Aimé Clariond: cast.
Er zijn 39 films gevonden.

Une Fille pour l'été

1959 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pascale Petit, Michel Auclair, Micheline Presle, Georges Poujouly en Claire Maurier.

Een meisje maakt in een bar aan de Côte d'Azur kennis met een man die in haar een ideaal vakantievriendinnetje ziet. Als ze onverwachts verdwijnt, beseft hij echt van haar te houden. Hij kan haar echter niet meer terugvinden. Simpele tragikomedie kreeg door de regie en rolbezetting een ongewone en vanzelfsprekende charme, die blijft hangen, ook als het verhaaltje al volledig vergeten is. Auclair speelt de voor Gérard Philipe bestemde rol die vlak voor de opnamen stierf.

Délit de fuite

1958 | Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1958. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Antonella Lualdi, Félix Marten, Aimé Clariond, Franco Interlenghi en Folco Lulli.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

Trois jours à vivre

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Daniel Gélin, Jeanne Moreau, Lino Ventura, Aimé Clariond en Roland Armontel.

Een obscure toneelacteur legt voor eigen publiciteit een valse getuigenis af waardoor een gangster tot twintig jaar wordt veroordeeld. Het gaat dan beter met de carri[KA2]ere van de acteur tot de misdadiger ontsnapt en hem telefonisch bedreigt. Een nogal praterig uitgevallen en meer melodramatische dan spannende thriller die de aandacht vasthoudt door het scenario en door de acteurs (die de rollen gemakkelijk aankunnen).

Nathalie

1957 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Philippe Clay, Michel Piccoli, Mischa Auer en Aimé Clariond.

Een naïef lijkende mannequin lost een juwelendiefstal in een modehuis op, maar de bestolene is inmiddels vermoord en gangsters kidnappen haar om de plaats van het slachtoffer in te nemen. Haar eigen vindingrijkheid en de interventie van een inmiddels op haar verliefd geraakte politieman redden haar uit de nesten. Deze ironische misdaadkomedie maakt goed gebruik van Carols domme-blondje-imago. Tussen de pittoreske bijrollen valt Piccoli op in een vroege hoofdrol als charmante held.

Marie-Antoinette

1956 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Richard Todd, Jacques Morel, Aimé Clariond en Suzy Carrier.

Tijdens een hofbal leert Marie-Antoinette (Morgan) een Zweedse officier (Todd) kennen die aanvankelijk niet weet dat zij de gemalin van de Franse koning (Morel) is. Als de revolutie van 1789 uitbreekt helpt hij de koninklijke familie vluchten, die echter v[KA1]o[KA1]or de grens gearresteerd wordt. Een tweede ontsnappingspoging mislukt en ook en Marie-Antoinette eindigt onder de guillotine. Deze visie op de echtgenote van Lodewijk XVI als een onschuldig en nobel slachtoffer, is historisch aanvechtbaar en als drama weinig effectief met als gevolg dat je het gevoel hebt dat de mooie, maar statische Morgan optreedt in een luxueus prentenboek. Een goede en verrassende rol van Morel (als de koning).

Le Secret de soeur Angèle

1955 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Sophie Desmarets, Raf Vallone, Léo Joannon, Renaud Mary en Berthe Bovy.

Non die in Parijs getuige van moord is geweest, ontmoet - in burger - in Marseille de moordenaar. Ze bezorgt hem een baan als ziekenverpleger en hij wordt verliefd op haar. Haar weigeren doet hem zijn daad aan de politie bekennen. Merkwaardig melodrama wordt door ingetogen spel gered van potsierlijkheid.

Je suis un sentimental

1955 | Actiefilm, Komedie, Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1955. Actiefilm van John Berry. Met o.a. Eddie Constantine, Bella Darvi, Walter Chiari, Cosetta Greco en Olivier Hussenot.

