Pilar López de Ayala

1978 Acteur

Pilar López de Ayala (1978) is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Medianeras

2011 | Drama

Argentinië/Spanje/Duitsland 2011. Drama van Gustavo Taretto. Met o.a. Javier Drolas, Pilar López de Ayala, Inés Efron en Rafael Ferro.

Een rake bespiegeling over het moderne leven, over mens versus constructie, gevat in prachtige composities en onderkoelde humor. Martín en Mariana, twee neuroten in het chaotische Buenos Aires, worstelen beide met menselijk contact. Regisseur Taretto speelt een spel van schematische en thematische tegenstellingen en spiegelingen op elk filmisch niveau, zo gekunsteld dat er afstand en bewondering door ontstaat. Daardoor nestelt Medianeras zich niet als een warme romcom in je hart, maar als intelligent, filmisch essay in je brein.

Intruders

2011 | Horror, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Spanje 2011. Horror van Juan Carlos Fresnadillo. Met o.a. Clive Owen, Ella Purnell, Carice van Houten, Daniel Brühl en Pilar López de Ayala.

Waar dertig jaar eerder in Spanje het jochie Juan een sinistere figuur zijn ouderlijk huis zag binnensluipen, krijgt in het hedendaagse Londen de twaalfjarige Mia te maken met dezelfde schim. Die spoedig geen schim meer blijkt: 'Hollow Face' terroriseert diegenen die aandacht aan hem schenken. Ietwat aan Candyman herinnerende psychohorrorfilm heeft een hangen-en-wurgen-scenario, maar ook een tergende opbouw, fotografie vol dreiging en spookviolensoundtrack. Spijtig alleen, dat Fresnadillo (van het geweldige Intacto uit 2001) tot veel meer in staat is dan veredelde Eurogenrepudding met een varia-Engels sprekende hutspotcast.

The Strange Case of Angelica

2010 | Drama

Portugal/Spanje/Brazilië/Frankrijk 2010. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Pilar López de Ayala, Leonor Silveira, Filipe Vargas en Ricardo Trepa.

De jonge fotograaf Isaac wordt in het holst van de nacht door een rijke familie opgetrommeld om het laatste portret te maken van hun beeldschone dochter Angelica, die kort na haar huwelijk is overleden. Als Isaac scherpstelt opent ze haar ogen en verschijnt er een betoverende glimlach op haar gezicht, in deze even intieme als secure, tikje surrealistische fabel over (onmogelijke) liefde en obsessies, dromen en het lot.

Sólo quiero caminar

2008 | Misdaad

Spanje/Mexico 2008. Misdaad van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Diego Luna, Victoria Abril, Pilar López de Ayala, Ariadna Gil en Elena Anaya.

Spaanse roofovervalfilm van hoog niveau rond vier nonchalant hippe vrouwen die op ingenieuze wijze een door wraak ingegeven spoor van inbraken trekken, gewapend met snijbranders, zelfgemaakte wapens, zeepsop, een strijkijzer, mokers en een rekenmachinehorloge. Regisseur en scenarioschrijver Yanes koos voor de beproefde ultragewelddadige opzet van de onafhankelijk gedraaide Amerikaanse jaren negentig misdaadfilms en excelleerde met de juiste dosis spanning en stijl. Ultiem pluspunt zijn de getalenteerde actrices die ieder voor zich zowel de engel als de wraakengel spelen. Duistere locaties in Spanje en Mexico leveren de extra kers op de taart.

Obaba

2005 | Drama

Duitsland/Spanje 2005. Drama van Montxo Armendáriz. Met o.a. Juan Diego Botto, Bárbara Lennie en Pilar López de Ayala.

Spaanse roofovervalfilm van hoog niveau rond vier nonchalant hippe vrouwen die op ingenieuze wijze een door wraak ingegeven spoor van inbraken trekken, gewapend met snijbranders, zelfgemaakte wapens, zeepsop, een strijkijzer, mokers en een rekenmachinehorloge. Regisseur en scenarioschrijver Yanes koos voor de beproefde ultragewelddadige opzet van de onafhankelijk gedraaide Amerikaanse jaren negentig misdaadfilms en excelleerde met de juiste dosis spanning en stijl. Ultiem pluspunt zijn de getalenteerde actrices die ieder voor zich zowel de engel als de wraakengel spelen. Duistere locaties in Spanje en Mexico leveren de extra kers op de taart.

