Peter Chatel: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

La Neve nel bicchiere

1986 | Drama

Italië 1986. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Marnie Maitland, Anna Lelio, Massimo Ghini, Anna Teresa Rossini en Peter Chatel.

Een goed geproduceerde tv-film over drie generaties van arme boeren, hun strijd en hun hoop, die geleidelijk aan de bourgeoisie gaan vormen. Een verhaal dat zich uitstrekt van het eind van de 19e eeuw tot en met de door oorlogen geteisterde jaren van deze eeuw. Goed geregisseerd met prima acteurs.

Prima del futuro

1985 | Sciencefiction, Fantasy

Italië 1985. Sciencefiction van Fabrizio Caleffi, Ettore Pasculli en Gabriella Rosaleva. Met o.a. David Brandon, Laura Marconi, Maurizio Donadoni, Elda Olivieri en Olimpia Carlisi.

Deze film was bedoeld om de mensen beet te nemen én een boodschap over te brengen, maar slaagde er niet in om iets anders te zijn dan een demonstratie van zijn eigen onbekwaamheid en amateurisme. De film bestaat uit drie episodes, die alle drie slecht geregisseerd zijn. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, waarin de televisie het dagelijks leven beheerst en de mensen minder menselijk zijn. De drie regisseurs zouden eerst samenhangende scenario's moeten leren schrijven alvorens een film te maken. Als ze geen originele ideeën kunnen verzinnen moeten ze een ander beroep kiezen.

Il Momento dell'avventura

1983 | Drama, Avonturenfilm

Italië 1983. Drama van Faliero Rosati. Met o.a. Peter Chatel, Laura Morante, William Berger, Gausto di Bella en Isa Barzizza.

Een restaurateur die stiekem beeldhouwwerken vervalst en de originelen verkoopt aan een Amerikaanse kunsthandelaar, vindt in een antieke mummie een kaart die een archeologisch beeldhouwatelier aanwijst, maar bij zijn zoeken naar de kunstschatten wordt hij bedrogen door de Amerikaan. Het werd niet de avonturenfilm die de titel en de intrige doen verwachten, maar een psychologisch verhaal gefilmd in opmerkelijk gecomponeerde beelden en een traag tempo. De hoofdrol van Chatel als kunstenaar/oplichter past bij de introspectieve benadering.

Malou

1981 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Nederland 1981. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ingrid Caven, Grischa Huber, Helmut Griem, Ivan Desny en Marie Colbin.

Een jonge vrouw duikt in het verleden van haar moeder die met een joodse zakenman trouwde en met hem voor de nazi's vluchtte. Maar de man bedroog haar en zij stierf aan de drank. De dochter heeft ook steeds problemen met haar vriend. Een onduidelijk damesdrama in de vorm van een feministische film. Het scenario is van regisseuse Meerapfel. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Jane bleibt Jane

1977 |

Duitsland 1977. Walter Bockmayer en Rolf Bührmann. Met o.a. Johanna König, Peter Chatel, Evelyn Hall, Karl Blömer en Anita Riotte.

Een oude dame in een bejaardenoord houdt vol dat zij Tarzans vrouw Jane is en richt navenant haar vertrek in. Haar kritische medebewoners overbluft zij door uiteindelijk toch naar Afrika te vliegen. Een alleraardigste, menselijke satire. Het debuut van Bockmayer-Bührmann op super-8 opgeblazen naar 16 mm.

Schatten der Engel

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Rainer Werner Fassbinder, Klaus Löwitsch, Annemarie Düringer en Adrian Hoven.

Een prostitu[KA1]ee in Wenen is te mooi om klanten aan te trekken, totdat een rijke aannemer haar adviseert om voortaan zwijgend naar hun verhalen te luisteren, van hem zelf in de eerste plaats. Ze wordt succesvol, rijk [KA2]en gevaarlijk, omdat ze alle geheimen en corruptie van de stad kent, maar vindt dat zo onverdraaglijk, dat ze iemand zoekt die haar begrijpt en wil doden. Het symbolische toneelstuk van Fassbinder (dat om vermeend antisemitisme door een vertoningsverbod werd getroffen) kreeg van zijn vriend en vroegere medewerker Schmid een gestileerde en barokke vormgeving die de humorloze en soms logge dialoog boven de zinnige, maar erg schematische opzet uittilt en een ironische afstandelijkheid geeft en een voor de regisseur zeer persoonlijke lyriek. Ook een reeks bekende Fassbinder-acteurs speelt in deze aanpak verrassend anders.

Faustrecht der Freiheit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Karlheinz Böhm, Peter Chatel, Adrian Hoven en Christiane Maybach.

'De ondernemer en de loterij-nicht,' grapt een kroegvriend van trotse proleet Fox in Fassbinders melodrama Faustrecht der Freiheit. De kameraadschappelijke sneer dekt de lading van de film perfect, met eindtwintiger Fassbinder zelf in de hoofdrol als schalkse armoedzaaier Fox die na het winnen van de loterij wordt verleid door een erudiete ondernemerszoon. Maar terwijl einzelgänger Fox went aan de liefde en de luxe wordt hij letterlijk en figuurlijk uitgekleed. Een cinematografische topattractie vanwege de combinatie van maatschappelijk engagement, toegankelijke personages en de terloops gepresenteerde herenliefde.

Martha

1974 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Gisela Fackeldey, Adrian Hoven en Barbara Valentin.

