Richard Cornu: muziek.
Er zijn 9 films gevonden.

Education sentimentale

1962 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Marie-José Nat, Dawn Addams, Michel Auclair en Carla Marlier.

Student Frédéric Moreau (Brialy) is nog niet lang in Parijs of hij raakt verliefd op Anne Arnoux (Nat), een vrouw die ouder is dan hij, en getrouwd. Haar man heeft een affaire met een model. Het begin van allerlei romantische verwikkelingen. Prima hoofdrol van Brialy, een in eigen land veelgevraagd acteur, in deze sfeervolle zwart wit-kijk op bourgeois Parijs in de jaren zestig. Regisseur Astruc bewerkte graag literatuur, in dit geval de gelijknamige roman (1869) van Gustave Flaubert, die met enige ironie de Franse middenklasse van zijn tijd beschouwt.

Les Distractions

1960 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Misdaad van Jacques Dupont. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alexandra Stewart, Claude Brasseur, Sylva Koscina en Eva Damien.

Een persfotograaf ontdekt dat een voortvluchtige autodief zijn oude dienstmakker is. Hij bezorgt hem een schuilplaats, maar terwijl de fotograaf de ontsnappingsmogelijkheden naar Spanje onderzoekt, denkt de misdadiger in de steek te zijn gelaten en raakt in paniek. Deze onhandige debuutfilm met een warrig scenario lonkt - niet alleen door de aanwezigheid van Belmondo - te duidelijk naar A BOUT DE SOUFFLE en blijft daar nòg duidelijker ver bij achter. Alleen curieus om de bezetting in jongere jaren.

La Proie pour l'ombre

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Annie Girardot, Daniel Gélin, Christian Marquand, Michèle Girardon en Anne Caprile.

Vrouw van een ondernemer drijft een kunst-galerij en zoekt onafhankelijkheid van de haar verwaarlozende echtgenoot. Een dominerende minnaar biedt ook geen soelaas, zodat ze afziet van beide mannen, van haar handel en kiest voor eenzame onafhankelijkheid. Het scenario - dat pas 15 jaar later een modieus cliché zou worden - kreeg een onderkoelde, nogal cerebrale benadering met veel oog voor details. Subtiele hoofdrol van Girardot.

Lords of the Forest

1958 | Documentaire

België 1958. Documentaire van Heinz Sielmann en Henry Brandt.

Wilde dieren en Pygmeeën van de toenmalige Belgische Kongo in een natuurfilm met harkerige muziek van Richard Cornu en snorkerig commentaar gesproken door Oson Welles en William Warfield in de Engelstalige versie, Bert Brauns en Herman Niels in de Nederlandstaligee versie en Jean Desailly en Georges Aminel in de Franstalige versie in Cinemascope en bonte kleuren. Belgisch kolonialisme in pseudo-Disney-verpakking. Het scenario is van regisseur Sielmann. Het camerawerk is van Paul Grupp, Anders Lembcke, Kurt Nebel, Georg Schimanski en Fernand Tack. Eastmancolor, Cinemascope, Stereo.

Le dos au mur

1958 | Thriller

Frankrijk 1958. Thriller van Edouard Molinaro. Met o.a. Gérard Oury, Jeanne Moreau, Philippe Nicaud, Claire Maurier en Jean Lefebvre.

Wanneer Jacques Decrey (Oury) erachter komt dat echtgenote Gloria (Moreau) hem bedondert met een sukkelende acteur (Nicaud), bedenkt hij een diabolisch chantageplan om het hun betaald te zetten. Dat loopt faliekant mis in deze fraaie mengeling van liefdestragedie en film noir à la française. Oury en Molinaro schreven later filmgeschiedenis als komedieregisseurs met respectievelijk La grande vadrouille en La cage aux folles. Het inkzwarte scenario is gebaseerd op Délivrez-nous du mal van San-Antonio-serieauteur Frédéric Dard, regieassistent was niemand minder dan Claude Sautet.

La passe du diable

1957 | Documentaire, Drama

Frankrijk 1957. Documentaire van Jacques Dupont en Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Mohki, Uroz, Azra, Rhalil en Rahim.

Deze documentaire gaat over het belangrijkste ruiterspel van Afghanistan: Boezkasjie, de bakermat van de polo. Een bokkenkadaver zonder kop wordt binnen een cirkel geworpen en het polospel kan beginnen. Deze barbaarse vrijetijdsbesteding wordt getoond aan de hand van een (min of meer) gedramatiseerde documentaire met Afghanen, die in de film paardrijden, en zo het verhaal vormen. Mohki is met ruiters op weg naar de hoofdstad Kaboel om aan het grote spel deel te nemen; zijn jongere broer Rahim volgt hem, want hij wil zijn broer zien winnen. Hij wordt door de groep verjaagd en uit weerbarstigheid snijdt hij de singel door van een reservepaard. Uitgerekend gaat zijn broer dat paard berijden, maakt een val en wordt onder de paardenhoeven vertrapt. Raoul Coutard stond achter de camera en laat de kijker menige indrukwekkende landschapsopname zien. Het scenario is van niemand minder dan Joseph Kessel. Niet geschikt voor kinderen.

Une Fée...pas comme les autres

1956 | Familiefilm, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Jean Tourane.

Kuikens, konijnen en eenden spelen alsof het mensen zijn. We zien ze aan de bar, op het postkantoor, haren kammen en kleedjes kloppen. Een filmgenre dat twijfelachtig is, maar ook zelden wordt vertoond. Ondanks de kritiek van het eventuele dierenleed is het leuk gedaan. Ongewild blijf je kijken, zeker dankzij de boeiende verteller Voorbergh.

Le crime du Bouïf

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van André Cerf. Met o.a. Champi, Pierre Jourdan, Fernand Fabre, Jean Gaven en Frédérique Nadar.

Bewerking van een misdaadkomedie van de schrijvers Mouézy- Eon en La Fouchardière. De vierde en laatste film van Cerf en evenals de andere drie de moeite waard vanwege de rolbezetting, met name in de bijrollen.

Le mariage de mademoiselle Beulemans

1950 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1950. Komedie van André Cerf. Met o.a. Saturnin Fabre, Pierre Larquey, Christian Alers, Francine Vendel en Elise Bernard.

Een eenvoudige en luchtige bewerking van het stuk van Franz Fonson en Fernand Wicheler, dat op zijn beurt gebaseerd was op een roman van L[KA1]eopold Courouble. Het is niet meer dan, weliswaar gewetensvol, verfilmd theater. Hoewel de acteurs hun best hebben gedaan, konden ze het belegen stuk (dat destijds veel succes had) niet opkrikken.