The Bridge of San Luis Rey

2004 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Spanje/Frankrijk 2004. Drama van Mary McGuckian. Met o.a. Robert De Niro, Gabriel Byrne, Kathy Bates, Harvey Keitel en Geraldine Chaplin.

Verfilming van het gelijknamige Pulitzer-prijswinnende boek van Thornton Wilder. Een oude brug in het achttiende-eeuwse Peru stort in, waarbij vijf mensen om het leven komen. 'Was het Gods wil,' vraagt een priester (Byrne) zich af. Tijdens zijn onderzoek raakt hij in conflict met de katholieke leiders. Helaas mist de film een heldere verhaalstructuur en introductie van personages, waardoor men al gauw de draad kwijtraakt. Hoewel de mooie kostuums en het camerawerk de film potentie geven, doet De Niro dit weer teniet door zijn rol als aartsbisschop ongeloofwaardig neer te zetten.

Juana la Loca

2001 | Drama, Historische film, Biografie

Spanje/Italië/Portugal 2001. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Pilar López de Ayala, Daniele Liotti, Rosana Pastor, Susi Sánchez en Giuliano Gemma.

Loom Spaans-Italiaans-Portugees historisch drama over de tragische levenswandel van de Spaanse koningin Johanna van Castilië (1479-1555), bijgenaamd Johanna de Waanzinnige. In de bewerking van filmnestor Aranda (1926) wordt ze geschetst als een fijngevoelige vrouw die langzaam wegteert, vanaf haar huwelijk op 16-jarige leeftijd met onverbeterlijke vreemdganger Filips de Schone, via het verlies van haar broer, zus en moeder, tot de karaktermoord door haar mannelijke entourage. Een prachtig ogende film over macht, politiek, liefde en relatieve gekte. Juana la Loca hengelde tevergeefs naar een Oscar maar moest genoegen nemen met Goya's voor beste make-up, kostuums en vrouwelijke hoofdrol.

La gran vida

2000 | Romantiek, Komedie, Drama

Spanje/Verenigde Staten 2000. Romantiek van Antonio Cuadri. Met o.a. Salma Hayek, Tito Valverde, Alicia Agut, Miguel Ayones en Eusebio López.

De Madrileense buschauffeur Martin (G[KA1]omez) is depressief. Hij kan niet meer meedoen met zijn collega`s in de kantine als ze over voetballen, vrouwen of de vakantie praten. Hij is het zat. Tijdens de rit stopt hij, geeft de poes aan buurvrouw Rosa (Agut) en zet thuis de gaskraan open. Hij heeft pech, want het gasbedrijf heeft net iedereen afgesloten. `s Avonds wil hij van een brug springen in de Rio Manzanares, maar een vreemdeling weet hem van zijn voornemen af te brengen om zijn dood een weekje op te schuiven met het volgende voorstel: hij krijgt een miljoen dat hij binnen die tijd moet uitgeven en daarna stuurt de maffia een huurmoordenaar op hem af omdat het hun geld is. De vreemdeling die zich Salva (Valverde) noemt, gaat de boeken bijhouden om de uitgaven te controleren. Van gekkigheid weet Martin niet hoe hij het geld zal uitgeven en besluit onder andere een party te geven, waarvoor hij de gastenlijst uit het telefoonboek samenstelt. Een traiteur (L[KA1]opez) zorgt voor de hapjes en drankjes. Onder zijn personeel bevindt zich serveerster Lola (Hayek), op wie Martin onmiddellijk valt. Nu wil hij niet meer dood. Het scenario van Carlos Asorey en Fernando Léon is zo licht als een veertje en Hayek is veel te mooi en te goed om de eigengereide serveerpoes te spelen. Ook de liefdesscène's in het Ritz hotel zijn niet helemaal geloofwaardig, maar voor het overige is het een onderhoudende komedie, waarbij je eventjes al je zorgen mag vergeten. Bovendien is Gómez heel leuk, doet als Martin zijn best en is Hayek een droom van een meid, die in het Latinowereldje, waarvoor deze bescheiden comedy bedoeld was, heel wat hoofden op hol brengt en harten sneller doet kloppen. Het camerawerk is van Nestor Calvo.

