Heinz Engelmann: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

More

1969 | Drama, Romantiek, Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Luxemburg 1969. Drama van Barbet Schroeder. Met o.a. Mimsy Farmer, Klaus Grünberg, Michel Chanderli, Heinz Engelmann en Louise Wink.

De Duitse Stefan (Grünberg) en Amerikaanse Estelle (Farmer) ontmoeten elkaar in Parijs en reizen vervolgens af naar Ibiza voor zon, seks en drugs. En nog meer drugs. Eerste speelfilm van regisseur Schroeder, die later onder meer Barfly en Single White Female zou maken, volgt het tweetal in hun hedonistische, fatale trip. Flink maffe film met niet al te sterke acteurs verwierf een zekere cultstatus, niet in de laatste plaats vanwege de muziek van Pink Floyd op de soundtrack: de band schreef die speciaal voor de film.

Stahlnetz - Rehe

1964 | Misdaad

Duitsland 1964. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Sigurd Fitzek, Werner Bruhns, Olaf Eggers, Rainer Eggers en Doris Masjos.

Uitgebreid, routineus verslag van een ontvoering van een jongen uit Zuid-Duitsland. Dit alles naar aanleiding van een gebeurtenis, die de geschiedenis is ingegaan als de eerste kidnapzaak in de Bonds Republiek waarbij een kind betrokken was en losgeld werd geëist. Het bedrag dat de ontvoerder vroeg was DM 15.000 - een schijntje. De daad was erg genoeg en de politie in het hele land kwam in beweging. Camerawerk van Günter Haase.

Das 7. Opfer

1964 | Misdaad

Duitsland 1964. Misdaad van Franz Josef Gottlieb en Ann Smyrner. Met o.a. Hansjörg Felmy, Hans Nielsen, Ann Savo, Trude Herr en Wolfgang Lukschy.

Lord Mant (Rilla), die een aardige stoeterij bezit, is het slachtoffer van een reeks aanslagen die regelrecht in verband zouden moeten staan met de paardenraces en zijn favoriete vos, Satan. Inspecteur Bradley (Engelmann) volgt lange tijd een vals spoor en zes man leggen onderwijl het loodje. Verzekeringsdetective Peter Brooks (Felmy,) bijgestaan door de schattige Molly (Herr) is slimmer dan de politie en weet dat er een onbekende maniak aan de gang is. Aardige, zij het wat oubollige speurneuzen-film van pulp-filmer Gottlieb, die zelf het boek [KL]Murder Is Not Enough[KLE] van Bryan Edgar Wallace (een zoon van Edgar) bewerkte tot scenario. De doeltreffende fotografie is van Richard Angst.

Stahlnetz - In jeder Stadt...

1962 | Misdaad

Duitsland 1962. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Heinz Engelmann, Karlheinz Gerdesmann, Ruth Hausmeister, Edgar Wenzel en Peter Ahrweiler.

In de haven van Hamburg wordt het stoffelijk overschot van een jonge vrouw opgedregd. De politie te water denkt dat er misdaad in het spel is en draagt de zaak over aan de moordbrigade. Kriminalkommissar Bade (Engelmann) en Kriminalsekret[KA3]ar Buchholz (Gerdesmann) zijn met het onderzoek belast. Als de identiteit van het slachtoffer is vastgesteld, leggen zij een bezoekje af bij de verdrietige ouders, die moeten toegeven dat zij van de handel en wandel van hun dochter niet op de hoogte waren. Een vriendin van het meisje geeft Bade en Buchholz een tip, die hen doen belanden in het wereldje van klatergoud en make-believe, waar jonge, goedgelovige vrouwen heen gelokt worden met valse beloftes om daarna als animeermeisje te worden uitgebuit. Wederom een aflevering over een afstotende, uit de hand gelopen misdaad met het realisme dat de tijdgeest van Duitsland midden in het Wirtschaftswunder nauwgezet weergeeft. Goed spel onder vaste regie van Roland. Het scenario is van Wolfgang Menge. Aflevering nummer 15. Gevolgd door een lange aflevering, getiteld SPUR.

Stahlnetz: In der Nacht zum Dienstag...

1961 | Thriller

Duitsland 1961. Thriller van Jurgen Roland. Met o.a. Frank Straas, Wolfgang Völz en Heinz Engelmann.

