René Seegers: regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 20 films en 1 serie gevonden.

Madame Jeanette

2004 | Drama, Komedie

Nederland 2004. Drama van Paula van der Oest. Met o.a. Cheryl Ashruf, Mike Libanon, Sophia Wezer, Manoushka Zeegelaar-Breeveld en Mike Reus.

De Creoolse Ted (Libanon) wil groot worden met zijn band, maar belandt door een verkeerde agent in de bak. Zijn vrouw Bibi (Ashruf) moet vervolgens voor inkomen zorgen en slaagt daar met een eetkraam enorm in, wat tot gemengde gevoelens bij Ted leidt. Een lichte, zomerse komedie, waarin een vrolijk spel gespeeld wordt met etnische clichés. Surinamers zijn hardwerkende, blijmoedige mensen, die ondanks rampspoed dansend door de kamer gaan; de paar blanken in Madame Jeanette zijn amorele criminelen of hoerenlopers. En voor wie het niet wist: een 'Madame Jeanette' is een Surinaamse hete peper.

Een vrouw van het Noorden

1999 | Drama, Historische film

Nederland​/​​Italië 1999. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Johanna ter Steege, Massimo Ghini, Douglas Henshall, Lena Headey en Claudio Amendola.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Meedingers

1998 |

Nederland 1998. Paula van der Oest. Met o.a. Bert Geurkink, Herman Egbers, Eelco Vellema, Juul Vrijdag en Aat Ceelen.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Ivoren Wachters

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Dana Nechushtan. Met o.a. Stijn Westenend, Roef Ragas, Elvira Out, Joop Doderer en Gwen Eckhaus.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

Het glinsterend pantser

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Maarten Treurniet. Met o.a. Thom Hoffman, Gijs Scholten van Aschat, Victor Löw, Tamar van den Dop en Edgar Wurfbain.

Emilie van Thuile (Johanna ter Steege) is in 1899 weduwe geworden. Ze is bedroefd en gedeprimeerd. Op doktersadvies reist ze naar Itali[KA3]e, waar haar veel te vroeg gestorven echtgenoot als archeoloog opgravingen deed. Ze wordt in de kuurplaats Bagni di Lucca hoffelijk ontvangen door Hugo Aylva (Ghini), de assistent van haar overleden man. Ze is zich niet bewust dat Hugo haar bewondert en heimelijk op haar verliefd is. Hugo wil de situatie rustig afwachten. In Bagno di Lucca arriveert ook Aldo Ardo (Amendola), een onstuimige officier uit het leger, die het leven in de kazerne even voor gezien houdt. Er ontwikkelt zich een intieme relatie tussen Emilie en Aldo, maar als Aldo hoog en breed zijn verovering gemaakt heeft, kiest hij toch voor het leger. Emilie staat in dubio of zij terug zal keren naar het Noorden. Regisseur Weisz is voorzichtig, subtiel en met precisie te werk gegaan. Zijn hoofdrol Ter Steege is waardig en goed gecast, maar de film is ondanks zijn fraaie aanpak en mooie uitvoering niet opvallend genoeg, vergeleken bij gelijksoortige werken van collega-cineasten uit Engeland, Itali[KA3]e of Frankrijk. Het scenario is van Ger Thijs en Angelo Pasquini naar de novelle [KL]Aan de weg der vreugde[KLE] van Louis Couperus. Het camerawerk van Goert Giltay is beslist indrukwekkend. De film werd geproduceerd met een niet gering budget (naar Nederlandse maatstaven althans) van ongeveer drie miljoen euro en subsidie voor de distributie (maar dat heeft weinig geholpen). Geen bioscoopfilm, maar wie de kans krijgt om hem op de tv te gaan zien, moet die grijpen. Heel wat beter dan de fraai ingepakte kitsch van Rosamunde Pilcher of Danielle Steel. Ook bekend als UNA DONNA DEL NORD.

The Gambler

1997 | Biografie, Drama

Hongarije​/​​Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Biografie van Károly Makk en Karoly Makk. Met o.a. Michael Gambon, Jodhi May, Polly Walker, Dominic West en John Wood.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

Het jaar van de opvolging - Het najaar van de waarheid

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

Het jaar van de opvolging - De zieke zomer

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar, Victor Löw en Renée Soutendijk.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

Het jaar van de opvolging - De lente van de macht

1997 |

Nederland 1997. Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Will van Kralingen, Pierre Bokma, Titus Muizelaar en Renée Soutendijk.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

Het jaar van de opvolging

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Victor Löw, Porgy Franssen, Will van Kralingen, Pierre Bokma en Titus Muizelaar.

Als Dostojevski in 27 dagen een nieuwe roman moet inleveren, wordt Anna naar hem toegestuurd om als stenografe voor hem te werken. In de race tegen de klok dicteert Dostojevski het verhaal van The gambler en wordt hun liefde voor elkaar bezegeld

For My Baby

1997 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Nederland 1997. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Alan Cumming, Juliet Aubrey, Frank Finlay, Elisabeth Spriggs en Serena Gordon.

