Manfred Stelzer

Regisseur, Scenarist

Manfred Stelzer is regisseur en scenarist.
Er zijn 49 films gevonden.

Wir tun es für Geld

2014 | Komedie

Duitsland 2014. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Florian Lukas, Diana Amft, Ludger Pistor en Ursula Karusseit.

Een geroutineerd kusje, meer heeft Ines niet over voor haar jeugdvriend en kersverse echtgenoot Moritz, met wie ze alleen maar getrouwd is om belasting te besparen. Niet veel later ligt de bruid in de armen van haar minnaar Bernd. Ze komen in grote problemen als hun nieuwe buurman Ekkehard Stöckelein-Grummler blijkt te werken bij de belastingdienst.

Schneewittchen muss sterben

2013 | Misdaad

Duitsland 2013. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Tim Bergmann, Felicitas Woll en Vladimir Burlakov.

De rust in het dorpje Altenhain wordt verstoord als Tobias Sartorius na een celstref wegens moord op de mooie Stefanie Schneeberger terugkeert. Kort daarna wordt het lichaam van een van Stefanies aanbidders gevonden: moord of zelfmoord? Politiechef Oliver von Bodenstein en commissaris Pia Kirchhoff stuiten tijdens het onderzoek op allerlei duistere dorpsgeheimen.

Die Auflehnung

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Jan Fedder, Jodie Ahlborn, André Hennicke en Josef Heynert.

Viskweker Frank Wittmann krijgt na het doodschieten van een aalscholver, die tot de beschermde vogels hoort, onenigheid met de plaatselijke politie. Zijn dochter Ute heeft een verhouding met nertsfokker Bernhard Drews. Wanneer Ute Bernhard met een vrouw betrapt, neemt ze wraak door zijn nertsen vrij te laten. Bernhard dreigt Frank met aangifte en kort daarop staat Bernhards huis in brand.

Ein Schnitzel für drei

2009 | Komedie

Duitsland 2009. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Armin Rohde, Ludger Pistor, Caroline Peters en Branko Samarovski.

De werkloze Günther en zijn vriend Wolfgang vinden veel geld in het huis van Günthers aan dementie lijdende buurman. Ze besluiten het in te pikken en in ruil daarvoor gaan ze samen voor de verwarde man zorgen.

Schokolade für den Chef

2008 | Komedie

Duitsland 2008. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Karl Kranzkowski, Jule Böwe, Irm Hermann, Astrid Meyerfeldt en Pierre Besson.

Doordat de traditionele chocoladefabriek van Ernst Schmitt geen winst maakt, moet deze eigenlijk gesloten worden. Ernst besluit echter undercover, als chauffeur, in zijn eigen fabriek te gaan werken om te ontdekken waardoor de zaak niet loopt.

Meine fremde Tochter

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Götz George, Alexander Scheer en Michael Hanemann.

De gepensioneerde ambtenaar Johannes Bergkamp verliest zijn greep op de realiteit door het plotselinge overlijden van zijn dochter Sophie. Sophie was zijn lievelingetje in tegenstelling tot zijn zoon Markus, maar uitgerekend Markus redt zijn vader. Vader besluit nu op zoek te gaan naar het hoe en waarom van zijn dochters dood.

Der Heckenschütze

2008 | Misdaad

Duitsland 2008. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Fabian Busch, Stefanie Stappenbeck en Karl Kranzkowski.

De nieuwe commissaris Peter Heiland krijgt in zijn eerste zaak meteen met een seriemoordenaar te maken. Alle sporen wijzen naar Schwaben, waar Heiland vandaan komt. Na zelf neergeschoten te zijn begint een kat-en-muisspel tussen Heiland en de moordenaar.

Die Sterneköchin

2007 | Drama, Komedie

Duitsland 2007. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Inga Busch, Pierre Besson en Claudia Geisler.

Een vrouw die in een snackbar werkt, wint de lottojackpot met 8,5 miljoen euro, dumpt haar overspelige vriend en gaat met een vriendin naar Toscane. Als ze weer terug is in Frankfurt, besluit zij haar droom te verwezenlijken: een eigen Italiaans restaurant.

Brennendes Herz

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Alexander Scheer, Ivan Subay, Christoph Franken en Erhan Emre.

De neonazi Kurt wordt verliefd op de Turkse Ayse. Kurt wordt onder druk gezet door zijn vrienden en Ayse krijgt last van haar overbezorgde broer Saladin.

Tote leben länger

2005 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2005. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Ursula Karven, Pierre Besson, Stephan Baumecker, Branko Samarovski en Erika Marozsán.

Restauratrice van kerken Stella Bruckner (Karven) is geschokt als haar man Thomas levenloos voor de deur ligt. Wat haar betreft was hij een jaar geleden al overleden en had zij hem in het lijkenhuis ge[KA3]identificeerd. Politieman Rabe (Samarowski) helpt haar uit de droom: Thomas is een jaar geleden niet overleden, maar is het deze keer werkelijk. Thomas was al getrouwd, en leefde onder een valse naam met Eva Kramer (Marozsan), een jonge en mooie vrouw uit Moldavi[KA3]e, in L[KA3]ubeck. Rabe gelooft dat Stella meer weet dan zij wil loslaten en zet een ex-collega, die nu priv[KA1]edetective is, Eddy Klever (Besson) aan het werk om haar te bespioneren. De werkelijke achtergrond is de illegale handel in een anti- kankermedicijn dat niet goedgekeurd is. Klever komt er snel achter dat een goede vriend van Thomas, schoonheidschirurg Chris Schwarze (Baumecker) er ook wat mee te maken heeft. De kijkers hebben dan nog sneller dan Klever in de gaten hoe de vork in de steel zit dankzij het weinig verheffende scenario van Christos Yiannopoulos. Het camerawerk van Egon Werdin ziet er beter uit dan de spelprestaties onder de te gemakzuchtige regie van Stelzer.

Pommery und Leichenschmaus

2005 |

Duitsland 2005. Manfred Stelzer. Met o.a. Karl Kranzkowski, Mareike Carrière en Horst Krause.

Moeder Ruth heeft de hele familie bijeengeroepen. Na tien jaar heeft ze geen zin meer de grafkosten van de urn van haar man Horst te betalen, dus wat te doen met de urn? Het duurt niet lang voor iedereen ruzie heeft met iedereen en plotseling valt de urn kapot. Maar wat blijkt? De urn is leeg en waar is de as van Horst?

