Alberto Grimaldi (1925): productie.
Er zijn 18 films gevonden.

Gangs of New York

2002 | Misdaad, Historische film

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 2002. Misdaad van Martin Scorsese. Met o.a. Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Liam Neeson en Jim Broadbent.

Tien Oscarnominaties (geen een werd er verzilverd) kreeg Gangs of New York, de film die Martin Scorsese al vanaf eind jaren zeventig in zijn agenda had staan. In de Romeinse Cinecittà studio's bouwde hij het New York van halverwege de negentiende eeuw na, waar in de straten bitter strijd wordt geleverd tussen verschillende immigrantengroepen. De jonge Amsterdam (DiCaprio) groeit er op om te zien hoe zijn vader wordt vermoord door een monsterlijke man die niet voor niets de bijnaam The Butcher (Day-Lewis) draagt. Eenmaal volwassen zint hij op wraak. Uit deze bloederige puinhopen groeide uiteindelijk het moderne Amerika, zo betoogt het slotbeeld (mét de toen al vernietigde Twin Towers).

Ginger e Fred

1986 | Komedie, Avonturenfilm, Drama, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1986. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Marcello Mastroianni, Toto Mignone, Augusto Poderosi en Friedrich von Thun.

In deze Fellini-film wordt de commerciële tv met haar showprogramma's bekritiseerd. De hoofdpersonen zijn twee bejaarde dansers die aan de vergetelheid worden ontrukt voor een show met andere menselijke rariteiten. Het thema dat Fellini tracht over te brengen is de groteske karikatuur van menselijke exploitatie in een op massamedia en consumptie gerichte maatschappij van naar commercie hongerende kijkers. Het bejaarde paar biedt ons in een onvergetelijke finale nog een sprankje hoop. Verbluffende beelden; een gedenkwaardige film. Scenario van regisseur Fellini, Tonino Guerra en Tullio Pinelli. Camerawerk van Tonino Delli Colli et Ennio Guarnieri. Klasse! Ook bekend als GINGER AND FRED.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

Il Casanova di Federico Fellini

1976 | Biografie, Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1976. Biografie van Federico Fellini. Met o.a. Donald Sutherland, Tina Aumont, Cicely Browne en Carmen Scarpitta.

Een al wat oudere Casanova trekt door Europa van de ene amoureuze verovering naar de andere, en zoekt vergeefs erkenning voor zijn talenten als schrijver en filosoof. Fellini zei wat lichtvaardig tegen de producent een film over Casanova te willen maken, maar verdiepte zich pas in diens memoires ná het tekenen van de contracten. Hij maakt zijn weerzin tegen het personage tot onderwerp van de film, maar kenmerkt hem in de allereerste scène al zó compleet als zielloze neukmachine, dat hij er in het lange vervolg niets aan toe kon voegen. Opmerkelijke visuele vondsten kunnen de verveling onvoldoende compenseren.

Salò o le 120 giornate di Sodoma

1975 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1975. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Paolo Bonacelli, Elsa de Giorgo, Giorgio Cataldi, Umberto Paolo Quintavalle en Hélène Surgère.

In de situering van de roman van De Sade in de fascistische republiek van Salò laten vier officieren negen platte- landsjongens en -meisjes gevangen nemen om hen in een kasteel tot machteloze slachtoffers van seksuele, lichamelijke en psychische vernederingen te maken in door vier 'gastvrouwen' voorgezeten rituelen, waarna ze tenslotte worden doodgemarteld. Noch sensationeel effectbejag, noch bevrijdende esthetiek geeft de kalme en klinische presentatie van gruwelen een ontsnappingsmogelijkheid, waardoor de afstompende verveling eerder het resultaat is dan afgrijzen. Het nagenoeg absoluut moreel pessimisme roept gevoelsmatig verzet op, maar Pasolini's eigen gewelddadige dood onmiddellijk na de voltooiing van de film en de onverkwikkelijke nasleep daarvan, lijken hem gelijk te geven.

Last Tango in Paris

1972 | Drama, Erotiek, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti en Catherine Allégret.

Een Amerikaan van middelbare leeftijd (Brando) uit, na de zelfmoord van zijn vrouw, in Parijs zijn frustraties en woede in liefdeloze seks met Jeanne (Schneider). De film werd een filmhuishit, maar is ook een ijkpunt geworden voor serieuze films met expliciete seks erin. Oscarnominaties voor Brando en Bertolucci, het camerawerk van Vittorio Stararo (Apocalypse Now) is inventief en mooi, maar de film is inmiddels zeer controversieel, vanwege een seksscène - die niet in het script stond, maar werd bedacht door Brando en Bertolucci - waaraan de destijds negentienjarige Schneider trauma’s overhield.

I racconti di Canterbury

1972 | Komedie, Erotiek, Historische film

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1972. Komedie van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Hugh Griffith, Laura Betti, Ninetto Davoli, Pier Paolo Pasolini en Josephine Chaplin.