Een journalist wordt door zijn hoofdredacteur te hulp geroepen om de moord op diens minnares op te lossen. Een van de aardiger Eddie-films, zowel door de vaardige regie als door het niet al te gezocht scenario - waardoor het gebrek aan echte vondsten en fantasie niet storen - maar de ironie en de knokpartijen zijn volgens standaardrecept, evenals de uitdagende dames. Het scenario is geschreven door Lee Gold, Tamar Hovey en John Berry. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Foyer perdu

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Gaby Morlay, Aimé Clariond, Guy Repp, Claude Nicot en Jacqueline Dor.

Een huistiran verstoot zijn zoon als deze met diens zwangere vriendin moet trouwen. Zijn echtgenote onthult dan dat de jarenlange huisvriend de eigenlijke vader is en zij gaat met haar vriend samenwonen, tot de geboorte van het kleinkind tot algehele verzoening leidt. Deze boulevardkomedie volgens beproefd recept steunt ook in verfilming geheel op de soms geestige dialogen en wordt met flair, evenwel te theatraal geacteerd.

Rue des Saussaies

1950 | Misdaad

Frankrijk 1950. Misdaad van Ralph Habib. Met o.a. Anne Vernon, Maurice Régamy, Jean-Marc Tennberg, Aimé Clariond en René Blancard.

Dank zij een zangeres die zonder het te weten omgang heeft met de gangsters die haar broer hebben gedood, weet een politie-inspecteur in hun bende te infiltreren en hun ongrijpbare leider onschadelijk te maken. Deze geroutineerde misdaadfilm offert de logica en de helderheid van het verhaal op aan de spannende effecten en slaagt daarin redelijk, maar niet meer dan dat.

La Danseuse de Marrakech

1949 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Siren Adjemove, Katia Lova, Gina Manès, Aimé Clariond en Yves Vincent.

De tragische liefde van een Franse kapitein en een danseres in Marokko. Zij wordt uiteindelijk doodgestoken door de slechte Arabische bediende. Een melodramatisch scenario en niet zonder het voor die tijd gebruikelijke, onbedoelde racisme. Komt uit de reeks films in de stijl van het Vreemdelingenlegioen, 'het rode bloed in het hete zand'. Vreselijk verouderd, maar we kunnen nog steeds genieten van een goede regie van de acteurs.

L' Epave

1949 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1949. Drama van Willy Rozier. Met o.a. André le Gall, Françoise Arnoul, Aimé Clariond, René Blancard en Charles Blavette.

Een diepzeeduiker is getrouwd met een tingeltangelmeisje en belandt na een riskante opdracht in het ziekenhuis, waarna zijn vrouw er met een minnaar vandoor gaat. Hij meent ten onrechte haar in woede gewurgd te hebben en neemt dan willens en wetens een nieuwe, fatale opdracht aan. In deze voorloper van de (voorzichtige) seksfilm debuteert Arnoul, waarbij de naaktscènes door een stand-in gespeeld worden. Afgezien daarvan zijn de duikopnamen bezienswaardig, maar het verhaal rammelt aan alle kanten.

La septième porte

1948 | Mysterie

Frankrijk 1948. Mysterie van André Zwobada. Met o.a. María Casares, Catherine Arley, Georges Marchal, Aimé Clariond en Jean Servais.

Een van de twee oosterse fabels van deze unieke maar geenszins onbelangrijke regisseur. De andere is NOCES DE SABLE. De jonge Ali erft de rijkdommen van een Pasja in ruil voor de belofte nooit de zevende deur van het paleis te openen. Hij doet het toch en wordt veroordeeld tot het vernemen van zijn hele verdere levensloop. Zijn jeugd is hij vanaf dat moment verloren. Een film in een traag tempo en in de vorm van een dichterlijk en vervreemdend verweerschrift, dank zij met name de beelden van Marcel Grignon. Scenario en dialogen zijn van Aurenche en Bost. Marchal in de rol van Ali is ongeloofwaardig.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Monsieur Grégoire s'évade

1946 | Historische film, Misdaad

Frankrijk 1946. Historische film van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Yvette Lebon, Gaby Andreu, Elisa Ruis, Anne Mayen en Bernard Blier.