Pommery und Hochzeitstorte

2005 | Drama, Komedie

Duitsland 2005. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Mareike Carrière, Karl Kranzkowski, Armin Rohde, Pierre Besson en Katharina Thalbach.

Nieuwe belevenissen van de chaoten uit POMMERY UND PUTENBRUST (2002). Moeder Ruth (Schorn) heeft trouwplannen. Ze heeft een schrijver (Naujoks) met een landhuis aan de haak geslagen (of werd zij versierd?). Haar kinderen Luise (Carri[KA2]ere), Frieder (Rohde) en Jasmin (Hassmann) worden met hun aanhang uitgenodigd voor het feest in het door god verlaten gehucht Oderbruch om te ontdekken dat er niets is voorbereid. Er moet aan het huis nog het nodige geklust worden en de a.s. bruidegom is nog jonger dan de kinderen van Ruth. Het liefst zouden ze hun boeltje weer pakken, maar ja het is hun moeder... Oh, jee hoe moet dit aflopen? Uitsluitend voor de kijkers die intens genoten hebben van de eerste film. Het scenario is van regisseur Stelzer en Mathias Klaschka. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Irren ist sexy

2005 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 2005. Romantiek van Manfred Stelzer. Met o.a. Anja Kling, Gerit Kling, Oliver Korittke, Christel Peters en Michael Lott.

Anne (Anja Kling) zou graag moeder willen worden, maar haar man Wolfgang (Lott) heeft liever een hond. Ten einde raad besluit zij een tijdje naar haar zuster Viola (Gerit Kling) te gaan. Viola, die in een soapserie op de tv speelt, had juist in een impuls een kamer verhuurd aan taxichauffeur Henrik (Korittke), die plotseling dakloos geworden was, omdat hij onenigheid kreeg met zijn extravagante tante (Peters). Hoewel het een beetje vol raakt bij Viola, wordt het een gezellige boel. Bovendien blijkt Anne wel iets te voelen voor Henrik, die eigenlijk een afgestudeerde botanicus is. Viola raakt per ongeluk zwanger van Henrik. Nu staat zij voor het dilemma hoe vertel ik het mijn zuster. Ze verspreekt zich algauw en dan wordt het feit dat ze zusters zijn op de proef gesteld. De oplossing is nabij, want Anne is tenslotte getrouwd en als Wolfgang nu eens wat toeschietelijker zou worden en Anne wat zou bijdraaien, dan is toch iedereen gelukkig... Wie de gezusters Kling samen voor de camera wil zien, heeft met deze tv-film de perfecte gelegenheid. Verder stelt het weinig voor, inclusief het scenario van Bert Koß. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Wilsberg - Tod einer Hostess

2004 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Het scenario van Ulli Stephan is een klein beetje in Mickey Spillane stijl geschreven. Wilsberg (Lansink) krijgt een bezoekje van de aantrekkelijke, maar niet meer zo jonge steenrijke textielonderneemster Juliane Kuhn (Malton), die hem tegen een vette cheque vraagt haar vader Erwin Kuhn (Hoppe) te observeren. Een opdracht die Wilsberg moeilijk kan weigeren, maar Alex (Klink) wil niet op het antiquariaat passen omdat zij als hostess een baantje heeft aangenomen net als haar vriendin en dat betaalt duizendmaal beter. Zij heeft haar rechtscolleges tijdelijk even opgeschoven. Dan wordt haar vriendin als lijk gevonden en Alex lijkt zich in een dodelijk wespennest te hebben gestoken. Manni (Schafmeister) moet Wilsberg dan helpen en dus meer doen dan zijn Volvo uitlenen. Uiteraard is er een connectie met de knappe Juliane. Zodra er een dode gevallen is, komt Kommissarin Springer (Russek) op de proppen en de kijker vraagt zich af of Wilsberg en Springer deze zaak nu eindelijk eens met een candlelight dinner (en wat dies meer zij) zullen beëindigen. Voer voor de fans van Wilsbergs speurdersavonturen. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Tatort - Hundeleben

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Joe Bausch en Helga Göring.

Freddy Schenk (B[KA3]ar) heeft zijn parmantige oma Margot (G[KA3]oring) ondergebracht in Abendrot, een rusthuis voor oude van dagen. Freddy`s geweten knaagt behoorlijk, want Abendrot heeft geen beste reputatie en de bejaarden hebben er een hondenleven. Er is een personeelstekort en de behandeling is op zijn zachtst gezegd onzorgvuldig. In het park nabij Abendrot wordt het stoffelijk overschot van de arts van het rusthuis gevonden Dr. Rose Lang (Thielemann), en zo heeft Freddy een reden om zijn oma op te zoeken samen met zijn collega Max Ballauf (Behrendt). Aanvankelijk verdenken ze verzorgster Tatjana Riegelsberger (Sarnau) van een crime passionnel omdat haar man Peter (K[KA3]obe) een verhouding zou hebben met Rose. Doch tussen de papieren van Rose worden de overlijdensaktes van twee bewoners gevonden. Intussen is Margot bevriend geraakt met de bewoner Konstantin Baumeister (Mellies), en als zij zich er eindelijk thuis gaat voelen, overlijdt Konstantin geheel onverwacht. Er is duidelijk iets aan de hand in Abendrot. Max en Freddy denken dat Rose teveel wist. Het scenario van niemand minder dan de tv- actrice Nina Hoger en regisseur Stelzer heeft in verband met de toenemende vergrijzing het werkterrein van Ballauf en Schenk verplaatst naar de bejaardenzorg. Heel realistisch. Voorts bevat het de gebruikelijke bestanddelen en leveren Bär en Behrendt werk af dat men van hen verwacht. Het camerawerk is van Peter Przybylski. Aflevering 563.

Wilsberg: Tod einer Hostess

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Manfred Stelzer. Met o.a. Rita Russek, Heinrich Schafmeister en Leonard Lansink.

Privé-detective Georg Wilsberg neemt een lucratieve opdracht aan: Hij moet te weten komen waarom textielfabrikant Kuhn zich de laatste tijd zo koel gedraagt tegenover dochter Juliane. De onschuldige speurneuzerij neemt echter gauw gevaarlijke vormen aan

Tatort - Bermuda

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Tittelstaedt, Joe Bausch en Paula Kalenberg.

