Moscu Alcalay: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Yana's vrienden

1999 |

1999. Arik Kaplun. Met o.a. Nir Levi, Dalla Frieland, Shmill Ben-Ari, Moscu Alcalay en Evelyn Kaplun.

Relatiekomedie die zich afspeelt in Israël tijdens de Golfoorlog. Yana is een jonge Russische vrouw die haar man is gevolgd naar Israël. Ze komt in Tel Aviv terecht. Daar deelt ze een flat met Eli, een Israëliër die zijn geld verdient met het fotograferen van bruiloften. Daarnaast maakt Eli op voyeuristische wijze gebruik van zijn videocamera en legt privé-momenten uit het leven van mensen vast. Yana's man gaat er echter al snel van door en laat Yana zwanger en met veel geldschulden achter. Terwijl de gehele bevolking zichzelf probeert te beschermen tegen de overvliegende scud-raketten kampen Yana en haar vrienden met hele andere problemen; hoe leer je een nieuwe taal, waar vind je werk en hoe kom je aan geld? Dan is er nog een bijkomend probleem: waar vind je iemand die van je houdt? (VM/VPRO Gids)

Voyages

1999 | Oorlogsfilm

Polen​/​​Frankrijk 1999. Oorlogsfilm van Emmanuel Finkiel. Met o.a. Shulamit Adar, Liliane Rovère, Esther Gorintin, Nathan Cogan en Moscu Alcalay.

Debuterend regisseur Finkiel die ook het scenario schreef, leerde het vak o.a. als assistent-regisseur van Krzysztof Kie[KA1]slowski. Hij heeft een drieluik gemaakt die over overlevenden van de holocaust gaat. Verwacht geen drama in de trant van SCHINDLER`S LIST van Steven Spielberg of LA VITA [KA2]E BELLA van Roberto Benigni of een documentair werk in de trant van SHOAH van Claude Lanzmann of LE CHAGRIN ET LA PITI[KA1]E van Marcel Oph[KA3]uls. Het zijn drie gebeurtenissen, die aan het einde min of meer in elkaar overvloeien. De film begint met een bus die bejaarde joodse toeristen vervoert in Polen op een soort bedevaart met als einddoel een bezoek aan het concentratiekamp Auschwitz. Voordat de bus zijn bestemming bereikt krijgt hij pech en hebben we kennis gemaakt met Rivka (Adar), een vrouw die kibbelt met haar man. Het gaat niet om huwelijksproblemen, maar het is de confrontatie met het verleden die ze moeilijk aankan. Het tweede deel speelt in Parijs, waar Regine (Rovere) opgebeld wordt door een man die uit Litauen afkomstig is en zegt dat hij haar vader is. Regine heeft altijd gedacht dat hij in een kamp om het leven gekomen was, maar na de bevrijding in 1945 is hij vast komen te zitten achter het IJzeren Gordijn, hertrouwd en na de verdwijning van het communisme eindelijk terugegaan naar Parijs. Regine beseft dat vijftig jaar een bijna onoverbrugbare verwijdering heeft veroorzaakt en twijfelt of de voor haar onbekende wel haar vader is. Ze haalt hem evenwel naar binnen. In het laatste deel, dat het sterkste is, zien we Vera (Gorintin), een bejaarde, alleenstaande joodse vrouw, die met haar buren uit Rusland naar Isra[KA3]el is ge[KA3]emigreerd, en in Tel Aviv een nicht zoekt. Die vindt zij tenslotte in een bejaardentehuis. Ze kan natuurlijk niet blijven en verdwaalt in de stad, waar vrijwel niemand jiddisch spreekt. Rivka (uit de eerste episode) ziet haar en haalt haar naar binnen om tot rust te komen. Het kenmerkende van deze film, die bezet is met een lovenswaardige rolverdeling amateurspelers, is het gevoelige drama, dat inzicht geeft in wat er moet omgaan in de hoofden van de mensen die op een of andere manier proberen vrede te sluiten met de holocaust. Het getuigt van groot psychologisch inzicht en is absoluut vrij van vals sentiment of aangezet spel. Het camerawerk is van Hans Meier die in Polen en Frankrijk draaide en Jean-Claude Larrieu die in Israël draaide. Een van de belangrijkere films over het onderwerp. Bekroond met veel prijzen, o.a. de Prix de la Jeunesse op het festival van Cannes.

Lansky

1999 | Drama, Biografie, Misdaad

Verenigde Staten 1999. Drama van John McNaughton. Met o.a. Richard Dreyfuss, Eric Roberts, Beverly D'Angelo, Anthony LaPaglia en Max Perlich.

Deze tv-film vertelt in verwarrende flashbacks het leven van de joodse misdadiger Lansky (Dreyfuss), maar komt nergens hevig tot leven, laat nergens schrikken of huilen. Deze biografische film is zoals Lansky zelf: je verwacht er aanhoudend wat van, maar het blijft statisch.

Meeting Venus

1991 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 1991. Drama van István Szabó. Met o.a. Glenn Close, Niels Arestrup, Moscu Alcalay, Macha Méril en Erland Josephson.

Arestrup speelt een Hongaarse dirigent die naar Parijs gaat om Wagners opera Tannhauser te dirigeren en dat leidt tot een aantal observaties over kunst en bureaucratie, kunstenaars en democratie, gekibbel, interventies van vakbonden en triviale afgunst. Eigenlijk een soort metafoor over wat er in het Europa van 1990 gaande is. Een dappere film waarin de opera meer als decor dient. Er is ook een mooi liefdesverhaal tussen Arestrup en een schitterende Close als de diva. Tot op zekere hoogte ook een alternatieve versie van Truffaut's LA NUIT AMÉRICAINE. Nederlandse Ter Steege, dé ontdekking van SPOORLOOS in de rol van Monique. De stem van Close is ingedubbed door niemand minder dan Kiri Te Kanewa. Scenario van regisseur Szabó en Michael Hirst. Camerawerk van Lajos Koltai.

Le Testament d'un poète juif assassiné

1987 | Drama, Historische film

Frankrijk 1987. Drama van Frank Cassenti. Met o.a. Michel Jonasz, Erland Josephson, Wojtek Pszoniak, Philippe Léotard en Vincent David.

Een trouwe bewerking van de roman van Elie Wiesel, die zoals bekend geobsedeerd en geïnspireerd wordt door de volkenmoord op de joden of liever gezegd volkenmoorden, want hier gaat het om de uitroeiing van de intellectuele joden onder het Stalinistische regime. De strenge en sobere regie maakt indruk, ook al zijn er teveel gesprekken en komt de historische context er door gebrek aan financiële middelen niet helemaal uit. Uitgezonderd Léotard, als altijd even mat, vallen de drie hoofdrolspelers op, aan wie het welslagen van de film dan ook goeddeels te danken is.