Daniel Hendler: bedenker, cast en scenario.
Er zijn 8 films en 2 series gevonden.

Transatlantic

2023 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 2023. Drama van Anna Winger en Daniel Hendler. Met o.a. Gillian Jacobs, Cory Michael Smith, Nadiv Molcho, Moritz Bleibtreu en Jodhi May.

Het is een verhaal dat zich ‘verborg in vol zicht’, aldus schrijver Anna Winger (Unorthodox) over Transatlantic. Haar nieuwe serie vertelt de nog verrassend onbekende maar fascinerende geschiedenis van het Emergency Rescue Committee (ERC), een organisatie die in de vroege jaren ’40 meer dan 2200 voornamelijk Joodse mensen, veelal kunstenaars en artiesten, vanuit Frankrijk hielp ontsnappen aan de nazi’s. Voor de stijl liet Winger zich inspireren door films als Casablanca, waardoor de serie, met Corey Michael Smith (Gotham) en Gillian Jacobs (Community) in de hoofdrollen, opvallend kleurrijk en soms zelfs vrolijk is.

Unorthodox

2020 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten 2020. Drama van Anna Winger en Alexa Karolinski. Met o.a. Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch, Alex Reid en Ronit Asheri.

Vierdelige miniserie over de jonge Esty (Haas), die de verstikkende orthodox joodse gemeenschap in New York achter zich laat en naar Berlijn vlucht. Haar echtgenoot reist haar achterna. Losjes gebaseerd op de memoires van Deborah Feldman.

Family Law

2006 | Drama, Komedie

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 2006. Drama van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Arturo Goetz, Eloy Burman en Julieta Díaz.

Docent rechten en jonge vader Ariel (Hendler) voelt zich overschaduwd door zijn vader (Goetz), een alom gewaardeerd en geliefd advocaat. Ariels prille vaderschap vormt de langverwachte opening voor toenadering. Family Law is het slotstuk van een goeddeels autobiografische trilogie over vader-zoonrelaties - na Waiting for the Messiah en Lost Embrace - van Joods-Argentijnse filmmaker Burman (Buenos Aires, 1973). Volgens Burman is vaderschap geen natuurlijke maar bovenal een culturele band en zijn films geven een indrukwekkend perspectief van het verlangen toch tot een intieme en betekenisvolle vader-zoonrelatie te komen. Wonderlijk genoeg een opgewekt werk.

Whisky

2004 | Drama, Komedie

Uruguay​/​​Argentinië​/​​Duitsland​/​​Spanje 2004. Drama van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll. Met o.a. Andrés Pazos, Mirella Pascual, Jorge Bolani en Daniel Hendler.

Na de charmante low-budgetfilm 25 Watts, die een Tiger Award won in Rotterdam, verraste het jonge Uruguayse duo Rebella en Stoll met deze volwassen tragikomedie waarin de eigenaar van een sokkenfabriek een schijnhuwelijk aangaat met zijn secretaresse om zijn succesvolle broer, die een paar dagen op bezoek komt, te imponeren. Dat gaat allemaal erg traag, met weinig woorden en veel herhaling, maar de onderkoelde humor en melancholie zullen bij fans van bijvoorbeeld Aki Kaurismäki en Jim Jarmusch in goede aarde vallen. Op nieuw werk van het filmmakersduo hoeven we helaas niet te wachten; Rebella pleegde in 2006 zelfmoord.

El abrazo partido

2004 | Drama, Komedie

Argentinië​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 2004. Drama van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Adriana Aizemberg, Jorge D'Elía en Sergio Boris.

De jonge Ariel Makaroff woont in de joodse wijk van Buenos Aires. Hij werkt in de lingeriezaak van zijn moeder, heeft een affaire met de vrouw van de internet-shop aan de overkant, en denkt mee met de geïmproviseerde deals die zijn broer afsluit. Maar het liefst wil hij weg, net als zijn vader, die in de jaren 70 naar Israël ging om in de Jom Kippoer-oorlog mee te vechten. Levendig, dynamisch portret van een jonge Argentijn en zijn buurt, vol ouderwetse saamhorigheid, die hij wil ontvluchten maar waar hij niet zo makkelijk wegkomt.

Todas las azafatas van al cielo

2002 | Romantiek, Fantasy, Drama, Komedie

Argentinië​/​​Spanje 2002. Romantiek van Daniel Burman. Met o.a. Alfredo Casero, Ingrid Rubio, Emilio Disi, Norma Aleandro en Valentina Bassi.

