Luigi Vannucchi: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

La notte di San Lorenzo

1982 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1982. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Taviani, Omero Antonutti, Margarita Lozano, Claudio Bigagli en Massimo Bonetti.

Een volwassen vrouw herinnert zich hoe ze als zes-jarige getuige was van het optrekken van de geallieerden en het terugtrekken van de fascisten op het platteland van Toscane en van de grote en kleine drama's daaromheen. De uitzonderlijk warm en intens geobserveerde film heeft ondanks zijn kleinschaligheid toch een epische reikwijdte in de ongewone, magische benadering van bijgeloof, religie en kinderlijke fantasie. Talloze expliciet gewelddadige oorlogsdrama's hebben bij elkaar nog geen fractie van de indringendheid van dit lyrische meesterwerk. Bekroond met de Grote Prijs van de Jury in Cannes. Het scenario is van Tonino Guerra, Giuliani G. De Negri, Vittorio Taviani en Paolo Taviani. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo. Eastmancolor, Mono.

Le sauvage

1975 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Catherine Deneuve, Yves Montand, Tony Roberts, Luigi Vannucchi en Dana Wynter.

Nelly (Deneuve) wil af van haar verloofde, gangster Vittorio. Ze ontmoet Martin (Montand), een Fransman van middelbare leeftijd. Die helpt haar om te ontsnappen en keert dan terug naar zijn fijne, eenzame leven op een tropisch eiland. Daar duikt, tot zijn stomme verbazing, Nelly opnieuw op, en pogingen om haar te laten vertrekken mislukken keer op keer. Deneuve speelde nu eens niet een ijzige schoonheid, maar een drukke en temperamentvolle schoonheid. Aardige komedie van Rappeneau, die later met Gérard Depardieu een erg leuke versie van Cyrano de Bergerac maakte.

Anno uno

1974 |

Italië 1974. Roberto Rossellini. Met o.a. Luigi Vannucchi, Dominique Darel, Valeria Sabel, Ennio Balbo en Paolo Bonacelli.

Nog tijdens de Duitse bezetting bezinnen anti-fascistische groeperingen zich op de politieke toekomst van Italië. Alcide de Gasperi zal zich ontwikkelen tot de leider van de Christen-Democraten en zich volledig inzetten voor de wederopbouw tot aan zijn dood in 1956. Rossellini ziet in politieke biografie af van dramatisering of romantisering en zelfs van ideologisch commentaar en beperkt zich bewust tot didactiek. Resultaat is geschiedenisles-op-film die dor zou zijn als de geschiedenis zelf niet zo boeiend was.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

La Tenda rossa

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​USSR 1970. Avonturenfilm van Michail Kalatozov. Met o.a. Sean Connery, Claudia Cardinale, Peter Finch, Hardy Krüger en Massimo Girotti.

Italiaanse generaal Nobile verongelukt met zijn mannen tijdens een Noordpool-expeditie in 1928. S.O.S. berichten worden niet gehoord en drie overlevenden gaan zelf hulp zoeken. Noch de Russische ijsbreker noch de Noorse ontdekkingsreiziger Amundsen slagen in hun reddingspogingen, tot een Zweedse piloot een rode tent opmerkt en Nobile als laatste overlevende oppikt. Deze ambitieuze co-productie heeft alle manco's vandien: nagesynchroniseerde acteurs die niet lijken te weten wat ze zeggen of moeten doen, waardoor toch al uitgesponnen dialoogscènes zonder spanning worden. Kalatozov laat cameravirtuositeit los op sporadische actiescènes die ook door nadrukkelijke muzikale ondersteuning op zichzelf komen te staan en vooral verwarrend overkomen. Ook bekend als THE RED TENT.

Tiffany Memorandum

1967 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1967. Thriller van Terence Hathaway. Met o.a. Ken Clark, Irina Dernich, Luigi Vannucchi, Loredanna Nusciak en Jacques Berthier.

Een kielzogvaarder uit de eerste populaire periode van de James Bond-films over een Amerikaanse verslaggever, die in Parijs de `toevallige` getuige van een moord op een Zuidamerikaanse diplomaat is, kandidaat voor het presidentschap. Een achtervolging richting Berlijn met de nodige actie voltrekt zich. Onderhoudend, maar een gemakkelijk te vergeten niemendalletje. `Huurling` Hathaway (niet te verwarren met Henry) heet in werkelijkheid Sergio Grieco, die in 1982 overleden is en vooral naam gemaakt heeft met pluche peplum-werk. Deze film, met zijn bonte casting en zijn allure van een toeristische folder, lijdt bovendien aan alle tekortkomingen van een internationale coproduktie. De muziek is oorverdovend.

