Manuel de Blas

1941 Acteur

Manuel de Blas (1941) is acteur.
Er zijn 38 films gevonden.

Arderas conmigo

2002 | Drama

Spanje 2002. Drama van Miguel Angel Sanchez Sebastian. Met o.a. Gabriel Garbisu, Julieta Serrano en Manuel de Blas.

Goya

1999 | Biografie, Historische film

Italië/Spanje 1999. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón en Joaquin Climent.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Simenon des tropiques

1997 |

Frankrijk 1997. Stephen Whittaker, Alain Tasma, Edouard Niermans, Claire Devers en Agusti Villaronga. Met o.a. Donald Sumpter, Joe Shaw, Élodie Navarre, Manuel de Blas en Hélène de Fougerolles.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Chevrolet

1997 |

Spanje 1997. Javier Maqua. Met o.a. Isabel Ordaz, Manuel de Blas en Javier Albala.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Simenon des tropiques: Long cours

1996 |

Frankrijk 1996. Alain Tasma. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Manuel de Blas en Benoît Magimel.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Long cours

1996 | Misdaad, Drama

Venezuela/Frankrijk 1996. Misdaad van Alain Tasma. Met o.a. Benoît Magimel, Hélène de Fougerolles, Manuel de Blas, Philippe Ambrosini en Marc Berman.

Charlotte (De Fougerolles) en Jeff (Magimel) houden er wel een zeer bizarre hobby op na: Charlotte houdt als lifster chauffeurs tegen die Jeff dan overvalt en berooft. Op een dag echter haalt een slachtoffer een wapen te voorschijn en in het gevecht dat daarop volgt schiet Charlotte de man neer. Het misdadige koppel vlucht en kan tegen betaling als verstekeling aan boord van een schip naar Venezuela. Maar de cynische kapitein Mops (De Blas) maakt misbruik van hun zwakke positie. Goed in elkaar gestoken psychologisch drama dat uitstekend vertolkt wordt door de twee belangrijkste acteurs. De onheilspellende sfeer uit de roman van Georges Simenon krijgt echter geen geslaagd filmisch alternatief. De roman werd bewerkt door André Grall, Tasma en Pierre Javaux. Voor de fotografie was Antoine Roch verantwoordelijk.

Christopher Columbus: The Discovery

1992 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Spanje 1992. Avonturenfilm van John Glen. Met o.a. Georges Corraface, Marlon Brando, Tom Selleck, Rachel Ward en Robert Davi.

De jonge Columbus (Corraface) moet lang zeuren bij Ferdinand (Selleck) en Isabella (Ward) voor hij eindelijk op ontdekkingsreis mag, en mogelijk krijgt hij alleen toestemming omdat de koningin een oogje op hem heeft en de koning jaloers wordt. Voor hij vertrekt moet hij ook nog op audiëntie bij de gevreesde inquisiteur Torquemada, gespeeld door een Brando die duidelijk meer aan zijn bankrekening denkt dan aan z'n personage. De film kabbelt voort tot de verrassende ontknoping: de held ontdekt Amerika!

El Fraile

1990 | Horror

Spanje/Verenigd Koninkrijk 1990. Horror van Francisco Lara Polop. Met o.a. Paul McGann, Sophie Ward, Isla Blair, Aitana Sánchez-Gijón en Manuel de Blas.

In 1767 knoopt een prediker uit Madrid een relatie aan met de jonge en mooie Mathilde. Onopvallende en onnodige filmbewerking van de buitengewone roman The Monk van M.G. Lewis: het was al eens een project van Buñuel en Ado Kyrou bewerkte het al voor het witte doek met Franco Nero. Deze co-produktie benadrukt alles wat er over de Inquisitie verteld wordt.

Las Huellas del lince

1989 | Thriller

Spanje 1989. Thriller van Antonio Gonzalo. Met o.a. David Carradine, Maite Irache, Stefan Gubser, Manuel de Blas en Mario Pardo.

Een cynische Amerikaanse ex-spion probeert vertrouwelijke gegevens over een onfrisse corruptiezaak te verkopen aan een particulier televisiestation. Deze rampzalige thriller met sociaal-politieke pretenties, is de vierde speelfilm in de onfortuinlijke loopbaan als cineast van Antonio Gonzalo.

Capitán Escalaborns

1989 | Avonturenfilm

Spanje 1989. Avonturenfilm van Carlos Benpar. Met o.a. José Conde, Iván Fernández, Juan Luis Galiardo, Gunnel Lindblom en Ariadna Gil.