Aan de Rijnoever wordt het stoffelijk overschot gevonden van de eigenaresse van een groot, goedlopend autobedrijf, dat Sylvester heet. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) verrichten het onderzoek. Logischerwijze gaan ze een kijkje nemen in het autobedrijf dat de hoofddealer is van een bekend merk. De chef van het bedrijf is Wolf-Dieter Lachner (Brandner). Beide speurders ontdekken algauw dat hij een verhouding had met de overledene, en dat hij diep verwikkeld zit in het omkatten van auto`s voor de Russische maffia. Het zou al te gemakkelijk zijn als de zaak met Wolf-Dieter opgelost zou zijn. Voor het zover is, stellen Max en Freddy vast, dat Winnie Sylvester (Kalenberg), de minderjarige dochter van de overledene, in een tehuis voor jongeren woont, dat Bermuda heet, en dat onder beheer valt van de raad voor de kinderbescherming. Door het ongelukkige voorval is Winnie miljonaire geworden. Het gaat nogal chaotisch toe in het tehuis, waar ook David Brunner (Riedel) woont. Hij is leerling automonteur bij Sylvester en stond op de nominatie ontslagen te worden vanwege het lenen van auto`s voor nachtelijke straatraces. Een andere bewoner Philipp Rabe (Moya) heeft een tick en een merkwaardige hobby: messenwerpen. Dan is er Marlott (Schramm), Winnie's contactpersoon; zij blijkt een dwangmatige zakkenrolster te zijn, die samen met Winnie oudere heren kaalplukt; en last but not least is er de overwerkte directeur van Bermuda, die flink boven zijn capaciteiten moet werken. Max en Freddy draaien in rondjes, want er zijn verdachten, die motieven hebben en er zijn lieden, die voordeel hebben bij de dood van Winnie's moeder. Ze komen er niet goed uit, maar dan gebeurt er een tweede moord die hen op het spoor van de eerste brengt. Het scenario van Scarlett Kleint en Roswitha Seidel bevat een aantal originele elementen: de onbetrouwbare jeugd, maar kiest verder voor het bekende recept: de tweede moord. Het goede spel, vooral van de jongere rolverdeling, verhoogt het plezier voor de TATORT-liefhebber. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Aflevering 540.

Stahlnetz - Ausgelöscht

2003 | Misdaad

Duitsland 2003. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Hermann Beyer, Roman Knizka, Paul Fassnacht, Kristina van Eyck en Julia Malik.

Kort voordat hij met pensioen gaat, moet Kriminalhauptkommissar Leo Maybach (Beyer) de dubbele moord ophelderen op Ellen en Kai Steinhoff, een moeder en een zoon uit een rijk ondernemersgeslacht. Via de oudste zoon Felix (Knizka) krijgt Maybach de gouden tip. Een zekere Bulkowski, een vriend van Kai, zou hem veel geld schuldig geweest zijn en uit wanhoop de wandaad begaan hebben. Maybachs assistent Wilpert (Fassnacht) onderwerpt hem aan een verhoor, dat tot een bekentenis leidt. Maybach kan zich in de handen wrijven dat de zaak zo snel is opgelost. Voor één keer maakt hij een uitzondering in zijn beroepsleven, omdat hij binnenkort toch met pensioen gaat en er thuis niemand op hem wacht. Hij sluit vriendschap met Felix, maar die is van korte duur als blijkt dat de zaak toch anders in elkaar zit en de bekentenis iets te snel was afgedwongen. Maybach moet nog eenmaal het masker van de politieman opzetten. Het scenario van Orkun Ertener is weinig complex, maar het bevat een realistische en geloofwaardige misdaadgesciedenis. Het spel overtuigt onder de vaardige regie van Stelzer, die al heel wat krimi's op zijn naam heeft staan. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Gnadenlose Bräute

2003 |

Duitsland 2003. Manfred Stelzer. Met o.a. Konstantin Graudus, Barbara Philipp en Stephanie Stapenbeck.

Kort voordat hij met pensioen gaat, moet Kriminalhauptkommissar Leo Maybach (Beyer) de dubbele moord ophelderen op Ellen en Kai Steinhoff, een moeder en een zoon uit een rijk ondernemersgeslacht. Via de oudste zoon Felix (Knizka) krijgt Maybach de gouden tip. Een zekere Bulkowski, een vriend van Kai, zou hem veel geld schuldig geweest zijn en uit wanhoop de wandaad begaan hebben. Maybachs assistent Wilpert (Fassnacht) onderwerpt hem aan een verhoor, dat tot een bekentenis leidt. Maybach kan zich in de handen wrijven dat de zaak zo snel is opgelost. Voor één keer maakt hij een uitzondering in zijn beroepsleven, omdat hij binnenkort toch met pensioen gaat en er thuis niemand op hem wacht. Hij sluit vriendschap met Felix, maar die is van korte duur als blijkt dat de zaak toch anders in elkaar zit en de bekentenis iets te snel was afgedwongen. Maybach moet nog eenmaal het masker van de politieman opzetten. Het scenario van Orkun Ertener is weinig complex, maar het bevat een realistische en geloofwaardige misdaadgesciedenis. Het spel overtuigt onder de vaardige regie van Stelzer, die al heel wat krimi's op zijn naam heeft staan. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Stereo, 16:9.

Ein Engel und Paul

2003 | Romantiek

Duitsland 2003. Romantiek van Manfred Stelzer. Met o.a. Eva Haßmann, Pierre Besson, Gunda Ebert, Klaudia Balawender en Paul Faßnacht.

Aantrekkelijk blondje Marie (Hassmann) werft eenzame heren voor het huwelijksbureau van Charly (Naujoks) om ze tegen een forse betaling aan de vrouw te helpen. Ze walgt van haar werk, want het grenst aan tippelen voor de monomane Charly die eigenlijk niet meer dan een keurig aangeklede souteneur is. Als ze Paul (Besson) in een café ziet, slaat ze hem aanvankelijk als animeermeisje aan de haak. Dan blijkt Paul een succesvolle advocaat te zijn en ziet ze in hem de mogelijkheid om los te komen van Charly, die haar als lokvogel liever niet verliest. Het feit dat Paul getrouwd is, lost Marie op met haar geroutineerde verleidingskunsten. Als ze in Pauls vakantiehuis in Zuid- Frankrijk verblijven, haalt het verleden hen in: Pauls vrouw Louise (Ebert) begrijpt niet waarom haar man weg is en Charly wil zijn inkomstenbron terug. Ook Pauls zakelijke partner Hans (Faßnacht) heeft hem nodig. Het scenario van Tatort- producente voor omroep NDR Doris J. Heinze is niet slecht, want ze houdt de kijkers in spanning over de keuze, die de hoofdrollen gaan maken, maar esprit en humor ontbreken een beetje. De rolverdeling daarentegen doet zeer zijn best. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Stahlnetz: Ausgelöscht

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Manfred Stelzer. Met o.a. Paul Fassnacht, Roman Knizka en Hermann Beyer.

