Edmund Meisel (1994-1930): muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

Goluboy ekspress

1929 | Zwijgende film, Drama, Avonturenfilm

USSR 1929. Zwijgende film van Ilya Trauberg. Met o.a. Sergei Minin, Igor Chernyak en Yakov Gudkin.

China, begin jaren twintig, vlak voor de burgeroorlog. De blauwe expres, een trein die 'Ark van Noach' wordt genoemd, begint aan een reis met passagiers uit alle geledingen van de Chinese maatschappij, en een aantal buitenlanders. Tijdens de tocht wordt de trein gekaapt door revolutionairen en wordt het voertuig symbool voor een groots land met een gouden toekomst. Een van de laatste meesterwerken van de Russische zwijgende cinema, stilistisch zichtbaar geïnspireerd door het werk van Eisenstein.

Oktyabr

1928 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Rusland 1928. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein en Grigori Aleksandrov. Met o.a. Vasili Nikandrov, Vladimir Popov, Boris Livanov en Eduard Tisse.

Na het enorme succes van zijn fameuze Battleship Potemkin maakte regisseur Eisenstein nog zo'n film over heldhaftige revolutionairen. In October beschrijft hij hoe in oktober 1917 de bolsjewieken onder leiding van Lenin de macht overnemen van de voorlopige regering van Kerenski. Vasili Nikandrov, de acteur die Lenin speelt, leek zo op de echte revolutionair dat fragmenten uit de film jarenlang werden aangezien voor echte nieuwsbeelden. Op dringend verzoek van Stalin werden overigens later de scènes met Trotski uit de film geknipt.

Berlin, die Symphonie der Großstadt

1927 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1927. Documentaire van Walter Ruttmann.

Het leven in de grote stad is het thema van deze grandioze zwijgende film van Walter Ruttmann. De beelden werden in een snel tempo en op associatieve wijze verbonden en laten het verloop van een etmaal in Berlijn zien. Ruttmanns 'symphonie' is een van de eerste dokumentaires. De nadruk op het ritme van de montage was in die dagen revolutionair.

Berlin, die Sinfonie einer Großstadt

1927 | Zwijgende film, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1927. Zwijgende film van Walter Ruttmann.

Het leven in de grote stad is het thema van deze grandioze zwijgende film van Walter Ruttmann. De beelden werden in een snel tempo en op associatieve wijze verbonden en laten het verloop van een etmaal in Berlijn zien. Ruttmanns 'symphonie' is een van de eerste dokumentaires. De nadruk op het ritme van de montage was in die dagen revolutionair.

Der heilige Berg

1926 | Drama

Duitsland 1926. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker, Ernst Petersen en Frida Richard.

Vanuit historisch oogpunt is Der heilige Berg bijzonder interessant. Arnold Fanck was de belangrijkste grondlegger van het in Duitsland zeer populaire genre 'bergfilm'. Van Fanck leerde actrice Riefenstahl het vak regisseren, dat ze later inzette ter meerdere glorie van Adolf Hitler. Uit het stomme Der heilige Berg zal Riefenstahl dramaturgisch niet veel geleerd hebben. Het plotje gaat over een bergbeklimmer (Trenker) die met collega Vigo (Petersen) strijdt om de aandacht van een danseres (Riefenstahl) - iets wat op grote hoogte gevaarlijk kan zijn. Het talent van Fanck, zelf alpinist, verraadt zich in deze film door indrukwekkende natuurbeelden, die vaak onder barre omstandigheden tot stand kwamen.

Pantserkruiser Potemkin

1925 | Zwijgende film, Drama, Oorlogsfilm, Historische film

USSR 1925. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein. Met o.a. Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Mikhail Gomorov, Aleksandr Levshin en Grigori Aleksandrov.

Regisseur Eisenstein (1898-1948) kreeg in 1925 van de Russische partijleiding opdracht een film te maken naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de revolutie van 1905. Honderden pagina's script werden overboord gegooid toen Eisenstein vanwege slecht weer gedwongen werd Baku te verlaten om in Odessa verder te filmen. Daar besloot hij de muiterij op de pantserkruiser Potemkin en de daarop volgende opstand in Odessa te gebruiken als symbool voor de hele revolutie. Het resultaat was een tijdloos meesterwerk, dat voor sommige critici nog steeds de Beste Film Aller Tijden is. Vaak geciteerd, maar ook vaak geparodieerd.