Giovanni Fusco: muziek.
Er zijn 23 films gevonden.

L'aveu

1970 | Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Biografie van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Vitold, László Szabó, Antoine Vitez en Simone Signoret.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek De bekentenis, dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

Il giorno della civetta

1968 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1968. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Claudia Cardinale, Lee J. Cobb, Serge Reggiani en Nehemiah Persoff.

In een Siciliaans dorpje moet de vers van het Italiaanse vasteland geïmporteerde politieman Bellodi (Nero) de moord op een kleine bouwondernemer oplossen, maar hij loopt stuk op een muur van stilzwijgen. Als hij toch volhoudt komt hij op het spoor van een maffia-complot, maar getuigen worden geïntimideerd of gedood. Destijds was deze film een van de allereerste die onomwonden maffia-praktijken aan de kaak stelde. Gebaseerd op een roman van maffia-kenner Leonardo Sciascia. Regisseur Damiani werd op het filmfestival van Berlijn genomineerd voor een Gouden Beer.

Il Sesso degli angeli

1967 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Italië 1967. Drama van Ugo Liberatore. Met o.a. Bernhard de Vries, Rosemary Dexter, Doris Kunstmann en Laura Troschel.

Drie welgestelde jongedames maken een cruise over de Middellandse Zee. Één van hen wil het extra-spannend maken met LSD uit Engeland. De bij een tussenhaven opgepikte jongeman veroorzaakt rivaliteit, die tijdens het 'trippen' resulteert in het ernstig verwonden van de jongen. Uit angst voor de consequenties hiervan brengen ze hem niet naar een dokter, waardoor hij sterft. Dit was de film die provo De Vries als ster moest lanceren, maar evenmin als zijn partners krijgt hij kans meer te bewijzen dan dat hij fotogeniek is in badkleding. Dit sensationeel drugsmelodrama is voornamelijk landerig en vol weinig overtuigend moralisme.

La Corruzione

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Jacques Perrin, Alain Cuny, Isa Miranda en Filippo Scelzo.

Romantische jongeling is in verzet tegen milieu en weigert bij uitgeverij van vader te gaan werken. Deze schakelt opportunistische jonge vrouw in die tijdens gezamenlijke bootvakantie van zijn zoon 'een man moet maken'. Hoewel de psychologie van de film te voor de hand ligt, weet regisseur sensuele spanning tijdens boottocht suggestief waar te maken.

La guerre est finie

1965 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel, Biografie

Zweden​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Alain Resnais en Colin Barr. Met o.a. Yves Montand, Ingrid Thulin, Geneviève Bujold, Jean Bouise en Jean Dasté.

De leider van de Spaanse communistische partij in Frankrijk houdt direct contact met het verzet in Spanje. De jonge generatie verwijt hem dat hij teveel vastzit aan ideeën uit het verleden, om effectief op de huidige situatie in te spelen. Inhoudelijk en formeel, een opmerkelijke reflectie van Resnais (en schrijver Jorge Semprun) over vervreemding van oorsprong en tijd met prachtige rollen van Montand en Thulin. Camerawerk van Sacha Vierny.

Sandokan

1964 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1964. Avonturenfilm van Umberto Lenzi. Met o.a. Steve Reeves, Geneviève Grad, Rik Battaglia, Maurice Poli en Andrea Bosic.

De prins van Borneo verzet zich samen met Portugese revolutionairen tegen het Brits kolonialisme en gijzelt het nichtje van de wrede gouverneur op wie hij verliefd wordt en die ook in het verzet gaat. Een exotische avonturenfilm compleet met koppensnellers en gevaarlijke junglebeesten werd met onderhoudende vaart gemaakt, maar blijft achter bij latere tv- feuilleton naar de roman van Emilio Salgari. Het scenario is van Fulvio Gicca en regisseur Lenzi. Het camerawerk is van Angelo Lotti en Giovanni Scarpellini. Ook bekend als SANDOKAN LA TIGRE DI MOMPRACEM.

Il deserto rosso

1964 | Drama, Romantiek

Italië 1964. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Rita Renoir en Xenia Valderi.

Giulana is getrouwd en manisch depressief. Iedereen in haar omgeving merkt haar stemmingswiselingen op, maar niemand, zijzelf incluis, geeft toe dat ze ziek is. De Engelse ingenieur Zeller begrijpt Giulana's situatie en krijgt een relatie met haar. Dit help Giulana om haar ziekte te begrijpen. Antonioni kreeg een gouden leeuw voor zijn regie op het filmfestival van Venetië.

I pirati della Malesia

1964 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1964. Avonturenfilm van Umberto Lenzi. Met o.a. Steve Reeves, Jacqueline Sassard, Pierre Cressoy, Andrea Bosic en Mimmo Palmara.

Een Britse avonturier heeft Indiaas gebied op een sultan veroverd en probeert diens ondergedoken dochter gevangen te nemen om haar vader tot officiële troonsafstand te dwingen. Rebellenleider Sandokan weet de Engelsman onschadelijk te maken en de vrede te herstellen. Nieuw verzonnen avonturen van Emilio Salgari's romanheld geven body-builder Reeves alle kansen om als Sandokan zijn mannetje te staan. Scenario van Ugo Liberatore, Nino Stresa en Gerard Cohen.