In de periode na de oorlog waarin Catalonië, Valencia en de Balearen geconfronteerd werden met de troepen van Philips V, gaat een jongetje op zoek naar de piraat die volgens zijn moeder weet waar een geweldige schat ligt. Deze avonturenfilm, die over de zee gaat, maakte een forse knipoog naar TREASURE ISLAND, MOONFLEET en WORLD IN HIS ARMS. Om allerlei redenen mislukt, maar wel leuk door zijn eigenzinnige en anachronistische karakter.

La noche oscura

1988 | Biografie, Experimenteel

Frankrijk/Spanje 1988. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Juan Diego, Julie Delpy, Fernando Guillén, Manuel de Blas en Fermi Reixach.

Saura,die zelf het senario schreef, schept een beeld hoe in de verschrikkelijke winter van 1577 de Karmelieten San Juan de la Cruz halfnaakt op de rug van een muilezel naar Toledo brengen om hem daar voor een kerkelijk tribunaal te slepen. Immers, in de tijd van scheuringen en inquisitie grensde het kiezen voor een leven als een arme, ongeschoeide kloosterling in vertrouwelijke dialoog met God aan ketterij, zo niet erger. Een mystieke en morbide sfeer, gehuld in weinig licht. Nacht en dood zijn als een obsessie voortdurend aanwezig in deze reis op de grenzen van de waanzin. Saura kon dit thema niet efficiënt ontwikkelen; daarnaast is er nog het slechte spel van de hoofdrolspeler. Een nieuwe mislukking van de regisseur na EL DORADO, maar met indrukwekkende beelden van Téo Escamilla.

Brumal

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Cristina Andreu. Met o.a. Lucia Bosé, Paola González Bosé, Barbara Lluch en Manuel de Blas.

Vanaf de dood van haar moeder wordt het leven van een meisje steeds meer bepaald door herinneringen aan het dorp dat zij verliet toen zij klein was. Een intieme maar niet erg originele film; debuut van deze regisseuse.

El Tunel

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Antonio Drove. Met o.a. Peter Weller, Jane Seymour, Fernando Rey en Manuel de Blas.

Een schilder wordt beheerst door zijn liefde voor een mooie en raadselachtige vrouw; dit brengt hem tot de misdaad. Hoewel de regisseur deze keer een internationaal bekende cast had, wist hij daar geen gebruik van te maken. Slechte regie van de acteurs en een uitermate gezochte fotografie. Bovendien ontbrak in deze langdradige film elk gevoel voor ritme. Scenario van Carlos A. Cronejo, Augustin Mahieu en Antonio Drove naar een novelle van Ernesto Sabato. Ook bekend als THE TUNNEL.

Marine Issue

1986 | Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1986. Thriller van Craig T. Rumar en Craig T. Rumar. Met o.a. Michael Paré, Tawny Kitaen, Peter Crook, Eddie Avoth en Charles Napier.

Hecht doortimmerde actiescènes verlevendigen dit routinematig in elkaar gedraaide verhaal over sergeant der mariniers Paré die de dienst verlaat om achter de moordenaars van zijn zuster aan te gaan. Kitaen is de mooie call- girl die hem met tegenzin helpt. Gesitueerd in Spanje, met name Madrid en speelt in prostitutie- en drugskringen. Rumar schreef, produceerde en regisseerde, maar de regie wordt ook toegeschreven aan Christopher Bentley alias Denis Amos. Achter de camera stond Douglas F. O'Neons. Ook bekend als INSTANT JUSTICE.

Dradon Rapide

1986 | Historische film, Biografie

Spanje 1986. Historische film van Jaime Camino. Met o.a. Juan Diego, Victoria Peña, Manuel de Blas, Pedro Díez del Corral en Francisco Casares.

Historisch-biografische film die vrij gedetailleerd alle gebeurtenissen reconstrueert die hebben geleid tot de militaire opstand van 18 juli 1936. Met een duidelijk gebrek aan financiële middelen gemaakt en op meer dan één punt discutabel.

Histoire d'O - Chapitre II

1984 | Erotiek

Frankrijk 1984. Erotiek van Eric Rochat. Met o.a. Sandra Wey, Manuel de Blas, Rose Valenty, Christian Cid en Carole James.

De exotische O legt het aan met een decadente industriële magnaat en onderwerpt zijn gehele gezin aan haar sado-masochistische seksuele ban, alleen de jongste loot van het geslacht begrijpt niet helemaal goed wat er aan de hand is. De eerste HISTOIRE D'O is een soort cultfilm en is op de keeper beschouwd aardig middelmatig, maar deze is ronduit bedroevend, ondanks de sjieke en fraai gekleurde filmische tableaux met hetero- en homo-porno scènes.

