W. Franke Harling: muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

Johnny Doesn't Live Here Any More

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Joe May. Met o.a. Simone Simon, James Ellison, William Terry, Robert Mitchum en Minna Gombell.

De grote voorloper uit WO II van THE APARTMENT, met Simons flat als gekkenhuis, maar alles komt goed met een huwelijk. Hertiteld: AND SO THEY WERE MARRIED.

Trouble in Paradise

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Kay Francis, Miriam Hopkins, Herbert Marshall, Charles Ruggles en Edward Everett Horton.

Een sprankelend niemendalletje van Lubitsch over de chique Francis die betrokken is bij het oplichtersechtpaar Marshall en Hopkins in Parijs. Een geestige, verrukkelijke klassieke film. Samson Raphaelson en Grover Jones bewerkten het toneelstuk The Honest Finder van Laszlo Aladar tot scenario. Camerawerk van Vitor Milner.

So Big

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Brent, Dickie Moore, Bette Davis en Guy Kibbee.

Edna Ferbers klassieke verhaal over moederliefde laat virtuoos spel zien van Stanwyck als Selina Peake. Dank zij Perc Westmore's make-up ziet zij er echt als een zestigjarige uit. Davis behaalt een vroege triomf als de bruisende Dallas O'Mara. Eerder verfilmd in 1924, en later nog in 1953.

Shanghai Express

1932 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Anna May Wong, Warner Oland, Clive Brook en Eugene Pallette.

Peking tijdens de burgeroorlog. De Shanghai Express vertrekt onder zware militaire begeleiding. De Europeanen reizen in comfortabele coupés. In een daarvan zit een bont gezelschap, bestaande uit onder meer de militaire arts Brook, een bandiet en twee prostituées, w.o. Dietrich. Er is ook een missionaris, die bezwaar maakt tegen de aanwezigheid van de dames van lichte zeden. Wanneer de trein wordt belaagd door Chinese bandieten, heeft Dietrich al haar charmes nodig om haar medereizigers veilig te stellen. Visueel magistrale actiefilm, die nog sterk onder de invloed staat van de stomme film, wat in dit geval zeker niet storend werkt. Dietrich is grandioos, in een rol die haar op het lijf is geschreven. Prachtige fotografie van Lee Garmes, die er een Oscar aan overhield. Opnieuw verfilmd als PEKING-EXPRESS.

Broken Lullaby

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Lionel Barrymore, Nancy Carroll, Phillips Holmes, Zasu Pitts en Lucien Littlefield.

Uitstekend drama over een Franse soldaat die zich schuldig voelt over het doden van een Duitser tijdens de oorlog en verliefd wordt op het meisje van een gedode man. Scenario van Samson Raphaelson en Ernest Vajda naar het toneelstuk van Maurice Rostand. Camerawerk van Victor Milner. Hertiteld: THE MAN I KILLED.

A Bill of Divorcement

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van George Cukor. Met o.a. John Barrymore, Katharine Hepburn, Billie Burke, David Manners en Henry Stephenson.

Barrymore zit al jaren in een psychiatrische inrichting. Hij loopt weg, uitgerekend op de dag dat zijn vrouw scheiding aanvraagt. Thuis wacht de confrontatie met dochter Hepburn, die hij nog nooit heeft gezien. Zij is ervan overtuigd dat zijn krankzinnigheid erfelijk is en dat ze zelf dus maar beter kinderloos kan blijven. Schitterend gespeeld maar erg verouderd melodrama, dat enkel dankzij de schitterende prestaties van Barrymore en de debuterende Hepburn geloofwaardig blijft. Howard Eastabrook en Harry Wagstaff Gribble bewerkten het toneelstuk van Clemence Dane, dat Denison Clift al in 1922 verfilmde als A BILL FOR DIVORCEMENT, met Constance Binney en Malcolm Keen, en waarvan John Farrow in 1940 een remake zou maken. Sid Hickox deed de camera. De oorspronkelijke speelduur was 75m.

Tabu - A Story of the South Seas

1931 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Reri, Jean, Kong Ah, Jules en Michel Saint-Jean.

Op het paradijselijke eiland Bora-Bora ontluikt een liefde, maar die blijkt onmogelijk: het jonge meisje Reri zal als maagd worden geofferd aan de goden. In samenwerking met documentairemaker Robert Flaherty (Nanook of the North) vertelt Murnau in schitterende beelden een even exotisch als universeel verhaal. Laatste film van de in 1888 in Duitsland geboren Murnau, die met films als Nosferatu en Der Letzte Mann hoogtepunten in de vroege cinema creëerde en in de jaren twintig naar Amerika vertrok. Net voor de première kwam hij in Californië bij een auto-ongeluk om het leven.

Monte Carlo

1930 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1930. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jeanette MacDonald, Jack Buchanan, Zasu Pitts, Claude Allister en Tyler Brooke.

De avontuurlijke gravin MacDonald ontsnapt op het nippertje aan een saai, maar rijk, huwelijk en trekt naar Monte Carlo, waar ze haar verdwenen fortuin al spelend terug wil winnen. Korte tijd later is ze echter alles kwijt. Graaf Buchanan is verliefd op haar geworden, maar zij ziet hem niet staan. Tot hij zich voordoet als kapper en hij zo in haar smaak valt dat ze hem als bediende aanneemt. Hij is vastbesloten in deze incognito-rol haar hart te winnen. Operette-scenario dat nu erg verouderd is. Toch blijft het flegma van Lubitsch en zijn talent om liedjes in de actie te betrekken duidelijk overeind. Over de gehele lijn goede vertolkingen. Ernest Vajda en Vincent Lawrence baseerden hun scenario op de roman The Blue Coast van Hans Mueller en op de opera Monsieur Beaucaire van Booth Tarkington en Evelyn Greenleaf Sutherland, waarvan een fragment in de film voorkomt. Victor Milner achter de camera.