De niet helemaal sporende Daniel Orgelbrand (Cumming), een stand-up comedian in Wenen, is het kind van ouders, die een concentratiekamp van de nazi`s hebben overleefd. Zijn zusje Hannah was niet zo gelukkig. Zijn ouders gingen gebukt onder het kampsyndroom dat een nefaste invloed heeft gehad op Daniels jeugd. Zijn moeder Martha (Temessy), die begint te dementeren, wordt verpleegd in een psychiatrische inrichting voor bejaarden, waar Daniel haar probeert `op te vrolijken` met een misschien toch wel wat ongelukkig gekozen impersonatie van Hannah. Daniels vriendin Molly (Gordon) vindt dit tenslotte zo gek, dat ze hem de bons geeft, iets wat ze al heel lang van plan was. Kort daarop valt Daniel voor Lilian Glass (Aubrey) uit Texas, die het verleden van haar vader onderzoekt, een chemicus die voor de nazi`s werkte. Zij bestudeert wat zijn connectie geweest moet zijn met de Amerikaanse industriebaron Rudi Wittfogel (Finlay), de eigenaar van een groot chemisch concern, die op zijn beurt weer wordt achternagezeten door de nazi-jagers Max Liebman (Bateson) en Miklos Rumbold (Russell). Deze nogal verwrongen geschiedenis gaat ten onder aan de gefakete en geforceerd klinkende accenten voor kijkers van de originele versie en de Engelse taal machtig zijn. Temessy in haar kleine rol doet het goed, maar het talent van Cumming is verknoeid aan de rammelende gebeurtenissen, die allerlei genres door elkaar husselen. Het scenario is van Michael O'Loughlin en regisseur Van den Berg naar een verhaal van Van den Berg. Het camerawerk is van Gábor Szabó, die het niveau van het werk van István Szabó haalt. Laatst genoemde heeft vergelijkbare materie in zijn trilogie verwerkt, maar duizendmaal beter uitgewerkt. Speelt in Wenen, maar werd opgenomen in Boedapest. Van den Berg kreeg een Gouden Kalf voor de regie; dat beschouwen we maar als een thuiswedstrijd. Omroep VARA was medeproducent. Ook bekend als GOODNIGHT VIENNA.

Tralievader

1995 | Drama

Nederland 1995. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Johan Leysen, Karen van Holst Pellekaan, Chava voor in 't Holt, Jerry Delemarre en Danniel Aiss.

De film gaat over het kleine meisje Lize en haar ervaringen in een gezin met een joodse vader die het concentratiekamp heeft overleefd. Thuis duurt voor haar en haar beide broers, Max en Simon, de oorlog voort in de eindeloos herhaalde verhalen van vader Jochel over zijn kampervaringen. 'Vader heeft kamp', zegt Lize. Het gezin doet zijn best om met vader mee te leven, maar hij behandelt hen als vreemden die hem nooit zullen begrijpen. In deze verwarrende wereld is moeder Bette voor de kinderen de enige houvast.

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Foreign Nightingale

1994 |

1994. Christine Nevejan en Marjoleine Boonstra.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Crankybox

1994 |

Nederland 1994. Frans Weisz. Met o.a. Hylke van Sprundel, Christine Vroom, Tamar van den Dop, Robijn Wendelaar en Anne Martien Lousberg.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Bij nader inzien

1991 | Televisieserie, Drama

Verenigde Staten 1991. Televisieserie van Met o.a. Anneke Blok, Pierre Bokma, Margo Dames, Coen Flink en Porgy Franssen.

Een half dozijn jongelui heeft WO II vanaf een afstand meegemaakt. Zij ontmoeten elkaar na afloop van de oorlog in het eerste jaar Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Zij discussiëren over literatuur, schrijvers en boeken en hebben allen de ambitie schrijver te worden. Na deze verwachtingsvolle periode gaat de film een kwart eeuw later verder en toont een vaak pijnlijke afrekening. Eigenzinnige, oer-Hollandse tv-serie die op de Nederlandse Filmdagen van 1991 drie Gouden Kalveren kreeg (voor de regie van Weisz en voor de acteerprestaties van Wouterson en Franssen), wat tot heibel leidde rond de discussie over de vraag of deze televisieserie als speelfilm kon meedingen.

De Grens

1984 | Drama, Thriller

Nederland 1984. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Johan Leysen, Angela Winkler, André Dussollier, Héctor Alterio en Hans Deitz.

Een journalist in een fictief land probeert contact te krijgen met terroristen. In een vijandig dorp raakt hij verstrikt in oeroude wetmatigheden over seks en geweld, heden, verleden en toekomst. Briljant scenario met lus-structuur, symbool voor onder meer de vicieuze cirkel waar politiek geweld op uitloopt. Deze magische politieke thriller maakt prachtig gebruik van Portugese lokaties.

Doctor Faustus

1982 | Documentaire, Drama

Nederland​/​​Duitsland 1982. Documentaire van Franz Seitz en René Seegers. Met o.a. Krijn ter Braak, Jara Lucieer, Bruce Gray, Peter de Baan en Anita Menist.

Een uitgeslapen combinatie van speelfilm en documentaire. Krijn ter Braak speelt een filmer die beschouwd kan worden als `de mens van de jaren tachtig`: een soort Faust-figuur, die van Mephisto (de wetenschap) alles heeft gekregen wat hij maar kon wensen. Gelukkiger is hij er echter niet van geworden, wel banger. Geen gemakkelijk aansprekende film, maar wel scherp doordacht.

De afstand

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Jean van de Velde. Met o.a. Bennie Roeters, Ruud Westerkamp, Paul Berrenos, Maria de Booy en Herman van Elteren.

Een jonge zeeman bekijkt tijdens de reis super-8-filmpjes over een vriend die stierf na een overdosis heroïne. Een indringende, 'literaire' film naar een scenario van René Seegers en Leon de Winter.

De Verwording van Herman Dürer

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Jean van de Velde, René Seegers en Leon de Winter. Met o.a. Felix Jan Kuypers, Alma, Albert Abspoel, Vivian Lampe en Ed van Gils.

De verfilmde roman van De Winter over de vermenging van werkelijkheid met romantische dagdromen van een jeugdige ex- gevangene die zich vereenzelvigt met een 19de-eeuwse Taugenichts van Von Eichendorff. Een reis naar het geïdealiseerd Italië komt via München tot een dramatisch einde in Hoek van Holland. Onvoldoende waar gemaakt.