In de statige villa van de familie Steinhoff worden moeder en zoon Steinhoff dood teruggevonden. Voor hoofdinspecteur Leo Maybach wordt dit de laatste moordzaak voor zijn pensioen. Al snel blijkt het echter geen routineklus te zijn

Pommery und Putenbrust

2002 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2002. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Mareike Carrière, Karl Kranzkowski, Armin Rohde, Katharina Thalbach en Eva Haßmann.

Elk jaar gaat lerares Luise Fischbach met haar gezin met de kerst skiën. Deze keer is alles anders. Om de familiebanden wat aan te halen, besluit ze haar moeder, broer en zus met aanhang uit te nodigen voor een groot familie-kerstfeest. Dit feest loopt echter niet zo glad als verwacht.

Polizeiruf 110: Silicon Walli

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Edgar Selge, Michaela May, Nadeshda Brennicke, Michael Brandner en Bernd Tauber.

Deze aflevering gaat over omstreden wondertieten die met behulp van plastische chirurgie en siliconen opsteken en tot prikkelen moeten stemmen. In de vermaarde Hofgarten in M[KA3]unchen wordt Lo (M[KA3]uhlhausen), een rondborstige ster van het impressariaat Eventagentur, levenloos aangetroffen. Het is onmiddellijk duidelijk aan Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) en zijn collega Jo Obermaier (May), die dezelfde rang heeft, dat het slachtoffer niet ter plekke gestorven kan zijn, maar versleept is. Het ligt voor de hand om Lo`s `manager` Fred Fink (Brandner), een dubieuze ordinaire gast, eens aan de tand te voelen. Ze stuiten daarbij ook op Wally (Brennicke), bijgenaamd Silicon Walli met nog veel grotere borsten dan de vermoorde Lo, die tevens haar concurrente was. Helaas wordt er bij de politie gestaakt (leuk voor de verandering), zodat Tauber zijn speurzin moet inzetten. Zo komen Wally en hij nader tot elkaar. Hij merkt dat Fred haar genadeloos exploiteert en dat Wally behoefte heeft aan een vaderfiguur (het klassieke profiel van de prostitu[KA1]ee). Wally heeft ook nog een ambitie: zij wil zingen. Jo gelooft niet zo in Wally - heeft Jo soms een minderwaardigheidscomplex omdat ze kleinere borsten heeft? Is ze jaloers? Als er eindelijk informatie uit het gerechtelijk laboratorium boven water komt, blijkt Lo wellicht overleden te zijn aan het gevolg van illegale pijnstillers die zij nodig had als gevolg van haar talloze schoonheidsoperaties. Dan komt dokter Mirko Storkic (Mues) in aanmerking als de dader, maar Tauber ontdekt dat Lo tegen Fred had gezegd dat ze ermee wilde ophouden. Zou Fred uit wraak zijn kip met gouden eieren hebben geslacht? Het scenario van Wolfgang Limmer lijkt heel vrij geïnspireerd te zijn op het kommervolle leven van de rond 2000 overleden de Franse tietenmadam Lolo Ferrari met een bovenwijdte die de meter zeer ruim voorbij ging. Haar echtgenoot werd in 2002 vastgenomen door de politie, omdat hij volgens haar moeder haar dood veroorzaakt zou hebben. Het spel in deze film is goed en de types zijn raak gecast. Mooi camerawerk van Diethard Prengel.

Bis dass dein Tod uns scheidet

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Senta Berger, Günther Maria Halmer, Loretta Pflaum, Hanna Burgwitz en Hanno Pöschl.

Na een bijna-verdrinkingsdood, een bedrijfsongeval, realiseert Gunnar Mosbach (Halmer) zich, dat zijn leven zich te snel voltrokken heeft en dat de tijd die hij nog te leven heeft minder zal zijn. Hij wordt hierdoor uiterst somber, en laat de greep op zijn goedlopende duiksportzaak verslappen. Zijn vrouw Edith (Berger), is een stuk levenslustiger en cynischer, maar ook zij vindt diep in haar hart dat de tijd te snel voorbij gegaan is. Edith werkt als freelance journaliste voor een vrouwenblad dat eenmaal in de veertien dagen verschijnt onder de titel Britta. Edith moet een artikel schrijven over (in onze ogen een morbide) een fantast, die een computerprogramma heeft ontwikkeld, waardoor je na invoering van allerlei co[KA3]ordinaten, het tijdstip van je eigen dood kunt berekenen. Zowel Edith als Gunnar geven hun persoonlijke gegevens door voor de berekening, krijgen de resultaten, maar Gunnar wil er (heel begrijpelijk) niets van weten. Ondertussen besluit Edith dat het wel mooi is geweest bij Britta, zegt haar baan op en besluit dat het de hoogste tijd is om dikke romans te schrijven. Ze haalt Gunnar over om samen op een zuidelijk eiland (het zou Mallorca kunnen zijn) een nieuwe fase in hun leven te beginnen. Als ze eenmaal ter plekke zijn, waagt Gunnar zich eraan om de uitkomst van de computerberekening te bekijken - de schrik slaat hem om het hart. Een kluchtige film rondom de inmiddels zestig-jarige Berger die alle moeite doet er vijf of zes jaar jonger uit te zien met een wat opgebruikte, vermoeide Halmer (bekend uit de serie ANWALT ABEL) in de bijwagen. Niet onaardig, maar de Senta-films van dit kaliber kennen we zo langzamerhand wel en ze beginnen op een overdosis te lijken. Dergelijke computerprogramma`s zijn op Internetsites inderdaad te vinden en zijn net zo betrouwbaar als het bekijken van koffiedik. Het schrijven van romans is geen sinecure, ook al heb je jaren meegewerkt aan een damesblad (bedoeld is hier het tijdschrift Brigitte). Het ironische scenario vol make- believe en wishful thinking is van Michel Bergmann en Anke Apelt. Het camerawerk is van Frank Grunert.