Gli Indifferenti

1963 | Drama

Italië 1963. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Claudia Cardinale, Rod Steiger, Shelley Winters, Paulette Goddard en Tomas Milian.

Een gezin van een aristocratische weduwe met een volwassen zoon en dochter desintegreert in de jaren `20 door toedoen van een opportunist, die zowel moeder als dochter bemint en hen berooft van hun financiële middelen om op stand te kunnen blijven leven. Deze vroege roman van Alberto Moravia kreeg een sfeervol en bekwaam gefotografeerde verfilming (door Gianni di Venanzo), die echter zo geheel in mineur blijft dat de decadente oogkleppenmentaliteit van de personages de toeschouwer waarschijnlijk ook onverschillig zal worden. Het weinig harmoniërende spel van de internationale sterbezetting - met een come-back van Goddard (als de moeder) - maakt alles niet overtuigender. Milian is heel goed als de zoon.

Rocambole

1962 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Channing Pollock, Nadia Gray, Edy Vessel, Rik Battaglia en Alberto Lupo.

Een gentleman-dief laat zich in het begin van deze eeuw door de Britse geheime dienst inschakelen om een Pruisisch militair attaché onschadelijk te maken. In Parijs ontmoet hij een wapenfabrikant die om de afzet te vergroten op oorlog aanstuurt en ook nog een minnaar blijkt van de zangeres op wie hij verliefd is geworden. Deze bekende roman-in-vervolgen kreeg een onderhoudende en decoratieve vormgeving maar wordt ondermijnd door de rolbezetting. Alle Duitsers worden gespeeld door Italiaanse acteurs vanwege co-productie-eisen en stergoochelaar Pollock bewijst dat vingervlugheid alleen, ook voor een rol als dief, niet voldoende is.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

I Lancieri neri

1961 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Mel Ferrer, Yvonne Furnaux, Letitia Roman, Jean Claudio en Annibale Ninchi.

Tijdens een toernooi waarbij de winnaar door de Poolse koning tot legeraanvoerder wordt gemaakt, komen in de finale twee broers tegenover elkaar uit. De uitslag blijft onbeslist en de meest ambitieuze van de twee sluit zich uit teleurstelling aan bij vijandige Kirgiezen. De tweede wordt nu benoemd en moet het land redden van het verraad van zijn broer. Dit kleurrijk en met vaart gemaakt spektakel over 13e-eeuwse lansiers blijft ondanks het overdreven spelen van de acteurs onderhoudend. USA-titel: THE BLACK LANCERS. GB-titel: THE CHARGE OF THE BLACK LANCERS.

Climats

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Stellio Lorenzo. Met o.a. Marina Vlady, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Riva, Alexandra Stewart en Michel Piccoli.

Echtgenoot die jonge vrouw als bezit beschouwt, laat haar zo weinig eigen ruimte dat ze hem verlaat voor vlotte journalist. Hij hertrouwt met emotionele oudere vrouw die hem met haar emoties doet verstikken zodat hij op zijn beurt adem zoekt buiten het huwelijk met vriendin van eerste vrouw, die vertelt dat deze zelfmoord heeft gepleegd. Regiedebuut van tv-maker heeft weinig filmische spankracht wat verstikkend karakter van psychologische roman van André Maurois versterkt. Komisch acteur Marielle is verkeerde keuze voor serieuze hoofdrol, maar actrices zijn voortreffelijk.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.

Il Rossetto

1960 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Misdaad van Damiano Damiani. Met o.a. Laura Vivaldi, Pierre Brice, Pietro Germi, Bella Darvi en Giorgia Moll.

Een tienermeisje heeft een jonge handelsreiziger uit het appartement van een vermoorde prostituee zien komen en chanteert hem daarmee om hem aan zich te binden. Ondertussen loopt het politieonderzoek steeds op een dood spoor, al wordt de dader nog net op tijd ontmaskerd. Dit regiedebuut van Damiani geeft meer (boeiende) aandacht aan het milieu en de karakters dan aan de plot waaraan nogal wat steken los zitten. Een mooie rol van regisseur Germi als een Maigret-achtige inspecteur.

I Delfini

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Francesco Maselli. Met o.a. Claudia Cardinale, Gerard Blain, Sergio Fantoni, Betsy Blair en Anna-Maria Ferrero.

Een beeld van het leven in de provincie. Het verhaal gaat over kinderen uit de gegoede burgerij, die hun leven verpesten met hun bevoorrechte posities, middelmatigheid en nutteloosheid. Een van hen, een meisje, schaamt zich daarvoor en vertrekt. Een indringende film met voorteffelijke acteurs en een prachtig scenario. Scenario van regisseur Maselli, Ennio de Concini en niemand minder dan Alberto Moravia. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

Hiroshima, mon amour

1959 | Drama, Experimenteel

Japan​/​​Frankrijk 1959. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Bernard Fresson, Stella Dassas en Pierre Barbaud.