In de haven van Hamburg wordt het stoffelijk overschot van een jonge vrouw opgedregd. De politie te water denkt dat er misdaad in het spel is en draagt de zaak over aan de moordbrigade. Kriminalkommissar Bade (Engelmann) en Kriminalsekret[KA3]ar Buchholz (Gerdesmann) zijn met het onderzoek belast. Als de identiteit van het slachtoffer is vastgesteld, leggen zij een bezoekje af bij de verdrietige ouders, die moeten toegeven dat zij van de handel en wandel van hun dochter niet op de hoogte waren. Een vriendin van het meisje geeft Bade en Buchholz een tip, die hen doen belanden in het wereldje van klatergoud en make-believe, waar jonge, goedgelovige vrouwen heen gelokt worden met valse beloftes om daarna als animeermeisje te worden uitgebuit. Wederom een aflevering over een afstotende, uit de hand gelopen misdaad met het realisme dat de tijdgeest van Duitsland midden in het Wirtschaftswunder nauwgezet weergeeft. Goed spel onder vaste regie van Roland. Het scenario is van Wolfgang Menge. Aflevering nummer 15. Gevolgd door een lange aflevering, getiteld SPUR.

Wenn die Heide blüht

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Walter Richter, Peter Carsten, Joachim Hansen, Veronika Bayer en Heinz Engelmann.

Eikenhouten tafels, harde houten hartjesstoeltjes-sfeer in deze Heimatfilm met de vaste ingredi[KA3]enten: de herenboerderij, twee erfgenamen van tegengesteld karakter (de een blijft, de ander gaat naar het verre Amerika), de ruisende bossen, en het Wirtshaus, het leuke dienstertje en de hoempaband. Dan de sleetse formule: de dood van de herenboer, de arrestatie van de achtergebleven zoon en de terugkeer van de verloren zoon. Alles heel routineus uitgevoerd, maar onze oosterburen krijgen er nooit genoeg van. Deppe haakte met dit vlakke vervolg in op zijn eigen reuze succes GRŸN IST DIE HEIDE van tien jaar ervoor. Scenario van Gustav Kampendonk. Camerawerk van Willi Sohm.

Stahlnetz - E 605

1960 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1960. Misdaad van Jürgen Roland en Jurgen Roland. Met o.a. Heinz Engelmann, Wolfgang Völz, Dieter Eppler, Dinah Hinz en Helmut Schneider.

De in 1958 ontstane serie STAHLNETZ staat ruim veertig jaar later nog altijd op de vierde plaats van de Duitse tv-krimi`s. De reeks is niet alleen een cultserie geworden, maar geldt als de grondlegger van de Duitse tv-krimi`s en wordt in de toptien slechts voorafgegaan door TATORT, POLIZEIRUF 110, EIN FALL F[KA3]UR ZWEI en gevolgd door DOPPELTER EINSATZ en talloze andere films. Het bijzondere aan de samenwerking tussen scenarioschrijver Wolfgang Menge en regisseur Roland indertijd was de bijna documentaire aanpak van waar gebeurde gevallen die op een boeiende manier werden gedramatiseerd en tegelijkertijd een beeld schetsten van de wederopbouw van Duitsland na WO II dat zich transformeerde in het Wirtschaftswunder. Dikwijls bestond de rolverdeling uit een keur van goede actrices en acteurs en menig nieuw talent begon zijn loopbaan in afleveringen van de serie. Kommissar Opitz (Engelmann) zit met een tweetal overvallen op geldlopers van een bank, waarbij 150.000 mark werd buitgemaakt (een gigantisch bedrag voor die tijd). Als er vijfduizend mark beloning wordt uitgeloofd, meldt zich een gangster die bij de zaak betrokken was. De politie speelt op een gegeven moment de bende tegen elkaar uit. De oude afleveringen die met bescheiden middelen werden gemaakt zijn veel sterker dan de nieuwe uit het einde van de jaren 1990.

Haie und kleine Fische

1957 | Oorlogsfilm

Duitsland 1957. Oorlogsfilm van Frank Wisbar. Met o.a. Hansjörg Felmy, Heinz Engelmann, Sabine Bethmann, Horst Frank en Siegfried Lowitz.

Een mijnenveger wordt tot zinken gebracht. Kadet Teichmann (Felmy) wordt met enkele opvarenden door een onderzeeër opgepikt. Later komt hij opnieuw op een onderzeeër als officier, maar deze wordt getorpedeerd door vijandelijke voltreffers. Teichmann overleeft als enige. Na zijn verblijf in de VS filmde Wisbar dit soort oorlogsmelodrama's, hier gaat het om een bewerking U-Boote Westwärts. Het scenario is van Wolfgang Ott naar zijn gelijknamige roman. Het camerawerk is van Günter Haase.