De Argentijnse tandarts Julián (Casero), doodongelukkig na het overlijden van zijn vrouw, heeft een aansprekende plek gevonden om zelfmoord te plegen: Ushuaia, de zuidelijkste stad, het einde van de wereld. In het vliegtuig ernaartoe werkt Teresa (Rubio) als stewardess. Het typisch Zuid-Amerikaanse, magisch-realistische, en ook wel humoristische lot wil dat Teresa ook ongelukkig is en precies hetzelfde plan heeft als Julián. Dat kan het begin zijn van een mooie vriendschap, of zoals de belegen doch puik gebruikte muziek van Rafaella Carrá bevestigt, 'En el amor todo es empezar'.

No sabe, no contesta

2001 | Komedie, Romantiek

2001. Komedie van Fernando Musa. Met o.a. Celina Zambón, Daniel Hendler, Mariano Martinez en Joaquín Daniel Hendler.

De Argentijnse tandarts Julián (Casero), doodongelukkig na het overlijden van zijn vrouw, heeft een aansprekende plek gevonden om zelfmoord te plegen: Ushuaia, de zuidelijkste stad, het einde van de wereld. In het vliegtuig ernaartoe werkt Teresa (Rubio) als stewardess. Het typisch Zuid-Amerikaanse, magisch-realistische, en ook wel humoristische lot wil dat Teresa ook ongelukkig is en precies hetzelfde plan heeft als Julián. Dat kan het begin zijn van een mooie vriendschap, of zoals de belegen doch puik gebruikte muziek van Rafaella Carrá bevestigt, 'En el amor todo es empezar'.

25 Watts

2001 | Drama, Komedie

Argentinië​/​​Uruguay 2001. Drama van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll. Met o.a. Daniel Hendler, Jorge Temponi, Alfonso Tort, Valentín Rivero en Valeria Mendieta.

Internationaal bejubeld en gelauwerd debuut van Uruguayaanse twintigers Rebella en Stoll. 25 Watts begint op een lome zaterdagochtend in La Rañaga, een rustige middenklassenwijk van Montevideo. Het is 7:14 en Leche (20), Javi (20) en Seba (18) zijn nog steeds wakker. Ze slenteren wat rond, hangen op een muurtje en ledigen het laatste flesje bier. De bijgelovige Leche is in de poep getrapt en weinig hoopvol over zijn geluk de komende dagen. Hij moet eigenlijk leren voor een examen Italiaans op maandag maar het enige waaraan hij kan denken is zijn lerares Beatriz (25). Javi is al klaar met school maar ziet op tegen zijn stompzinnige bijbaantje. Over een paar uur moet hij met een geluidsinstallatie door de buurt rijden om reclame te maken voor pasta. Hij heeft meer zin in zijn vriendinnetje die hij ´s middags zal treffen voor wat passieloze seks. Seba, de jongste van het stel, hangt er een beetje bij. Hij is moe en valt in slaap. De stijlvaste camera van Bárbara Alvares registreert het drietal gelaten in contrastrijk zwart-wit en de toon is gezet voor een weinig opwindende dag vol droogkomische futiliteiten.

Mala racha

2000 |

2000. Damián Szifrón. Met o.a. Daniel Hendler en Gustavo Garzón.

Internationaal bejubeld en gelauwerd debuut van Uruguayaanse twintigers Rebella en Stoll. 25 Watts begint op een lome zaterdagochtend in La Rañaga, een rustige middenklassenwijk van Montevideo. Het is 7:14 en Leche (20), Javi (20) en Seba (18) zijn nog steeds wakker. Ze slenteren wat rond, hangen op een muurtje en ledigen het laatste flesje bier. De bijgelovige Leche is in de poep getrapt en weinig hoopvol over zijn geluk de komende dagen. Hij moet eigenlijk leren voor een examen Italiaans op maandag maar het enige waaraan hij kan denken is zijn lerares Beatriz (25). Javi is al klaar met school maar ziet op tegen zijn stompzinnige bijbaantje. Over een paar uur moet hij met een geluidsinstallatie door de buurt rijden om reclame te maken voor pasta. Hij heeft meer zin in zijn vriendinnetje die hij ´s middags zal treffen voor wat passieloze seks. Seba, de jongste van het stel, hangt er een beetje bij. Hij is moe en valt in slaap. De stijlvaste camera van Bárbara Alvares registreert het drietal gelaten in contrastrijk zwart-wit en de toon is gezet voor een weinig opwindende dag vol droogkomische futiliteiten.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.