Een Franse actrice - voor filmopnamen in Hiroshima - wordt verliefd op een Japanse architect wat herinneringen aan haar eerste liefde (voor een Duitse soldaat, tijdens de oorlog) oproept. Deze eerste - door Marguerite Duras geschreven - speelfilm van Resnais maakt in het bewustzijn het heden en het oorlogsverleden één in elkaar overlopend geheel zonder conventioneel gebruikte flash-backs. Deze mijlpaal in de filmvernieuwing verliest niets van zijn oorspronkelijke werking.

Il Grido

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Steve Cochran, Alida Valli, Betsy Blair, Gabriella Pallotta en Dorian Gray.

Een arbeider woont samen met een getrouwde vrouw die een kind van hem heeft. Als ze tenslotte gescheiden is, weigert ze echter met hem te trouwen of de verhouding voort te zetten. De man gaat met zijn dochtertje zwerven, maar hij vindt in vluchtige andere relaties geen nieuwe emotionele inhoud.

Le amiche

1955 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1955. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Madeleine Fischer, Yvonne Furneaux, Gabriele Ferzetti en Franco Fabrizi.

In een modezaak te Turijn groeit de vriendschap tussen de eigenares Clelia (Rossi-Drago) en haar klanten, die allen op verschillende manieren levensonmacht en relatiemislukkingen belichamen. De zelfmoord van Rosetta Savoni (Fischer) - na eerdere niet serieus genomen pogingen -doet hen de leegte en oppervlakkigheid van hun bestaan pijnlijk beseffen. De thematische invloed van schrijver Cesare Pavese op het werk van Antonioni culmineerde in deze verfilming van zijn verhaal Tra donne sole. Opmerkelijke vrouwenportretten, maar ook Ferzetti als wilszwakke, weinig succesvolle schilder Lorenzo die in zijn huwelijk met een intelligente, begrijpende collega óók geen oriëntatie vindt, is zeer goed. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico met medewerking van Alba De Cespedes en regisseur Antonioni. Het camerawerk is van Gianni Di Venanzo. Mono.

La signora senza camelie

1953 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Gino Cervi, Andrea Checchi, Alain Cuny en Yvan Desny.

Een verkoopster wordt na een bijrolletje als ster gelanceerd in een reeks flutfilms, en tot een rijk huwelijk overgehaald door producenten en haar ouders, die zich door beloftes en de glitterwereld laten inpakken. De actrice krijgt genoeg van haar lege bestaan en eist een rol waarin ze zich echt kan bewijzen. Deze vroege Antonioni-film werd geïnspireerd op de lancering van Lollobrigida (die de hoofdrol weigerde) maar loopt qua vormgeving vooruit op later werk, met het portret van een vrouw die zich in een mannenwereld niet thuisvoelt. Hoewel het begin van de carrière van Bosé ook vrijwel parallel liep aan die van haar rol, bewijst ze in haar spel méér waard te zijn. Op zich was dit nog geen echt meesterschap van regie. Scenario van regisseur Antonioni, Suso Cecchi D'Amico, Francesco Masello en P.M. Pasinetti. Camerawerk van Enzo Serafin.

La Leggenda di Genoveffa

1952 | Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1952. Historische film van Arthur Maria Rabenwalt. Met o.a. Rossano Brazzi, Anne Vernon, Gianni Santuccio, Edmea Lari en Enzo Fiermonti.

Een wat toneelmatige en kitscherige verfilming van de klassieke kuisheidslegende over vrouwe Genoveva van Brabant, die door haar gade, graaf Siegfried van Trier, ten onrechte van ontrouw wordt beschuldigd, als hij van zijn kruistocht terugkeert. Hij geeft opdracht haar te doden, maar ze wordt in het bos achtergelaten met haar kindje, dat ze voedt met de melk van een drachtig hert. Veteraan regisseur Rabenalt was uit op erotisch effectbejag dat een moderne kijker hooguit lachwekkend vindt. In 1965 net zo oninteressant herverfilmd door José Luis Monter als GENOVEVA DE BRABANTE.

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Cronaca di un amore

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Massimo Girotti, Ferdinando Sarmi, Gino Rossi en Marika Rowsky.

De overspelrelatie van de vrouw van een industrieel en een jeugdliefde, wordt beheerst door schuldbesef en tegelijkertijd door hun indirecte verantwoordelijkheid voor de dood van hun rivaal, zodat hun slechte geweten hen tegelijk bindt maar ook uit elkaar drijft. Het regiedebuut van Antonioni kondigt qua milieukeuze, pessimistische psychologie en visuele stijl zijn latere beroemde werk al duidelijk aan, maar had bij de première weinig succes. (Film werd wèl opgemerkt door Spanjaard J.A. Bardèm die verhaal en hoofdrolspeelster Bosé 'leende' voor zijn Muerta de un ciclista en daarmee aanzien verwierf zolang als het duurde). Scenario van regisseur Antonioni, Daniele D'Anza, Silvio Giovaninetti, Francesco Maselli en Piero Tellini. Camerawerk van Enzo Serafin.