Los Viajeros del atardecer

1979 | Sciencefiction

Italië/Spanje 1979. Sciencefiction van Ugo Tognazzi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Ornella Vanoni, Corinne Clery, José Luis Lopéz Vázquez en Manuel de Blas.

In de nabije toekomst is een echtpaar aan de beurt om verbannen te worden naar een Staatsreservaat bestemd voor diegenen die ouder zijn dan 49 jaar. Een volstrekt reactionaire film - een weerzinwekkende mengelmoes van aanhoudende dialogen en ziekelijk narcisme. Een van de slechtste films uit de geschiedenis van de cinema. Ook bekend als I VIAGGIATORI DELLA SERA.

El Perro

1977 | Thriller, Actiefilm

Spanje 1977. Thriller van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Jason Miller, Marisa Paredes, Aldo Sambrell, Juan Antonio Bardem en Francesco Casares.

Een politiek gevangene, Miller, in een Zuidamerikaanse dictatuur, ontsnapt tijdens het transport en moet een bewaker doden, waardoor hij diens hond achter zich aan krijgt. Hij zoekt toevlucht bij zijn ex-geliefde die het politiek ideaal ontrouw is geworden, zodat medestanders hem ook wantrouwen en hij aan zijn achtervolgers moet zien te ontkomen. De film concentreert zich grotendeels op de eenzame vlucht van de held en het picturaal effectbejag - veel slow motions en gebruik van de zoomlens - moet de eentonigheid voorkomen. De hond speelt beter dan Miller en het aandeel van Massari is enkele bedscènes, hoewel beslissend in het verhaal. Er zijn ook versies in omloop van 116m en 98m. Naar het boek van Alberto Vanques Figueroa.

La Espuela

1976 | Drama, Erotiek

Spanje 1976. Drama van Roberto Fandiño. Met o.a. Javier Escrivá, Claudia Gravy, Mary Francis, Manuel de Blas en Mario Pardo.

Een grondbezitter is vastbesloten alle vrouwen op zijn domein te bezitten...Belachelijk erotisch-sociaal knoeiwerk.

El Segundo poder

1976 | Historische film, Drama

Italië 1976. Historische film van Jose Maria Forque. Met o.a. Jon Finch, Juliet Mills, Fernando Rey, Verónica Forqué en José María Prada.

Een assistent van de inquisiteur in het 16e-eeuwse Spanje moet de mislukte aanslag op Don Carlos onderzoeken en wordt daarbij verliefd op de wasvrouw, wier van hekserij beschuldigde dochter hij niet van de brandstapel kan redden. Dit zorgvuldig aangekleed, maar oppervlakkig en breedsprakig inquisitiedrama kan nauwelijks boeien, omdat de acteurs met de schetsmatige rollen geen raad weten en eventuele spectaculaire scènes gesaboteerd worden door morsige fotografie. Forque als de tragische 'heks' is een ontdekking.

Il richiamo del lupo

1975 | Avonturenfilm

Italië 1975. Avonturenfilm van Gianfranco Baldanello. Met o.a. Jack Palance, Joan Collins en Manuel de Blas.

Gebaseerd op het verhaal van Jack London over een broer en een zuster, die wees worden en het op moeten nemen tegen een machtige en invloedrijke man, die de krant wil opheffen, die hun overleden vader achterliet. Gelukkig beschikken zij over een intelligente en moedige hond, genaamd Buck, om ze bij te staan. Een middelmatige film voor liefhebbers van Jack London.

Pas op of we slaan erop

1974 | Actiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Italië/Spanje/België/Zwitserland 1974. Actiefilm van Marcello Fondato. Met o.a. Terence Hill, Bud Spencer, Patty Shepard, John Sharp en Manuel de Blas.

Het licht ontvlambare duo Hill/Spencer wint in een autorace in Spanje een pompeuze strandbuggy. Lastig delen maar voordat ze eruit zijn (de klassieke Hill/Spencer bier+hotdog wedstrijd) wordt het ding vernield door mafiosi. Voldoende reden voor de vechtjassen om flink kwaad te worden en een nieuwe wagen te eisen van de Don, die wordt bijgestaan door een geniale Pleasence als geflipte Duitse adviseur. Veel te weinig op de buis, deze onvolprezen rechttoe, rechtaan spaghetti knokfilms van Terence Hill en Bud Spencer.

Los Muertos, la carne y el Diablo

1974 | Fantasy

Spanje 1974. Fantasy van José María Oliveira. Met o.a. Patricia Wright, Carlos Estrada, Milo Quesada, May Heatherly en Manuel de Blas.