Vor meiner Zeit

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Ingo Naujoks, Nadeshda Brennicke, Jan-Gregor Kremp, Katharina Meinecke en Claudia Balawender.

Getrouwde Walter (Naujoks) valt voor ex-actrice Anne (Brennicke) en zij voor hem. Walter gaat scheiden en trouwt met Anne. Zijn ex Barbara (Meinecke) stuurt hun dochtertje Leonie (Balawender) naar hem om naar de bioscoop te gaan. Ze zien een slechte B-film, waarin Anne een gangsterliefje speelt. Na afloop begint Walter te piekeren over het verleden, waarin Anne de nodige mannen heeft leren kennen. Het gepieker slaat om in fantasie en dat weer in jaloezie. Zo nam de in de steek gelaten Barbara wraak op Walter, maar wint ze hem daarmee terug of wil ze gewoon zijn geluk verbrijzelen? Het scenario van Niklas Becker is niet onaardig en de rolverdeling is niet slecht. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Trennungsfieber

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Senta Berger, Günther Maria Halmer, Karl Kranzkowski, Nele Mueller-Stöfen en Miranda Toma.

Carla Severin-Bauer (Berger) en haar man Fritz (Halmer) zijn beiden advocaat, die zich gespecialiseerd hebben in echtscheidingszaken. Fritz wil ermee ophouden en zich terugtrekken in een huis aan een meer, maar voor de ambitieuze en jongere Carla is haar carri[KA2]ere nog lang niet be[KA3]eindigd. Hun dochter Pia (Toma) wil trouwen met Edgar Meuser (Glade), een beroepsofficier wat zij beiden dan weer -ieder om hun eigen redenen - niet zien zitten. Tegen de achtergrond van hun fundamenteel verschillende idee[KA3]en, die gronden genoeg zouden zijn voor een echtscheiding, bestrijden ze elkaar te vuur en te zwaard met de zaak van hun vrienden Toni Goldhofer (Kranzkowski) en Liane Goldhofer (Mueller-St[KA3]ofen) - iets wat ze om gezonde professionele redenen nooit gedaan zouden hebben. Hieraan toegevoegd nog een affaire van jaren her tussen Fritz en Liane, waardoor Carla nog eens extra olie op het vuur gooit door naar Toni te lonken. Het scenario-met-goede-afloop van Martina Brand is allesbehalve origineel. De kijker krijgt het gevoel dat het behoorlijk grote aantal tv-films, waarin de zo charmante Berger (vijftig-jaar-plus) te bewonderen valt, net even te veel rondom haar geschreven zijn. Jammer. Het camerawerk is van Frank Grunert. Omdat het Senta is, toch een minnelijke waardering voor deze voorspelbare onzin.

Gnadenlose Bräute

2000 | Misdaad, Drama

Duitsland 2000. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Stephanie Stapenbeck, Barbara Philipp, Konstantin Graudus, Stephan Kampwirth en Andreas Schmidt.

Fine (Stapenbeck) zit in de gevangenis wegens moord op haar vriend Holger. Ze zou hem tijdens een idyllisch weekend aan de Noordzee om zeep geholpen hebben. Niemand heeft willen geloven dat zij geen motief had omdat Jepsen (Graudus), Lopsien (Kampwirth) en Leip (Schmidt) haar tijdens het proces zwaar hebben beschuldigd. Ze werd immers onder het bloed naast de vermoorde Holger wakker. Fine is te jong om te wachten op de gerechtigheid van vrouwe justitia, die bewezen heeft dat ze in haar geval stekeblind is geweest. Samen met medegevangene Luzzi (Philipp) breekt ze uit en gaan ze uiteindelijk naar de plaats van het misdrijf. Van de dorpsidioot Bruno (Naujoks) begrijpen ze wat er precies is voorgevallen. Luzzi helpt Fine, die het moeilijk heeft met het verwerken van de waarheid, om de ware boosdoeners aan het kruis te nagelen. Vlotte film met een weinig gecompliceerd scenario over ons-kent-ons van Eckhard Theophil en regisseur Stelzer en uitstekende spelprestaties. Het camerawerk van Martin Kukula laat de Noordzeekust op zijn voordeligst uitkomen.

Tournee ins Paradies

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Armin Rohde, Florian Lukas, Ingo Naujoks, Christian Berkel en Inga Busch.

Erik (Rohde) is in zijn vrije tijd zanger van het levenslied. Het is zijn lust en zijn leven en op personeelsavonden steekt hij tot genoegen van zijn collega`s de draak met de magazijnmeester. Nu is de firma failliet, Erik te oud voor een nieuwe job en moet hij van zijn hobby zijn werk zien te maken. Het lijkt te lukken als hij voor een meubelmagazijn in de toonzalen mag zingen en de waren moet aanprijzen. Eriks broer Bruno (Lukas) vindt dat hij een manager nodig heeft, en wie kan dit nu beter dan... Bruno. Ware het niet dat Bruno het niet zo nauw neemt met de wet omdat hij tussen mijn en dijn nauwelijks onderscheid kan maken. Als Bruno een paar meubels meeneemt, belandt hij onmiddellijk achter de tralies. Zijn vriend Goldi (Naujoks) mag overdag het gevang uit, maar moet er `s nachts slapen. Hij stelt Erik voor om te gaan zingen onder het motto Freiheit for my Brother, terwijl Eriks maat Rudi (Berkel) met de pet rondgaat. Met het opgehaalde geld kan dan Bruno`s borg betaald worden. Om Erik op te peppen wil Goldi dat hij een beetje coca[KA3]ine snuift, terwijl Bruno zijn vriendin Wanda (Busch) vraagt Erik in de gaten te houden. Het succes lijkt om de hoek te liggen, het is slechts een kwestie van tijd. Het scenario van Gert C. Möbius gaat over sociale nood, kameraadschap en een beetje geluk. De rollen worden ingevuld door een hele puike bezetting, die onder de regie van Stelzer tot het juiste resultaat komt voor een sociale comedy. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Polizeiruf 110: Live in den Tod

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Armin Rohde en Julia Jäger.