Zoals met meer werk van agent provocateur Pasolini ontfermden zich de humorloze Italiaanse staatscensoren onmiddellijk over dit tweede deel in het 'drieluik des levens' (de andere delen zijn Il Decameron en Il fiore di mille e una notte). Typisch, want in deze scabreuze avonturen in veertiende-eeuws Engeland, ontleend aan Geoffrey Chaucer, ontbreekt het niet aan humor, van de dronken-wellustelingensoort. Mede door de scenariobewerking, waarin slechts een derde van de oorspronkelijke vertellingen overbleef, blijft het echter een arbitrair gestructureerde lapjesdeken. Wel kroop PPP zelf verdienstelijk in de rol van Chaucer, en zijn decors, fotografie en kostuums ronduit verbazingwekkend.

The Return of Sabata

1971 | Western

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1971. Western van Gianfranco Parolini. Met o.a. Jacqueline Alexandre, Rainer Schöne, Lee Van Cleef, Annabella Incontrera en Giampiero Albertini.

Sabata is scherpschutter in een circus geworden, maar ontdekt een complot tussen een bankier, een goudzoeker en een moordenaar onder de circusartiesten. Spaghetti-western moet komisch werken door uitzonderlijke snelheid met vuurwapens van de held. Ook als men kan lachen om bosjes lijken, gaat de grap snel vervelen. Frank Kramer regisseerde als Parolini. Scenario van Renato Izzo. Camerawerk van Sandro Mancori.

Il Decameron

1971 | Experimenteel, Komedie, Historische film, Erotiek

Italië 1971. Experimenteel van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Patrizia Capparelli, Guido Alberti, Angela Luce, Ninetto Davoli en Franco Citti.

Acht verhalen van Giovanni Boccaccio (1313-75) krijgen van Pasolini een Napolitaanse inplaats van een Florentijnse situering, waardoor hij zelf de verbindende rol van de schilder Giotto di Bondone (1266-1337) kan spelen. De losse verteltrant houdt de verschillende episodes opzettelijk onaf, maar laat de beroeps- en amateuracteurs ongegêneerd vitaal spelen. De optelsom van de fantasierijke beelden en de scènes is echter teleurstellend weinigzeggend, of zoals Giotto/Pasolini na voltooiing van een fresco verzucht: 'Waarom zou je al die moeite doen, als de droom toch altijd mooier is?' Pasolini ontving in Berlijn een Zilveren Beer van de jury. Het scenario is van regisseur Pasolini naar de gelijknamige middeleeuwse roman van Boccaccio. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Technicolor, Mono.

Adios Sabata

1971 | Western

Italië​/​​Spanje 1971. Western van Gianfranco Parolini. Met o.a. Yul Brynner, Ignazio Spalla, Dean Reed, Salvatore Billa en Gérard Herter.

Een premiejager, een dief en een revolutionair verenigen zich, om een goudschat die aan Oostenrijk toebehoort, in Mexico te bemachtigen, maar komen daarna in conflict over de bestemming van de poet. Deze komische avonturenwestern werd met meer dan gemiddelde vaart en uitzinnige camerabewegingen in scène gezet. (Overigens heetten de film én de rol van Brynner tijdens de opnamen Indigo Black, wat bij nasynchronisatie werd veranderd om in te haken op Parolini's successen met Lee Van Cleef als Sabata).

Satyricon

1969 | Historische film, Drama, Experimenteel, Avonturenfilm

Italië 1969. Historische film van Federico Fellini. Met o.a. Martin Potter, Hiram Keller, Max Born, Capucine en Alain Cuny.

Twee studenten in het oude Rome betwisten elkaar de gunst van een jonge slaaf. Samen beleven ze een reeks van avonturen waarbij gladiatoren en de minotaurus worden bestreden waarbij de een het leven en de ander zijn potentie verliest. De zeer vrije interpretatie van Fellini van geschriften van Petronius Arbiter geeft alle gelegenheid tot het opvoeren van zijn 'rariteitenkabinet' dat even verbluffend als op den duur afmattend is, bovendien de hoofdpersonen te vaak overwoekert. Niettemin een reeks treffende scènes tussen alle visuele rumoerigheid in, met een bevrijdende visie op een niet door een christelijke beschaving ingesnoerde seksualiteit. Scenario van regisseur Fellini, Bernardino Zapponi en Brunello Rondi. Camerawerk van Giuseppe Rotunno.

Sabata

1969 | Western

Italië 1969. Western van Gianfranco Parolini. Met o.a. Lee Van Cleef, William Berger, Linda Veras, Aldo Canti en Gianni Rizzo.

Eerste en beste deel van de spaghettiwesterntrilogie over de Robin Hood-achtige premiejager Sabata (hier en in deel drie gespeeld door Van Cleef, in het tussendeel door Yul Brynner). Het personage lijkt een spin-off van Van Cleefs beroemde rol als kolonel Mortimer in A Few Dollars More, maar regisseur Parolini (hier actief onder het pseudoniem Frank Kramer) heeft zich schijnbaar ook laten inspireren door James Bond - Sabata maakt gebruik van allerlei gadgets en de toon van de film is nogal tongue-in-cheek. Vermakelijk genrewerk.