Martha (Carstensen) verliest haar vader die haar onderdrukte, en trouwt snel met ingenieur Helmut (Böhm), die zich ontpopt als een sadistische bezitter. Ze probeert te ontvluchten maar haar poging strandt met een auto-ongeluk. Dan, wanneer Martha in een rolstoel zit, is het huwelijk pas perfect. Het huwelijk als vampiergeschiedenis. Scenario van Peter Märthesheimer. Camerawerk van Michael Ballhaus.

La Paloma

1974 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1974. Avonturenfilm van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Kern, Peter Chatel, Bulle Ogier en Jérôme-Olivier Nicolin.

Een nachtclubzangeres met een fatale ziekte gaat gelaten in op het aanzoek van een verliefde graaf. Door zijn zorg gaat haar gezondheid vooruit tot ze de minnares wordt van de vriend van haar man. Dit melodrama over een bezeten liefde tot over de dood kreeg een zeer persoonlijke vormgeving, met beelden als oude kitschprentbriefkaarten en smartlappen en opera-aria's op geluidsband, met ironische en vervreemde effecten voor excessieve emoties. De film maakte van Caven een cultster.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

Heute Nacht oder nie

1972 |

Zwitserland 1972. Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Chatel, Harry Baer, Voli Geiler en Beatrice Stoll.

Volgens Zwitserse traditie wisselen meesters en knechten op 19 mei één avond van rol, tot de orde zich om klokslag middernacht weer herstelt. Het resultaat is een soiree waarin met brede gebaren en overdreven expressie burgerlijke melodrama's en opera's in de salon worden nagespeeld, terwijl het 'personeel' toekijkt en een mogelijke revolte voorkomt. De irritante, maar fascinerende debuutfilm van Schmid geeft bourgeois-kritiek van binnenuit, maar is vooral een persoonlijke stijloefening, waarvoor hij wel Fassbinder-acteurs leent maar op hoogst eigen wijze gebruikt.

Toh, è morta la nonna

1969 | Komedie, Thriller

Italië 1969. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Carole André, Peter Chatel, Valentina Cortese, Riccardo Garrone en Ray Lovelock.

De op een erfenis beluste nazaten zijn bijeen aan het sterfbed van hun rijke grootmoeder en komen een voor een op mysterieuze wijze om het leven. Een maoïstische kleinzoon wordt verdacht, maar de grootvader zelf is de schuldige. Na tientallen jaren wil hij eindelijk zijn verhouding met de huishoudster in de openbaarheid brengen. Deze interessante poging om met 'Engelse' zwarte humor de Italiaanse komedietraditie te doorbreken, is visueel van hoge kwaliteit door het Bauhaus-achtige decor, de aangepaste statische fotografie en mechanische enscenering. Echt leuk wordt de film zelden.

Helgalein

1969 | Erotiek, Komedie

Duitsland 1969. Erotiek van Herbert Ballmann. Met o.a. Anita Kupsch, Peter Chatel, Ulli Koch, Dieter Augustin en Rolf Zacher.

Sekskomedie waarin onschuldige maagd Kupsch naar de grote stad trekt, en aanvankelijk niet eens door heeft dat zij een baantje heeft gevonden bij het grootste sekspostorderbedrijf van Duitsland, Beate Uhse. Men wordt verondersteld te lachen met haar onkunde, haar naïviteit en haar onschuld wanneer zij door drie bedienden van het bedrijf belaagd wordt. Technisch goed verzorgd. Scenario van Ballmann en Charley Schmitz.

Camille 2000

1969 | Drama, Erotiek

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Drama van Radley Metzger. Met o.a. Danièle Gaubert, Nino Castelnuovo, Massimo Serato, Eleonora Rossi-Drago en Philippe Forquet.

[KL]La dame aux cam[KA1]elias[KLE] van Alexandre Dumas fils verplaatst naar het [KLE]dolce vita[KLE] van Rome in de jaren zestig, waarbij Marguerite, na een leven in zonde, en een tragisch gedwarsboomde, oprechte liefde aan een voortijdig einde komen door een drugsverslaving. Deze zorgvuldig gemaakte [KLE](s)exploitation[KLE] met een cultureel alibi heeft voor dit genre redelijke acteerprestaties, maar de modieusheid van kleding en requisieten - veel erotische sc[KA2]enes door plastic waterbedden heen gefotografeerd - was ten tijde van de premi[KA2]ere al tamelijk zot, maar is inmiddels hopeloos gedateerd en zelfs ridicuul. (Overigens is die kleding vaker uit dan aan en leidt Metzgers zoeken naar ongewone invalshoeken ook tot een aantal suggestieve momenten.)

Les Apprentis sorciers

1966 | Thriller

Frankrijk 1966. Thriller van Edgardo Cozarinsky. Met o.a. Zouzou, Peter Chatel, Niels Arestrup, Pierre Clémenti en Jean-Pierre Kalfon.

Politieke vluchtelingen uit Latijns-Amerika worden door de Parijse jet set gefêteerd als prestige-gasten en -kennissen ; ze vergeten de praktijk van de revolutie voor de artistieke neerslag daarvan, zoals een verfilming van Dantons Dood. Terwijl ze zich laven aan de Europese cultuur, gaan de terroristenacties en een komplot rond de handel in paspoorten van vermoorde gevangenen door. De op Bakoenin geïnspireerde film laat de 'romantische ballingen' van de jaren zestig zien in een intelligente, ironische en spannende film, waarvoor de uitgeweken Argentijnse regisseur tot in de kleinste rollen de steun kreeg van een sterbezetting.