Zware jongen Karl Hauser (Naujoks) erft een grote Amerikaanse camper en benut de gelegenheid om zich terug te trekken uit zijn criminele praktijken. Zijn maat Harry Malz (Rohde) heeft een oude camera gestolen om commerci[KA3]ele tv-stations te voorzien van reportages. Producente Senta (J[KA3]ager) maakt hem duidelijk dat er grof geld te verdienen valt met spectaculaire beelden. Daarbij schrikt Harry er niet voor terug om verschrikkelijke gebeurtenissen zelf te ensceneren. Het loopt verkeerd als hij een opvangcentrum voor asielzoekers in brand steekt. Voordat Hinrichs (Steimle) en Groth (Böwe) Karl in de kraag vatten, wil hij een bank overvallen omdat hij de achterstallige wegenbelasting voor de camper niet kan betalen. Hij tipt Harry over zijn voornemen. Eerder, in 1997, onder de alternatieve titel DIE MEDIENQUALLE op de tv vertoond, maar wordt officieel beschouwd als aflevering 199, die op 15 maart 1998 voor het eerst werd uitgezonden. Het scenario van Gerd Möbius en regisseur Stelzer is meer een persiflage op de schandaalhonger van moderne maatschappij dan een krimi.

Polizeiruf 110: Katz und Kater

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Inga Busch, Karl Kranzkowski en Ulrich Wildgruber.

Een bijzondere afpersingszaak voor Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle). Iemand doet gif in het kattenvoer van het merk Catfresh en de geliefde huisdieren sterven als vliegen in Schwerin en omgeving. De filiaaldirectie van het bedrijf, dat aan een Amerikaanse firma behoort, vraagt aan Caroline Petersen (Busch), de lieftallige verschijning uit de reclamespotjes, om het chantagegeld te overhandigen, maar verzwijgt dat het de afperser (Kranzkowski) niet om het geld gaat, maar om haar. Ze hopen dat hun beveiligingsdienst de onverlaat op het juiste moment in zijn kladden zal grijpen. Ze willen de politie er buiten houden om een schandaal te voorkomen. Ondertussen zijn Groth en Hinrichs nog aan het puzzelen over het hoge sterftecijfer van de kattenpopulatie. Uiteraard gaat de overhandigingszaak mis en raakt Caroline in de macht van haar belager, een zwijgzame kerel, waarvan ze voorlopig alleen maar te weten komt dat hij Max heet. Ze zit gevangen in een eenzaam gelegen hoeve, en ontdekt dat Max haar reclamefilmpjes kent en vindt dat de boodschappen leugens zijn. Ze ontdekt ook dat er niets over haar ontvoering bekend is. Gelukkig zitten Hinrichs en Groth niet stil en het gifspoor leidt uiteindelijk naar de ontvoeringszaak. Het gaat niet zozeer om het scenario van Gert C. M[KA3]obius en regisseur Stelzer, maar wel om het uitstekende duo (Böwe en Steimle) dat samenwerkt en hele verschillende opvattingen koestert over de voortgang van het onderzoek, maar uiteindelijk samen de zaak oplost. Aflevering 202.

Polizeiruf 110: Ÿber den Tod hinaus

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Gabriele Völsch, Ilse Neubauer en Irm Hermann.

Kommissar Groth (B[KA3]owe) gaat tijdens zijn vakantie de tuin aanleggen in een luxueus bejaardentehuis, waar zijn oude schoolvriend woont. Hinrichs (Steimle) krijgt ondertussen de Amerikaanse kleindochter van een der bewoners op het politiebureau met een klacht: ze kan geen contact opnemen met haar opa en vermoedt dat er iets niet pluis is. Hinrichs gaat een kijkje nemen en ontdekt tot zijn niet geringe verbazing dat Groth hier zijn vakantie doorbrengt. Hinrichs geeft zich uit voor Groths zoon en samen gaan zij de zaak observeren en doen hele lugubere ontdekkingen over de verdwijningen. B[KA3]owe, een hartpati[KA3]ent, is zichtbaar vermoeid, maar past wonderwel in het kader van het toneelmatige scenario van Gert C. M[KA3]obius en regisseur Stelzer. Pr[KA3]uckner, die Ren[KA1]e Schmeidle speelt, werd later commissaris als opvolger van Charles Brauer (Peter Brockmöller) in Hamburg in de serie TATORT. Een aflevering - nummer 189 - die anders is dan andere, maar daarom niet minder aardig.

Polizeiruf 110: Der Fremde

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Gabriele Völsch en H.H. Müller.

De overval op een postkantoortje in een dorpje in de buurt van Schwerin wordt toegeschreven aan een Roemeense bende, die in Mecklenburg-Vorpommern meer zaken op hun geweten heeft. Hinrichs (Steimle) ontdekt bij zijn onderzoek een hoop illegaal gif en stuit op Stefan Bender (Naujoks), een afgezant van Greenpeace. Hinrichs krijgt de hik als de kleindochter van Kurt Groth (B[KA3]owe), Juliane (V[KA3]olsch), meer oog heeft voor Bender dan voor hem. Inmiddels leidt het spoor naar het havenstadje Wismar, waar het gif verscheept wordt. Ondanks Hinrichs vooroordelen en rivaliteit gaat hij met Bender samenwerken om de boosdoeners in de kraag te vatten. Aardig deel uit de serie, die B[KA3]owe als de conventionele cop toont en Hinrichs als de moderne driftkikker, maar tenslotte kunnen ze niet zonder elkaar als het erop aankomt om de misdaad te bestrijden. Het scenario is van Leo P. Ard en Rainer Butt. Krause, die Johann L[KA3]uhmann speelt, zouden we in 2001 in de reeks zien als boerenslimme Dorfspolizist Krause in een motor met zijspan en een hond, die zou gaan dienen onder Kommissarin Wanda Rosenbaum (Jutta Hoffmann) van de Kripo in Brandenburg. Krause groeide geleidelijk uit tot een cultfiguur in de serie. Aflevering 188.

Die Medienqualle

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Anna van Hoorn, Ingo Naujoks en Armin Rohde.

Randolph Hearst, de steenrijke krantenmagnaat ontketende de Amerikaanse oorlog tegen Cuba om kranten te kunnen verkopen (en boorde Orson Welles de grond in na het meesterwerk CITIZEN KANE dat hem weinig flatteus portretteerde, waardoor Welles in Amerika geen voet meer aan wal kreeg). Deze film gaat volgens hetzelfde principe, maar met onmachtige randfiguren. Kleine misdadigers, domme Karl Hauser (Naujoks) en geslepen Harry Malz (Rohde) - een Jacobse en Van Es - filmen wandaden die ze zelf aanstichten en verkopen die aan kijkcijfergeile Senta (Jaeger) van een plaatselijke tv-zender totdat Kommissar Kurt Groth en smeris Jens Hinrichs (Steimle) er een eind aan maken. Voor het zo ver is culmineert het in een bankoverval en een pseudo gijzelname van Afrikaans zwaantje kleef aan Namaka (Van Hoorn) zonder papieren die zich aan haar 'redder' Harry klitte. Scenario van Gert C. Möbius en regisseur Stelzer. Vermakelijk.