Een verlegen ambtenaar, monsieur Grégoire, stort zich moedig in een met voetangels en klemmen bezaaid avontuur. Tevens laat hij zien hoe opmerkelijk onverantwoordelijk hij is, want een gevaarlijk persoon heeft zijn papieren gestolen. Een lachwekkende politiekomedie dankzij Blier en Berry. Ook echter dankzij de vakbekwaamheid van een onterecht in de vergetelheid geraakte regisseur van wie dit, dat is waar, een van de beste films is.

Le Café du Cadran

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gehret. Met o.a. Blanchette Brunoy, Nane Germon, Colette Vepierre, Jane Morlet en France Descaut.

Een drama over jaloezie bij de eigenaars van het café du Cadran in hartje Parijs. Eigenlijk gaat het vooral om een intieme kroniek, omdat het belangrijkste deel de nauwlettende half- grappige, half-tragische schildering van de bezoekers van het café is. Eerste film van Gehret, regisseur van een opmerkelijk oeuvre dat maar vijf films omvat. Hij stierf te vroeg op 56-jarige leeftijd.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

Etrange destin

1946 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Nathalie Nattier, Gabrielle Fontan en Henri Vidal.

Een man, die tijdens WO1 is verdwenen, wordt door zijn vrouw teruggevonden. Hij is echter zijn geheugen kwijt en woont met een andere vrouw samen. Er is een auto-ongeluk voor nodig (de laatste vrouw gaat dood, dus alles komt goed) om hem zijn geheugen weer terug te doen krijgen. Een zekere mevrouw A. de Lacombe schreef de novelle Gisele et son destin waar deze oubollige smartlap op gebaseerd is, geregisseerd door een wel héél platte figuur.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

J'ai dix-sept ans

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Berthonieu. Met o.a. Jacqueline Delubac, Madeleine Suffel, Aimé Clariond, Gérard Néry en Monique Darritz.

Een vlakke bewerking van een stuk van Paul Vandenberghe over de crisis van een adolescent, geheel in de stijl van het moralistische Boulevardtoneel van destijds. Saai scenario. Het moet echter niet worden vergeten dat Jacques Becker met RENDEZ- VOUS DE JUILLET iets later (1949) een eindeloos veel gevoeliger film over de jonge generatie zou opnemen.

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.

Le Colonel Chabert

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van René Le Hénaff. Met o.a. Raimu, Marie Bell, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Fernand Fabre.

Kolonel van wie werd verondersteld dat hij was gesneuveld, komt hersteld van geheugenverlies, als invalide terug bij zijn echtgenote die inmiddels hertrouwd is en ook geen afstand wil doen van zijn bezit. Ze probeert hem krankzinnig te laten verklaren. Film naar de roman van Balzac benadrukt de melodramatische elementen, maar heeft een knappe hoofdrol van Raimu.

Le Baron fantôme

1943 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk 1943. Mysterie van Serge de Poligny. Met o.a. Odette Joyeux, Jany Holt, Alain Cuny, André Lefaur en Marguerite Pierry.

Een gravin bezoekt met haar dochter en haar vriendin het kasteel van haar oom die echter overleden blijkt te zijn. Er wonen alleen nog een kreupele knecht en een jonge dichter - een geestelijk erfgenaam van de baron - en de mysterieuze sfeer maakt de meisjes van hun gevoelens en inspiraties bewust, los van de prozaïsche realiteit en hun sociale status. Deze door Cocteau geschreven film, waarin hij zèlf de kluizenaar-baron speelt, is historisch interessant vanwege de vooruitwijzingen naar zijn latere eigen films. Ook de voor de bezettingstijd uitdagende triomf van poëzie over politiek is boeiend, maar de zwaar aangezette expressionistische stijl resulteert ondanks de opmerkelijke beelden niet in een film. De stills zijn suggestiever dan de scènes zelf.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Madame Sans-Gêne