Een schrijver van wie de vrouw is vermoord door een van haar minnaars, wordt geobsedeerd door het Hiernamaals. Een zeer slechte produktie, het werk van José María Oliviera, de echtgenoot van de verbleekte 'ster' Patricia Wright, maar een complete leek op filmgebied.

Le Protecteur

1974 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Spanje 1974. Drama van Roger Hanin. Met o.a. Georges Géret, Bruno Cremer, Robert Hossein, Roger Hanin en Jean Servais.

Een architect wiens dochter is verdwenen, is bij zijn speurtocht stukgelopen op de gesloten wereld van de prostitutie wat hem zelfs gevangenisstraf oplevert. Hij gaat opnieuw op onderzoek uit, meldt zijn bevindingen aan de pers en politie en zaait zo verwarring in het milieu van de blanke-slavinnenhandel. De verdwenen dochter wordt tot een huwelijk met een pooier gedwongen om haar vader tot zwijgen te brengen, maar deze zet toch door. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film onthult naast dit individuele geval de cijfers en achtergronden van het nog steeds doorgaande verdwijnen van meisjes en vrouwen. Gedocumenteerde in plaats van sensatie zoekende aanpak maakt dit regiedebuut van acteur Hanin interessant; al doet de keuze van 'zware-jongensacteurs' een standaard-trottoirfilm verwachten.

El Talón de Aquiles

1974 | Actiefilm

Spanje 1974. Actiefilm van Leon Klimowsky. Met o.a. Byron Mabe, Carlos Estrada, May Heatherly, Henry Gregor en Patty Shepard.

Een politieagent en een avonturier staan tegenover elkaar. Een echt tweederangsprodukt.

El Buque maldito

1974 | Horror

Spanje 1974. Horror van Amando de Ossorio. Met o.a. Maria Perschy, Jack Taylor, Manuel de Blas, Carlos Lemos en Barbara Rey.

De leden van eeuwenoude Tempelieren-orde zaaien dood en verderf vanaf een spookschip, dat in dichte mist gehuld gaat. Deze derde aflevering uit het curieuze zombie-vierluik van De Ossorio (verder: LA NOCHE DEL TERROR CIEGO, EL ATAQUE DE LOS MUERTOS SIN OJOS en LA NOCHE DE LAS GAVIOTAS) bevat sfeervolle scènes, maar wordt gehinderd door gênante dialogen. Ook bekend als THE GHOST SHIP, HORROR OF THE ZOMBIES en SHIP OF THE ZOMBIES.

La Ragazza di via Condotti

1973 | Misdaad

Spanje/Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van German Lorente. Met o.a. Frederick Stafford, Claude Jade, Michel Constantin, Femi Benussi en Alberto de Mendoza.

Privé-detective Stafford is heel druk met het opsporen van de moordenaar van zijn vrouw. Constantin, in de rol van politie-inspecteur, ziet het allemaal rustig aan. Bijna net zo rustig en futloos als de hele film.

La Chica del Molino Rojo

1973 | Misdaad

Spanje 1973. Misdaad van Eugenio Martín. Met o.a. Marisol, Renaud Verley, Mel Ferrer, Manuel de Blas en Silvia Tortosa.

Een miljonair van middelbare leeftijd neemt een even fraai als eerlijke cabaretière in dienst met als doel een hem vijandig gezinde jongen in een hinderlaag te lokken. Belachelijk erotisch melodrama, één van de films die het imago van de voormalige kinderster Marisol probeerden te veranderen.

El Jorobado de la morgue

1973 | Horror

Spanje 1973. Horror van Javier Aguirre. Met o.a. Paul Naschy, Rossana Yanni, Maria Perschy, Alberto Dalbes en Vic Winner.

Een gebochelde is het manusje-van-alles in het lijkenhuis van een Beiers ziekenhuis en assisteert bij de autopsie. Als een door hem aanbeden patiënte sterft, ontvoert hij haar lijk en laat zich misleiden door een geleerde, die zegt haar weer tot leven te kunnen brengen, zodat hij hem lijken uit het ziekenhuis brengt en als die niet toereikend zijn zelf aan het moorden slaat. Deze barokke Spaanse horror grijpt terug op de Amerikaanse traditie uit de jaren dertig en veertig - het is gepeperd met perversiteiten - maar Naschy, die het uiterlijk transformatievermogen opmerkelijk beheerst, kan zijn rol niet het noodzakelijke pathos geven.