Polizeiruf 110: Ÿber Bande

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Steffen Schult, Arne Reckers en D.W. Bock.

Het begint met een diefstal van twintig, toentertijd zeer dure kleurenkopieermachines. Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) belanden bij hun naspeuringen in de rosse buurt in Hamburg en bevrijden een Thais meisje dat als seksslavin moest pezen. Ze bieden haar onderdak in Schwerin en halen daarmee de spot (en afgunst) van hun collega's op de hals. Natuurlijk laat de Hamburgse onderwereld het bij zo'n ontvoering niet zitten en komen afrekenen met hun 'collega's' in Schwerin. Groth en Hinrichs belanden daarbij in het kruisvuur, maar komen als de overwinnaars uit de bus. Een sfeervolle aflevering, nummer 167, met de nodige actie naar een scenario van Gerd Möbius en regisseur Stelzer. Böwe en Steimle zijn geloofwaardig als ongelijk duo dat het opneemt tegen een plaatselijke maffiaclan. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Taxi zur Bank

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Ranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanna (Ahycene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een aantrekkelijk jong stel, genieten na geslaagde bankoverval van hun verworven rijkdom. Harry (Ranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen voor de bank afzette, wil echter ook zijn deel van de buit. Politiemannen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Krimi van dertien in een dozijn. Spanningsboog ondermaats. Personages zijn haast excessief soort prototype van bestudeerde Duitse krimi, wat vereiste vreugde niet volledig maakt.

Polizeiruf 110 - Taxi zur Bank

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Karl Kranzkowski, Yasmina Ahcene-Djaballah en Oliver Böttcher.

Susanne (Ahcene-Djaballah) en Max (B[KA3]ottcher), een jong verliefd stel, genieten na een geslaagde bankoverval van hun nieuw verworven rijkdom. Harry (Kranzkowski), de taxi-chauffeur, die hen bij de bank had afgezet, wil echter ook zijn deel van de buit. Smerissen Kurt Groth (B[KA3]owe) en Hinrichs (Steimle) zitten hen uiteraard ook op de hielen. Een krimi, waarvan er dertien in een dozijn gaan. De spanningsboog is ondermaats en de personages zijn overdreven prototypes uit de Duitse misdaadfilm, hetgeen het beoogde amusement niet ten goede komt. Het scenario is van Oliver G. Wachlin en regisseur Stelzer. Aflevering 168.

Polizeiruf 110: Kiwi und Ratte

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1994. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jürgen Vogel, Daniel Graf en Karsten Kramer.

Op een mistige spoorrail wordt tijdens het ochtendgloren het lichaam van een junk gevonden, Karsten Winter, bijgenaamd Kiwi. Oberkommissar Groth (B[KA3]owe) en zijn jongere chef Hauptkommissar Hinrichs (Steimle) houden zich met het geval bezig. Het ziet eruit als zelfmoord. Kiwi was, zo blijkt later, lid van het colporteurslegertje van de gewetenloze en keiharde K[KA3]uhnert (Vogel) in het nieuwe bondsland Mecklenburg- Vorpommern. K[KA3]uhnert wilde met de verkoop van deur tot deur met papeterie, lederwaren, sleutelhangers, borstels van echt varkenshaar en andere artikelen een snelle mark verdienen. Groth met zijn speurdersinstincten en methodes van de oude stempel en Hinrichs met een moderne benadering van de criminologie geloven geen van beiden aan zelfmoord. Hinrichs vergaloppeert zich in het onderzoek en zijn baas Kriminaldirektor Dr. Stuber (M[KA3]uller) haalt hen van de zaak af en geeft hen opdracht om zich bezig te houden met konijnendiefstallen. Groth, de kalmte zelve, trekt zich niets van zijn chef aan en blijft speuren. Hij toont tenslotte aan dat twee dorpskoddebeiers net zo veel waard zijn als de afdeling moordzaken uit de grote stad. Dit niet zonder gevaar van het leven van Ratte (Graf), Kiwi's vriend. Het scenario van Peter Kahane is heel aardig en deze tweede POLIZEIRUF 110-aflevering na de Duitse hereniging steekt met kop- en schouders boven de DDR-reeks uit. Böwe en Steimle, beiden Ossis, zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk is van David Sláma.

Polizeiruf 110: Bullerjahn

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Jörg Gudzuhn, Günther Junghans en Irene Kleinschmidt.

Gemoedelijke koddebeier met de rang van Kriminalhauptkommissar Kurt Groth (B[KA3]owe) krijgt na de Duitse hereniging versterking uit het Westen door de komst van Kriminalhauptkommissar Jens Hinrichs (Steimle), die vergeleken met Groth nog maar een broekie is. Niet alleen dat Hinrichs in een glanzend nieuw karretje met de nodige pk`s rijdt, maar hij gebruikt ook nog de computer en bedient zich van de nieuwste opsporingstheorie[KA3]en. Groth bekijkt zijn eerzuchtige, jonge collega met de nodige scepsis en maakt zich zorgen of hij wel in dit wereldje past. De eerste zaak, waarover zij zich moeten buigen is het dumpen van goedkoop vee, afkomstig van diefstal uit het Westen, dat de plaatselijke veehouders naar de rand van de afgrond drijft. Uwe Jahn (Gudzuhn), een rauwe bonk, staat hoog op het lijstje van de verdachten en zou voor de bende werken, die het allemaal organiseert. De zelfmoord van Nils L[KA3]udeking (Kranzkowski), een jonge boer, verergert de toestand en de veehouders worden ongeduldig, vatten zelf de koe bij de hoorns door het recht in eigen hand te willen nemen. Groth en Steimle vullen elkaar goed aan en laten tenslotte het recht zegenvieren voordat de situatie uit de hand loopt. Fraai portret van het Oostduitse platteland en het zeer ongelijk duo smerissen komt heel aardig uit de verf. Het camerawerk is van David Sláma. Aflevering 158, de eerste nadat de ARD de serie onder zijn hoede had genomen. Böwe en Steimle zouden samenwerken tot de dood van Groth, waarna diens rol werd overgenomen door Jürgen Schmidt als Hauptkommissar Holm Diekman. Hinrichs maakt geen promotie, maar zijn collega Diekman is even hoog in rang. Hij kreeg dus niemand boven zich.