1941 | Komedie, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Albert Dieudonné, Henri Nassiet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een wasmeisje heeft de jonge militair Napoleon Bonaparte gekend. Ze trouwt met een maarschalk die door keizer Bonaparte in de adelstand zal worden verheven. Het ijzeren toneelsucces van Victorien Sardou vol overbekende situaties en grappen staat of valt bij de vertolking van de titelrol. Hoewel de filmversie zonder enige eigen inventiviteit is, laat zich geen idealer hoofdrolspeelster bedenken dan Arletty. Dieudonné - vijftien jaar eerder de Napoleon van Abel Gance - is op herhalingsoefening. In 1962 opnieuw gefilmd.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Les disparus de Saint-Agil

1938 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1938. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Erich von Stroheim, Michel Simon, Armand Bernard, Aimé Clariond en Serge Grave.

Geheimzinnige verdwijningen in een jongensinternaat en moord op een van de leraren worden opgelost door een leerling, met behulp van de leraar Duits. Verrassende wendingen in sfeervolle en oorspronkelijke misdaadfilm, met ongewoon sympathieke rol van Von Stroheim. Als een van de scholieren figureert de zeer jonge Charles Aznavour.

Le Révolté

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Pierre Renoir, René Dary, Katia Lova, Lucien Dalsace en Marcelle Géniat.

Een ongedisciplineerde matroos veroorzaakt een ongeluk. Dankzij de liefde van zijn verloofde vat hij weer moed. Een geur van discipline en plicht in dit zoveelste eerbetoon aan de marine. Clouzot schreef het scenario van deze vervelende film naar de roman van Maurice Larrouy.

Katia

1938 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1938. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Danielle Darrieux, John Loder, Marie-Hélène Dasté, Aimé Clariond en Thérèse Dorny.

De liefde van tsaar Alexander II voor een jonge studente wordt door een bomaanslag beëindigd. Na MAYERLING werd Darrieux weer centraal geplaatst in een tragische vorstenromance. Haar fragiele charme en de regie doen niet onder voor haar eerdere succes, maar de tsaar van Engelsman Loder is een expressieloze houten klaas. Het scenario is van Jacques Companeez, Jean-Jacques Bernard en Lucile Decaux naar de roman La Princesse Bibesco. Het camerawerk is van Robert Lefèbvre.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.

La Belle de nuit

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Louis Valnay. Met o.a. Véra Korène, Paul Bernard, Aimé Clariond en Jean Debucourt.

Een man wiens beste vriend zijn geliefde heeft afgetroggeld, wil zich op hem wreken. Een prostituée doet zich voor als een deugdzaam meisje en moet de rivaal verleiden. Het lukt, maar ze komt in gewetensnood en keert terug naar haar vroegere leven. Deze bespottelijke en theatraal geacteerde smartlap werkt nu zeer komisch, evenals de dubbelrol van de vooroorlogse femme fatale Korène. Een curieuze film, vanwege de voor díe tijd 'gewaagde' schildering van het rosse leven in Toulon.

Les frères Karamazoff

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Fédor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Ozep`s Franse filmversie van de roman van F.M. Dostojewski [KL]De gebroeders Karamasow[KLE]. Dimitri (Kortner) wordt verliefd op Grouschenka (Sten) zonder dat hij beseft dat zij de maîtresse van zijn vader is. Later wordt deze vermoord en Dimitri wordt ervan beschuldigd en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Grouschenka volgt hem. Deze film werd vrijwel tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER MÖRDER DIMITRI KARAMASOFF met dezelfde hoofdrollen, maar verdere een andere cast. Het sterke scenario is van Leonhard Frank, Victor Trivas en regisseur Ozep en de dialogen zijn van Paul d'Estournelles de Constant. Het camerawerk is van Nicolas Farkas. Geldt met de Duitse versie die 10m langer is, als een klassieker.