Queimada!

1969 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Actiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Marlon Brando, Evaristo Marquez, Renato Salvatori, Norman Hill en Tom Lyons.

Een geheim-agent van de Britse regering komt op een Antilliaans eiland om de revolutie tegen het Spaans kolonialisme aan te wakkeren, vanwege de Britse handelsbelangen in rietsuiker. Onder leiding van een autochtoon wordt de gouverneur omgebracht, maar deze revolutionair weigert ondanks nationaal heldendom de regering en laat een stroman van de Brit aanstellen. Tien jaar later breekt de revolutie tegen de Engelse bezetting uit. Deze aanklacht tegen kolonialisme blijft ondanks de situering in 1840 onverminderd actueel en is even intelligent geschreven als meeslepend en met hartstocht in beeld gebracht. Ondanks gepubliceerde conflicten met de regisseur speelt Brando een van zijn betere rollen, maar wordt niettemin overspeeld door niet- acteur Marquez als de idealistische revolutionair. Scenario van Franco Solinas en Giorgio Arlorio. Camerawerk van Marcello Gatti.

Il mercenario

1968 | Western

Spanje​/​​Italië 1968. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Nero, Tony Musante, Jack Palance, Giovanna Ralli en Eduardo Fajardo.

Een Mexicaanse revolutionair probeert een zilvermijn voor de bevolking te veroveren op een profiteur, die een Pools- Amerikaanse huurling heeft aangetrokken voor een zilvertransport naar de V.S. Die kiest uit hebzucht de zijde van de rebel. Na een reeks van conflicten worden ze vrienden in de gezamenlijke strijd voor het volk. Spaghetti-westerns overtuigen altijd méér wanneer ze in Mexico zijn gesitueerd en dit is een van de betere, die op boeiende wijze geleidelijk opbouwt naar een politiek idealisme en bizarre, latente homo-erotiek. Het spel is dan ook boven het gemiddelde. Scenario van Luciano Vincenzoni, Adriano Bolzoni en Corbucci. Camerawerk van Alejandro Ulloa. Ook bekend als THE MERCENARY en A PROFESSIONAL GUN.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

The Good, the Bad and the Ugly

1966 | Western, Actiefilm

Italië​/​​Spanje 1966. Western van Sergio Leone. Met o.a. Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Eli Wallach, Mario Brega en Aldo Giuffrè.

Laatste en beste deel van Leone's Dollars-trilogie (na For a Fistful of Dollars en For a Few Dollars More) die hiermee de spaghettiwestern definieerde. Het verhaal dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog draait rond drie mannen (de goede: Eastwood, de slechte: Van Cleef en de lelijke: Wallach) die ieder voor zich op zoek zijn naar een goudschat. Sublieme westernklassieker, opgenomen in Spanje, met een geweldig script, een score van Ennio Morricone die je niet meer uit je hoofd krijgt en fenomenaal camerawerk van Tonino Delli Colli. Het leverde een van de mooiste finales uit de filmgeschiedenis op.

Das Vermächtnis des Inka

1966 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Bulgarije 1966. Avonturenfilm van Georg Marischka. Met o.a. Guy Madison, Rik Battaglia, Fernando Rey, William Rothlein en Francisco Rabal.

De verfilming van een weinig bekende avonturenroman van Karl May, die zich in Peru afspeelt, bij de ruïne van de Machu Pichu, de stad der Inca's. De broer van Karl Hansen (Madison), bijgenaamd Jaguar, is jaren geleden vermoord, toen hij op zoek was naar een schat van de Inca's. Nu wordt de Peruaanse president Castillo (Rey) geconfronteerd met een opstand van de nakomelingen van de Inca's. Hij vraagt Hansen op onderzoek uit te gaan, die ontdekt, dat een boze priester de kwade genius is. De rolverdeling uit die tijd is opmerkelijk: Madison, Battaglia als Perillo, Rey als president Castillo, Erhardt als professor Morgenstern, Rabal als Gambusino enz., maar regisseur Marischka heeft zich er veel te gemakkelijk vanaf gemaakt. Niettemin trok de film indertijd in Spanje een aardig aantal bezoekers.

For a Few Dollars More

1965 | Western, Actiefilm

Italië​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Western van Sergio Leone. Met o.a. Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Gian Maria Volonté, Mara Krupp en Klaus Kinski.

Premiejagers Monco (Eastwood) en Mortimer (Van Cleef) besluiten, omdat ze toch al vaak op dezelfde boeven jagen, samen te werken. De ­beloning voor hun prooi, dood of levend, zullen ze delen. Samen gaan ze achter de psychopaat El Indio (Volonté) aan. Sterke tweede film uit Leone’s Dollar-trilogie, bijna net zo goed als The Good, The Bad and the Ugly. De finale heeft weliswaar een mal uitgangspunt, maar is ook een hoogtepunt uit de geschiedenis van effectief soundtrackgebruik, dankzij de geniale Ennio Morricone.