Báilame el agua

2000 | Drama

Spanje 2000. Drama van Josetxo San Mateo. Met o.a. Juan Diaz, Pilar López de Ayala en Unax Ugalde.

De Madrileense buschauffeur Martin (G[KA1]omez) is depressief. Hij kan niet meer meedoen met zijn collega`s in de kantine als ze over voetballen, vrouwen of de vakantie praten. Hij is het zat. Tijdens de rit stopt hij, geeft de poes aan buurvrouw Rosa (Agut) en zet thuis de gaskraan open. Hij heeft pech, want het gasbedrijf heeft net iedereen afgesloten. `s Avonds wil hij van een brug springen in de Rio Manzanares, maar een vreemdeling weet hem van zijn voornemen af te brengen om zijn dood een weekje op te schuiven met het volgende voorstel: hij krijgt een miljoen dat hij binnen die tijd moet uitgeven en daarna stuurt de maffia een huurmoordenaar op hem af omdat het hun geld is. De vreemdeling die zich Salva (Valverde) noemt, gaat de boeken bijhouden om de uitgaven te controleren. Van gekkigheid weet Martin niet hoe hij het geld zal uitgeven en besluit onder andere een party te geven, waarvoor hij de gastenlijst uit het telefoonboek samenstelt. Een traiteur (L[KA1]opez) zorgt voor de hapjes en drankjes. Onder zijn personeel bevindt zich serveerster Lola (Hayek), op wie Martin onmiddellijk valt. Nu wil hij niet meer dood. Het scenario van Carlos Asorey en Fernando Léon is zo licht als een veertje en Hayek is veel te mooi en te goed om de eigengereide serveerpoes te spelen. Ook de liefdesscène's in het Ritz hotel zijn niet helemaal geloofwaardig, maar voor het overige is het een onderhoudende komedie, waarbij je eventjes al je zorgen mag vergeten. Bovendien is Gómez heel leuk, doet als Martin zijn best en is Hayek een droom van een meid, die in het Latinowereldje, waarvoor deze bescheiden comedy bedoeld was, heel wat hoofden op hol brengt en harten sneller doet kloppen. Het camerawerk is van Nestor Calvo.

Bailame el agua

2000 |

Spanje 2000. Josecho San Mateo. Met o.a. Juan Diaz, Pilar López de Ayala en Unax Ugalde.

De Madrileense buschauffeur Martin (G[KA1]omez) is depressief. Hij kan niet meer meedoen met zijn collega`s in de kantine als ze over voetballen, vrouwen of de vakantie praten. Hij is het zat. Tijdens de rit stopt hij, geeft de poes aan buurvrouw Rosa (Agut) en zet thuis de gaskraan open. Hij heeft pech, want het gasbedrijf heeft net iedereen afgesloten. `s Avonds wil hij van een brug springen in de Rio Manzanares, maar een vreemdeling weet hem van zijn voornemen af te brengen om zijn dood een weekje op te schuiven met het volgende voorstel: hij krijgt een miljoen dat hij binnen die tijd moet uitgeven en daarna stuurt de maffia een huurmoordenaar op hem af omdat het hun geld is. De vreemdeling die zich Salva (Valverde) noemt, gaat de boeken bijhouden om de uitgaven te controleren. Van gekkigheid weet Martin niet hoe hij het geld zal uitgeven en besluit onder andere een party te geven, waarvoor hij de gastenlijst uit het telefoonboek samenstelt. Een traiteur (L[KA1]opez) zorgt voor de hapjes en drankjes. Onder zijn personeel bevindt zich serveerster Lola (Hayek), op wie Martin onmiddellijk valt. Nu wil hij niet meer dood. Het scenario van Carlos Asorey en Fernando Léon is zo licht als een veertje en Hayek is veel te mooi en te goed om de eigengereide serveerpoes te spelen. Ook de liefdesscène's in het Ritz hotel zijn niet helemaal geloofwaardig, maar voor het overige is het een onderhoudende komedie, waarbij je eventjes al je zorgen mag vergeten. Bovendien is Gómez heel leuk, doet als Martin zijn best en is Hayek een droom van een meid, die in het Latinowereldje, waarvoor deze bescheiden comedy bedoeld was, heel wat hoofden op hol brengt en harten sneller doet kloppen. Het camerawerk is van Nestor Calvo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pilar López de Ayala op televisie komt.

Reageer