Timanfaya

1972 | Romantiek, Misdaad

Spanje 1972. Romantiek van José Antonio de la Loma. Met o.a. Patty Shepard, Christian Roberts, Fernando Sancho, Frank Braña en Manuel de Blas.

Het liefdesverhaal van een jonge getrouwde vrouw die ontevreden is over haar huwelijk, en een beeldhouwer die achtervolgd wordt door de politie. Een dermate slechte combinatie van melodrama, moralisme, intrige en toerisme dat het resultaat onuitstaanbaar is.

La Orgía nocturna de los vampiros

1972 | Horror

Spanje 1972. Horror van Leon Klimowsky. Met o.a. Jack Taylor, Dyanik Zurakowska, Charo Soriano, Helga Liné en Manuel de Blas.

Een groep van zes mensen moet de nacht doorbrengen in een dorpje in Transsylvanië. Deze ruwe, bloederige horrorfilm kenmerkt de Spaanse film uit die jaren.

Hembra

1970 | Drama, Romantiek

Spanje 1970. Drama van César Ardavín. Met o.a. Julián Mateos, Lina Rosales, Elena María Tejeiro en Manuel de Blas.

Een jonge delinquent wordt geholpen door een vrouw van middelbare leeftijd; al spoedig ontluikt de hartstocht. Een belachelijke en bovendien te lange film.

Cita en Navarra

1970 | Komedie

Spanje 1970. Komedie van José Grañena. Met o.a. Patty Shepard en Manuel de Blas.

Een Amerikaans paar maakt een toeristische trip door Spanje. Er zijn maar weinig van dergelijke slechte en onzinnige films gemaakt.

Quei disperati che puzzano di sudore e di morte

1969 | Western

Spanje/Italië 1969. Western van Julio Buchs. Met o.a. George Hilton, Ernest Borgnine, Annabella Incontrera, Alberto de Mendoza en Leo Anchoriz.

Een korporaal is tijdens de Burgeroorlog naar Mexico gedeserteerd om bij zijn zwangere geliefde te zijn die echter sterft in het kraambed. Haar vader verjaagt hem met de baby die ook sterft als boeren geen voedsel willen geven. Met andere deserteurs richt hij een bende op om zich te wreken. Het melodramatisch begin is met gepaste lyriek gefilmd, maar scenario en film verzanden in onduidelijke nevenintriges en banaal spektakel. Borgnine als enige Amerikaanse acteur speelt de Mexicaan, terwijl Spaanse acteurs Noordamerikanen spelen. Ook bekend als VENGEANCE IS MINE en LOS DESPERADOS.

Manos torpes

1969 | Western

Spanje 1969. Western van Rafael Romero Marchent. Met o.a. Peter Lee Lawrence, Alberto De Mendoza, Pilar Velazquez, Antonio Pica en Manuel de Blas.

Een rauwe Spaanse western met Lawrence als cowboy op een ranch waar hij verliefd wordt op de dochter van de rancher. Anders dan in oude Amerikaanse westerns wordt de jongen hier beetgepakt en in de woestijn achtergelaten. Wat niemand verwacht gebeurt: hij overleeft het. En als revolverheld keert hij terug om zich te wreken.

Abuelo made in Spain

1969 | Komedie

Spanje 1969. Komedie van Pedro Lazaga. Met o.a. Paco Martínez Soria, Mónica Randall, Mabel Karr, Manuel de Blas en Florinda Chico.

Een dorpeling gaat zijn familie in de hoofdstad opzoeken en slaagt er in al hun problemen op te lossen. Dit is nu typisch een komedie met Martínez Soria, en dus net zo slecht als alle andere.

Sharon vestida de rojo

1968 | Misdaad

Spanje 1968. Misdaad van Germán Lorente. Met o.a. George Chakiris, Beba Loncar, Silvia Solar, Manuel de Blas en Sonia Bruno.

Tijdens de opnamen voor een Amerikaanse film in Madrid ontstaat een criminele intrige. Een typische film van Lorente, die zich in een weelderig milieu afspeelt - met Hollywood- pretenties.

Cruzada en la mar

1968 | Drama

Spanje 1968. Drama van Isidoro Martínez Ferry. Met o.a. José Rubio, Patty Shepard, Manuel de Blas en José Truchado.

Terwijl de kruiser 'Cercera' wordt gesloopt, denkt een officier weer aan de moeilijkheden die hij op dat schip tijdens de Spaanse Burgeroorlog heeft moeten doorstaan. Een belachelijke terugkeer naar de Spaanse patriottische film uit de jaren veertig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Manuel de Blas op televisie komt.

Reageer