Heidemelodie

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Engelmann, Martin Benrath en Antje Weisgerber.

De jonge lerares Hanne verhuist naar een klein dorp op de Lüneburger Heide. Niet lang daarna komt ze in aanraking met de onbeschofte paardenfokker Ulrich Haagen. Langzamerhand verandert Hanne echter van mening.

Herr Puntila und sein Knecht Matti

1955 | Drama, Komedie

Oostenrijk 1955. Drama van Alberto Cavalcanti en Albert Calvacanti. Met o.a. Curt Bois, Heinz Engelmann, Maria Emo, Gaby Banschenbach en Inge Holzleithner.

In Wenen dat rond 1955 nog door de vier mogendheden bezet was, werd door de Braziliaanse regisseur het gelijknamige volksstuk van Bertold Brecht verfilmd in de Russische sector. Aanvankelijk had Brecht het scenario afgekeurd en de film die over een grootgrondbezitter gaat is maar gedeeltelijk geslaagd. Hij is interessanter voor Brecht-vorsers dan voor het grote publiek.

Ein Mann vergißt die Liebe

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Willi Forst, Annemarie Düringer en Heinrich Gretler.

Ouderwets drama over het dilemma waarvoor strafpleiter Dr. Rudolf Kadenberg (Birgel) komt te staan als de minnaar van zijn vrouw Brigitte (Holst), Alexander von Barender (Forst) gearresteerd is op de verdenking van moord op een woekeraar. Hoewel het scenario van Madeleine Paul en Werner Jörg Lüddecke bedoeld is als een huwelijksdrama - Dr. Kadenberg werkt te hard, verdient te weinig en verwaarloost zijn vrouw - is het misdaadelement - heeft Alexander von Barender het wel of niet gedaan - toch het sterkst. Het camerawerk is van Walter Krien en de acteurs doen hun best.

Ännchen von Tharau

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Ilse Werner, Klaus-Ulrich Krause, Heinz Engelmann, Helmuth Schneider en Albert Florath.

Werner is een vluchtelinge uit Oost-Pruisen, die nu ergens in een groen dal tussen de Rijn en de Main de kost verdient als serveerster. Ze heeft een lieve zestien-jarige pleegzoon (Krause) die ze op haar vlucht in een ontredderde toestand had meegenomen, nadat zijn moeder net gestorven was. Op een dag is het kermis in het dorp en een gast (Engelmann) die bij de botsautootjes werkt, blijkt de vader van de jongen te zijn. Zo ontstaat er deels een nieuwe en deels een herenigde familie, die nog lang en gelukkig leefde. Een zwijmerige Heimat-film, vol oeverloos ge- oudehoedendoos, waarvan de idyllische landschapsfotografie de enige verdienste is.

Die Spur führt nach Berlin

1952 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1952. Mysterie van Frantisek Cáp. Met o.a. Gordon Howard, Irina Garden, Kurt Meisel, Hans Nielson en Paul Bildt.

In het Berlijn van 1952 worden in de zakken van een dode man valse dollarbiljetten uit 1944 gevonden. Een Amerikaanse advocaat raakt toevallig betrokken bij de zaak, terwijl hij op zoek is naar ene Dornbrink, die een hoop geld zal erven. Er wordt zo overdreven geacteerd, dat het af en toe net lijkt of je naar een zwijgende film zit te kijken.

Die Martinsklause

1951 | Drama, Historische film

Duitsland 1951. Drama van Richard Häussler. Met o.a. Heinz Engelmann, Willy Roesner, Gisela Fackeldey, Paul Richter en Inge Cornelius.

De Christenen heroveren het land van Berchtesgaden in de 12e eeuw. Zeer populair verteld naar de gelijknamige roman van Ludwig Ganghofer. Als zendeling werkende Augustijner monniken raken in conflict met de gewelddadige bewindvoerder. Veel hoogdravendheid in de bergen.

Das Geheimnis des Hohen Falken

1950 | Drama, Mysterie

Duitsland 1950. Drama van Christian Hallig. Met o.a. Richard Häußler, Renate Schacht, Heinz Engelmann, Ruth Lommel en Peter Mosbacher.

