Wojtek Klata: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Pierscionek z orłem w koronie

1992 | Oorlogsfilm

Polen 1992. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Rafał Królikowski, Adrianna Biedrzy[KA1]nska, Cezary Pazura, Mirosław Baka en Jerzy Kamas.

De titel van de film verwijst naar een ring die gevangenen vlochten van paardehaar, dat ze uit hun matrassen trokken toen ze tijdens de bezetting van Polen door de nazi`s gedetineerd waren. Ze sierden de ring met een gekroonde adelaar - het symbool van het vrije Polen - die ze van de rood-witte steel van hun tandenborstel maakten. De kroon werd algauw verboden door de communistische zetbazen die met hulp van de Russische `bevrijders` na de nazi`s aan de macht kwamen. De film gaat over de opstand van Warschau, die 63 dagen geduurd heeft, toen de Russen hun opmars staakten teneinde de nazi`s de bevolking te laten uitmoorden, zodat hun voorgenomen kolonisatie zonder al te veel weerstand kon verlopen; en dat is gelukt, want die heeft van 1945 tot en met 1990 geduurd. Centraal staat verraad dat leidde tot de arrestatie van leden de ondergrondse regering en een love- story van een jonge vaderlandslievende luitenant uit het Poolse leger (Krolikowski) en een dappere verpleegster (Wagner). Wajda schreef het scenario (samen met Maciej Karpi[KA1]nski en Andrzej Kotkowski) al in 1961 naar de roman van Aleksander Scibor-Rylski, maar het verdween op mysterieuze wijze totdat in 1991 de democratie hersteld werd. Regisseur Wajda beheerst zijn vak en de fotografie van Dariusz Kuc mag er zijn.

Marie Curie : une femme honorable

1991 | Biografie

Frankrijk 1991. Biografie van Michel Boisrond. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Jean-Luc Moreau, Piotr Machalica en Luigi Diberti.

Het priv[KA1]e-leven en het werk van Marie Curie (1867-1934), geboren Slodowska en Poolse, evenals van haar echtgenoot Pierre Curie (1859-1906), vanaf zijn kinderjaren in zijn vaderland via zijn universitaire studies in Parijs tot en met zijn beroemde jaren en zijn dood. Naar het gelijknamige en zeer succesvolle boek van Françoise Giraud. Een enigszins ironische titel want de 'weldenkenden' van haar tijd hadden juist grote kritiek op haar, vanwege haar privéleven. Knappe tijdsreconstructie maar de psychologische intensiteit van de roman komt er niet in terug. Het gaat meer om een reeks plaatjes dan om iets anders, hoewel Barrault zeer terecht prijzen heeft gekregen voor haar gevoelige en genuanceerde vertolking. Naast haar sterke aanwezigheid, kan Van Hool zich niet staande houden. Moreau is echter een perfecte professor Paul Langevin. Dankzij deze twee acteurs