890 geboren Werfel goldt door zijn lyriek als de belangrijkste vertegenwoordiger van de literaire stroming van het expressionisme. De spelprestaties zijn niet slecht onder de vaardige regie van Wolffhardt, die heel wat tv-films op zijn naam heeft staan. In 1958 reeds door Peter Glenville verfilmd als ME AND THE COLONEL met Danny Kaye en Curd Jürgens.

Besuch aus der Zone

1958 |

Duitsland 1958. Rainer Wolffhardt. Met o.a. Werner Peters, Paula Denk en Siegfried Lowitz.

In de zomer van 1940 hebben de Duitse troepen van de nazi`s Europa bijna geheel onder de voet gelopen en het zal niet lang duren voordat Frankrijk om een wapenstilstand vraagt. In het strijdgewoel probeert een hooghartige kolonel (Pasetti) uit het Poolse leger met belangrijke strategische geheimen in zijn tas, zich een weg te banen naar Engeland. Als zoveel Polen is hij anti-semiet en als zijn weg gekruist wordt door zijn joodse landgenoot Jacobowsky (Bollmann), beschouwt hij de man, die al geruime tijd op de vlucht is voor de nazi's die hem willen vermoorden, als een blok aan het been. Geleidelijk aan begint hij zijn metgezel te waarderen als hij ontdekt dat hij in staat is in de meest onmogelijke situaties steeds weer een uitweg te vinden en in de donkerste momenten optimist te blijven. Het scenario is gebaseerd op de roman van Franz Werfel en bevat autobiografische elementen. Werfel die in 1938 kon ontkomen naar de V.S., schreef zijn boek in 1944, één jaar voor zijn dood. De in 1890 geboren Werfel goldt door zijn lyriek als de belangrijkste vertegenwoordiger van de literaire stroming van het expressionisme. De spelprestaties zijn niet slecht onder de vaardige regie van Wolffhardt, die heel wat tv-films op zijn naam heeft staan. In 1958 reeds door Peter Glenville verfilmd als ME AND THE COLONEL met Danny Kaye en Curd Jürgens.