José Luis López-Linares

1955 Regisseur, Producer, Cameraman

José Luis López-Linares (1955) is regisseur, producer en cameraman.
Er zijn 9 films gevonden.

Fados

2007 | Documentaire, Muziek

Portugal 2007. Documentaire van Carlos Saura.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Un instante en la vida ajena

2003 | Documentaire

Spanje 2003. Documentaire van José Luis López-Linares.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Buñuel y la mesa del rey Salomón

2001 |

Spanje/Mexico/Duitsland 2001. Carlos Saura. Met o.a. Pere Arquillué, Gran Wyoming, Veleria Marini, Adrià Collado en Ernesto Alterio.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Calle 54

2000 | Documentaire, Muziek

Frankrijk/Italië/Spanje 2000. Documentaire van Fernando Trueba. Met o.a. Paquito D'Rivera, Eliane Elias, Chano Domínguez, Jerry González and the Fort Apache Band en Michel Camillo.

De Spaanse regisseur Trueba (BELLE [KA1]EPOQUE, TWO MUCH) heeft een zwak voor Latijns-Amerikaanse jazz. Hij heeft een aantal grote, nog in leven zijnde artiesten bij elkaar gebracht en hen laten spelen onder ideale omstandigheden in de Sony Musical Studios in New York. Het merendeel van de grootmeesters leeft in The Big Apple, maar pianist Crucho Vald[KA1]es woont in Havana en concerteert met zijn bejaarde vader Bebo, die eveneens pianist is en al 37 jaar in exil in Stockholm leeft, op twee piano`s. Trueba laat hen allemaal improviseren en spelen, nadat hij ze voor de camera heeft voorgesteld en zij iets over zichzelf verteld hebben. De eerste die opkomt, is saxofonist Paquito D`Rivera, oorspronkelijk afkomstig uit Havana; dan komt Eliane Elias uit Brazili[KA3]e die blootsvoets `Samba Triste` op de piano speelt; daarna Michel Camilo, een pianist uit de Dominicaanse Republiek, gevolgd door trompettist Jerry Gonz[KA1]alez met zijn Fort Apache Band, die `Earth Dance` laten horen; dan voornoemde Vald[KA1]es met zijn vader, gevolgd door de grote Tito Puente (die kort na de filmopnames overleed), daarna componist-dirigent Chico O`Farrill uit Cuba die een groepje van Puntilla R[KA1]ios de `Afro-Cuban Jazz Suite` laat spelen, de Argentijnse tenorsaxofonist Gato Barbieri (die de score schreef voor ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci) met 'Introduction Llamerito y Tango Bolivia' en tenslotte de Spaanse pianist Chano Domínguez die Flamenco en jazz samensmelt. De film, die een uniek stukje muziek laat zien, horen en voelen, is met zijn één uur en drie kwartier voor de ware liefhebber geen minuutje te lang. Het roept natuurlijk vergelijkingen op met BUENA VISTA SOCIAL CLUB van Wim Wenders en Ry Cooder, maar die film gaat veel dieper in op de menselijke aspecten en hun achtergronden dan deze film, die bijna puur muziek is. Hij laat zich eerder vergelijken met THE LAST WALTZ van Martin Scorcese uit 1978. Het scenario is van regisseur Trueba. Het camerawerk van José Luis López-Linares is in één woord prachtig. In het najaar van 2002 organiseerde UCLA Performing Arts het gelijknamige concert met een deel van de artiesten uit de film in Royce Hall in UCLA, maar Chucho Valdés kreeg van de Cubaanse autoriteiten geen uitreisvisum, waarschijnlijk omdat hij met zijn vader in de film had gespeeld. Het concert was door gebrekkige technische omstandigheden lang zo goed niet als de film - en die is gebleven. Dolby digital, DTS.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Asaltar los cielos

1996 | Documentaire

Spanje 1996. Documentaire van Javier Rioyo en José Luis López-Linares.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

El mejor de los tiempos

1990 | Drama

Spanje 1990. Drama van Felipe Vega. Met o.a. Jorge de Juan, Rafael Díaz, Rosario Flores, Jack Taylor en Carmen Bullejos.

Een jonge misdadiger uit Madrid vervoert drugs naar Almería en wordt daar verliefd op een jonge arbeidster. Langdradig en belachelijk: een combinatie van de invloeden van Nicholas Ray, Jean Luc Godard, Eric Rohmer en Alain Tanner zijn in dit werkje terug te vinden. De tweede film van deze regisseur die eerst filmcriticus was. Schoenmaker hou je bij je leest! Scenario van regisseur Vega en Ignacio Gutierrez Solana. Camerawerk van Jose Luis Lopez-Linares.

Caídos del cielo

1990 | Drama

Spanje/Peru 1990. Drama van Francisco Lombardi. Met o.a. Gustavo Bueno, Marisol Palacios, Carlos Gassols, Elide Brero en Delfina Paredes.

Een blind meisje en de hoofdrolspeler van het verhaal, Humberto, wonen in een huis wat van een ouder echtpaar is. Morsig, psychologisch drama vol met sociale en politieke implicaties. De regisseur is een van de belangrijkste cineasten van de moderne Peruaanse cinema. Scenario van Augusto Cabada en Giovanna Pollaro naar een roman van Julio Ramon Ribeyro. Camerawerk van José Luis Lopez-Linares.

La boca del lobo

1988 |

Peru 1988. Francisco J. Lombardi. Met o.a. Gustavo Bueno, Toño Vega, José Tejada, Gilberto Torres en Berta Pagaza.

Ordetroepen krijgen controle over een kleine plaats die verwoest is door de ondergrondse beweging 'Lichtend Pad', maar moeten zich zonder strategie of bekwame leiding meten met een onzichtbaar leger, totdat er een nieuwe officier arriveert die bekend staat om zijn wreedheid. Goede regie. Scenario van Augusto Cabada, Giovanna Pollarolo en Gerardo Herrero. Camerawerk van José Luis Lopes Linares.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer José Luis López-Linares op televisie komt.

Reageer