Claude Génia: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Manon 70

1968 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1968. Drama van Jean Aurel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean-Claude Brialy, Sami Frey, Paul Hubschmidt en Elsa Martinelli.

Een jonge vrouw verkiest onder invloed van haar broer steeds rijke minnaars boven de radioreporter op wie ze echt verliefd is, tot ze hem aan een nieuwe rijkaard voorstelt als haar broer. De dramatische roman van Abbé Prevost kreeg een eigentijdse bewerking vol modieuze sjiek en enige humor. Zonder alle tragische passie wordt het verhaal echter uiterst wezenloos, zodat men zich alleen kan vergapen aan Deneuve en haar garderobe.

Maldonne

1968 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1968. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Pierre Vaneck, Elsa Martinelli, Robert Hossein, Jean Topart en Roger Coggio.

Een berooide pianist laat zich strikken om door te gaan voor de overleden echtgenoot van een vrouw die anders een erfenis misloopt. In werkelijkheid leeft de man nog, een ex-nazi die door Israëli's gezocht wordt. Deze misdaadintrige met vele dubbele bodems van het duo Boileau-Narcejac kreeg een troebele verfilming, met overmatige aandacht voor sadistische elementen.

L'astragale

1968 | Romantiek, Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Duitsland 1968. Romantiek van Guy Casaril. Met o.a. Marlène Jobert, Horst Buchholz, Georges Géret, Magali Noël en Jürgen Draeger.

De autobiografische roman van Albertine Sarrazin over een jonge vrouw die na de gevangenis een nieuw leven probeert op te bouwen met een ex-inbreker. De film werd door de regie en het scenario een onwaarschijnlijke smartlap. Het intense spel van Jobert in de hoofdrol zorgt voor de enige authenticiteit.

J'ai tué Raspoutine

1967 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1967. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Gert Fröbe, Peter McEnery, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Ira von Fürstenberg.

De monnik Raspoetin heeft door zijn invloed op de tsarina de macht aan het hof en over de Russische staat overgenomen. Een revolutionaire jonge prins weet zijn vertrouwen te winnen, zodat hij hem met zijn politieke medestanders in de val weet te lokken en te doden. Het vaak geromantiseerde brok historie krijgt een getrouwere filmverbeelding naar de memoires van Prins Joessoepov zelf, maar dat maakt het resultaat ondanks de verzorgde aankleding en reconstructie overtuigender noch boeiender. Zwak spel, met uitzondering van McEnery als weifelende moordenaar. Het acteren van Fröbe gaat alle perken te buiten en maakt onwaarschijnlijk dat iemand de monnik serieus heeft kunnen nemen.

Escapade

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Louis Jourdan, Dany Carrel, Roger Hanin, Lise Delamare en Claude Génia.

Opstandige scholiere moet thuisblijven terwijl familie naar feest is en grijpt verkeerd telefoontje aan om naar afspraak te gaan waar gangsters in haar degene zien die rivaal moet verleiden, zodat zij zijn buit kunnen inpikken. Misdaadkomedie kreeg bijna sprookjesachtig effect door onbevangenheid van jeugdige Carrel en ironische charme van Jourdan als haar doelwit. Scenario naar verhaal van William Irish dankt veel aan dialogen van Marcel Achard.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

La Louve

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Claude Génia, Jean Davy, Renaud Mary, Héléna Bossis en Héléna Manson.

Dit misdaadmelodrama, over een vrouw die haar moeder en stiefvader vermoordt en met haar medeplichtige minnaar bij een brand om het leven komt, werd door de regie en de acteurs zwaar aangezet. De uitzonderlijke anti-heldin wordt nergens geloofwaardig gemaakt, maar de onvoorspelbaarheid van haar acties houdt de nieuwsgierigheid, ondanks de gezochte intrigewendingen, toch gaande.

Les Beaux jours du roi Murat

1946 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1946. Avonturenfilm van Théophile Pathé. Met o.a. Claude Génia, Raymond Cordy, Junie Astor, Luce Feyrer en Liliane Lombard.

Het Napels van Napoleon I met de gebruikelijke samenzweerders waarvan de leider de mooie Geneviève het hof maakt... in het paleis! Hij laat zich pakken en wordt veroordeeld om gefusilleerd te worden maar de koning Murat schenkt hem gratie. Volksvermaak. Sentimentele schaapachtigheid en pseudo-historisch verhaal dat maar pover afsteekt bij de romans van Alexandre Dumas.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

La Fille aux yeux gris

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Fernand Ledoux, Paul Bernard, Claude Génia, Jean Paqui en Line Noro.

Een jonge arts wil een oude collega in een bergdorp uit het medisch ambt laten ontzetten vanwege diens onorthodoxe praktijken, maar ziet daar vanaf als deze de vader blijkt te zijn van het meisje op wie hij verliefd is. Een jaloerse apotheker compliceert de problemen nog meer. Fraaie locatieopnamen en goed spel van Ledoux als de oude dokter en Bernard als de apotheker compenseren de melodramatische intrige en het fletse acteren van het liefdespaar.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

L' Honorable Catherine

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, André Luguet, Claude Génia en Charles Granval.

Een meisje dat door haar werk veel onverwachte huisbezoeken pleegt, komt nog weleens ongelegen. Op een gegeven moment treft ze een getrouwde vrouw met een minnaar, die haar prompt voor zijn verloofde laat doorgaan als ook de echtgenoot van de vrouw opduikt. Dat spelletje wordt werkelijkheid, en uiteindelijk redt de minnaar haar als ze ontvoerd wordt door juwelendieven die ze ook heeft betrapt bij een van haar bezoeken. Een voor de oorlogsjaren kenmerkende escapistische komedie, waarvan de nadrukkelijke vrolijkheid eerder vermoeiend dan aanstekelijk werkt. Scenario van Solange Térac. Oorspronkelijk getiteld: SOLANGE.