Grüß Gott, Genosse

1993 | Drama, Komedie

Duitsland 1993. Drama van Manfred Stelzer. Met o.a. Jürgen Schmidt, Renate Krößner, Georg Marischka, Irm Hermann en Pierre René Müller.

In 1989 is Oostduitse leraar Schmidt, na zijn vakantie in Hongarije niet teruggekeerd naar huis, maar met zijn gezin gevlucht naar West-Duitsland. Hij vindt onderkomen in een dorpje bij een oom in Beieren. Hij kan er meteen aan de slag op een plaatselijke middelbareschool maar ontmoet er onverwacht een oud- leerling, waar hij destijds in de DDR al heel wat problemen mee had. Hij verliest zijn baan omdat hij over zijn verleden gezwegen had. Hij is verplicht naar het inmiddels 'vrije' Oost-Duitsland terug te keren waar voor hem als 'westerling' nu weer alle deuren opengaan. In het scenario van Gerhard Bengsch wordt de problematiek van gesloten en open grenzen vriendelijk aangekaart. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Superstau

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Monika Baumgartner, Ottfried Fischer, Ariane Mühlmann, Hildegard Kuhlenberg en Ralf Richter.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

Die lila Weihnachtsgeschichte

1991 |

Duitsland 1991. Manfred Stelzer. Met o.a. Gerd Baltus, Kai Müller en Davia Dannenberg.

Het is vakantietijd. In de file op de autobaan komen een gezin uit het Roergebied, een familie uit Beieren en een uit Oost-Duitsland met elkaar in contact. Hun gedrag is een karikatuur van wat we 'typisch Duitse' eigenschappen noemen. Een leuke komedie met verrukkelijke scènes, alleen een verhaal (scenario van Gerd Weiß) om die scènes aan elkaar te plakken ontbreekt. Het camerawerk is van Frans Bromet.

Himmelsheim

1989 | Komedie, Drama

Duitsland 1989. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Elke Sommer, Siegfried Zimmerscheid, Gustl Augustin, Hanns Zischler en Anette Faverey.

De bewoners van het idyllische Himmelsheim krijgen de schrik van hun leven als er vlakbij een nieuwe autosnelweg wordt gebouwd. Met een scherpe, liefdevolle blik bekijkt de film de eigenzinnige inwoners van het dorp, en volgt hun strijd tegen het project. Fotografie van Frans Bromet.

Die Chinesen kommen

1987 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1987. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Jörg Hube, Hans Brenner, Martin Sperr, Monika Baumgartner en Rolf Zacher.

Een oude fabriek in Beieren moet ontmanteld en aan China verkocht worden. De ontmoeting tussen de Beierse bevolking en de Chinezen leidt tot allerlei onalledaagse situaties. Filmkomedie met een jammerlijk tekort aan werkelijk originele invallen. Gebaseerd op de verkoop van de motorfietsenfabriek met het merk 'Zündap', die verkocht werd aan de Volksrepubliek. Het scenario is van Ulrich Enzensberger.

Geschichten aus zwölf und einem Jahr

1986 | Documentaire, Drama

Duitsland 1986. Documentaire van Manfred Stelzer. Met o.a. Rolf Zacher, Marianne Enzensberger en Harald Henschel-Franzmann.

In 1971 werd in Berlijn het eerste pand gekraakt. 74 jongeren betrokken het toen leegstaande Bethanienziekenhuis. De film vertelt het verhaal van de vroegere bewoners van dit zogenaamde 'Georg Rauch-huis' en volgt zo het spoor van een toen nog opzienbarende jongerenbeweging. Een goed gemaakte documentaire.

Schwarzfahrer

1982 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1982. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Rolf Zacher, George Meyer-Goll, Harald Henschel-Franzmann, Iris Berben en Alisa L. Saltzmann.

Drie arme mannen, allen fervente joyriders, komen elkaar tegen en denken de slag van hun leven te kunnen slaan met een overval op een illegaal geldtransport naar de DDR. Ze worden opgehouden door liefdesavonturen. Matige opvolger van MONARCH en DIE PERLE DER KARABIK.

Perle der Karibik

1981 |

Duitsland 1981. Manfred Stelzer. Met o.a. Alisha Saltzmann, Wendy Lang en Diethard Wendtland.

Drie arme mannen, allen fervente joyriders, komen elkaar tegen en denken de slag van hun leven te kunnen slaan met een overval op een illegaal geldtransport naar de DDR. Ze worden opgehouden door liefdesavonturen. Matige opvolger van MONARCH en DIE PERLE DER KARABIK.

Die Perle der Karibik

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Diethard Wendtland, Alisa Saltzmann, Wendy Wang, Horst Pinnow en Alfred Edel.

Een keurige man heeft alles, behalve een vrouw. Zijn pogingen om Duitse vrouwen te veroveren leveren niets op en daarom bestelt hij een vrouw uit Azië. Ook dat levert talloze komische problemen op. De documentarist Stelzer slaat de plank mis met deze rond Wendtland gemaakte film over de op zich weinig komische problematiek van Aziatische meisjes die met mooie beloften naar Europa worden gelokt. Het scenario is van regisseur Stelzer, Wolfgang Quest en Axel Voigt.

Monarch

1979 | Documentaire, Drama

Duitsland 1979. Documentaire van Johannes Flütsch en Manfred Stelzer.

Diethard W. heeft er zijn beroep van gemaakt kroegen in het land af te reizen waar fruitautomaten staan. Hij heeft een systeem waarmee hij kan winnen, en daardoor nooit lang in dezelfde plaats kan blijven. Een geestig verslag van een werkelijk bestaande figuur.

Bis dass dein Tod uns scheidet

1901 | Komedie

Duitsland 1901. Komedie van Manfred Stelzer. Met o.a. Loretta Pflaum, Günther Maria Halmer en Senta Berger.

Diethard W. heeft er zijn beroep van gemaakt kroegen in het land af te reizen waar fruitautomaten staan. Hij heeft een systeem waarmee hij kan winnen, en daardoor nooit lang in dezelfde plaats kan blijven. Een geestig verslag van een werkelijk bestaande figuur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Manfred Stelzer op televisie komt.

Reageer