Een journalist wint een oude camera, waarin een belichte film zit. Door de foto, die hij later afgedrukt heeft, raakt hij betrokken bij een moordzaak, die zich al jaren geleden afgespeeld heeft. Terwijl de misdaadactie echt spannend en origineel is, lijdt de film er onder dat hij zich afspeelt in de bergen; zo wordt het uiteindelijk slechts het zoveelste bombastische heimatepos. Ook bekend als: DIE STEINERNE GÖTTIN.

Hafenmelodie

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Hans Müller. Met o.a. Kirsten Hiberg, Paul Henckels, Ctaja Görna, Heinz Engelmann en Wolfgang Lukschy.

Melodrama uit de havenwereld over een oude magazijnbeheerder, die het niet verkroppen kan, dat hij zijn zoon op veertien-jarige leeftijd verstoten heeft. Hij neemt blijmoedig een bedrieger in zijn huis op als de verloren gewaande zoon. Deze is eerst alleen op zijn geld uit, maar wordt verliefd op de dochter des huizes en krijgt spoedig gewetenswroeging. Wanneer de echte zoon eindelijk ten tonele verschijnt, komt het bedrog uit. Een warrig verhaal en slechte acteurs maken van deze film onbeholpen knoeiwerk.

Derby

1949 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1949. Familiefilm van Roger von Norman en Roger Van Norman. Met o.a. Hannelore Schroth, Willy Fritsch, Heinz Engelmann, Albert Florath en Hannes Frömming.

Een romantische film die speelt tegen de achtergrond van de paardenrensport over een oorlogswees die een paard van een rijke weldoener krijgt en daarmee de Derby (en haar vriend) hoopt te winnen. Het lukt niet in één keer, maar de film is aandoenlijk en de spelers zijn ervaren. Scenario van Stefanie von Below en Roger Norman. Camerawerk van Ekkehard Kyrath.

Blockierte Signale

1948 | Mysterie

Duitsland 1948. Mysterie van Johannes Meyer. Met o.a. Heidi Kürschner, Heinz Engelmann, Walter Franck, Wolfgang Lukschy en Karl Voscherau.

Jonge belastingambtenaar in Hamburg, in de tijd vlak na de oorlog dagen raakt toevallig betrokken bij een moordzaak en handel in verdovende middelen. Hij slaagt erin de bende aan de politie over te leveren. De eerste Duitse misdaadfilm van na 1945, doet zijn best een beeld van de tijd en de omgeving te geven, maar is zwak van constructie.

Das Grosse Spiel

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. René Deltgen, Gustav Knuth, Heinz Engelmann en Maria Andergast.

Twee voetballers zijn verliefd op hetzelfde meisje en daardoor komt de eenheid van het elftal in gevaar. Onderhoudende, vlot gemaakte film met een prima in beeld gebrachte voetbalwedstrijd aan het slot.

U-Boote westwärts!

1941 | Oorlogsfilm

Duitsland 1941. Oorlogsfilm van Günther Rittau. Met o.a. Ilse Werner, Herbert Wilk, Joachim Brennecke, Heinz Engelmann en Josef Sieber.

Voor de zoveelste keer de stof van het onderzeebotendrama, ditmaal vakkundiger geënsceneerd dan in MORGENROT, maar met uiterst kwalijke propagandistische ondertonen. Regisseur Rittau was cameraman bij Langs NIBELUNGEN en METROPOLIS.

Mädchen im Vorzimmer

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Magda Schneider, Heinz Engelmann, Richard Häussler en Carsta Löck.

Een secretaresse zorgt ervoor dat het geld op tafel komt dat nodig is om een aan de grond geraakte uitgeverij er weer bovenop te helpen. Zorgvuldig door Lamprecht geregisseerd en met een goede hoofdrol van Magda Schneider.

Pour le mérite

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Paul Hartmann, Jutta Freybe, Albert Hehn, Herbert A.E. Böhme en Carsta Löck.

Propagandafilm van het smerigste soort, al verstaat nazi- regisseur Karl Ritter zijn vak. Eskader-commandant Prank (Hartmann) kan de Duitse capitulatie na WO I niet verkroppen en hij verzet zich met hand en tand tegen de Weimar-republiek, want democratie haat hij als de pest. Als het Derde Rijk zich begint af te tekenen is zijn tijd gekomen. Hij helpt een nieuwe Duitse luchtmacht op te bouwen. Een soort superproduktie waarbij niet op geld werd gekeken en 102 acteurs meespeelden. Nu, rond 2000, is deze film (die in Duitsland nog steeds niet mag worden vertoond) fascinerend en stuitend tegelijkertijd. Een schoolvoorbeeld van hoe kunst misbruikt werd.