László Schäffer: camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Rubber

1936 | Drama

Nederland 1936. Drama van Gerard Rutten en Johan de Meester. Met o.a. Jules Verstraete, Frits van Dongen, Enny Meunier, Dolly Mollinger en Constant van Kerkhoven.

NL 1936. Van Gerard Rutten en Johan de Meester. Met oa Enny Meunier, Frits van Dongen en Jules Verstraete. In de late jaren twintig arriveert de kokette Renée Gerberda in Nederlands-Indië: na twee jaar wil ze haar verloofde John van Laer, opzichter op een Sumatraanse rubberplantage, terugzien. Nadat het stel in de echt is verbonden, ervaart Renée al snel de keerzijden van het koloniale plantersmilieu en haar mores. Deze sfeerrijke adaptatie van Madelon Székely-Lulofs' controversiële roman uit 1931 bestaat nog slechts in een 65-minutenversie, waardoor welbeschouwd een onderhoudend Bouquetreeksje met enkele scherpe randjes overschiet. Opnamen op de desa's van Deli waren voor hun tijd opzienbarend. Fraaie fotografie van László Schäffer.

Takový je život

1929 | Drama

Tsjechoslowakije​/​​Duitsland 1929. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Vera Baranovskaïa, Theodor Pištěk, Manja Zenisek-Pištěk, Heinrich Plachta en Edith Lederer.

Uit het leven gegrepen drama: wasvrouw Baranovska[KA3]ia probeert het hoofd boven water te houden voor haar gezin, als haar man Pi[KA5]st[KA5]ek werkloos wordt. Alles zit echter tegen: Pi[KA5]st[KA5]ek, die kolenknecht is, wordt ontslagen; hij is aan de drank en verzuipt de centjes die voor de huur bedoeld zijn met de losbandige Gert. De dochter is manicure en verwacht een baby. Ze wordt ontslagen omdat ze een vrijpostige klant terecht wijst. Als het kind van de buurvrouw bij haar speelt, wil ze het ervoor behoeden dat het uit het raam valt, maar ze stoot daardoor haar wastobbe om met als gevolg dat het kind toch valt... Dit sociale drama over ongerechtigheid verging als film net zo: regisseur Junghans, die in 1925 reeds het scenario schreef, meende dat hij een contract had met producent Prometheus, maar moest ervaren dat het niet gehonoreerd werd. Dit veroorzaakte een gat in de begroting. Hij wist de populaire Tsjechische acteur Pi[KA5]st[KA5]ek over te halen zonder honorarium te spelen en engageerde op die manier de gehele cast. Hij maakte de film in drie weken voor slechts 35.000 Mark, maar toen de rolprent voltooid was, had de sprekende film zijn intrede gedaan en vond hij geen distributeur meer... In 1964 voorzag Junghans de film van geluid (voornamelijk muziek, die hijzelf had geschreven) en tegenwoordig wordt de film geroemd om de montage en de precisie van de details. Het camerawerk is van Laszlo Schäffer.

Berlin, die Sinfonie einer Großstadt

1927 | Zwijgende film, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1927. Zwijgende film van Walter Ruttmann.

Uit het leven gegrepen drama: wasvrouw Baranovska[KA3]ia probeert het hoofd boven water te houden voor haar gezin, als haar man Pi[KA5]st[KA5]ek werkloos wordt. Alles zit echter tegen: Pi[KA5]st[KA5]ek, die kolenknecht is, wordt ontslagen; hij is aan de drank en verzuipt de centjes die voor de huur bedoeld zijn met de losbandige Gert. De dochter is manicure en verwacht een baby. Ze wordt ontslagen omdat ze een vrijpostige klant terecht wijst. Als het kind van de buurvrouw bij haar speelt, wil ze het ervoor behoeden dat het uit het raam valt, maar ze stoot daardoor haar wastobbe om met als gevolg dat het kind toch valt... Dit sociale drama over ongerechtigheid verging als film net zo: regisseur Junghans, die in 1925 reeds het scenario schreef, meende dat hij een contract had met producent Prometheus, maar moest ervaren dat het niet gehonoreerd werd. Dit veroorzaakte een gat in de begroting. Hij wist de populaire Tsjechische acteur Pi[KA5]st[KA5]ek over te halen zonder honorarium te spelen en engageerde op die manier de gehele cast. Hij maakte de film in drie weken voor slechts 35.000 Mark, maar toen de rolprent voltooid was, had de sprekende film zijn intrede gedaan en vond hij geen distributeur meer... In 1964 voorzag Junghans de film van geluid (voornamelijk muziek, die hijzelf had geschreven) en tegenwoordig wordt de film geroemd om de montage en de precisie van de details. Het camerawerk is van Laszlo Schäffer.

Schloß Vogelöd

1921 | Zwijgende film, Horror, Mysterie

Duitsland 1921. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Arnold Korff, Lulu Kyser-Korff, Lothar Mehnert, Paul Bildt en Olga Tschechowa.

Op Slot Vogelöd komt een deftig gezelschap bij elkaar voor een jachtweekend, maar de vrolijkheid wordt verstoord door de onverwachte komst van graaf Oetsch, die ervan wordt verdacht zijn broer te hebben vermoord. Erger, de weduwe van het slachtoffer arriveert ook. Dan verdwijnt er iemand. Eerder mysterieus dan griezelig moorddrama waarin Murnau onder andere een aantal fraai vormgegeven dromen verwerkt, werd gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz. Een jaar later schreef de expressionistische filmmaker geschiedenis met zijn trefzekerder gemaakte vampierklassieker Nosferatu.