Tiffany Memorandum

1967 |

Italië 1967. Sergio Grieco. Met o.a. Ken Clark, Irina Demick, Luigi Vannucchi, Carlo Hinterman en Grégoire Aslan.

Een Amerikaanse journalist doet onderzoek naar een geheimzinnig memorandum, waardoor hij te maken krijgt met agenten van de KGB, de CIA, de Britse geheime dienst en anderen. Het spoort leidt naar Berlijn en ondanks allerlei misleidingspogingen komt hij er al snel achter dat het erom gaat de beramers van een politieke moord te ontmaskeren. Een behoorlijk intrigerende film, die echter lijdt onder een zwakke regie en dito acteerwerk. Scenario van Sandro Continenza en Roberto Gianviti.

I Giorno della violenza

1967 | Western

Italië 1967. Western van Alfonso Brescia. Met o.a. Peter Lee Lawrence, Beba Loncar, Rosalba Neri, Luigi Vannucchi en Andrea Bosic.

In de Burgeroorlog worden de broer en schoonzus van Lawrence door soldaten van de Noordelijken vermoord. Lawrence neemt wraak met de gebruikelijke portie geweld. Bekend verhaaltje voor een spaghetti-western.

L' Arcidiavolo

1966 | Historische film, Komedie, Experimenteel, Drama

Italië 1966. Historische film van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Claudine Auger, Mickey Rooney, Gabriele Ferzetti en Giorgia Moll.

Belfagor moet in opdracht van de duivel de zonde terugbrengen in het al te vredige Italië van 1486. Door vrouwen te verleiden weet hij vete tussen Rome en Florence aan te wakkeren tot hij echt verliefd wordt op Maddalena de Medici. Opmerkelijke kostumering en decoratie zijn voornaamste kwaliteiten van film die inhoudelijk achterblijft bij verhaal van Macchiavelli. Rooney als komische hulpduivel is zeer misplaatst.

Johnny Yuma

1966 | Western

Italië 1966. Western van Romolo Guerrieri. Met o.a. Mark Damon, Lawrence Dobkin, Rosalba Neri, Luigi Vannucchi en Fidel Gonzalez.

In deze Italo-western is Neri de kwade genius die haar rijke rancher-echtgenoot laat ombrengen. Wat ze echter niet weet is dat in het testament alles nu van Johnny Yuma (Damon) is, een neef. Neri neemt Dobkin in dienst om het vieze werk op te knappen, maar hij en Damon krijgen respect voor elkaar. Neri wil dan beide mannen de dood injagen.

Il Tigre

1966 | Komedie

Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Eleanor Parker, Caterina Boratto, Fiorenzo Fiorentini en Luigi Vannucchi.

Een industrieel van middelbare leeftijd wil zijn invloed ten gunste van zijn verliefde zoon doen gelden, maar valt zelf voor de vrijgevochten jongedame. Hij stort zich in een onstuimige tweede jeugd, maar schrikt terug om zijn gezin en onderneming definitief in de steek te laten. Deze bittere komedie overtuigt niet in haar portret van een losbandige jeugd. Ann-Margret is miscast. Goed spel van Gassman en van Parker als zijn echtgenote.

I Fratelli Corsi

1961 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Anton Giulio Majano. Met o.a. Geoffrey Horne, Valérie Lagrange, Gérard Barray, Amedeo Nazzari en Jean Servais.

Een Corsicaanse familie wordt om een vete geheel uitgeroeid, op een tweeling na die onafhankelijk van elkaar opgroeit als de pleegzoon van een Parijse arts en van een revolutionaire Corsicaanse bandiet. De Parijzenaar is bevriend geraakt met de zoon van de moordenaar van zijn familie die door de Corsicaan bevochten wordt. Verliefdheid op hetzelfde meisje doet hen de familieband beseffen en ze verenigen zich in de strijd. Romangegeven van Alexandre Dumas heeft zóveel intriges en verwikkelingen dat de aandacht wordt vastgehouden, ondanks de middelmatige regie en het houterige spel van de jonge acteurs. Scenario en bewerking van de dialoog van Majano, Dieggo Fabbri en Gianviti.